Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Jak vyhrát designérskou soutěž?

Ptáte se, co mají společného výherci mezinárodní designérské soutěže? Láká vás možnost porovnat svůj nápad se stovkami dalších designérů z různých zemí? Chcete vyhrát finanční odměnu a získat možnost absolvovat honorovanou stáž v inovačním centru a zjistit, jak funguje design v praxi? Pojďme se společně podívat na to, jak vyhrát mezinárodní soutěž obalového designu Young Package, do které se hlásí stovky designérů z různých koutů světa.

1 / dokonale pochopit zadání

Je dokázáno, že dorůstající generace méně čte a obecně při čtení textů online skáčeme po titulcích a odrážkách. U designérských soutěží se ale opravdu vyplatí číst pozorně. Právě špatně pochopené zadání bývá častou příčinou neúspěchu v designérských soutěžích. 

Číst pozorně až do konce. A ještě jednou znovu.

Například téma letošního ročníku Young Package je Open & Play. Designéři se mylně domnívají, že se jedná o obal na hračku. Hračku zabalit lze, ale téma se zaměřuje na jakýkoli obal, který bude zábavný a kromě běžných funkcí obalu bude mít hravý charakter. Obal může mít zábavnou grafiku, nebo může fungovat jako hra.

2.místo Young Package 2015 – HAPPY BIRTHDAY from Slovakia, Richard Jenešík, Technické univerzity v Košicích, Produktový design,Vyhlášení 20. ročníku Young Package, Foto: Tomáš Polák2.místo Young Package 2015 – HAPPY BIRTHDAY from Slovakia, Richard Jenešík, Technické univerzity v Košicích, Produktový design,Vyhlášení 20. ročníku Young Package, Foto: Tomáš Polák

 

2 / splnit soutěžní podmínky

Skoro každá designérská soutěž má nějakou soutěžní podmínku. Může jít například o omezení při volbě materiálu nebo ve způsobu doručení návrhu soutěžícího. Některé soutěže požadují pouze elektronické materiály. Ty náročnější, zpravidla prestižnější soutěže, požadují vypracovaný prototyp nebo vytištěný návrh.

Použít správný materiál a na nic nezapomenout.

Například v soutěži Young Package musí převážnou část obalu tvořit papírový materiál a práce musí být označena vygenerovaným kódem, který soutěžící dostanou po online registraci. 

3 / být o krok napřed

Soutěžící, kteří o zadání přemýšlí do hloubky a svůj návrh obohatí o "něco navíc", zvyšují své šance na úspěch. Ať už je to krátký doprovodný text, díky kterému porota pochopí, jak jste to vlastně mysleli, nebo kreativní zpracování soutěžních podmínek.

Pohrát si s podmínkami i zadáním. Být třeba i kreativní...

V roce 2016 vyhrál soutěž Young Package Matěj Peca se svým víceúčelovým obalem na pizzu. Soutěžní kód, který mu byl přidělen a musí být součástí odevzdaného prototypu, ztvárnil do podoby účtenky na pizzu. Ve chvíli, kdy se porota rozhodovala, zda je toto skutečně nejlepší obal, tento malý detail rozhodl o tom, že si mladý designér první místo opravdu zaslouží.

1. místo, Model Obaly Prize, Young Package 2016, Matěj Peca, Pizza Box – Pizza Bin, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě v Plzni, fotografie: Tomáš Polák1. místo, Model Obaly Prize, Young Package 2016, Matěj Peca, Pizza Box – Pizza Bin, Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara na Západočeské univerzitě v Plzni, fotografie: Tomáš Polák

 

4 / navrhovat odpovědně

Na první pohled to nemusí být čitelné, ale každá designérská soutěž ve svém důsledku pomocí designu řeší nějaký problém. A takový problém má vždy souvislosti. Právě soutěžní návrhy, které nejen splňují zadání, ale řeší nějaký globální společenský problém získávají velkou pozornost porotců a často vítězí.

Koukat se kolem, reflektovat dobu.

V soutěži Young Package je odpovědných obalů opravdu hodně. Ať už je to biodegradovatelný obal na jídlo, který po použití rozkvete Michala Marka z roku 2014, snadno otevíratelný obal na mléko pro seniory od Matuše Mitase z roku 2013 nebo papírový obal na vodu Veroniky Janečkové z roku 2016.

3. místo, kategorie VŠ, Young Package 2016, Veronika Janečková, Drink Water - Play with a Bottle, fotografie: Tomáš Polák3. místo, kategorie VŠ, Young Package 2016, Veronika Janečková, Drink Water - Play with a Bottle, fotografie: Tomáš Polák

 

5 / dodržet deadline

Designéry proklínané slovo je nakonec nejdůležitější soutěžní informací. Není nic horšího, než když o svém nápadu dlouho přemýšlíte, probíráte návrh s přáteli a profesory, navrhujete hodiny v ateliéru a nakonec to všechno prošvihnete. 

Prostě hlavně nezapomenout.

Zkuste to hned

Otestujte si návod v praxi. Vše o aktuálním ročníku soutěže Model Young Package najdete na webových stránkách soutěže.

Hodně štěstí!

Další články