Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Lanovka se nachází v samém srdci Prahy  v Pražské památkové rezervaci. | Zdroj: DPP Lanovka se nachází v samém srdci Prahy v Pražské památkové rezervaci. | Zdroj: DPP

Je navštěvovanější než Pražský hrad a brzy se na ní dostanete novou lanovkou. DPP vyhlásil mezinárodní soutěž na podobu vozů lanové dráhy na Petřín

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) vyhlásil mezinárodní designérskou soutěž na novou podobu vozů lanovky na Petřín, která je jedním z kroků projektu modernizace této nejnavštěvovanější pražské dominanty. Zájemci o účast v soutěži mohou svou žádost podat do 1. listopadu 2021. Soutěž je otevřena designérům z celého světa a DPP na ni po dohodě s HMP vyčlenil částku 1,5 mil. Kč.

Na Petřín v novém

Lanová dráha na Petřín tvoří již téměř 130 let neodmyslitelnou součást nejen pražské veřejné dopravy, ale i genia loci města. Současná lanová dráha je třetí generací tohoto dopravního prostředku na svém místě. Každá vydržela v provozu okolo 30 let, než dostala novou podobu a byla nahrazena modernějšími vozy. Stávající slouží již 35 let, a právě proto čeká na svou generační obměnu. Na její podobu byla vyhlášena mezinárodní designérská soutěž. Kdo se stane autorem vítězného návrhu, se dozvíme v březnu příštího roku. 

 Jízda lanovkou na Petřín trvá 4 minuty a její 2 vozy, překonávají výšku 130 m. Jedná se o pozemní lanovou dráhu s kyvadlovým provozem. Přepravu cestujících zajišťují dva vozy zavěšené na společném tažném laně, pohybující se po jednokolejové dráze s výhybkou. | Zdroj: DPP Jízda lanovkou na Petřín trvá 4 minuty a její 2 vozy, překonávají výšku 130 m. Jedná se o pozemní lanovou dráhu s kyvadlovým provozem. Přepravu cestujících zajišťují dva vozy zavěšené na společném tažném laně, pohybující se po jednokolejové dráze s výhybkou. | Zdroj: DPP

Otevřená výzva všem průmyslovým designérům

Předmětem soutěže je návrh designu dvou obdobných vozů lanové dráhy s kapacitou až 120 cestujících v každém z nich, a to jak karoserie, tak interiéru. Samotný návrh musí být nadčasovým, moderním a inovativním řešením, musí také respektovat trendy veřejné dopravy 21. století, v neposlední řadě genia loci i fakt, že se jedná o jednu z nejoblíbenějších a nejnavštěvovanějších dominant Prahy. Termín na podání žádostí o účast v soutěži a předložení portfolií svých referenčních prací mají čeští i zahraniční designéři do 1. listopadu 2021. Učinit tak lze elektronicky pouze prostřednictvím profilu zadavatele, tj. DPP, na portálu Tender arena. Veškeré informace k soutěži zájemci naleznou na webu.

Současná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav ZapletalSoučasná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav Zapletal

O vítězi a druhém místě v této designérské soutěži rozhodne pětičlenná porota. Výsledky soutěže by mohly být známy již v březnu 2022. Porotu tvoří přední osobnosti designérské scény i veřejného života a odborníků na dopravu. Zasednou v ní například Gerhard Nüssler, člen představenstva International Design Center v Berlíně, který se od roku 1991 zabývá designem vozidel a průmyslovým designem, je držitelem několika světových i národních cen za design. Kromě něj také Jan Dědek, senior interiér designér Škoda Auto, který se podílel na nejnovějších modelech Scaly, Octavie a Enyaqu, nebo Jiří Pelcl, profesor z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) a její bývalý rektor, držitel četných světových a národních ocenění za design. Samotné návrhy budou v průběhu soutěže konzultovány s renomovanými výrobci.

Současná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav ZapletalSoučasná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav Zapletal

Vzhledem k tomu, že se jedná o jedinečnou lanovku a nepředpokládá se její další sériová výroba, výsledkem této soutěže nebude zcela nový prototyp lanovky, ale design nových vozů vycházející z technologií výrobců na trhu. Všechny předložené návrhy, včetně prvního a druhého místa plánuje DPP a HMP představit veřejnosti v průběhu března 2022.

Současná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav ZapletalSoučasná podoba vozů lanové dráhy | Zdroj: DtoB atelier, foto: Rostislav Zapletal

Slova odborníků

„K obměně kabiny lanovky na Petřín docházelo historicky přibližně každých třicet let. Každá z generací přinesla jedinečný design a bude zajímavé sledovat nové nápady,“ komentuje vyhlášení designérské soutěže Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP, a dodává: „Na světě je nemnoho dopravních prostředků, ze kterých by měl cestující tak exkluzivní výhled jako z petřínské lanovky. Její návštěvnost převyšuje dokonce i Pražský Hrad. Lanovka na Petřín je turistickou i dopravní ikonou Prahy, zaslouží si, aby dostala jedinečný a nadčasový design. Podle něj nechá DPP prostřednictvím veřejné zakázky vyrobit nové vozy, které budou moci sloužit Pražanům i návštěvníkům hlavního města dalších 30 let. Očekáváme, že chytrý design a nový interiér umožní současnou kapacitu lanovky na Petřín ještě navýšit.“ 

Vizuál soutěže | Zdroj: DPP, autor: Jan ŠrámekVizuál soutěže | Zdroj: DPP, autor: Jan Šrámek

Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch vzpomíná: „Lanová dráha na Petřín je fenomén. Dobře si pamatuji, jak jsem jako malý školák chodil v místě, kde kdysi jezdila, a zbyly tam z ní jen opuštěné zbytky. S velkým nadšením jsem vítal znovuzahájení provozu v roce 1985 a jsem nedočkavý, s jakým přístupem, a především designem nás soutěžící překvapí.“

Členkou poroty je rovněž Anna Švarc, architektka metra DPP, která dohlíží na architektonické provedení v projektech modernizace stávajících stanic a má na starosti také vizuál nové linky D. Své zkušenosti sbírala například u slavné Evy Jiřičné nebo Studia Egret West v Londýně, kde přispěla ke vzniku Designového manuálu Londýnského metra. Návrh kabiny nových vozů lanovky na Petřín by měl uživatelsky a vizuálně odpovídat 21. století,“ uvádí Anna Švarc a dodává: „Zároveň musí ctít požadavky, které řeší současná společnost v podobě především historických, ale také ekonomických a ekologických kontextů této zakázky.“

Realizace výstavby LD započala již v r. 1890. Hlavním důvodem vybudování lanovky byla potřeba přepravy cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně. | Zdroj: DPPRealizace výstavby LD započala již v r. 1890. Hlavním důvodem vybudování lanovky byla potřeba přepravy cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně. | Zdroj: DPP

O zadavateli soutěže 

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 142 autobusových linek, 1 trolejbusovou linku, dále 26 denních, 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 7. 2021 DPP vlastnil 1 188 autobusů, 1 trolejbus, 811 tramvajových vozů a 146 vlakových souprav metra. Podnik měl k 1. 1. 2021 celkem 11 192 zaměstnanců v evidenčním stavu, z toho 4 379 řidičů MHD. Jediným akcionářem DPP je hlavní město Praha. 

Podklady k soutěži budou veřejně na profilu zadavatele DPP v Tender aréně nejpozději k dnešnímu datu. O vítězi rozhodne pětičlenná odborná porota. Záměrem DPP je, aby se tak stalo do konce února 2022. První cestující by se novou lanovkou mohli svézt již na konci roku 2023.

Další články