Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Ukázka oblékání moderátorů na televizi CNN Prima NEWS, Prima a ČT | Zdroj: CNN Prima NEWS / TV Prima / ČT Ukázka oblékání moderátorů na televizi CNN Prima NEWS, Prima a ČT | Zdroj: CNN Prima NEWS / TV Prima / ČT

Jsou lokální a myslí na udržitelnost? Zjišťujeme, co a proč na sobě nosí moderátoři největších českých televizí

Elegance, dokonalý vzhled a sladěnost moderátorských dvojic jsou nepostradatelnými atributy vhodného odívání každovečerního vysílání televizních zpráv. Je však tato móda alespoň zčásti lokální? Ptali jsme se šéfkostymérů veřejnoprávní televize ČT a komerční televize TV Nova a TV Prima, kteří prozradili, do jaké míry sestavují šatník ve spolupráci s českými návrháři a značkami. A zda hraje roli při výběru také udržitelnost.

Individualita je přípustná, nikoli však extravagance, a to platí pro zpravodajství na veřejnoprávní, ale i komerční televizi. TV Nova a TV Prima sledují ve stylingu trendy pro dané sezónní období s ohledem na dress code a Česká televize se snaží držet jednotící střídmé linie. „Moderátorky na veřejnoprávní televizi by měly svým oblečením vyjadřovat klid a nerozptylovat svým zevnějškem od toho hlavního – vysílání zpráv. Proto jsou šaty navrhovány v jednoduché a jasné siluetě. Použity jsou nemačkavé materiály. Klíčuje se navíc na zeleném pozadí, proto při návrzích nemohu použít odstíny zelené barvy,“ říká návrhářka Tatiana Kovaříková, která dlouhodobě spolupracuje a navrhuje šaty pro moderátorky ČT.

Styling v zahraničí 

„Styling v televizním studiu by měl především korigovat a tlumit excesy (dress codu) moderátorek a vyvažovat důležitost sdělovaných vzkazů a eventuální popularitu oněch moderátorek,“ dodává Josef Ťapťuch, profesor na pražské UMPRUM, kde vede předměty Módní kresba a Styl, koncept a marketing módní tvorby. Tohoto záměru se snaží držet i kostyméři zahraničního zpravodajství. S různou intenzitou ležérnosti dbají na eleganci a dokonalý vzhled. Mnohdy se ale stává, že například usilovné ladění barev působí přezdobeně, jindy jsou naopak zvolené modely unylé a usedlé, až těžkopádné. Zvolit zlatou střední cestu s puncem elegance, která zároveň reflektuje současnou módu, je zkrátka nelehký úkol. Poslední slovo má při výběru ale vždy samotný moderátor. „Oblečení s našimi moderátory a redaktory samozřejmě diskutujeme, platí, že modely nikdy nemohou jít proti jejich povaze, v oděvech se musí cítit komfortně a při vysílání o nich nepřemýšlet a nemuset se hlídat,“ říká hlavní kostymérka a šéfka scénických služeb České televize Jaroslava Voláková.

Sally Bundock, moderátorka zpráv, která uvádí The Briefing na BBC One, BBC World News a BBC News Channel | Zdroj: BBC / Reeta Chakrabarti, moderátorka BBC News | Zdroj: TV Newsroom Sally Bundock, moderátorka zpráv, která uvádí The Briefing na BBC One, BBC World News a BBC News Channel | Zdroj: BBC / Reeta Chakrabarti, moderátorka BBC News | Zdroj: TV Newsroom

Například na německé veřejnoprávní ZDF o dress code příliš nedbají, uvedl ČTK mluvčí berlínského studia veřejnoprávního programu ZDF Peter Hill. „V publicistických pořadech žádné pevné předpisy pro oblékání moderátorů nemáme, necháváme to na jejich vkusu.“ Naopak velmi konzervativního přístupu v oblékání moderátorů se drží Rakousko, kde je nezbytné u moderátorů mužů, ale i žen, sako. Stejně je tomu v britských zpravodajských televizích, kde na hlavních informačních programech nosí ženy zpravidla kostýmky nebo střihem střídmé šaty. Muži jsou oděni do obleku s kravatou. To potvrzuje také Josef Ťapťuch, který mnoho let žije ve Francii i ČR, a tak má možnost sledovat jak britské zpravodajství, tak zejména televize celé frankofonní zóny. „Mohu konstatovat, že pro všechny je velmi důležitým faktem to, že naprostá většina moderátorek (a moderátorů) jsou především žurnalisté, a jejich prezentace a komentáře jsou to nejdůležitější, a jejich zevnějšek (část oděvu, který nejčastěji vidíme) je ze zásady střídmý a diskrétní, aby neupoutával zbytečně pozornost diváků na úkor zpráv a myšlenek, které prezentují.“

