Jeho čas se krátí. Jaká je poslední výstava v museu skla Portheimka, které se brzy zavírá veřejnosti?

Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Kabinet kuriozit | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Kabinet kuriozit | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Na pražském Smíchově existuje výstavní prostor, který by vám určitě neměl uniknout. Jeho čas už se ale krátí. Máte posledních pár dní možnost zajít na výstavu do vily Portheimky a v okouzlujícím barokním letohrádku možná na chvíli přijít na jiné myšlenky. Pro závěrečný den před ukončením provozu si zde navíc připravili akci Oslava skla s nabitým programem.

Nedaleko rušné křižovatky a velkého nákupního centra na pražském Smíchově stojí malý zámeček se zahradou, nyní využívanou jako veřejný park. Mnoho kolemjdoucích spěchajících za svojí každodenností budovu letohrádku míjí, aniž by tušili krásné výstavní prostory za jejími zdmi. Vy k nim ale patřit nemusíte. Jen máte na odhalení této krásy pár posledních dní. Museum skla Portheimka bude veřejnosti brzy uzavřeno a poté se možná příležitost k návštěvě budovy jen tak brzy nenaskytne.

Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Mramorový sál | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czStálá expozice - Museum skla Portheimka. Mramorový sál | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Museum skla Portheimka, tedy její galerii a reprezentační prostory v prvním patře, už několik let provozuje Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových, ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze a městskou částí Praha 5. Nyní návštěvníkům nabízí dvě expozice – stálou sbírku a prostor s dočasnou výstavou, ta aktuální a zároveň poslední nese název „Zasaženi bouří a klidem – škola Vladimíra Kopeckého 1990–2008“.

Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Kaple | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czStálá expozice - Museum skla Portheimka. Kaple | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Vydáte-li se tam navíc v tento poslední možný čas, můžete se zúčastnit „Oslavy skla s bohatým doprovodným programem. Krom výstav můžete zajít na několik zajímavých workshopů, komentovanou prohlídku stálé a krátkodobé expozice s lektorkou muzea nebo být součástí happeningu a pomoci dotvářet Skleněnou zeď. Hlavní motivací, proč vzniká tento text, je ale touha nalákat vás na výstavu toho nejlepšího z minulosti, současnosti a možná trochu i budoucnosti českého skla.

Výstava Zasaženi bouří a klidem | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czVýstava Zasaženi bouří a klidem | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Vladimír Kopecký – legenda českého i světového sklářství

Vstoupíte-li do prostor barokního letohrádku, budete možná nejdřív na rozpacích, kde jste se to ocitli. Do momentu, než vás laskavé kustodky uvedou do možná zdánlivě nenápadné výstavy, která by mohla (obzvláště v dnešní době) zapadnout. „Zasaženi bouří a klidem – škola Vladimíra Kopeckého 1990–2008“ je kolektivní výstava žáků Vladimíra Kopeckého (nar. 1931), jedné z největších legend českého i světového uměleckého sklářství. Za léta jeho působení v pozici vedoucího Ateliéru skla na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové, vychoval a tím i ovlivnil celou řadu studentů. Není divu, sám ve své tvorbě zahrnuje obrovské spektrum přístupů, od abstraktního expresionismu až ke geometrické abstrakci nebo k baconovské figuraci. Rád pracuje s barvou i prostorem, umí vytvořit skleněnou vázu, velkoformátové plátno i zaujmout ve veřejném prostoru. Možná jste v poslední době zaznamenali, že zvítězil v soutěži na podobu stanic budoucí linky pražského metra D.

Lenka Stejskalová - Skoumalová - Geneze. 2020 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czLenka Stejskalová - Skoumalová - Geneze. 2020 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Zasaženi bouří a klidem

A právě výstava k jeho poctě vykresluje principy tvůrčí práce, které se do jeho žáků a následovníků propsaly. V prostoru letohrádku se setkáte s pestrým vzorkem čtrnácti z nich, plus s tvorbou akademického asistenta Kopeckého – sklářského výtvarníka Mariana Volrába. Nečekejte však „jenom“ výstavu skla a ani nečekejte „jenom“ Kopeckého hommage. Jednotliví výtvarníci zde sice představili svá díla reflektující vazbu s Kopeckým, ale někteří dokonce vytvořili díla nová, přímo pro tuto expozici. Kopeckého mnohovrstevnatá osobnost výtvarníka, malíře, skláře, sochaře či autora instalací je všechny obecně iniciovala k výtvarným experimentům nejen na poli sklářské tvorby.

Barbora Křivská - Série oblečených váz. 2021 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czBarbora Křivská - Série oblečených váz. 2021 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Ve výstavě, kterou kurátorovala Helena Musilová a architekturu navrhoval Jaroslav Bárta, vás čeká pestrá ukázka různých technik, témat, materiálových a obsahových experimentů, které naznačují, jak svobodně dokážou umělci ovlivněni tak silnou osobností, jakou Kopecký bezesporu je, pracovat a tvořit. Na výstavě jsou k vidění práce zohledňující všechny principy Kopeckého tvorby, od přísné geometrie až k radikální gestické či strukturální malbě, ale i koláže, sochařské a skleněné objekty nebo videa. Za všechny jmenujme například zajímavý experiment studia LLEV, tedy Evy a Marcela Mochalových, kteří představili objekty ze skla foukaného do forem vypěstovaných z podhoubí a bukových pilin. Experimenty a individuální přístup jsou jedna zajímavá rovina expozice, druhá rovina pro návštěvníky vyvstává při listovaní katalogem k výstavě. CV jednotlivých autorů totiž lákají k porovnávání jejich profesního uplatnění a ukazují, že se jedná o výrazné osobnosti výtvarníků, které mnohdy samy působí jako výtvarní pedagogové.

