Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Preciosa Lighting, Zdroj: Facebook Preciosa Lighting Preciosa Lighting, Zdroj: Facebook Preciosa Lighting

Jindra Vejvodová: "Prachy jsou v životě designéra i marketéra od začátku do konce."

Dnes se v rámci Zlin Design Week koná konference Design & Marketing. Ta se letos žene za penězi a jejich rolí v kreativních oborech. Se svým příspěvkem "Prachy seš a v prachy se obrátíš" tu vystoupí také Jindra Vejvodová, která je zodpovědná za marketing a PR firmy Preciosa Lighting. Jak vnímá prachy žena, která se sama pohybuje mezi designem a marketingem?

Tento týden vystupujete na konferenci Design & Marketing. Sama se pohybujete mezi oběma obory. Co by se markeťáci mohli naučit od designérů a naopak?

Měli by se naučit spolupracovat. Pokud má mít firma konzistentní image a dlouhodobě budovat svou značku u všech cílových skupin, musí být spolupráce mezi marketingem a designérem dokonalou symfonií. A nejen mezi nimi. Oba týmy by se měly tedy naučit především chápat podstatu práce té druhé strany, rozumět jí, vědět kde jejich práce začíná a končí a umět se domluvit na tom, jak to propojit. Obě profese jsou velmi tvůrčí a citlivé na schopnost vcítit se do práce a procesu toho druhého. Takže kromě vlastní odbornosti by každý senior – ať už designér nebo marketér – měl umět komunikovat. Čili pěstovat si umění dialogu.

Jindra Vejvodová, Head of  Marketing & Communication v Preciosa Lighting. Zdroj: zlindesignweek.com.Jindra Vejvodová, Head of Marketing & Communication v Preciosa Lighting. Zdroj: zlindesignweek.com.

Tématem konference jsou Prachy. Jde o ně skutečně až na prvním místě? Co byste poradila mladým designérům, kterým se podařilo vyvinout zajímavý produkt a teď vymýšlejí, jak investovat do marketingu?

Ano, o Prachy jde až na prvním místě. Vás někdo za tento článek platí a já taky nepracuju zadarmo. V obchodním vztahu je uznání vyjádřeno penězi a je to úplně v pořádku. Jediné, co my, částí duše umělci/tvůrci, musíme pochopit je, že ta moje práce musí někomu na konci přinést peníze. Aby on měl peníze na tu moji práci. Takže ty peníze je dobré umět vnímat v souvislostech a nestydět se za to, nebo se toho nebát.

Design je a vždycky byl řemeslem. Uměleckým řemeslem. Pokud má designér ambici být umělcem, musí mít galeristu, mecenáše nebo čekat na to, až ho společnost ocení nákupem jeho děl. Ale nemůže čekat, že se firma, která musí uživit svoje zaměstnance, stane jeho galerií. Prachy jsou v životě designéra i marketéra od začátku do konce.

A co bych poradila těm, kteří si tuto otázku ještě ujasňují? Především nepřemýšlet idealisticky, ale realisticky hned od začátku. V komerčním světě určitě. Pokud něco nefunguje finančně zdravě, nemá to šanci na přežití. Může to přežívat poměrně dlouho, pokud je někdo štědrým sponzorem (ať už firma, nebo dotační fondy), ale z pohledu života produktu je to jen otázka krátkodobá. Mladí designéři by si měli především ověřit, jestli je „zajímavý“ produkt opravdu zajímavý. Pro zákazníky, pro výrobce, pro prodejce. Základní kalkulace je poměrně jednoduchá a stačí selský rozum:

  • Odhadněte počet kusů, které budete umět prodat (za rok, za dva? – záleží, kdy se investice musí vrátit)
  • K výrobní ceně daného množství připočtěte náklady na vývoj vč. vaší práce a investice do marketingu
  • Přičtěte zisk, pokud nějaký chcete
  • A rezervu 15%
  • Vydělte znovu počtem kusů
  • A pokud i za tuto cenu je produkt pořád zajímavý – jděte do toho

Fotografie kolekce Solitaires (Preciosa), Bet Orten, zdroj: Facebook Czech Grand DesignFotografie kolekce Solitaires (Preciosa), Bet Orten, zdroj: Facebook Czech Grand Design

Jste spoluautorkou knihy "Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší”, která by měla být komunikační příručkou mezi designéry a jejich zákazníky. Kde vidíte největší úskalí v komunikaci mezi designérem a zadavatelem?

Jednoduše řečeno, většinou tyto dvě strany nekomunikují jako partneři, ale jako dodavatel-zadavatel. Většina problémů pak vzniká z toho, že každý sleduje svůj cíl a nesledují cíl společný. Ve světě grafického designu to je často tak, že grafik chce udělat dobrý design (dobrý pro sebe, příp. designérskou obec, dostat nějakou cenu), zatímco klient potřebuje materiál (logo, katalog, web…), který prodává, buduje značku atd. Je mu většinou úplně jedno, jestli k tomu vede „zelená, červená“, „koule nebo krychle“ a „Sans nebo Serif“. Chce mít výsledek, který ocení jeho klienti. Pokud oba od začátku nesledují až ty koncové klienty, kteří to ocení, nikdy nebudou oba spokojení.