Nákup oblečení momentálně probíhá online od různých módních značek. „Kombinujeme běžnou konfekci s luxusními značkami,“ doplňuje šéfkostymérka Tereza Stránská. | Zdroj: TV NovaNákup oblečení momentálně probíhá online od různých módních značek. „Kombinujeme běžnou konfekci s luxusními značkami,“ doplňuje šéfkostymérka Tereza Stránská. | Zdroj: TV Nova

V redakci CZECHDESIGN nás zajímá především téma udržitelnosti a spolupráce s českými návrháři a lokálními značkami. Ta není v českém zpravodajství natolik zastoupena, s výjimkou ČT, pro které navrhuje šaty Tatiana Kovaříková. TV Prima, jež má ve svém týmu stylistů módního návrháře Lukáše Macháčka, s českými tvůrci spolupracuje externě. Televize Nova naopak kupuje oblečení výhradně od zahraničních e-shopů. Otázkou je, zda vůbec lze českou módou reflektovat současné trendy ve skloubení s dress codem, který si zpravodajství žádá. Profesor Josef Ťapťuch tohoto názoru není:Až na specifické pořady o módě, designu či obecně o životním stylu si nemyslím, že by se museli čeští módní návrháři (potažmo současné trendy) prezentovat za každou cenu právě v této oblasti. To samozřejmě nevylučuje některé osobní vztahy mezi módními tvůrci a žurnalisty, ale i to za předpokladu, že oblékání zůstane v rovnováze.“

CNN Prima NEWS

Jan Bán, vedoucí kostymérny a maskérny a Lukáš Macháček, módní návrhář a stylista.

Jan Bán / Lukáš Macháček | Zdroj: TV PrimaJan Bán / Lukáš Macháček | Zdroj: TV Prima

Dle jakých kritérií vybíráte značky a modely do šatníku moderátorů televizních zpráv? Dbáte na spolupráci s lokálními značkami nebo českými návrháři? 

JAN A LUKÁŠ: Veškeré oblečení vybíráme dle směrnic, které jasně definují dress code stanice CNN Prima NEWS. Cílem naší práce je podtrhnout osobnost a serióznost moderátora. Není to jen o tom, koupit nějaké šaty a kostýmy. Při vybírání outfitů musíme zohledňovat velkou spoustu faktorů, například ostré studiové nasvícení často mění vzhled barev, takže v reálu vypadají jinak než ve studiu, některé vzory a materiály interferují, což je na obrazovkách nepřijatelné, neboť by z blikajících moderátorů diváky brzy bolely oči.

Klademe důraz na kvalitní a příjemné materiály, jelikož moderátoři musí být schopní se v oblečení pohodlně pohybovat, aby se mohli soustředit spíše na to, o čem mluví, než jak u toho vypadají. To je naše zodpovědnost, a proto nám a naší práci musí důvěřovat. I proto jsme se v minulosti nebáli využívat české návrháře, T. Kovaříkovou, B. Rajskou, J. Ponera a další, kteří pro některé tváře zpravodajství šili přímo na míru. V současné době spolupracujeme s českým designérem Lukášem Macháčkem.

Jedna z moderátorských dvojic televizních zpráv na TV Prima. „Proces výběru oblečení je o komunikaci mezi moderátorem a stylistou. Obě strany by měly vzájemně naslouchat,“ říkají Jan a Lukáš.  | Zdroj: TV PrimaJedna z moderátorských dvojic televizních zpráv na TV Prima. „Proces výběru oblečení je o komunikaci mezi moderátorem a stylistou. Obě strany by měly vzájemně naslouchat,“ říkají Jan a Lukáš. | Zdroj: TV Prima

Každý z moderátorů má svůj osobní šatník, který se stále doplňuje a aktuálně dotváří. | Zdroj: TV PrimaKaždý z moderátorů má svůj osobní šatník, který se stále doplňuje a aktuálně dotváří. | Zdroj: TV Prima

Co se stane s vyřazeným kusem oblečení, objevuje se na obrazovkách vícekrát? Máte (a můžete vůbec mít) v tomto povolání udržitelný přístup k módě?

JAN A LUKÁŠ: Snažíme se, aby frekvence opakování jednotlivých outfitů nebyla častá. Samozřejmě to ale neznamená, že hromadíme nové a nové oblečení. Dáváme prostor kreativitě, jednotlivé kousky používáme v různých kombinacích, abychom je oblékali často, ale zároveň, aby divák neměl pocit, že moderátoři nosí neustále to samé. Udržitelnost v módě se samozřejmě snažíme respektovat nákupem nadčasových kousků, které kombinujeme a využíváme co nejdelší možnou dobu. Poté zamíří do tzv. záloh, které se využívají méně, ale stále jsou po ruce. Po úplném vyřazení oblečení nabízíme k odprodeji a některé vytipované kusy posíláme na charitativní bazary.

Oblékaní moderátorů CNN Prima NEWS má na starosti Jan Bán, vedoucí kostymérny a maskérny, a Lukáš Macháček, módní návrhář. | Zdroj: TV PrimaOblékaní moderátorů CNN Prima NEWS má na starosti Jan Bán, vedoucí kostymérny a maskérny, a Lukáš Macháček, módní návrhář. | Zdroj: TV Prima

TV Nova

Tereza Stránská, šéfkostymérka.

Tereza Stránská / Jedna z moderátorských dvojic televizních zpráv na TV Nova | Zdroj: TV NovaTereza Stránská / Jedna z moderátorských dvojic televizních zpráv na TV Nova | Zdroj: TV Nova

Dle jakých kritérií vybíráte značky a modely do šatníku moderátorů televizních zpráv? Dbáte na spolupráci s lokálními značkami nebo českými návrháři? 

TEREZA: Při výběru oblečení nejsou hlavním kritériem jen módní trendy, ale i technické možnosti použití outfitů na kameru, jako je např. barva, vzor, materiál, v neposlední řadě i střih. Momentálně nespolupracujeme s žádným českým návrhářem, ale inspirujeme se od celé řady jak českých, tak světových návrhářů. Finální výběr kostýmů podléhá našemu týmu a značce TV Nova.

Co se stane s vyřazeným kusem oblečení, objevuje se na obrazovkách vícekrát? Máte (a můžete vůbec mít) v tomto povolání udržitelný přístup k módě?

TEREZA: Konkrétní kousek oblečení opakujeme s určitým odstupem a třeba v jiných kombinacích i vícekrát, po vyřazení jde do skladu pro další použití, např. do seriálů, některé vhodné kousky dáváme na charitu. Oblečení samozřejmě pereme, žehlíme, čistíme… Módní trendy sledujeme a inspirujeme se jimi hlavně v publicistických pořadech nebo ve Snídani s Novou, ve zpravodajství dodržujeme střízlivější styling.                                                                                  

Outfity vybírá tým kostymérů podle předem určeného stylingu pro dané sezonní období a pořad. Outfity pravidelně obměňují podle nejnovějších módních trendů. | Zdroj: TV NovaOutfity vybírá tým kostymérů podle předem určeného stylingu pro dané sezonní období a pořad. Outfity pravidelně obměňují podle nejnovějších módních trendů. | Zdroj: TV Nova

Česká televize

Jaroslava Voláková, šéfka scénických služeb a hlavní kostymérka.

Dle jakých kritérií vybíráte značky a modely do šatníku moderátorů televizních zpráv? Dbáte na spolupráci s lokálními značkami nebo českými návrháři? 

JAROSLAVA: Prioritou je látka, zpracování a padnoucí střih. Kostýmy se totiž velmi často perou, žehlí a čistí, jejich materiál a zpracování proto musí být opravdu kvalitní. S lokálními značkami a návrháři spolupracujeme, například pro moderátorky Událostí a zpravodajský program ČT24 připravuje šaty Tatiana Kovaříková, pro moderátory šije obleky Hana Hill. Snažíme se o pestrost střihů, střídání minimalistických modelů i stylu doplněného o výrazné akcenty. Barevnost i výběr materiálů – struktury, maty, lesky – jsou podřízeny snímání v HD a specifikům natáčení ve virtuálním studiu. 

Každý den připraví stylistky zpravodajství ČT až padesát outfitů, a to pro pořady od ranního Studia 6 až po noční zprávy. | Zdroj: ČTKaždý den připraví stylistky zpravodajství ČT až padesát outfitů, a to pro pořady od ranního Studia 6 až po noční zprávy. | Zdroj: ČT

O oblékání moderátorek pořadu Události a zpravodajského programu ČT24 se stará renomovaná návrhářka Tatiana Kovaříková. Pánské obleky šije Hana Hill. | Zdroj: ČTO oblékání moderátorek pořadu Události a zpravodajského programu ČT24 se stará renomovaná návrhářka Tatiana Kovaříková. Pánské obleky šije Hana Hill. | Zdroj: ČT

Co se stane s vyřazeným kusem oblečení, objevuje se na obrazovkách vícekrát? Máte (a můžete vůbec mít) v tomto povolání udržitelný přístup k módě?

JAROSLAVA: Šaty samozřejmě využíváme vícekrát. Pánské obleky třeba každý týden, a to po dobu dvou i více let. Udržitelnost je pro nás téma, například modely z Událostí přešíváme, upravujeme a pracujeme s nimi v jiných typech pořadů zpravodajství, publicistiky nebo sportu. Další možností je jejich zařazení do fundusu ČT, kostýmy se tak využijí pro jinou audiovizuální tvorbu. Tak zajistíme efektivitu vynaložených prostředků i maximalizaci životnosti oděvů.

Další články