Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign. Foto: Štěpánka Paseková Veronika Pařízková, šéfredaktorka magazínu Czechdesign. Foto: Štěpánka Paseková

Jeden krok vpřed a tři kroky zpátky. Květen pohledem šéfredaktorky

Květen nám skoro celý propršel a důvod k pláči měla i řada českých designérů. Ačkoliv se na ně firmy obrací o pomoc stále častěji, výsledkem těchto kolaborací je rozčarování. Proč stále majitelé firem nechápou, jak využít kvalitní design ke svému prospěchu?

Regres Botasu

Péče o značku je věc složitá a zapeklitá. Mít jen kvalitní produkt už dávno nestačí. Je potřeba přidat ten správný příběh, emoce, vše v osobitém obalu a ve stylovém showroomu. Když se vám podaří tento zázračný koktejl namíchat, máte jako designér splněno. Problém ale přijde, když někdo druhý vypustí jednu část skládanky, tím se mu podaří snížit cenu prodávaného produktu a část zákazníků tleská. Dostanou skoro stejný výrobek, ale za mnohem méně korun, než ho nabízí designér. Přesně to se minulý měsíc stalo tvůrcům redesignu ikonických Botasek. Ještě na škole se v rámci ateliérového zadání pustili Jan Kloss a Jakub Korouš do zpracovaní nové podoby tenisek, které v té době už dávno nikdo neměl na wish listu.

Úkol se podařil, pestrobarevný refresh ve firmě Botas sklidil nadšení a několik let se kolekce pod názvem Botas 66 nejen úspěšně prodávala, ale hlavně vrátila polozapomenuté firmě renomé a respekt. Nyní se majitelé firmy Botas rozhodli, že půjdou cestou opačnou, rezignují na formát prémiového labelu a nabídnou nepatrně upravenou verzi Botasek 66 v Kauflandu. Formálně mají na toto rozhodnutí plné právo, eticky je však celý krok sporný. S designéry pracujete i proto, že věříte, že vám tlak na kvalitu provedení, materiálu i způsobu prezentace zajistí konkurenční výhodu. Investujete víc, ale víc se vám může i vrátit. Botas svým rozhodnutím naházet svoje tenisky vedle rohlíků a uhlí na gril avizuje, že design chápe jen jako okleštěný nástroj bez širších souvislostí. Smutný příklad firemního regresu.

Tenisky Botas 66, které v nepatrně jiné variantě dnes prodáva Kaufland. Foto: botasTenisky Botas 66, které v nepatrně jiné variantě dnes prodáva Kaufland. Foto: botas

Ohňostroj sukcesu

Říct o této slavné české značce, že jde příkladem a Botas by se od ní mohl učit, je dost nadnesené. Baťa už léta připomíná tonoucího, který se chytá kdejakého stébla. Občas ale zaprášený národní poklad překvapí. Kolaborace se studenty UMPRUM z Ateliéru designu oděvu a obuvi byly už před lety zdrojem nápaditých inovací a přinesly naději, že vedení firmy se vymanilo z estetiky pozdních devadesátek a dokáže mít opět prst na tepu doby. Očekávání se nenaplnila a pro boty si do obchodního domu na Václavském náměstí chodí snad jen kostymérky filmů z doby sametové revoluce. Dech se vám ale zastaví, když narazíte na tenisky od Natálie Nepovímové, která vyhrála Baťou organizovanou soutěž Young Designers Challenge 2019. Fantastický je především fakt, že nezůstalo jen u realizace soutěžního modelu, ale bílý pár s barevným ohňostrojem tkaniček si můžete za slušnou cenu pořídit i vy. Vlastně je skoro s podivem, že už dávno nejsou vyprodané!

