Je mezi námi stoprocentní otevřenost. Dvojice Lexová & Smetana společně tvoří teprve 5 let, přesto už nyní patří mezi elitu českého designu

Terezie Lexová a Štěpán Smetana na Seaside Sofa, kterou navrhli pro Polstrin. | Instalace z výlohy pro pražský butik Hermès. | Foto: archiv Lexová&Smetana; Honza Zima Terezie Lexová a Štěpán Smetana na Seaside Sofa, kterou navrhli pro Polstrin. | Instalace z výlohy pro pražský butik Hermès. | Foto: archiv Lexová&Smetana; Honza Zima

Potkali se při studiu na UMPRUM a hned na začátku zaujali kolekcí zrcadel Mirror Stage. Po pětileté spolupráci zahrnující především sedací nábytek pro firmu Polstrin či výlohy pro Silk Ferries a Red Salon se stali Grand designéry roku 2022. Terezie Lexová a Štěpán Smetana nyní navážou na Lucii Koldovou a studio Vrtiška & Žák a v Moravské galerii od 1. března představí autorskou výstavu Out of the Blue. Ta ukáže to nejlepší z jejich portfolia v kulisách snové scénografie typické pro jejich návrhy výloh, které nyní zdobí například i vídeňský butik módního domu Hermès.

Blíží se zahájení vaší výstavy Out of the Blue v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně, konkrétně vernisáž proběhne 29. února od 18 hodin a během večera se i vyhlásí užší finálové trojice cen Czech Grand Design. Na co se na výstavě můžeme těšit?

TEREZIE: Říkali jsme si, že na rozdíl od Vrtišky a Žáka nebo Lucie Koldové za sebou ještě nemáme tolik spoluprací s firmami a naše portfolio je odlišné. Proto jsme se rozhodli jít scénografičtější cestou. Mířili jsme k tomu vyplnit prostor galerie i jinak než jenom produkty, zároveň jsme chtěli do výstavy propsat i návrhy výloh, které jsou pro naši tvorbu charakteristické.

ŠTĚPÁN: Produkty tam každopádně jsou, ale jsou doplněné snovou scénografií. Výstava se jmenuje Out of the Blue, což je název, který nás různě provází i během tvorby, kdy k nám myšlenka přijde jako z čistého nebe. Ostatně i vítězství Czech Grand Design bylo takové z čista jasna.

TEREZIE: Celkově jde o zhmotnění nápadu a myšlenky – jak vznikají, odkud jsou a jak s nimi potom pracovat, jak je zachytit.

Duo Lexová&Smetana získalo ocenění Grand designér roku 2022 za kolekci Hide and Seek pro Polstrin. | Foto: HerminaPressDuo Lexová&Smetana získalo ocenění Grand designér roku 2022 za kolekci Hide and Seek pro Polstrin. | Foto: HerminaPress

Jakou výzvou pro vás byl samotný prostor galerie, zejména jeho vertikální dispozice? Často děláte výlohy, „světlík“ Uměleckoprůmyslového muzea je přeci jen do všech stran rozměrnější. Jak jste si s prostorem poradili?

ŠTĚPÁN: Bylo to náročné tím, že ten prostor za sebou ještě nemá tolik zkušeností, je hodně specifický a není tam otestováno tolik věcí. My tam zavěšujeme docela těžké věci, které k zavěšování primárně určené nejsou, to byla výzva. Co se týče prostorového řešení, tak si všechno připravujeme ve 3D, takže s rozvržením nebyl problém. Akorát to ještě potom dotáhnout do reality. 

TEREZIE: Galerie nám poskytla hodně prostoru, kde se vyřádit, a to nás baví. Snažili jsme se koncept pojmout ve velkém měřítku, aby se návštěvníci mohli ve snovém prostředí a nápadech ztratit. Snad se to zadaří. Teď je takové ticho před bouří a uvidíme, co přinese instalace.

Uvidíme mezi produkty i něco nového, vytvořeného přímo pro výstavu?

