Rok 2016 je pro sdružení CZECHDESIGN přelomový hned z několika důvodů. V červnu jsme se oficiálně stali nakladatelstvím a vydali rovnou dvě odborné publikace o designu, na kterém se podílely desítky odborníků na design z Čech i ze zahraničí. Poté jsme začali intenzivněji spolupracovat s Asociací UX, abychom tak se špičkami českého interakčního designu podpořili rozvoj a vzdělávání v oboru digitálního designu. A v říjnu, po pečlivých přípravách, spouštíme výběrový online shop s českým designem. O tom, co nový online shop nabídne, jak bude fungovat, ale i tom jak se mění designérská scéna v České republice, jsme si povídali s naší ředitelkou CZECHDESIGN, Janou Vinšovou.
Proč jste se rozhodli spustit online shop s českým designem?
Když jsme před 6 lety zakládali galerii, cítili jsme, že tady chybí organizace, která by se o designéry starala komplexně. Pořádáme pro designéry soutěže, propojujeme je s praxí, píšeme dnes už nejčtenější online magazín, který informuje o české designérské scéně. Online shop je pro nás další logický krok, jak podpořit designéry napřímo - tím, že si lidé budou kupovat jejich produkty.
Navíc se naše designérská scéna se za poslední roky značně rozšířila. Nyní cítíme, že je vhodný okamžik na spuštění výběrového online shopu s českým designem.
Ukázka produktu z nového online shopu CZECHDESIGN, hračky KUTULU, zdroj: KUTULU
Jsou lidé připraveni nakupovat český design?
Dnes už ano. Zvyšující se kvalita českého designu je doprovázena změnou životního stylu celé naší společnosti. Dnes už lidé dokáží ocenit kvalitu a rádi podpoří produkty lokálního charakteru. Na našich stránkách jsme si prodej českého designu už několikrát vyzkoušeli a byli jsme velice mile překvapeni, jaký byl o produkty zájem.
Ukázka produktu z nového online shopu CZECHDESIGN, QUBUS, foto: Tomáš Dittrich
Jaké produkty nový e-shop nabídne?
CZECHDESIGN SHOP nabídne výběr nejen kvalitního art designu, ale také sériové produkty od předních českých výrobců. V této kombinaci je náš e-shop poměrně jedinečný.
Prozradíte konkrétní jména designérů, která se v online shopu objeví?
Hojně zastoupeni jsou mladí autoři, jako například Martina Žílová, Eliška Lhotská nebo Daniel Piterák. Ale najdete tu i taková jména, jako jsou Maxim Velčovský, Anna Marešová, Jiří Pelcl a další stálice české designové scény.
Ukázka produktu z nového online shopu CZECHDESIGN, Klára Šípková, foto: Jan Hromádko
Kdo produkty vybírá a kolik jich bude k dostání?
Produkty jsou pečlivě vybírány odborníky, redaktory a kurátory, kteří u nás pořádají designérské soutěže a výstavy. Často se jedná o autory článků a odborných publikací. Nová online platforma nabídne více jak 120 výrobků v rubrikách ŽENY, MUŽI, DĚTI, BYT, PAPÍR a ČESKÉ BATOHY.
Ukázka produktu z nového online shopu CZECHDESIGN, Ela Jediová, zdroj: Ela Jediová
Píšete, že nový e-shop bude „designové lahůdkářství", proč jste zvolili zrovna tento koncept?
Design a jídlo mají dost společného – lidé jsou dnes zodpovědnější, oceňují lokální původ, dbají na kvalitu surovin a baví je nakupovat věci „s příběhem“. A to je moc dobře. My sami jsme fajnšmekři a kvalitní design chceme dopřát i ostatním. Věříme, že díky našemu e-shopu bude moci široká veřejnost doslova ochutnat český design,
Ukázka produktu z nového online shopu CZECHDESIGN, Daniel Piterák, zdroj: Daniel Piterák