Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: archiv MG. 28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: archiv MG.

Je všude kolem nás a přitom nemáme pocit, že nás ovlivňuje. Bienále Brno mapuje to nejlepší z grafického designu posledních dvou let

Noviny, knihy, plakáty nebo třeba formuláře jsou přirozenou součástí našeho života. Tak přirozenou, že často ani nepřemýšlíme, jak moc nás ovlivňuje i jejich vizuální podoba, která je dílem grafického designu. Proto stojí za to o něm více rozšiřovat obecné povědomí, aby kolem nás fungoval kvalitněji. A právě o to se také snaží Moravská galerie v Brně pořádáním mezinárodního bienále, které představuje významnou platformu pro výstavy, diskuze a doprovodné programy o grafickém designu a jeho roli pro utváření soudobé vizuální kultury.

28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.

Doba se mění a vyvíjí a s ní samozřejmě i grafický design. Současná díla, názory a trendy tudíž mapuje bienále v Brně a to už více než pět desetiletí. Letos se koná jeho 28. ročník.

Moravská galerie se snaží představit to nejlepší, co se událo ve světě grafického designu za poslední dva roky. Hlavním cílem je poukázat na zásadní fenomény oboru a představit je tak, aby byly přínosné pro insidery i pro širší veřejnost.

28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.

Návrat ke kořenům

Celý vizuální styl bienále je zpracován jednoduše a klade se tak důraz na celkovou srozumitelnost.

„V současné době často vizuální stránka zcela potlačuje obsah sdělení a působí nečitelně. My bychom se chtěli navrátit ke kořenům. Jsme přesvědčeni, že grafický design je především služba, má předat informace a zároveň lahodit oku,“ vysvětluje svůj přístup kreativní skupina OKOLO, jejíž členové jsou kurátory výstavy.

Tímto pojetím se tedy snaží přilákat i širší vrstvy, než jen zasvěcence grafického designu. Cílem je tak pozvednout povědomí o jeho kvalitním provedení, a tím zlepšovat obecný vkus.

28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.28. mezinárodní bienále grafického designu v Brně. Foto: Ester Kyselková.

Časopis jako hmotný objekt

Letos se zařadilo mnohem více prací do nejprestižnější části Bienále Brno 2018 –  Mezinárodní soutěžní přehlídky. Odborná porota hodnotila hned 300 projektů od 169 autorů.

Velkou cenu 28. mezinárodního bienále grafického designu Brno 2018 – Cenu ministra kultury České republiky získalo britské studio OK-RM (Oliver Knight & Rory McGrath), které bylo oceněné za mistrovský přístup v jednoduchém provedení. Jimi navržený časopis Real Review není koncipován jen jako řada stránek za sebou, ale jako hmotný objekt. Díky vertikálnímu přehybu vznikají na každé dvoustránce čtyři panely, což přináší neobvyklý čtenářský zážitek.

OK-RM. Foto: archiv MG.OK-RM. Foto: archiv MG.

Další ocenění českých i mezinárodních institucí získali například Florian Lamm za publikaci Kdo se bojí modré, červené a zelené? Práce 1990 – 2017, dále Petra Dočekalová, písmomalířka, která všestranně popularizuje téma písma a vnáší do písmomalířského řemesla nový elán, anebo Jakob Kirch & Spector Bureau, kteří vytváří hravý design, který si pohrává s myšlenkou protichůdných tužeb: po stabilitě a bezpečí, která je v rozporu s touhou po změně a intenzivních prožitcích.

Na základě hlasování bude po skončení akce udělena také cena diváka.

Florian Lamm. Foto: archiv MG.Florian Lamm. Foto: archiv MG.

Výstavy českých legend

Bienále doplňuje doprovodný program, jehož každá jednotlivá část by vydala na samostatnou výstavu. Jsou tu široce zmapovaná díla legend českého grafického designu – studia Najbrt a Františka Štorma, dále můžou návštěvníci zhlédnout například grafickou scénu města Porto, projekci motion designu, grafický design pohledem profesionálů v klasických muzejních vitrínách či srovnání vztahu produktového a grafického designu.

Výstava Františka Štorma. Foto: Ester Kyselková.Výstava Františka Štorma. Foto: Ester Kyselková.

V celé jedné místnosti je také připravena ke čtení řada nezávislých časopisů.

Nezávislé časopisy. Foto: Ester Kyselková.Nezávislé časopisy. Foto: Ester Kyselková.

Všechno v jednom

Je opravdu sympatické, že tím, jak se celé bienále soustředí do jedné budovy Uměleckoprůmyslového muzea, je možné vidět všechno najednou. K vidění je toho tedy na jednom místě opravdu hodně, proto stojí za to si na návštěvu rezervovat více času.  

Výstava studia Najbrt. Foto: Ester Kyselková.Výstava studia Najbrt. Foto: Ester Kyselková.

Součástí bienále jsou potom také přednášky designérů, projekce filmů s plakáty Aleše Najbrta, Pecha Kucha Night nejen o vizuálním smogu našich měst, příměstský tábor a letní workshopy pro nejmenší nebo tzv. retail stezka, která provede návštěvníky centrem města a upozorní na pozitivní i negativní příklady interiérového a grafického designu.

Bienále Brno. Foto: Ester Kyselková.Bienále Brno. Foto: Ester Kyselková.

Datum: 10.5 – 26.8. 2018

Místo konání: Uměleckoprůmyslové muzeum, Husova 14, Brno

Otevírací doba: středa–neděle 10–18 h, čtvrtek 10–19 h, pondělí a úterý zavřeno

Více na: 28. mezinárodní bienále grafického designu 2018

Další články