Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Oceněné obaly 20. ročníku mezinárodní soutěže obalového designu Young Package Oceněné obaly 20. ročníku mezinárodní soutěže obalového designu Young Package

Jaký by měl být kvalitní obal? Ptali jsme se českých designérů

Na obalové designéry jsou kladeny vysoké nároky. Musí se vyznat v materiálech, grafice a umět si poradit s konstrukčním řešením. Nesmí ale zapomenout na zákazníka a produkt, který má být obalem chráněn, ale také propagován. Na to, jaké atributy by měl mít kvalitní obal jsme se zeptali Ladislava Škody, Jana Činčery, Jaroslava Juřici, Ľubici Kulomberové, Jana Čtvrtníka a Karla Vránka.

Držitel Red Dot Design Award,  hlavní designér zlínské firmy TescomaDržitel Red Dot Design Award, hlavní designér zlínské firmy Tescoma

1. ochrana produktu

Obecně se dá shrnout, že kromě sdělení nutných informací o výrobku, musí plnit ochranou funkci a to vše pokud možno atraktivní a nápaditou formou, aby přilákal pozornost zákazníka a srozumitelně s ním komunikoval. V Tescomě se často setkáváme s rozdílnými požadavky na formu obalu, ovlivněnými způsobem prodeje, nebo regionálními zvyklostmi.

> přečíst si celý rozhovor s Ladislavem Škodou

Průmyslový designér, autor oceňované židle 002 firmy TONPrůmyslový designér, autor oceňované židle 002 firmy TON

2. MARKETING

Měl by být funkční, ale zároveň prodejní: obal by měl plnit i marketingovou funkci. V době, kdy lidé všude vidí reklamy a jsou motivováni k nákupu, zde v konečné fázi rozhoduje obal, který tuto motivaci promění v nákup, nebo zákazníka odradí. Z praktického hlediska se musí dobře otvírat, aby v něm produkt nebyl uvězněn. Například obaly na CD jsou dobrým příkladem. Vzpomínám si, že v nějakém filmu byl dokonce věnován jeden dlouhý záběr tomu, jak si s ním člověk neumí poradit.

> přečíst si celý rozhovor s Jaroslavem Juřicou

Obalová designérka inovačního centra Model obaly, absolventka UMPRUMObalová designérka inovačního centra Model obaly, absolventka UMPRUM

3. výjimečnost

Obal by měl mít zvládnutou grafiku a vyřešenou konstrukci. Musí být vždycky efektivní, krásný, něčím nový a hlavně levný. Důraz se klade na funkčnost, minimalismus a výjimečnost. Důležitou roli zde hraje i grafika, která obal něčím obzvláštní.

> přečíst si celý rozhovor s Ľubicou Kulomberovou

Historicky první vítěz soutěže Young Package, designér společnosti LiebherrHistoricky první vítěz soutěže Young Package, designér společnosti Liebherr

4. obal jako součást strategie

Každý obal musí mít své kvality harmonicky sladěné s výrobkem, který má ochránit. Záleží na tom, co je to za výrobek, pro jakou značku, z jakého je materiálu, jaká je strategie prodeje výrobku, co chce výrobce obalem zákazníkovi říct, jaká je strategie budování brandu, pro jaký typ zákazníka je vytvořen, jaká je konkurence, jaké jsou v daném odvětví standardy, logistika produktu, atd. Atributů je spousta a záleží na konkrétním případě.

> přečíst si celý rozhovor s Janem Čtvrtníkem

Přední český obalový designér, zakladatel Studia ČinčeraPřední český obalový designér, zakladatel Studia Činčera

5. funkčnost

To je strašně jednoduché. Kvalitní obal je ten, který prostě funguje. To znamená, že nejen, že primárně ochrání předmět, ale zároveň pomůže skrytému předmětu dostat se na správné místo. Jenom kompozicí a konstelací všech parametrů, elementů a ingrediencí se dá dosáhnout toho správného obalu.

> přečíst si celý rozhovor s Janem Činčerou

Designér Škoda Auto, ocenění LG HI-MACS®, European Design Contest a Dassault Systèmes Design ChallengeDesignér Škoda Auto, ocenění LG HI-MACS®, European Design Contest a Dassault Systèmes Design Challenge

6. ekologie

Líbil by se mi například takový obal, který by se zmrazil tak, že bychom si koupili kus ledu, ze kterého bychom pili, pak obal odhodili do trávy a on tam ekologicky roztál. Jednorázový ekologicky šetrný obal. Například soutěžní práci z 19. ročníku Young Package Shoe Cabinet Kateřiny Hrubé vnímám jako dobrou práci, protože se studentka zabývala sekundární funkčností obalu. Je fajn, že když mi krabice od bot zůstane doma, já ji mohu ještě nějak využít.

> přečíst si celý rozhovor s Karlem Vránkem

Další články