ŠTĚPÁN: Produktová novinka tam bohužel nebude. Objeví se hlavně produkty od firmy Polstrin, se kterou dlouhodobě spolupracujeme, máme ale připravenou jednu limitovanou specialitu v rámci čalounění, která vznikla ve spolupráci s Terezou Saitz.

Pro značku mmcité jste na minulém Designbloku dělali interaktivní instalaci Morse, objeví se na výstavě Out of the Blue i nějaké interaktivní prvky?

TEREZIE: Vyloženě interaktivní prvky jsme nezařadili, ale doufám, že vznikne nějaká interakce právě tím, jak bude návštěvník prostorem procházet, bude na něj působit a vyvolá třeba nějaké emoce.

ŠTĚPÁN: Bude tam pohyblivá grafika, jejíž snovost hodně podpoří různé vjemy. Obecně spíš ale doufáme, že výstava nijak interaktivní nebude. Používáme tam pneumatické tvary, které vznikly ve spolupráci s firmou Kubíček Visionair. Ty se nafukují jako nafukovací balóny, tak snad nevznikne nějaká nechtěná interakce, že by třeba někde ucházely. (smích)

Terezie a Štěpán vytvořili pro Designblok 2023 interaktivní instalaci Morse pro značku mmcité. | Foto: Lukáš PelechTerezie a Štěpán vytvořili pro Designblok 2023 interaktivní instalaci Morse pro značku mmcité. | Foto: Lukáš Pelech

Zmínili jste, že oproti předchozím držitelům ocenění Grand designér roku Czech Grand Design netvoříte společně tak dlouho, konkrétně tedy spolupracujete pět let. Jak se vaše fungování v průběhu těch pěti let proměnilo?

TEREZIE: Proměnilo se hodně, protože jsme začínali, když jsme oba dva byli ještě na škole, a to jsme dělali jen nárazové zakázky, možná to byla spíš taková brigáda. (smích) Naplno fungujeme asi poslední dva roky. A doufám, že stoupáme.

ŠTĚPÁN: Já to hodnotím skvěle. Nerozumíme si jenom na profesionální, ale i na kamarádské úrovni. Nebojíme se navzájem si říct, když se nám něco nelíbí, což je taky skvělé, nemáme žádné limity, je mezi námi stoprocentní otevřenost.

Ve studiu jste pouze vy dva, jak máte nastavenou hierarchii, když si třeba vzájemně schvalujete návrhy?

TEREZIE: Většinou je to tak, že když se něco jednomu fakt nezdá, tak do toho nejdeme. Za mě nemá smysl toho druhého lámat přes koleno, protože pak to stejně musíme zvládnout společně. Nejvíc si cením zpětné vazby, kterou si můžeme navzájem dávat. Je skvělé, když vám ji dává někdo, komu na výsledku záleží stejně jako vám.

ŠTĚPÁN: Tím, že fungujeme už opravdu na fulltime, tak máme daleko víc prostoru se o věcech bavit. Když si tím ten druhý není úplně na 100 % jistý, pořád je tam čas, kdy může přijít na to, že ten nápad je dobrý.

Zrcadla Mirror Stage byla prvním společným projektem Terezie a Štěpána. | Foto: Tomáš SlavíkZrcadla Mirror Stage byla prvním společným projektem Terezie a Štěpána. | Foto: Tomáš Slavík

Jaký význam pro vás obecně má ocenění Czech Grand Design?

TEREZIE: Byla to pro nás svým způsobem meta. Přáli jsme si to zažít. Že to bude rovnou Grand designér, nás vůbec nenapadlo, ale je to příjemné, hlavně jako validace naší práce. Ohodnotili ji lidé, na jejichž názoru nám záleží. Myslím, že to utužilo spolupráci s našimi stálými klienty, případně by nám to mohlo pomoci najít nové. Ale že by se děla nějaká zásadní změna, to ne. Zázraky se často nedějí přes noc. Na těch se musí pracovat dlouhodobě. 

Už jste zmínili vaši dlouhodobou spolupráci s Polstrinem, jakým způsobem spolupráce funguje? Navrhujete vždy pouze jednu konkrétní kolekci?

