Mladá Švédka pracuje na plný úvazek jako designérka pro značku IKEA, pro kterou čerstvě navrhla hned několik novinek. Patří mezi ně i kolekce PS 2017, která se zaměřuje na moderní a zároveň pohodlně zařízený obývák. Budoucnost interiérového designu podle Hanny spočívá v detailech a v novém pohledu na barvy i materiály. V exkluzivním rozhovoru pro Czechdesign zároveň prozrazuje, jak bydlí ona sama a nechává nás nahlédnout pod pokličku své kreativní profese.
Značka IKEA loni na jaře ve švédském Älmhultu představila koncepci chystané kolekce PS 2017, která bude v obchodech v srpnu. Můžete nám ji přiblížit?
Díváme se v ní na pohodlí novýma očima. Cílovou skupinou jsou mladí lidé, kteří bydlí v malých bytech. Na kolekci od předloňského října pracoval tým designérů, kteří se soustředili na různé oblasti. Já jsem například byla v textilní skupině, se kterou jsme vycestovali do Indie, kde jsme pracovali s různými materiály přímo v továrně u dodavatele. Při navrhování textilních motivů jsem se inspirovala přírodou, na kterou jsem se zkoušela podívat novýma očima. Představte si třeba šedý oblázek lehce zapadlý v zemi, který po vytažení ukáže novou tvář. Namísto šedé barvy bude hnědý od hlíny a zelený od mechu.
Čím celý proces navrhování nové kolekce začíná? Na začátku je vždycky skicování a konzultace v týmu. V rámci téměř každého projektu také navštěvujeme dodavatele, abychom dobře pochopili výrobní možnosti a věci mohli navrhnout tak, aby jejich výroba byla co nejjednodušší. V případě PS 2017 byla základem koláž složená z fotek přírody, kterou jsem připravila spolu s designérkou Idou Pettersson. Nazvaly jsme ji Unexpected Nature a je v ní vidět, jak příroda vypadá, když se na ni podíváte hodně zblízka. Ptačí peří, rybí šupiny, struktura dřeva, všechno najednou vypadá trochu jinak. Z fotek jsme vybraly barvy, které jsou základem kolekce. Patří mezi ně popelavá, tmavě modrá nebo třeba jarní odstíny zelené. Odráží tento přístup nadcházející trendy - jak vidíte budoucnost interiérového designu? Myslím, že pomalu opouštíme černobílý trend, který sice bude pořád populární, ale v trochu jiné podobě. Černá bude spíš tmavě modrá a čistou bílou nahradí šedé popelavé tóny. Lidé chtějí být zároveň čím dál víc součástí procesu navrhování, stále víc a víc se vrací rukodělná práce. Určitě je důležité pracovat s detaily a ekologickými materiály. Příkladem je terrcotta nebo recyklovaný papír, který je součástí připravované kolekce Nikkerby. Pro ni jsem navrhla papírové květináče. Velkým hitem zůstává skandinávský styl bydlení. V čem podle Vás tkví jeho jedinečnost a jaká jsou specifika švédského designu? Je to zvláštní, ale asi to neumím přesně popsat, i když o tom často přemýšlím. Řekla bych, že jsme dobří právě v těch detailech a výběru harmonické kombinace barev. Skandinávský design má v sobě zkrátka něco, co přitahuje hodně lidí. Design severských zemí je navzájem hodně podobný, ale my ve Švédsku jsme možná o něco trochu víc koncepční. A švédský design je také často spojen s krásným příběhem. Jak se vliv skandinávského designu a práce pro značku IKEA promítá do Vašeho vlastního bydlení? Kvůli práci žiju v Älmhultu a zároveň ve Stockholmu, takže mám byty v obou městech. Samozřejmě mám z IKEA spoustu věcí. Gauč, postel, koberce… Můj stockholmský interiér je převážně černobílý a uprostřed obývacího pokoje mám strom. Chtěla jsem tak do bytu přenést kousek přírody. A byt v Älmhultu právě teď maluji a vybírám si odstíny jako je šedá nebo zelená. Chci zkusit něco nového a od černobílé kombinace si trochu odpočinout. V obou interiérech mám vlastní grafiku i věci od kamarádů umělců, bez kterých si byt nedokážu představit. Neobešla bych se ani bez pořádné postele, protože v podstatě jen pracuju a spím a tak pořád dokola. Snažím se ale i relaxovat. Třeba na severu Švédska, kde žijí moji rodiče. Přijedu, vezmu jejich psy a jdeme na dlouhou procházku do lesa. Jak vlastně vypadá typický den designérky značky IKEA? Do kanceláře většinou přicházím v osm hodin ráno a první hodinu si pročítám blogy, abych zjistila designové novinky. Nejčastěji čtu samozřejmě ty švédské, ale oblíbené mám i nějaké zahraniční. Další aktivity souvisí s tím, jaký projekt je zrovna aktuální. Buď tedy pracuji na prototypech nebo vzorcích nebo jsem na počítači, kde dodělávám některý z grafických návrhů. Pak jdeme na oběd, což je skvělá příležitost, jak s kolegy probrat všechno potřebné. V tomhle ohledu je důležitá také naše Fika (pracovní přestávka na kávu a něco dobrého - pozn. redakce), kterou máme každý den v devět ráno a ve tři hodiny odpoledne. Domů odcházíme většinou kolem páté.
Co Vás na práci pro značku IKEA baví nejvíc? Myslím, že je to právě práce v týmu, kdy se od sebe můžeme vzájemně hodně naučit. Zároveň je úžasné cestovat po světě, seznamovat se s výrobci a dozvědět se tak hodně věcí o samotné výrobě. A pak je taky skvělé, že si tolik lidí z celého světa může koupit věci vyrobené podle mého návrhu. Ve svých 28 letech jste úspěšnou designérkou, která pro hodně lidí může být vzorem. Koho ale obdivujete vy, kdo je váš designový hrdina? Ilse Crawford je opravdu cool. Moc se mi líbí její práce s korkem v nové kolekci Sinnerlig, která je opravdu krásná. I když je to britská designérka, v její práci je znát krása skandinávského minimalismu. Hanna Dalrot (28) Švédská designérka před dvěma lety ukončila stockholmskou Beckmans College of Design. Během studia se zúčastnila workshopu se značkou IKEA, který vedla grafická designérka a ilustrátorka Laurie Rosenwald. Černobílé skicy se staly základem textilní kolekce, která se prodávala ve 38 obchodech značky IKEA po celém světě. Hanna se následně dostala mezi tři studenty, kteří šli do nábytkářské firmy na pětiměsíční stáž. Mezitím založila vlastní značku Viltra Designstudio, jejíž portfolio zahrnuje bytové doplňky s autorskou grafikou. Od předloňského září Hanna Dalrot pracuje na plný úvazek jako designérka značky IKEA, pro kterou navrhuje interiérové produkty i potisky na textilní doplňky. Aktuálně pracuje na letní kolekci pro rok 2017 a v srpnu se do obchodu dostanou její věci navržené pro kolekci IKEA PS 2017. Kromě produktového designu se věnuje také grafice a ilustraci.Kolekce Ikea PS 2017, foto: Iri Novak
Hanna Dalrot s papírovými květináči, které navrhla pro kolekci Nikkerby. Foto: Iri Novak



