Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Mile, foto: Tereza Melicharová Mile, foto: Tereza Melicharová

Jak v Česku vzniká svatební magazín? Zeptali jsme se šéfredaktorky časopisu MILE

O novém vydání svatebního čtvrtletníku Mile jsme si popovídali se šéfredaktorkou Ilonou Karáskovou. Ta se před více než rokem rozhodla přinést do českého prostředí něžnou, minimalistickou a vkusnou inspiraci v podobě magazínu, zároveň k tomu provozuje svatební agenturu Million Bells a má dlouholeté zkušenosti s floristikou. Mile se v září dočkalo již šestého čísla, ve kterém čtenář najde jak rozhovory s českými designéry a návrháři, tak například tipy na květinovou výzdobu či reálné příběhy dvojic a ukázky jejich svatebních dnů. Jak se takový svatební magazín v českém prostředí píše?

V roce 2006 jste vydala knihu o aranžování květin, jinak jste se však psaní nevěnovala. Co vás vedlo k založení Mile?

ILONA: Tak na tu už jsem úplně zapomněla! Psaní jsem se nevěnovala vůbec, zato jsem se věnovala floristice a to velmi intenzivně. Tou dobou jsem měla květinářství v centru Brna a k napsání knihy o aranžování mě vybídlo jedno nakladatelství. Co se týče Mile, tak nápad vznikl vlastně náhodou, jednou jsme s fotografkou Aničkou Édes obdivovaly australské magazíny a říkaly si jaká je škoda, že něco takového není u nás. Tak přišel nápad udělat online číslo svatebního magazínu a dál to šlo už samo. :)

časopis MILE, zdroj: Ilona Karáskováčasopis MILE, zdroj: Ilona Karásková

Svatbám u nás se věnujete již nějaký čas, vidíte v českém prostředí poslední dobou nějaké změny, například větší příklon k minimalismu, který je v posledních letech tak trendy?

ILONA: Určitě vnímám velké změny! Každým rokem je znát posun k osobitějšímu pojetí svateb, kde se tolik nehledí na tradice. Snoubenci se také věnují přípravám daleko více, například v roce 2000, kdy jsem otevřela květinářství, si nevěsty objednávaly jen svatební kytici a výzdobu nechaly většinou na restauraci, což je v současnosti téměř nemyslitelné.

Dala by se popsat podoba typické české svatby? 

ILONA: To já nerada takto posuzuji, žádná svatba by neměla být stejná, každý jsme jiný a každý žijeme jiný život. Nemůžeme mít všichni svatbu v lese nebo v boho stylu, ale všichni můžeme mít vkusnou svatbu, ať už je kdekoli. Právě to se snažíme ukázat v magazínu a snad se nám to i daří.

Ukázka netradiční svatby, foto: Radek ŠvíderskýUkázka netradiční svatby, foto: Radek Švíderský

Co svatby a český design? 

ILONA: Propojení svateb a českého designu je hlavně u šperkařů a modních návrhářů. Právě ty v každém čísle Mile představujeme a tím se je snažíme podporovat. Poslední dobou vznikají opravdu krásné projekty, takže je radost být s umělci v kontaktu a sledovat jejich práci!

Jaká je spolupráce s nevěstami? Svatební den je totiž hlavně o nich, není občas problematické najít kompromis mezi vaším vkusem a tím, co chtějí ony?

ILONA: V tom tak velký problém nevidím, většinou si mě z nějakého důvodu vyberou a já respektuji, pokud se v nějakém bodě nepotkáme. Mám ale určitou hranici, za kterou nejdu a raději svatbu odmítnu. To se mi však už dlouho nestalo :). Hlavně nechci nikoho vychovávat a říkat mu, co je a není trendy a co se má a nemá. Ano, i já mívám svatby, které podléhají momentální svatební náladě. Pracuji převážně v Brně, což je trochu znát na odvaze nevěst, navíc oproti Praze a jejímu okolí nemáme tolik zajímavých svatebních míst.

Ilona Karásková, foto: Tereza MelicharováIlona Karásková, foto: Tereza Melicharová

Je Mile spíše o tom, co se líbí vám, nebo se snažíte ukázat různé přístupy a seznámit budoucí nevěsty s různými možnostmi?

ILONA: Určitě se snažíme ukázat co nejširší možnosti a pohledy na svatby. Ve fotostory jdeme vždy alespoň trochu do nadsázky, i z ní se dá čerpat inspirace. Zároveň v každém čísle představujeme mnoho českých návrhářů a designérů, z nichž každý má úplně jiný rukopis. Ukázky reálných svateb pak do Mile vybíráme hlavně tak, aby byla každá něčím osobitá a originální. Naše myšlenka je, že nic není dobře nebo špatně. Chceme ale, aby z každého rozhovoru, fotostory či ukázky svatby šla cítit nálada a atmosféra. Prostě něco, co vás chytne, i když to zrovna nemusí být váš styl.

Svatba na hradě, foto: Puf CreatifSvatba na hradě, foto: Puf Creatif

Je něco, co se český svatební trh musí ještě naučit, co například v zahraničí funguje lépe?

ILONA: Určitě větší odvahu a odlišnost, možná otevřenost. Těžko se to posuzuje, dostanou se k vám stejně jen ty zajímavé svatby. Takže ano, ty svatby, co vidíme v magazínech, na webech a u skvělých fotografů, jsou zajímavější, osobitější a rozhodně sebevědomější.

V polovině září jste vydali již šesté číslo čtvrtletníku, kde berete inspiraci? Člověk by řekl, že svatební témata budou omezená, ale v případě Mile to tak zatím rozhodně nevypadá.

ILONA: Vydali jsme sice šesté číslo, ale paradoxně nese název Mile 5. První Mile bylo totiž číslo nulté, pouze digitální, na kterém jsme testovali, zda vůbec bude o magazín zájem.

A kde beru inspiraci? Sama nevím, dívám se kolem sebe a pozoruji svět. Nebo nás v redakci něco napadne a roztočí se kolečko, které přitahuje to, co v daný okamžik patří k sobě. V minulém čísle jsme to nazvali Alchymií vzniku. Především mám skvělý tým a nápadů máme spoustu, na několik čísel dopředu. Chystáme i nové projekty. Číslo, které teď vychází, slaví malé kulatiny, a tak jsme magazín pěkně ozdobili. Moc se těším na ohlasy!

Nové číslo MILE můžete sehnat i u nás v Galerii CZECHDESIGN, Vojtěšská 3, Praha 1. 

Další články