ŠTĚPÁN: Ano, doposud tomu bylo tak, že jsme se vždy soustředili na jednu konkrétní kolekci. Často se ale nezabýváme jen vývojem daného produktu, ale jsme rádi víceméně u celé strategie, která je s tím spojená. My jsme totiž s Terezií oba takoví pečovatelé těch našich věcí, takže jsme rádi, že můžeme být u celého procesu vymýšlení, jak se budou produkty fotit, prezentovat, propagovat...

TEREZIE: Zkrátka rádi vymýšlíme celkové koncepty a příběhy a jsou pro nás důležité souvislosti.

Kolekce sedacího nábytku Hide and Seek značky Polstrin, za kterou Terezie Lexová a Štěpán Smetana získali ocenění Czech Grand Design. | Foto: Vojtěch VeškrnaKolekce sedacího nábytku Hide and Seek značky Polstrin, za kterou Terezie Lexová a Štěpán Smetana získali ocenění Czech Grand Design. | Foto: Vojtěch Veškrna

Vy jste Polstrin na začátku oslovili sami, konkrétně ohledně čalounění lavičky Infinite, od té doby jste vytvořili mnoho dalších produktů, které v podstatě mění celkovou estetiku značky. Vnímáte to zpětně tak, že to byl ze strany Polstrinu poměrně odvážný krok?

ŠTĚPÁN: Polstrin vždycky býval progresivní, spolupracovali třeba s Helenou Dařbujánovou nebo Jiřím Pelclem, ale možná chyběl větší impuls do toho více sáhnout a rozhýbat to. Na základě zkušenosti s kolekcí Hide and Seek jsme všichni pocítili potřebu se posunout nejen v produktech, ale i v doprovodných materiálech, a tím jsme dospěli k novým katalogům nebo příručkám, na kterých jsme pracovali minulý rok se studiem Marvil.

TEREZIE: Podle mě to byl extrémně odvážný krok. Pan ředitel Karel Pacák je vizionář a nadšenec, strašně ho to chytlo a baví ho zkoušet nové věci. Ale doufám, že je to vlastně pořád jen začátek, není to ještě ukončené, je to nakopnuté a věřím, že se budou všechny nápady dále dotvářet.

Máte teď v plánu se svými návrhy oslovovat i jiné české výrobce?

ŠTĚPÁN: Nám se teď trochu víc otevírá prostor dělat návrhy i do šuplíku, což jsme v jednu chvíli tolik dělat nemohli, protože jsme ve studiu jen dva a potřebovali jsme se primárně uživit. To nemyslím v žádném případě v pejorativním slova smyslu, protože máme štěstí, že se k nám dostávají zajímavé zakázky, které nás baví a naplňují, odmítat musíme jen málokdy.

TEREZIE: Určitě bychom se do nových návrhů rádi pustili, protože v nich vidíme větší sílu než produkty vyvíjet a prodávat sami na sebe. Nějaké nové spolupráci s firmou se nebráníme.

ŠTĚPÁN: Vidíme to u našich stolků Swell. Máme je velmi rádi, ale nemá je v portfoliu žádný výrobce a když je vyrábíme na zakázku po vlastní ose, tak nás to stojí hodně energie, která se potom propisuje do ceny. My máme rádi produkty, které mají přidanou hodnotu, příběh a nejsou ploché, ale zároveň si přejeme, aby byly dostupné. To je vlastně náš cíl. Dostávat produkty do firem, které jsou na to specializované a nebudou si do cenovky započítávat věci, které si tam musí započítávat sólo designér.

Kolekce Swell se skládá ze čtyř typů konferenčních stolků z ručně ohýbané překližky a masivního jasanového dřeva, charakterizují je ohyby, úhly a vlnění. | Foto: Tomáš SlavíkKolekce Swell se skládá ze čtyř typů konferenčních stolků z ručně ohýbané překližky a masivního jasanového dřeva, charakterizují je ohyby, úhly a vlnění. | Foto: Tomáš Slavík

Jak moc jsou podle vás obecně české firmy otevřené tomu, když za nimi designér přijde s návrhem sám, aniž by ho oslovily? Tématu, co přináší designéři firmám, se mimochodem bude věnovat i debata v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v pátek 1. března od 9:30.

