Jeho jméno viselo na slavném Piccadilly Square v Londýně. Fotograf Mojmír Bureš uspěl v zahraničí, nebojí se propojit komerci a umění

Fotograf a umělec Mojmír Bureš se minulý rok umístil mezi 30 nejlepšími umělci v soutěži CIRCA x Dazed Class of 2021 | Zdroj: Archiv Mojmír Bureš Fotograf a umělec Mojmír Bureš se minulý rok umístil mezi 30 nejlepšími umělci v soutěži CIRCA x Dazed Class of 2021 | Zdroj: Archiv Mojmír Bureš

Na jaké úrovni je možné propojit komerční fotografii a volné umění? Lze skrze kvalitní komerční fotografii kultivovat veřejný vkus? A má o to v Česku vůbec někdo zájem? O tom všem v rozhovoru s Mojmírem Burešem.

Umělec a fotograf Mojmír Bureš patří k tvůrcům s širokým rozsahem. Nesoustředí se ale pouze na jednu disciplínu, ve svých projektech cíleně propojuje všechny své zkušenosti. „A priori se považuji za fotografa, přesahy do videa, filmu a objektové tvorby mě ale velmi přitahují. Vnímám je jako prostor pro experiment,“ zmiňuje Mojmír. Po magisterském studiu na RCA v Londýně a semestrální stáži na Aalto Helsinki strávil mimo jiné osm sezón jako vedoucí fotografického týmu Mercedes-Benz Prague Fashion Week. V minulém roce se se svým lehce politicky angažovaným videem s úspěchem účastnil mezinárodní umělecké soutěže CIRCA x Dazed Class of 2021. Co mu tato zkušenost přinesla, jak se mu daří propojovat komerční projekty s volnou tvorbou a kde vidí mezery v rámci českého trhu s fotografií?

V minulém roce jste se zúčastnil CIRCA x Dazed Class of 2021, významné umělecké soutěže pořádané etablovanou platformou CIRCA a magazínem DAZED, kde jste byl zhruba z dvou tisíc soutěžících vybrán mezi 30 nejúspěšnějších. Co jste si z této soutěže odnesl do své tvůrčí praxe?

MOJMÍR: Odnesl jsem si především pocit, že nic není nemožné a že každý sen se může jednou splnit. Současně jsem měl velkou radost z toho, že projekt, který jsem vytvořil, má potenciál někoho ovlivnit nebo třeba i něco změnit.

Promítání Mojmírova díla na londýnském Piccadilly Square v rámci soutěže CIRCA x Dazed Class of 2021 | Foto: Archiv Mojmír BurešPromítání Mojmírova díla na londýnském Piccadilly Square v rámci soutěže CIRCA x Dazed Class of 2021 | Foto: Archiv Mojmír Bureš

V rámci soutěže bylo vaše dílo promítáno na londýnském Piccadilly Square, K-Pop Square v Soulu a Yunika Vision v Tokiu. O jaké dílo se jednalo?

MOJMÍR: Vybraný projekt reaguje na nedávné válečné střety mezi Izraelem a Palestinou. Skrze masmédia tou dobou svět obletěla fotografie Anase Baby a stala se signifikantním záznamem konfliktu. Rozhodl jsem se do něj umělecky vstoupit a symbolicky vytvořit mír mezi zeměmi. Z tohoto snímku jsem vyretušoval a odstranil raketovou palbu obou znepřátelených zemí. Upravená fotografie, která zobrazovala ničení a násilí, se rázem změnila na fotografický záznam klidné noci.

V sérii fotografií pro Vogue Czechoslovakia Mojmír kombinuje fashion design s uměleckou instalací | Foto: Archiv Mojmír BurešV sérii fotografií pro Vogue Czechoslovakia Mojmír kombinuje fashion design s uměleckou instalací | Foto: Archiv Mojmír Bureš

Uspěl jste tedy s videoartem, ačkoli vás většina lidí vnímá více jako fotografa. Cítíte mezi těmito dvěma médii propojení, nebo je vnímáte zcela odděleně?

MOJMÍR: Baví mě kombinovat a prolínat obě média a pracovat paralelně v obou rovinách. Fascinuje mě přemýšlet o fotografii jako o filmu – domýšlet si příběhy fotografií nebo je dotvářet a modifikovat jejich významy. Ačkoliv se také považuji za fotografa, rozhodně mě přesah do videa a filmu přitahuje a vnímám ho jako prostor pro experiment.

Ve spolupráci s designérkou Danielou Peškovou | Foto: Archiv Mojmír BurešVe spolupráci s designérkou Danielou Peškovou | Foto: Archiv Mojmír Bureš

V onlinu jste prezentován především jako komerční fotograf. Je vám tato poloha nepříjemná? Jak vy sám přistupujete ke své komerční praxi?

MOJMÍR: Pracuji v obou polohách – v umělecké i v komerční. U zakázek mě naplňuje spolupráce s týmem a proces propojování obchodní vize s uměleckým přesahem. Mým dlouhodobým cílem je obě tyto protikladné sféry prolínat, najít ten správný průsečík a do každého projektu vkládat stejnou energii.

Interiérové fotografie pro český Lasvit | Foto: Archiv Mojmír BurešInteriérové fotografie pro český Lasvit | Foto: Archiv Mojmír Bureš

Může podle vás propojení umění a reklamy vést k devalvaci tvůrčích hodnot, nebo to naopak dává fotografům možnost etablovat vyšší estetické hodnoty mezi širší veřejnost, tedy kultivovat veřejný vkus?