Ráda bych dodala, že tuhle skvělou školu jsem dostala od svých učitelů Jitky Slavíčkové a Tomáše Kostkana, majitelů studia AnFas a hlavních autorů zmiňované knihy. Univerzální mantrou AnFasu vždycky bylo, že dobrý design má podporovat dobrý obsah/sdělení. Kladli jsme si tedy vždy otázky „Funguje/Nefunguje?“ místo „Líbí/Nelíbí“.

Tomáš Kostkan & kolektiv. Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?Tomáš Kostkan & kolektiv. Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?

Pracujete jako Head of  Marketing & Communication v Preciosa Lighting. Jak se vytváří moderní image pro společnost, která může stavět na svém dobrém jméně a tradici? Na co by měl být připraven designér, který zvažuje spolupráci s takto známou a zavedenou značkou?

PRECIOSA Lighting je ve velmi vzácném a cenném období změny z výrobní firmy na obchodně-marketingovou. Čili již skončila doba, kdy jsme si tady vyrobili 1000 různých produktů a svět to obratem koupil. Taková firma nepotřebuje nic moc okolo, kromě dobrého předvýrobního, výrobního, finančního a personalistického řízení. Žádný marketing. Vyrobíme – prodáme. Takhle to u nás bylo dobrých 20 let v post-revoluční historii firmy, když to velmi zjednoduším.

Dneska musíme vědět, že to, do čeho investujeme statisíce a miliony na vývoj, marketingovou podporu atd., se prodá v takovém množství, aby se tyto investice zaplatily a na konci byl zisk, který vytvoří prostor pro nové investice. To pro celý tým nejen designérů, ale i marketérů, manažerů a ostatních tvůrců znamená obrovské pole působnosti, ale také obrovskou odpovědnost. Na půdě firmy, která k tomu má zdroje (= finance), ale zároveň se chová jako dobrý hospodář, je to v českém prostředí nejlepší akademie v praxi.

Každý, kdo chce být součástí takového týmu, si musí být především dobře vědom svých reálných schopností. Pokud se cítí být dostatečně zkušený na to říct firmě, co má dělat, tak musí umět převzít 100% odpovědnost za to, že to na konci bude fungovat (marketingově, produktově, finančně atd.). Pokud se na tohle necítí, tak musí umět být šťastný v roli juniornější, kdy ho někdo zkušenější vede. Jinými slovy EGO musí jít stranou a musí se chtít učit. Ta odpovědnost je obrovská, ale ta příležitost ještě větší.

Preciosa Lighting, Zdroj: Facebook Preciosa LightingPreciosa Lighting, Zdroj: Facebook Preciosa Lighting

Design ale i reklama a PR jsou obory, ke kterým se dnes s oblibou vyjadřuje i laická veřejnost. Vnímáte popularizaci těchto oborů pozitivně, nebo máte naopak dojem, že se tím často zbytečně rozmělňuje odborná debata?

Jakákoli pozornost je vždycky primárně dobrá. Kde není pozornost, je nezájem. Čili když vaši otázku položím jinak, tak by mohla znít: Je lepší když se o Design, Reklamu a PR společnost zajímá, nebo ne? Pokud budou na okraji zájmu, bude jejich pole působnosti jen menší a vy budete třeba vyvíjet systém rozvodu vody a já řešit třídění odpadu, protože o to se někdo zajímat bude.

Nebezpečné je jenom to, když se laický názor tváří jako odborný názor. Na druhou stranu odborníkem se nestanete jen tím, že máte školu, titul. Odborníka z vás dělá hluboký zájem, zkušenost. Čili každý laik má předpoklad stát se odborníkem v designu, reklamě i PR. Na rozdíl od lékařů a pilotů, jsou tyto profese zbytné z hlediska existence. Jsou ale zajímavé z hlediska kultury a kultivace našeho prostředí. Mně osobně nevadí a nikdy nevadilo, že je každý druhý marketérem, fotografem, grafikem, webařem a někdy i ředitelem. Chápu to jako potřebu tvořit. Je to pro mě vždy lepší, než apatie, nezájem, pasivita.

Veletržní stánek Crystal Fortune, studio Vasku&Klug pro Preciosa Lighting, zdroj: www.vasku-klug.comVeletržní stánek Crystal Fortune, studio Vasku&Klug pro Preciosa Lighting, zdroj: www.vasku-klug.com

Galerie

Zlin design week 2017

Zlin design week 2017

Design week, 21. 4. 2017 - 28. 4. 2017
Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, , Zlín

Grafický design
Digitální design: Pohled za pixely * ZLÍN

Digitální design: Pohled za pixely * ZLÍN

Výstava, 6. 4. 2016 - 1. 5. 2016
14|15 Baťův institut, Vavrečkova  7040, Zlín

Produktový design
ZLIN DESIGN WEEK 2016

ZLIN DESIGN WEEK 2016

Design week, 25. 4. 2016 - 1. 5. 2016
Zlín

Produktový design
ZLIN DESIGN WEEK 2016: Konference Design & Marketing

ZLIN DESIGN WEEK 2016: Konference Design & Marketing

Konference, 26. 4. 2016, 00:00 - 23:59
Městské divadlo Zlín, tř. Tomáše Bati 4091/32, Zlín

Design vs. prachy - zlínský festival designu rozpoutá nejednu debatu
Jak dostat ze svého grafika/studia/agentury to nejlepší?

Další články