TEREZIE: Firem je tady obecně docela málo a spoustu z nich už svoje designéry má. Řekla bych, že hodně záleží na tom, jak je osloví samotný návrh.

ŠTĚPÁN: Já si myslím, že to záleží i na velikosti firmy. Jsou tu velké firmy, které mají marketingový plán a vědí, co chtějí vyvíjet, takže designéra samy osloví. A potom tu je spousta firem, které to mají víc založené na emocích, takže když jim něco přijde a vzájemně to zafunguje, tak do toho jdou.

Nedávno jste dělali výlohy pro francouzský módní dům Hermès, nejdřív pro pražský butik a pak také pro vídeňský. V Czechdesign podcastu jste se před třemi lety o výtvarném přístupu Hermès k výlohám zmínili, jakou jste měli reakci na to, když poptávka přišla? Byl to pro vás splněný sen?

TEREZIE: Vlastně ano, my jsme si tu spolupráci s nimi vysnili. Nás samozřejmě lákalo si to vyzkoušet, protože pro ně jsou výlohy dost klíčovou součástí, na které záleží, a to je vždycky radost s někým takovým spolupracovat. Nás výlohy baví, zajímají a když jim někdo dává takovou váhu, tak je to super. Pro nás je to hrozně příjemné. 

ŠTĚPÁN: Mají velmi unikátní přístup. Když se podíváme na srovnatelně velké módní domy, tak ty vše řeší centrálně, mají marketingovou kampaň pro celý svět. U Hermès je to úplně jinak, tam se téma zadává lokálním designérům a umělcům a každý ho pak zpracovává po svém. Věřím, že musí být obzvlášť pracné veškeré návrhy potom třídit a zpracovávat. A i přesto je s nimi komunikace neuvěřitelně osobní, se zájmem o každý detail.

TEREZIE: Je to dobrá zkušenost, na které jsme se toho mohli hodně naučit. 

Co konkrétně?

TEREZIE: Hledět si příběhu. I když potom není vždy úplně přesně čitelný, záleží na něm. Malé detaily, které často divák nepostřehne, potom utváří celek.

Pro tvorbu Terezie a Štěpána jsou charakteristické návrhy výloh. Jejich instalace donedávna zdobily pražský butik francouzského módního domu Hermès, vytvořili návrhy výloh i pro butik vídeňský, ty jsou k vidění právě nyní. | Foto: Honza ZimaPro tvorbu Terezie a Štěpána jsou charakteristické návrhy výloh. Jejich instalace donedávna zdobily pražský butik francouzského módního domu Hermès, vytvořili návrhy výloh i pro butik vídeňský, ty jsou k vidění právě nyní. | Foto: Honza Zima

Vycházeli jste ze samotných produktů, nebo jste produkty zařazovali do instalací až na konci? 

ŠTĚPÁN: Jak kdy. Někdy produkty hrají větší roli, jindy o nich výloha zas tolik být nemusí. Ve výlohách, které jsme dělali pro vídeňský butik, jsme produkty dokreslovali příběh a je jich tam méně, ale když jsme dělali vánoční výlohy pro pražský butik, tak jsme z produktů příběh vytvářeli, to byl zas trošku jiný přístup. Na začátku je ale vždycky příběh. Jsme trochu jako scenáristi, musíme si nejdřív vymyslet příběh, pak ho obsadit postavami a vymyslet prostředí. Takže potřebujeme nejdřív scénář a pak teprve přidáváme postavy.

Výroba instalací pro Hermès probíhá také lokálně v Česku?

ŠTĚPÁN: Ano, s tím, že některé části, jako jsou třeba zadní panely, se recyklují. Znovu se potahují nebo tapetují, ale jinak se veškeré rekvizity vyrábí lokálně po naší ose.

Spolupráce s Hermès je pro vás asi také dosažením určité mety, s jakou značkou byste na výlohách chtěli v budoucnu spolupracovat? 