Výstava těchto čtrnácti umělců by sama o sobě možná nebyla takovým zásadním důvodem pro návštěvu Musea skla Portheimka na poslední chvíli před uzavřením, pokud si nemapujete současnou tuzemskou výtvarnou scénu nebo aktuální pražské výstavy všeho druhu. Ten důvod se ale nachází o patro výš, v instalaci stálé expozice skla jako umění, která je uspořádána ze soukromých sbírek autorů, ze sbírek Musea Kampa a Uměleckoprůmyslového musea. Jakmile do ní totiž vstoupíte, budete okouzleni a také rádi, že jste se sem nahoru vydali až později. Uděláte-li to totiž obráceně, obávám se, že výstava v reprezentačních sálech si vezme veškerou vaši pozornost a – žáci Kopeckého snad prominou – zasaženi bouří a klidem pak budete poněkud méně.

Stálá expozice museum skla Portheimka. Krajina. Vladimír Kopecký - Tryzna. 1993 - 2010. | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czStálá expozice museum skla Portheimka. Krajina. Vladimír Kopecký - Tryzna. 1993 - 2010. | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Roubíčkovi, Cigler nebo Šípek a typické letní sídlo vrcholného baroka

Stálá expozice – výstava současného moderního ateliérového skla – je totiž uspořádána v místech, která kdysi sloužila společenské smetánce k potěše oka i duše a dostane se vám jí zde vrchovatě i dnes. Ve vile, kterou původně postavil Kilián Ignác Dientzenhofer v roce 1728 pro sebe a svou rodinu, jsou totiž díla proslulých moderních sklářských umělců nainstalována tak, aby podtrhla její barokní atmosféru. V Kapli, Hodovní síni, Mramorovém sále, Krajině, Kabinetu a Divadle, jak jsou jednotlivé místnosti pojmenovány, defilují práce takových osobností, jako jsou Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová, Miluše a René Roubíčkovi, Václav Cigler, Vladimír Kopecký, Jiří Harcuba či František Vízner nebo Bořek Šípek. Světově proslulým tuzemským sklářům pak v expozici dělají partnery i zahraniční hvězdy, např. Dale Chihuly, H. K. Littleton, Erwin Eisch, Kyohei Fujita, Isabel De Obaldia nebo Jeff Zimmer. Je velmi zajímavé sledovat, jak dokážou s historickými prostory, které malířsky vyzdobil např. Václav Vavřinec Reiner, skvěle koexistovat. 

Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Kabinet kuriozit. Václav Cigler - Objekt čočka. 1968 - 1970 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czStálá expozice - Museum skla Portheimka. Kabinet kuriozit. Václav Cigler - Objekt čočka. 1968 - 1970 | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Hned v prvním sále dokáže expozice, kterou kurátorovala Helena Musilová a Milan Hlaveš a architektonicky koncipoval Jiří Novotný, návštěvníky opravdu zaujmout. Celkem je zde totiž vystaveno sto sedmdesát objektů rozmanitých tvarů, barev a námětů – věnec ze střepů, odlitek křišťálového anděla podle skutečného barokního putti nebo třeba zlatá lebka. Highlightem je samozřejmě mramorový sál, který zdobí obří – pro tento účel sestavený – tereziánský ověskový lustr Preciosa, zavěšený pod nádhernou Reinerovou původní stropní malbou a pod nimi umístěná moderní plocha černého zrcadla s objektem Václava Ciglera. Odtud prostě nemůžete odejít jinak, než naprosto uchváceni nevšedním zážitkem.

Stálá expozice - Museum skla Portheimka. Krajina a Kabinet kuriozit | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.czStálá expozice - Museum skla Portheimka. Krajina a Kabinet kuriozit | Foto: O. Kocourek | Zdroj: museumkampa.cz

Je škoda, že se výstavní prostory Musea skla Portheimka uzavřou a ještě větší škoda, že se jí nedostalo větší mediální pozornosti. Tak už to ale v našem, nejen galerijním, prostředí bývá. 

Krásou uměleckého skla se můžete nechat okouzlit v barokní vile Portheimka do 6. 3. 2022. Poté unikátní expozice moderního skla, uspořádána konkrétně do tohoto prostoru, zanikne. V duchu mementa mori, tak, jak je pro baroko typické. Proto neváhejte a zajděte sem, třeba zde aspoň na chvíli přijdete na jiné myšlenky.

Související

Ikona, která nenavrhuje pro snoby. Retrospektiva Jiřího Pelcla ukazuje, že dobrý design může být dostupný
Interiér a architektura

Ikona, která nenavrhuje pro snoby. Retrospektiva Jiřího Pelcla ukazuje, že dobrý design může být dostupný

Jana Mattas Horáčková - 14. 2. 2022 - 9 min.

Vladimír Kopecký: Stále se snažím dobrat něčeho nového
Grafický design

Vladimír Kopecký: Stále se snažím dobrat něčeho nového

Kateřina Zvelebilová (Material Times) - 16. 10. 2017 - 12 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024