Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Hanuš Lamr v novém interiéru svého ateliéru na Malé Straně od architektky a designérky Adély Pečlové. Foto: Tomáš Hejzlar Hanuš Lamr v novém interiéru svého ateliéru na Malé Straně od architektky a designérky Adély Pečlové. Foto: Tomáš Hejzlar

Jsem v Národním muzeu, aniž bych byl vycpaný. Deset a jedna otázka pro šperkaře Hanuše Lamra

Objevování ateliérů nadějných českých šperkařů a jejich tvorby pokračuje. Tentokrát jsme navštívili malostranskou dílnu Hanuše Lamra, kde jsme se v obklopení šperků a rostlin dozvěděli o jeho tvorbě, inspiracích i chystané kolekci. Nahlédněte s námi pod ruce proslulého českého šperkaře, který svým dílem náleží i do sbírek Národního muzea.

Šperky Hanuše Lamra jsou výjimečné svou nápaditostí a precizním zpracováním. Není divu, že mezi jejich hrdé nositelky patří i bývalá americká ministryně zahraničí Madeleine Albright. V nedávné době se do Hanušova portfolia designérských úspěchů přidalo vytvoření diadému k 200. výročí Národního muzea, jenž se posléze zařadí do stálých sbírek. K řemeslu ho, jak sám říká, přivedl zájem o detail a obdiv k přírodě, která se do jeho tvorby propisuje s pokorou a bez příkras. 

Šperky Hanuše Lamra zakoupíte na našem e-shopu nebo v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici. 

Hanuš Lamr při práci ve svém ateliéru, foto: Hana Connor, zdroj: Hanuš Lamr FacebookHanuš Lamr při práci ve svém ateliéru, foto: Hana Connor, zdroj: Hanuš Lamr Facebook

Pocházíte z výtvarné rodiny, váš tatínek je malíř, grafik a sochař. Můžete říct, že vás dospívání mezi uměním přivedlo ke šperku? 

HANUŠ: Ano, domov mě určitě ovlivnil. Vždy jsem měl navíc zájem o detail, čehož si všimli rodiče a dali mě na střední školu zaměřenou na šperk. Od dětství jsem doma vyráběl takové drobné šperky pro maminku i pro sebe. Neuměl jsem ještě pracovat s kovem, tak jsem například strouhal barevné tužky do pryskyřice.

Vaše šperky jsou výjimečné i svým precizním řemeslným zpracováním, šperky si podle vlastních návrhů většinou zhotovujete sám. Jak při jejich výrobě postupujete? Jaké materiály patří mezi vaše nejoblíbenější?

HANUŠ: Po stolech mám rozložené přírodniny, skládám je dohromady a pak většinou přijde nějaký nápad, který mě posune k samotnému šperku. Nejdříve vznikne odlitek, kdy se rostlina dá do sádrové formy, kde vyhoří a do toho místa se nalije kov. Odlitek často není tak dokonalý a nedá se použít pro malosériový šperk, musí se ještě upravit. Z nedokonalých odlitků však vznikají hezké autorské věci. Baví mě pracovat také s multiplikací, často odlévám věci vícekrát a tvary skládám do symetrických šperků. Co se týká materiálů, užívám si třeba práci s plasty, s pryskyřicí, protože s nimi nepracuji tak často. Vyrábím si na ně formy z fíků, které mi rostou na zahradě nebo z jahod. 

Ateliér Hanuše Lamra od architektky Adély Pečlové, foto: Tomáš HejzlarAteliér Hanuše Lamra od architektky Adély Pečlové, foto: Tomáš Hejzlar

Rostliny jsou mým celoživotním konceptem

Již první setkání s vaší tvorbou napoví, že její nejsilnější inspirací je příroda. Jak se okouzlení rostlinami propisuje do vašich šperků?

HANUŠ: Dá se říct, že rostliny jsou mým celoživotním konceptem. Přírodu obdivuji takovou, jaká je, mám k ní pokoru. Je to téměř až posedlost, kdy pořád koukám kolem sebe, co by šlo odlít nebo zda by s tím šlo něco vyrobit. Když něco takového najdu, přímo z té konkrétní rostliny odliji šperk. Málokdy ji do něčeho deformuji.

Náušnice Thuja větvička, foto: Jan DytrychNáušnice Thuja větvička, foto: Jan Dytrych

Kromě přírody vás inspiruje lidová architektura v zastoupení Dušana Jurkoviče, která společně s českými rostlinami dala základ kolekci Folklór. Co vás na Jurkovičově architektuře fascinuje?

HANUŠ: Asi nějaká forma stylizace. Před dvěma lety jsem udělal kolekci Srdcovky a inspiroval jsem se právě ve zjednodušování. Stejný princip mě baví i v malbě, například u Cézanna nebo Seurata. 

Nositelkami šperků jsou většinou ženy, i když na vašich stránkách najdeme i pánskou variantu šperku - manžetové knoflíky. Využíváte při návrzích a práci i ženský pohled na věc třeba prostřednictvím vaší manželky či dcery? 

HANUŠ: Myslím si, že můj přístup k tomu, jak věci dělám, je ve výsledku hodně mužský. Je to rozdíl, když šperky konzultuji třeba se ženou, často by to udělala úplně jinak, víc žensky, jemněji. Rád si ale nechám poradit.

Náhrdelník a prsten Crassula, foto: Jan ParavanNáhrdelník a prsten Crassula, foto: Jan Paravan

Brož pro Madeleine Albrightovou 

Jednou z hrdých majitelek brože z vaší dílny je Madeleine Albrightová, která proslula i tím, že za sebe často nechávala mluvit své šperky. Vymýšlíte šperk na zakázku tak, aby mluvil za svého nositele a vyjadřoval jeho osobnost? Jak vznikla zakázka pro bývalou americkou ministryni zahraničí?