Úspěšný nápad Natálie si můžete koupit i vy. Foto: BaťaÚspěšný nápad Natálie si můžete koupit i vy. Foto: Baťa

Plavat v Plove

Vyprodané ale dost možná brzo budou ty nejhezčí plavky této sezóny. Pod jejich designem je podepsaná spolužačka Natálie z pražské UMPRUM Pavlína Miklasová, která se během pár let etablovala jako specialistka na plážovou garderobu. Její geometrické barevné plavky nemají konkurenci a je jen škoda, že podobný produkt nemá ve svém sortimentu například Pleas. Kdy tyto postsocialistické molochy pochopí, že spolupráce s mladým návrhářem pro ně může být spásná, je ve hvězdách. Naštěstí je ale v Praze míst, kde jsou v prodeji výrobky českých designérů stále dost. Kousek od PLOVE si můžete pořídit kousek například na Letné v obchodech ONEDAY, SHOWROOM, starší kolekce pak má k dispozici i ambiciózní shop Freshlabels.

Abstraktní tvary a geometrie hrají hlavní roli v plavkách Plove. Zdroj: PLOVEAbstraktní tvary a geometrie hrají hlavní roli v plavkách Plove. Zdroj: PLOVE

Berlínský risk

Tenhle podnik kluků z Teplic je momentálně vůbec neřízenou střelou s dlouhou dráhou doletu. V květnu všechny překvapili na první pohled dost nezvyklým krokem – otevřeli další pobočku v Berlíně. Město, kde prodává své produkty každá firma světa, asi nespadne na zadek z obchodu, kde mají ty stejné batohy s liškou, jaké nosí mileniálové z celého světa. Ale v hodně minimalistickém obchodě podle návrhu Lenky Míkové narazíte i na české značky Braasi a Alexmonhart, a to už za pozornost stojí. Dostat se na mezinárodní trh a do hledáčku zahraničních zákazníků se v zásadě žádné menší, lokální české značce dosud nepodařilo. Tohle by mohla být šance, jak označení Made in Czech Republic dostat zpět do povědomí celé Evropy, jak to svého času dokázal třeba právě Baťa.

Pohled do obchodu Freshlabels v berlínské čtvrti Mitte. Zdroj: FreshlabelsPohled do obchodu Freshlabels v berlínské čtvrti Mitte. Zdroj: Freshlabels

Polsko v předstihu

O krok dál jsou v určitém ohledu Poláci. Čechy tak trochu přehlížený národ je plný rozporů a obrovských kontrastů, když ale dorazíte do leckterého většího města, jste překvapeni nejen vysokou úrovní interiérů, ale i revitalizací starých průmyslových budov a přítomností nové vkusné architektury. Svůj vlastní design week pak má vedle Lodže nebo Gdyně i Poznaň, město menší než Brno. Není nijak veliký, zato na rozdíl od všech českých „svátků“ designu nabízí pohledy na aktuální problémy, vybízí designéry k jejich řešení a veřejnosti servíruje design ne jako povrchní orgie materialismu, ale jako užitečný nástroj ke zkvalitnění života. Komorní poznaňský festival si každoročně vezme za své jedno téma a tomu se snaží celistvě věnovat. Letos to byla atmosféra. Ne náhodou, Polsko stojí ve znečištění ovzduší na absolutní „špici“ v EU. A těmito aktivitami se snad jejich situace trochu zlepší. Zato Češi ignorují globální rizika nejen při svých prezentacích na světových veletrzích, ale i při pořádání lokálních přehlídek designu. Tady máme opravdu stále co dohánět.

Starý pivovar v Poznani, místo, kde se odehrává hlavní část festivalu. Zdroj: TZStarý pivovar v Poznani, místo, kde se odehrává hlavní část festivalu. Zdroj: TZ

Červen bude u nás v CZECHDESIGNu jednak stále spojený s romantickou výstavou Snoubení, ale také s oslavami vzniku naší první Ročenky. Najdete v ní vše zásadní o našich aktivitách, nejlepší články nebo rozhovory s celým týmem. Za grafikou stojí talentovaná Markéta Steinert a my jí nepokrytě tleskáme za skvělý výsledek. Ale abychom se jen nechválili, vyražte se podívat také do Brtnice, kde Moravská galerie spravuje rodný dům Josefa Hoffmanna, vemte to přes Brno a Jurkovičkovu vilu, kde je zrovna k vidění práce Evy Eisler a Petera Demka, a rozhodně si dejte oběd v některém z brněnských bister. Nebudete litovat. Tak pěkné léto!

Další články