MOJMÍR: Na toto téma samozřejmě může být nahlíženo jako na devalvaci umění. Já osobně to tak ale nevnímám a myslím si, že málokdo si může dovolit pracovat pouze jako umělec bez komerční praxe. Stejně tak nedělám rozdíl mezi komerčním projektem a prodejem do galerie.

Myslím, že dnes klienti často chodí cíleně za konkrétními tvůrci s důvěrou v talent a kreativitu, kterou chtějí se svými výrobky propojit, a uměleckou ambici vloženou například do reklamy považuji jako dobrý základ pro kultivaci veřejného vkusu. Typickým příkladem určitého prostoru pro kultivovaný výstup je spolupráce s módními značkami, designéry a architektonickými studii. Takové projekty jsou velmi zábavné, protože i samotní tvůrci jsou kvalitními umělci.

Ze série fotografií pro Vogue Czechoslovakia | foto: Archiv Mojmír BurešZe série fotografií pro Vogue Czechoslovakia | foto: Archiv Mojmír Bureš

Na jakých zajímavých komerčních zakázkách jste pracoval vy?

MOJMÍR: Zrovna na konci minulého roku jsem realizoval zakázku v Kuvajtu pro český Lasvit, což bylo velmi zajímavé, protože do Kuvajtu se není možné bez pracovních víz vůbec dostat. Kromě značné dávky dobrodružství jsem měl od klienta ale především volnou ruku k vytvoření uměleckého souboru. Fotil jsem zde světelné objekty v soukromé rezidenci, ale snažil jsem se zachytit i atmosféru kuvajtské pouště. Myšlenka byla propojit instalaci a místo v jeden homogenní fotografický celek.

Z vašich ať už komerčních, či uměleckých fotografií, cítím silný příklon k objektu – jako byste k focenému subjektu vždy přistupovat jako k artefaktu či umělecké instalaci. Máte ambice vykročit z plochého formátu fotky k fyzické objektové tvorbě?

MOJMÍR: Je to tak, rozhodně mám ambice vystupovat z klasické formy dvourozměrné fotografie. V Anglii pro mě bylo těžké alokovat svůj vlastní osobní prostor. Začal jsem si proto hlouběji uvědomovat vlastní význam v kontextu prostoru, místa a krajiny. S tím pro mě jako pro fotografa začala být velmi přitažlivá její trojrozměrnost, možnosti a mnou neprozkoumané hranice, které fotografie skrývá. Z plochého formátu lze vystoupit například pomocí instalace složené z fotografických obrazů. Na to navazuje můj další projekt, ve kterém se chystám experimentovat s prostorem a hmotou fotografie.

V soutěžním projektu CIRCA x Dazed Class of 2021 Mojmír reaguje na nedávné válečné střety mezi Izraelem a Palestinou | foto: Archiv Mojmír BurešV soutěžním projektu CIRCA x Dazed Class of 2021 Mojmír reaguje na nedávné válečné střety mezi Izraelem a Palestinou | foto: Archiv Mojmír Bureš

Vy se profesně pohybujete v českém i zahraničním prostředí. Dokázal byste porovnat, jak si Česko v rámci oborového uplatnění stojí oproti Západu?

MOJMÍR: Rozdíl mezi Západem a Českem spočívá ve velikosti trhu, který je u nás samozřejmě markantně menší. Na Západě je mnohem víc pracovních možností i příležitostí profesního růstu, ať už v komerční, či umělecké sféře. To je důvod, proč se přirozeně soustředím na mezinárodní působení. Možnost etablace na Západě je ale těžká, vzhledem k obrovské a kvalitní konkurenci – fotograf po škole často musí absolvovat i několik stáží nebo pracovat jako asistent a získat praxi, na základě které se mu potom otevírají další možnosti.

Spolupráci v Kuvajtu pro český Lasvit si Mojmír opravdu užil | foto: Archiv Mojmír BurešSpolupráci v Kuvajtu pro český Lasvit si Mojmír opravdu užil | foto: Archiv Mojmír Bureš

Zmínil jste, že se v rámci svého uměleckého rozvoje chystáte propojovat fotografii a objekt. Jaké další plány na vás v blízké budoucnosti čekají?

MOJMÍR: Chci samozřejmě posouvat svoji uměleckou tvorbu a pokračovat v jejím prolínání s tou komerční v rámci platformy Artspeak Studio. Mám několik nerealizovaných projektů v šuplíku, které čekají na zpracování v londýnském studiu 180 The Strand. To budu mít díky soutěži Circa x Dazed na rok k dispozici. Plánuji i fotografickou knihu. Nejvíc se ale těším na čas strávený se svou rodinou. Nedávné narození syna mi dalo novou perspektivu a náhled na život. I to se v mojí tvorbě odráží.

Související

Manhattanský luxus v Brně. Fotografie „maďarské miliardářky“ zachycují architekturu newyorských rezidencí s opojným výhledem
Interiér a architektura

Manhattanský luxus v Brně. Fotografie „maďarské miliardářky“ zachycují architekturu newyorských rezidencí s opojným výhledem

Tereza Bíbová - 9. 11. 2021

Česká fotografka se pyšní světovým úspěchem. Její plakát je k dostání v obchodě IKEA po celém světě
Design služeb

Česká fotografka se pyšní světovým úspěchem. Její plakát je k dostání v obchodě IKEA po celém světě

Nikol Galé - 24. 10. 2018

Fotografie a šperky
 

Fotografie a šperky

Tisková zpráva - 25. 9. 2009

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024