Malá vlaštovka českého designu
Cestování je v tuhle chvíli pasé a spousta z nás toužebně čeká, až se na semaforu Ministerstva zahraničních věcí všude rozsvítí zelená. Zatím však stále září výstražná červená. České centrum v Paříži, které jsme měli to štěstí už několikrát v minulosti navštívit, ale nelení ani v časech epidemie a na podzim otevřelo nový obchod. Co je na něm zajímavé? Soustředí se na prodej českého designu!
Za projektem Czech Concept Store v Paříži stojí Kamila Boudová. | Zdroj: archiv Czech Concept Store
Za jeho konceptem stojí Kamila Boudová, letitá propagátorka „pomalé módy“, která ve Francii dlouho žila. Vzhledem k tomu, že český design ztratil již dávno svého podporovatele v podobě státu a zaniklé Design Centrum (které mělo mimo jiné sloužit právě i k propagaci lokálních značek a firem v cizině) stále nevstalo z popela, jsou podobné aktivity více než přínosné. Český design je konkurenceschopný a dařilo by se mu určitě lépe, kdyby byl v Evropě (a nejen v ní) víc vidět. Bez podpory shora je to ale pro většinu malých značek a návrhářů velmi strastiplná cesta. Snad aspoň tahle malá vlaštovka v Rue Bonaparte 18 bude předzvěstí větších změn.
Státní podpora, nebo výsměch?
To, že český stát design v poslední době nedokáže ocenit, je fakt. Přitom instituce, které sloužily k jeho podpoře, fungovaly i za socialismu. A ačkoliv byly víceméně poplatné své době, často se jim dařilo podporovat nápady systémově. Aktuální výzva pro designéry, kterou zveřejnilo už výše zmiňované „zamini“, se na první pohled zdá jako skvělý nápad a osvícený krok směrem do vyspělého světa.
Ministerstvo poptává designéry, aby pro něj vytvořili kvalitní a estetické propagační předměty, kterými se Česko bude za hranicemi prezentovat. Navíc ve spolupráci s Designblokem. Včera bylo pozdě, chtělo by se říct. Úroveň dárkových předmětů, které používají státní instituce, je u nás dlouhodobě tristní.
Ikonická cibuláková republika od Maxima Velčovského | Zdroj: designblok.cz
Pokud ale stát nabízí za podobný úkol – včetně neomezené časové a teritoriální licence – 30 000 Kč, něco je špatně. Buď v odměně chybí jedna nula, nebo jen úředník zkopíroval částku z dob dávno minulých a vymazal písmenko „s“. Jedna věc je samozřejmě šetrné a příkladné nakládání s veřejnými prostředky, druhá ale férová odměna za kvalitně odvedenou práci. V případě ministerstva, které svým úředníkům za minulý rok poskytlo jen na odměnách přes 18 milionů korun, je to výsměch.
Není newsletter jako newsletter
Většině designérů už po dlouhých měsících chybí kontakt s klienty i možnosti, jak o sobě dát vědět. Obchody jsou zavřené, přehlídky designu přesunuté nebo zrušené a jednou z mála cest je plně se soustředit na online. Mít vlastní e-shop je dneska neocenitelná výhra, a i když je za jeho přípravou a výrobou spousta práce, vyplatí se.
Ti největší vizionáři se pak rozhodli obrátit i k nástroji, který donedávna skomíral. Newsletter je pro mnohé synonymem otravného spamu, který nikdy neotevřete a pořád dokola promazáváte. Doba se ale mění a český design mu přišel na chuť. Za nás patří mezi špičku ten od Terezy Rosalie Kladošové, která vám kromě svých čerstvých novinek pošle i tipy na věci, co ji momentálně baví číst, poslouchat nebo sledovat. Je to autentické, čtivé a sympatické. Svůj pravidelný digitální přehled činnosti rozesílá i dvojice Herrmann a Coufal nebo architekti ze studia Edit!. Zkuste se jim přihlásit k odběru a slibujeme, že čtení je poutavější než v případě mnoha jiných médií.