V Litomyšli přistupují k architektuře jinak než v jiných městech. Odborná komise pro tamní kapitulní chrám Povýšení svatého Kříže vybrala zcela moderní návrh nového oltářního stolu. Od září tak gotický kostel zdobí moderně řešený trojúhelníkový oltář z bílého kamene s odkazem na český kubismus.
Chytil se příležitosti a vyhrál
Když se Štěpán Jílek od svého kamaráda Pavla Mrověce dozvěděl o soutěži na návrh oltáře pro litomyšlský kostel, neváhal ani chvíli. Měl sice jen dva dny na to, aby svůj návrh dokončil a odevzdal, ale to ho neodradilo. „Vždycky jsem chtěl něco takového dělat, obzvlášť pro město Litomyšl,“ říká Štěpán. Že jeho návrh nakonec vybrali, ho nejen překvapilo, ale také velmi potěšilo.
Litomyšlské probošství se rozhodlo uskutečnit veřejnou soutěž na nový oltář, protože předchozí provizorní dřevěný oltář, někdy se mu také říká obětní stůl, nesplňoval liturgická pravidla. Například nebyl pevně spojen s podložím. Odborná komise sestavená z řad historiků umění, restaurátorů, památkářů, odborníků na liturgiku a činovníků místního farního života vybrala moderní návrh designéra Štěpána Jílka. Cílem soutěže bylo tedy vytvořit pevný oltář, který bude splňovat všechna pravidla a zároveň bude hodnotným uměleckým dílem.
Kamenný šperk dominuje bohoslužbám
Štěpán Jílek vybral jako materiál pro nový oltář vyhnánovský pískovec. Jeho bílá barva a jemná struktura jsou pro duchovní předmět takového významu dokonalé. První návrh vytvořil v počítači a zjistil, že celý oltář váží tunu a půl. Proto se obrátil na Pavla Mrověce, zkušeného sochaře a restaurátora, který mu poskytl cenné rady i dílnu a zázemí pro opracování vylomeného kamene. Blok kamene pro nový oltář vylomili v Kamenolomu Vyhnánov, kde také předřízli jeho tvar. Designéři ho pak v ateliéru zpracovali do konečné podoby.
Návrh oltáře vychází ze základního křesťanského symbolu – trojúhelníku, což je symbol boží trojjedinosti. Záměrem autora bylo vytvořit jednoduchý a čistý dojem, který zároveň vyjadřuje skromnost. Výsledkem je bílý kamenný trojúhelník postavený na jednom ze svých vrcholů, stojící uprostřed prostoru, kde probíhají bohoslužby.
Sám designér o tvaru oltáře říká: „Chtěl jsem, aby oltář zapadl do gotického prostoru a současně ho obohatil. Jeho tvar je ostře řezaný s odkazem na český kubismus. Trojúhelník, zapíchnutý jen jedním hrotem do země, působí zároveň jako šperk. Doufám, že ho tak uvidí i ostatní lidé.“
Víra v kreativitu a krásu navždy propojila modernu s tradicí
Vysvěcení nového liturgického vybavení proboštského a kapitulního chrámu Povýšení sv. Kříže proběhlo v září minulého roku. Během slavnostní mše svaté, kterou sloužil biskup královéhradecký Jan Vokál, byl posvěcen nový kamenný oltář, ambon a sedadlo pro celebranta. Svaté ostatky patrona Litomyšle, Viktorína z Amiterna, byly během slavnosti umístěny pod ostatkový kámen z ušlechtilého alabastru v novém oltáři. Nové liturgické vybavení navržené designéry doplnily lavice pro ministranty, stojan na paškál, procesní kříž a svícny.
„Spousta krásných uměleckých děl vznikla díky církvi. Je dobře, že se v tom pokračuje dál. Třeba zrovna tady v Litomyšli,“ dodává designér. Moderní oltář Štěpána Jílka v kontextu historického gotického prostoru vytvořil trvalé spojení tradičního obsahu s novou formou.
Tradice a moderna se navždy spojily. | Zdroj: Štěpán Jílek | Foto: Josef Kubíček
Seznamte se s autorem moderního oltáře
Štěpán Jílek je designér a umělec. Jeho práce jsou oceňovány nejen v České republice, ale i v zahraničí. Absolvent Ateliéru produktového designu na brněnské FaVU VUT a Winchester School Of Art (UK) získal v roce 2004 ocenění Dobrý design v soutěži Vynikající výrobek roku. Od té doby si vytvořil respektované jméno ve světě umění.
Vedle designu se věnuje také fotografii a jeho díla byla vystavena na několika samostatných i skupinových výstavách, například v Humpolci, Trafo Gallery nebo galerii Vitríny Frýdlantská.
Štěpánovy sochařské výstavy, soutěžní návrhy a sympozia jsou velmi ceněny, což dokazuje například druhé místo, které společně s Josefínou Jonášovou získali v otevřené soutěži na sochu Jana Masaryka v Turnově.
Občas také spolupracuje se sochařským ateliérem Federica Diaze. Momentálně pracuje jako umělec na volné noze a jeho tvorba neustále inspiruje a oslovuje široké publikum.