HANUŠ: Určitě ano. Většinou přijdou lidé s nějakým nápadem a pak si o něm společně povídáme. Když třeba muž objednává šperk pro svoji ženu, chci vidět její fotku. Zohledňuji třeba barvu očí i tělesné proporce, například jak je člověk vysoký. 

Brož Hostina pro Madeleine Albrightovou, zdroj: Hanuš LamrBrož Hostina pro Madeleine Albrightovou, zdroj: Hanuš Lamr

S výrobou brože mě oslovili z Ministerstva zahraničí, pro něž jsem v minulosti vyráběl asi 700 kusů náhrdelníků s lípou v barvách trikolory. To bylo poprvé a zatím naposledy, kdy jsem se setkal s takhle velkou zakázkou. Poté měla přijet Madeleine a ředitel protokolu dostal za úkol pořídit ji dárek a vzpomněl si na mě. Je fakt, že mi to odstartovalo kariéru. Nikdy bych ale nečekal, že bude založena na Madeleine Albright, ani jsem to nevyhledával, prostě se tak stalo. 

Diadém do sbírky Národního muzea

K dalším z vašich nepřehlédnutelných úspěchů patří vytvoření diadému k 200. výročí založení Národního muzea, který se stal trvalou součástí jeho sbírek. Co pro vás taková příležitost znamená? Co je podstatou vzniklého objektu, měl jste při jeho tvorbě volnou ruku či jste musel respektovat určité zadání?  

HANUŠ: Znamená to pro mě, že jsem v Národním muzeu, aniž bych byl vycpaný. Byl jsem osloven přímo kurátorkou Národního muzea se zadáním vytvořit nějaký šperk. Měl jsem zcela volnou ruku. Vzhledem k výročí jsem přemýšlel o zakomponování číslice, ale nakonec z toho úplně sešlo a vznikl diadém s názvem Sbírka. 

Hanuš Lamr a Tereza Hofová s diadémem Sbírka vytvořeným pro Národní muzeum, foto: Vojtěch VlkHanuš Lamr a Tereza Hofová s diadémem Sbírka vytvořeným pro Národní muzeum, foto: Vojtěch Vlk

Odkazuje k poslání muzea sbírat objekty a zároveň k mé sbírce kamenů a skalniček, větviček, které jsem použil. Tvarově mě inspirovala románská čelenka ze sbírek Národního muzea. Pracoval jsem s momentem čisté plechové plochy, která tvoří základ koruny a kde se v polomatu kovu nepatrně odrážejí použité komponenty. Ve tvaru je ukryta i symbolika kruhu. 

Diadém Sbírka pro Národní muzeum, foto: Vojtěch VlkDiadém Sbírka pro Národní muzeum, foto: Vojtěch Vlk

Není to však vaše ojedinělá realizace pro republiku – ke 100. výročí vzniku republiky vznikl náhrdelník Srdce republiky ve tvaru srdcovky v barvách trikolory. Jak vznikl tento nápad?

HANUŠ: Na počátku jsem pouze chtěl vyrobit šperk ze srdcovky v těchto barvách, až zpětně vznikl nápad, že by to mohlo korespondovat s výročím vzniku republiky. Zde jsem se inspiroval právě národním stylem a Jurkovičem v barevnosti a v použití jasných tónů. Šperk dělám malosériově, ale zatím vzniklo jen několik málo kusů. 

Srdcovka v národních barvách, foto: Vojtěch VlkSrdcovka v národních barvách, foto: Vojtěch Vlk

Kolekce ze zahrady Eden

Existuje napříč vaší tvorbou kolekce či dokonce konkrétní šperk, který považujete za svůj nejoblíbenější? 

HANUŠ: Mým nejoblíbenějším šperkem je vždy ten, na kterém aktuálně pracuji. Tím je teď připravovaná kolekce Lust For Eden, kterou se chystám představit na Designbloku. Je to taková „raw“ kolekce založená na produktech ráje, zahrady Eden. Rostliny jsou také vyhořelé ve formě, ale jsou ponechané ve své nedokonalosti. Například odlitá granátová jablka byla už oschlá a popraskaná, když jsem je našel na stromě. Koncept kolekce spočívá také v neustálé lidské touze, která někdy je a někdy není naplněna.

Hanuš Lamr při tvorbě prstenu, foto: Hana Connor, zdroj: Hanuš Lamr FacebookHanuš Lamr při tvorbě prstenu, foto: Hana Connor, zdroj: Hanuš Lamr Facebook

Nedílnou součástí vaší tvorby jsou zásnubní a snubní prsteny. V čem je podle vás výhoda prstenu vyrobeného českým autorem před nabídkou konvenčních zlatnictví?

HANUŠ: Výhoda prstenu od českého šperkaře je v nezaměnitelné originalitě a v nápadu. Vyrábím například snubní prsteny ze stvolu angeliky lékařské, které ve zlatnictvích nenabízí. 

Snubní prsteny od Hanuše Lamra, zdroj: Hanuš LamrSnubní prsteny od Hanuše Lamra, zdroj: Hanuš Lamr

Navštívil jste v poslední době zajímavou výstavu či kulturní akci, kterou byste rád doporučil?

HANUŠ: Navštívil jsem v Kodani v geologickém muzeu výstavu Fashioned From Nature, která putuje z londýnské Victoria and Albert Museum. Je to krásná výstava ukazující inspiraci přírodou napříč módou a materiály. 

Děkujeme za příjemně strávený čas v obklopení rostlin, šperků a textilních výrobků Hanušovy manželky, Zlatky Lamrové

Další články