TEREZIE: U mě to moc není o konkrétní značce, ale moc by se mi líbilo, kdyby se výlohy staly pro čím dál více značek podstatnou součástí jejich vizuální prezentace. Když použiju jednoduché srovnání – každý obchod zkrátka nemusí fungovat jako večerka a křičet na vás tisíce vzkazů. 

ŠTĚPÁN: Jestli se tedy u vás v Czechdesignu plní přání tak, jako to bylo s podcastem, tak já bych rád ve spolupráci s Hermès pokračoval, protože nás to opravdu baví a troufnu si říct, že si dobře rozumíme. Dokážu se zasnít a představit si pro ně jednou navrhnout třeba instalaci pro design week v Miláně nebo set design na módní přehlídku. Tak uvidíme za pár let. (smích)

Zahájení výstavy Lexová&Smetana: Out of the Blue se uskuteční ve čtvrtek 29. února 2024 v 18 hodin. Dětská vernisáž se bude konat v 16 hodin.

Součástí večera bude slavnostní vyhlášení finálových trojic Cen Czech Grand Design 2023. Nominační večer proběhne již podruhé za 18leté působení Cen Czech Grand Design v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně.

Následující den v pátek 1. 3. 2024 se od 9.30 uskuteční debata na téma přínos (šéf)designéra firmám, kterou bude moderovat Petr Šimůnek, šéfredaktor časopisu Forbes. Debata se uskuteční ve spolupráci s Asociací českého průmyslového designu, Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Krajskou hospodářskou komorou jižní Moravy. Mezi hosty vystoupí Martin Wichterle a Kateřina Handlová (Rückl), Patrik Kreysa, Roman Vrtiška a Vladimír Žák (Ravak), Kateřina Zapletalová a Jan Plecháč (Moser), Karel Pacák (Polstrin), Ladislav Škoda (Tescoma) nebo Jana Zielinski (ceny Czech Grand Design). Kromě inspirativních hostů na zájemce čeká překvapení – speed dating pro zábavné a snadné propojení firem s designéry. Své místo na debatě si rezervujte zde. Kapacita je omezena. Více informací naleznete na webu galerie.

 

Související

Koncept, který není běžný. Oceňovaný výrobce nábytku Polstrin otevřel hotel, kde si můžete užít jeho výrobky celý den
České firmy

Koncept, který není běžný. Oceňovaný výrobce nábytku Polstrin otevřel hotel, kde si můžete užít jeho výrobky celý den

Jana Brandtlová - 8. 2. 2024

Města bez vizuálního smogu. Festival v centru Brna bojuje za výlohy bez křiklavých reklam
Hot news

Města bez vizuálního smogu. Festival v centru Brna bojuje za výlohy bez křiklavých reklam

Redakce Czechdesign - 29. 11. 2023

Víme první! Designéři si odnesli ceny za loňský rok, bodovalo duo Lexová & Smetana, Dick Wolf i Rochová
Ostatní

Víme první! Designéři si odnesli ceny za loňský rok, bodovalo duo Lexová & Smetana, Dick Wolf i Rochová

Redakce Czechdesign - 21. 3. 2023

V boji za krásnější výlohy i lepší nábytek. Hosty podcastu, který poprvé moderoval také David Karásek, byli Terezie Lexová a Štěpán Smetana
Ostatní

V boji za krásnější výlohy i lepší nábytek. Hosty podcastu, který poprvé moderoval také David Karásek, byli Terezie Lexová a Štěpán Smetana

Redakce Czechdesign - 19. 4. 2021

Rozzářené pražské výlohy. Kteří designéři dokáží rozehrát ve výkladních skříních designové divadlo?
Interiér a architektura

Rozzářené pražské výlohy. Kteří designéři dokáží rozehrát ve výkladních skříních designové divadlo?

Nela Kuhnová - 9. 7. 2020

Netradiční zrcadla jim vynesla několik nominací na designérské ceny. Představujeme autorskou dvojici Smetana a Lexová
Produktový design

Netradiční zrcadla jim vynesla několik nominací na designérské ceny. Představujeme autorskou dvojici Smetana a Lexová

Iveta Jakubčíková - 26. 2. 2019

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení