Jsem zklamán. Kopie mých návrhů daleko přesáhly to, co jsem vytvořil. Martin Jakobsen otevřeně o plagiátorství ve světě designu

Vlevo: Martin Jakobsen | Zdroj: DESIGNBUY / vpravo: Univerzální kuchyňská nádoba Luno | Zdroj: Jakobsen Design Vlevo: Martin Jakobsen | Zdroj: DESIGNBUY / vpravo: Univerzální kuchyňská nádoba Luno | Zdroj: Jakobsen Design

Designér Martin Jakobsen nedávno narazil na stránkách firmy Vitra na svoji práci. Bohužel ale radost rychle vystřídalo zklamání. Ve videu Vitry se totiž v interiéru objevil plagiát jeho skleněného objektu. Podle jeho slov jsou jich po světě tisíce. Co s tím?

Na sociálních sítích jste objevil na videu společnosti Vitra plagiát vaší nádoby Luno. Kdo vás na tento fakt upozornil?  

MARTIN: Se zájmem dlouhá léta sbírám užité umění, převážně díla Philippa Starcka, manželů Eamesových, Alexandra Girarda či Georga Nelsona. Plagiáty nádob Luno se v minulosti objevily i v české distribuci známých značek a byly na základě dohod o narovnání staženy z oběhu. Video jsem zhlédl při rešerši výrobků do našeho zamýšleného projektu v Brně.  

Kontaktoval jste firmu Vitra? A s jakým výsledkem?  

MARTIN: Ano, kontaktoval jsem jak oficiální zastoupení Vitra ve Weilu am Rhein, tak české zastoupení. Nicméně se jednalo o informativní sdělení o mé tvorbě.  

Vlevo: koktejlová sklenice Lark / vpravo: karafa Fino | Zdroj: Jakobsen DesignVlevo: koktejlová sklenice Lark / vpravo: karafa Fino | Zdroj: Jakobsen Design

Luno je na pozadí videa umístěný jako dekorace, bylo vám na první pohled jasné, že se jedná o plagiát? Podle čeho jste to zjistil?  

MARTIN: Jednoznačně se jedná o kopie čínské provenience, se kterými jsem se setkal mnohokrát. Čínské internetové nákupní galerie nabízí několik zdánlivě identických návrhů mé práce. Dokonce mi čas od času posílají nabídky s ukázkou kopií s tím, abych výrobu převedl do Číny.

Video je natočené jako seriál Home Stories a vystupuje v něm interiérová designérka Natasha Landers, kterou jste také kontaktoval. Co vám odpověděla?  

MARTIN: Nastashu Landers jsem kontaktoval za účelem osvěty, stejně tak to dělá firma Vitra v boji s plagiátorstvím. S politováním konstatovala, že nádoby koupila ve známém řetězci Sainsbury’s a že je toho plné město. Byla překvapena a zároveň ji mrzelo, že se toto děje umělci.  

Koktejlová sklenice DupleX | Zdroj: Jakobsen DesignKoktejlová sklenice DupleX | Zdroj: Jakobsen Design

Je to poprvé, co jste se setkal s plagiátorstvím vaší práce?  

MARTIN: Plagiáty mé práce se začaly objevovat na trhu již od roku 2015, kdy byla španělskou firmou zkopírována sklenice na víno s názvem rEvolution. Tato sklenice pro svůj nezaměnitelný vzhled získala zapsanou ochranu jak českým, tak evropským průmyslovým vzorem. Její kopie se objevily bohužel i v Česku. V této věci jsem byl úspěšně zastoupen dvojicí špičkových právníků, panem Rudolfem Leškou a Petrem Ostrouchovem. Kopie sklenic byly úředně zlikvidovány, nicméně jsem neunikl pozornosti mnoha dalších firem, které začaly vyrábět další kopie mé práce.  

Značka Jakobsen Design funguje od roku 2010 | Zdroj: Jakobsen DesignZnačka Jakobsen Design funguje od roku 2010 | Zdroj: Jakobsen Design

Měl jste Luno registrovaný jako průmyslový vzor? A máte svoje jiné práce?  

MARTIN: Registruji ochranné známky a po zkušenostech s právní ochranou se domnívám, že registrace průmyslových vzorů má smysl pro středně velké či velké podniky. Mám za to, že jednotlivec si vystačí s ochranou nezapsaného průmyslového vzoru či s autorským zákonem.  

V emailu, který jste rozeslal do médií, píšete: „Nikdy se mi nedostalo podpory ani začlenění mezi jednotlivce reprezentující český design v zahraničí.“ A ptáte se, proč. Jak toto souvisí s plagiátorskou kauzou? A jak si vy sám na tuto otázku „Proč?“ odpovídáte?  

MARTIN: Rád bych odpověděl otázkou: Co je design a co umění? Co je český design? Je definice designu ve správných kontaktech a bytí ve správný čas na správném místě?

Vlevo: sklenice Pygo / vpravo: sklenice Poly | Zdroj: Jakobsen DesignVlevo: sklenice Pygo / vpravo: sklenice Poly | Zdroj: Jakobsen Design

Cítíte frustraci?  

MARTIN: Ano, jako designér, kterého mnozí považují za korporát, jsem do určité míry zklamán z toho, že kopie mých návrhů daleko přesáhly to, co jsem vytvořil. Nedávno mi volal Filip Stránský ze známého pražského baru AnonymouS Shrink’s Office, že je na pracovní cestě v Rumunsku a viděl tam doslova logo firmy vytvořené z fotografie koktejlu, na kterém jsme společně pracovali.

Má práce je zastoupena Uměleckoprůmyslovým museem v Praze, Muzeem města Prahy, Pražskou galerií českého skla, Severočeským muzeem v Liberci a dalšími institucemi. Byla publikována v mnoha prestižních médiích jako např. ve francouzském vydání ELLE, Monocle, či Dezeen. Nově můžete ochutnat ve sklenicích Jakobsen koktejl v Café Slavia na Národní nebo v Entrée Olomouc Přemka Forejta. Masožravá sklenice dle mého návrhu se objevila v dílu Rosolka zakladatele Pražského kulinářského institutu Romana Vaňka, na Staromáku s originálními sklenicemi soutěžili zahraniční barmani v rámci Mattoni Grand Drinku, do sklenic Odette se v Austrálii letos namíchal tisícidolarový nápoj. Několik let jsou sklenice k vidění na baru světoznámé lodi Disney Wish. Na druhou stranu je absurdní, když mi někdo z kamarádů pošle odkaz například na seriál z Netflixu, kde se objeví napodobeniny sklenic. Přes všechny úspěchy jen málo lidí ví, kdo stojí za danými návrhy, že mají autora i konkrétní příběh. 

Vlevo: sklenice Tiki / vpravo: koktejlová sklenice Odette | Zdroj: Jakobsen DesignVlevo: sklenice Tiki / vpravo: koktejlová sklenice Odette | Zdroj: Jakobsen Design

Co by podle vás mohlo „těžký skleněný chléb“ zlepšit?  

MARTIN: Sklářství se doposud nevyrovnalo s covidem, na který navázala složitá energetická situace a masivní příliv levného zboží z ciziny. Byl bych rád, kdyby se lidé více zaměřili na podporu lokálních výrobců a značek. Na zlepšení situace mohou mít vliv i kurátoři, jejich zájem a analýza trhu, pokládání si výše zmíněných otázek a hledání talentů bez předsudků.

Oficiální vyjádření ředitele Vitra CZ Jiřího Zavadila

„Video bylo natočeno v rámci krátké série se skutečnými osobnostmi v jejich vlastních soukromých interiérech. Vzhledem k tomuto formátu videa jsme neměli žádnou možnost zkoumat a ověřovat původ osobních předmětů majitele interiéru, který tímto způsobem odhaluje soukromí svého domova. Vzniklá situace, které jsme nemohli nijak předejít nás mrzí, jelikož naším cílem bylo předat inspiraci skrze rozhovor s designérkou Natashou Landers, a zejména pak proto, že značka Vitra se sama potýká ve vysoké míře s výrobou padělků či kopií na evropském trhu, takže jsme s touto problematikou i obtížností jejího řešení velmi dobře obeznámeni,“ uvedl za české zastoupení značky Vitra její ředitel Jiří Zavadil.

Související

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař
Ostatní

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař

Tereza Urban - 19. 10. 2020 - 2 min.

Kdo nekrade, není Čech. Plagiátorské kauzy, které kazí život designérům
Produktový design

Kdo nekrade, není Čech. Plagiátorské kauzy, které kazí život designérům

Nikol Galé - 28. 8. 2020 - 9 min.

Advokátka radí designérům. Jak na boj s plagiáty
Produktový design

Advokátka radí designérům. Jak na boj s plagiáty

Lucie Brostíková - 28. 4. 2020 - 6 min.

jelínek
MYP 2024