Jsou Najbrti každoroční tutovkou? Vizuál 58. ročníku karlovarského filmového festivalu pohledem čtyř odborníků

Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary | Zdroj: Studio Najbrt Vizuální styl Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary | Zdroj: Studio Najbrt

Karlovarský festival představil nový vizuál, který pochází již tradičně z dílny Studia Najbrt. Autorem vizuálu pro 58. ročník je grafický designér Jonatan Kuna. „Letos znovu pracujeme s číslicí ročníku festivalu. Inspirací pro symbol 58. ročníku byl zjednodušený půdorys hotelu Thermal. Výsledkem je abstraktní černobílý kód jednoho čtverce a tří kruhů,“ uvedl Aleš Najbrt. Co na nový vizuál říkají profesionálové z oboru? 

„Tentokrát ale maximální zjednodušení bereme jako výchozí bod k další hře. Symbol proměňujeme v ikonické objekty z filmového světa a karlovarského festivalu. Například brutalistní beton, křesla od Machoninových, krabice na filmové pásy nebo starou kameru,“ uvádí Studio Najbrt | Zdroj: Studio Najbrt„Tentokrát ale maximální zjednodušení bereme jako výchozí bod k další hře. Symbol proměňujeme v ikonické objekty z filmového světa a karlovarského festivalu. Například brutalistní beton, křesla od Machoninových, krabice na filmové pásy nebo starou kameru,“ uvádí Studio Najbrt | Zdroj: Studio Najbrt

Aleš Najbrt a Jiří Bartoška (prezident MFF KV) | Zdroj: KVIFFAleš Najbrt a Jiří Bartoška (prezident MFF KV) | Zdroj: KVIFF

Kristina Fišerová

Grafická designérka

Jak hodnotíte nový vizuál KVIFF? 

Vizuál od „Najbrtů“ je jistota, něco jako výměna letních pneumatik na autě nebo tradiční stavění májky – tak už je zase rok za námi! Letošní zpracování je lapidární, přitom mnohomluvné. Schopnost Jonatana Kuny postavit 56. ročník na detailních ilustracích a letošní 58. na úsporných geometrických objektech prozrazuje jeho výjimečnou flexibilitu. Když se tvary rozehrají v animacích, je to dokonalá souhra grafických prostředků, vzájemně provázaný celek. A na závěr v médiích fotografie Aleše Najbrta, jak si podává s ředitelem festivalu ruku a stojí před právě schváleným dílem. Je to dojemné, divák má rád drobné životní jistoty, nemá rád změnu a rozluku. Studio i diváky každoroční vizuál KVIFF evidentně baví – jistý zákazník, vzájemný respekt, jistá radost z práce. Letošní ročník je jeden z nejhezčích.

Kristina Fišerová | Zdroj: archiv Kristiny FišerovéKristina Fišerová | Zdroj: archiv Kristiny Fišerové

Jakub Vaněk

UX, UI designér

Jakub Vaněk (vlevo) | Zdroj: Jakub VaněkJakub Vaněk (vlevo) | Zdroj: Jakub Vaněk

Jak hodnotíte nový vizuál KVIFF? 

Příjemný a hravý kontejner půdorysu hotelu. Hyperrealističtější materiály a světlo v 3D animacích by ještě více podpořily záměr. Pěkné.

Jiří Mocek

Grafický designér

Jiří Mocek | Zdroj: archiv Jiřího MockaJiří Mocek | Zdroj: archiv Jiřího Mocka

Jak hodnotíte nový vizuál KVIFF? 

Za mě se letošní vizuál KVIFFu velmi povedl. Líbí se mi hlavně propojení klasického najbrtovského minimalismu (který je pro festival určitým charakteristickým prvkem) a ideového maximalismu ztvárněného různorodými variacemi na hlavní symbol. Líbí se mi i fakt, že nejste přemírou vizuálního materiálu zahlceni najednou. Na první pohled „úsporný design“ vás dál může překvapovat svou variabilitou a vizuální dynamikou. Tři kruhy a čtverec symbolizují víc, než by člověk očekával. Což dle mého názoru dobře argumentuje i občasnou kritiku na přílišnou subtilnost identit festivalu. Zkrátka „méně je více“ je v tomto případě pouze v uvozovkách, což je mně i studiu Permanent Office blízké.

Lukáš Pilka

Digitální designér

Lukáš Pilka | Zdroj: Lukáš PilkaLukáš Pilka | Zdroj: Lukáš Pilka

Jak hodnotíte nový vizuál KVIFF? 

Berlinale má medvěda, Benátský filmový festival symbolizuje okřídlený lev a v Rotterdamu používají hlavičku tygra. Na rozdíl od většiny podobných událostí nemá karlovarská přehlídka žádnou ustálenou podobu loga, která by svazovala grafikům ruce. Vizuální identita každého ročníku tak do jisté míry začíná na zelené louce, a i proto se odhalení plakátu stalo momentem, který mnozí fanoušci pečlivě sledují. Přesto tu určitá konvence existuje. V poslední dekádě obvykle platí, že dominantním motivem je formální hra s pořadovým číslem akce, a letošek není výjimkou. Přitom i tentokrát se vyobrazení číslic dostává až na samotnou hranu čitelnosti tak, aby probudilo divákovu imaginaci a nutilo jej trochu přemýšlet nad tím, co vlastně symbol znázorňuje. Zdá se mi skvělé, že festival pokračuje ve své dobře rozpoznatelné dynamické identitě, která se neopírá o opakování stále stejného loga, barev či typografie, ale o propracovanější logiku ponechávající velký prostor pro kreativitu a překvapení.

Související

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru
Grafický design

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru

Redakce Czechdesign - 25. 12. 2023 - 5 min.

Letošní vizuál mě překvapil, je to návrat k minimalismu let minulých. Nejmladší generace grafiků hodnotí, jak se Najbrtům povedl nový styl KVIFF
Grafický design

Letošní vizuál mě překvapil, je to návrat k minimalismu let minulých. Nejmladší generace grafiků hodnotí, jak se Najbrtům povedl nový styl KVIFF

Tereza Bíbová - 4. 5. 2023 - 4 min.

Aleš Najbrt: Filmové plakáty 60. a 70. let? Myslím, že se to období trochu přeceňuje
Grafický design

Aleš Najbrt: Filmové plakáty 60. a 70. let? Myslím, že se to období trochu přeceňuje

Radka Machalická - 8. 7. 2016 - 10 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024