Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Adam Štěch, foto: Filip Šach pro Papelote Adam Štěch, foto: Filip Šach pro Papelote

Jak to vidí Adam Štěch

Adam Štěch je známý jako člen kreativní skupiny OKOLO, redaktor lifestylového magazínu Dolce Vita nebo pedagog na pražské Scholastice. Je zapojen do řady projektů v tuzemsku i zahraničí. Kdo patří podle teoretika designu, novináře, kurátora a pedagoga mezi nejlepší české designéry? A o čem je výstava Generace, kterou připravuje pro dubnový ZLIN DESIGN WEEK?

Adam Štěch (*1986) se zabývá designem, architekturou, módou a výtvarným uměním a na české designérské scéně je hodně vidět. Patří mezi respektované teoretiky designu, novináře a kurátory u nás. Je zakládajícím členem kreativní skupiny OKOLO, působí jako pedagog na pražské Scholastice, je členem Urban Expedition týmu, pravidelně píše pro časopis Dolce Vita. Je autorem desítek textů o designu a architektuře, spolupracoval jak s domácími médii, např. Esprit, Elle Decor, Reflex, Lidové noviny, Mladá Fronta Dnes, tak s prestižními světovými magazíny a blogy jako např. Wallpaper, Modernism, Cool Hunting, Domus nebo Architonic. Patří do mladé generace designérů, kurátorů a teoretiků, která určuje podobu české designérské scény. 

Kreativní skupina OKOLO, zleva Matěj Činčera, Adam Štěch, Jan Kloss, zdroj: OKOLOKreativní skupina OKOLO, zleva Matěj Činčera, Adam Štěch, Jan Kloss, zdroj: OKOLO

Adam Štěch a OKOLO

Kreativní skupina OKOLO jsou designérský kolektiv, vydavatelé, tvůrci výstav a grafického designu v jednom. Již čtyři roky se prostřednictvím výstav, publikací, kreativních spoluprací, produktů, grafického designu a instalací se pak snaží představovat edukační projekty na pomezí volného výtvarného umění, designu a kurátorství. Jejími členy jsou Adam Štěch, Matěj Činčera a Jan Kloss

Ve výstavním konceptu Q&A (Questions & Answers) hledá skupina Okolo v českém designu paralely k tvorbě švýcarského studia BIG-GAME. Výstava trvá do 21. 4. 2015. zdroj: okoloweb.czVe výstavním konceptu Q&A (Questions & Answers) hledá skupina Okolo v českém designu paralely k tvorbě švýcarského studia BIG-GAME. Výstava trvá do 21. 4. 2015. zdroj: okoloweb.cz

Mezi desítky úspěchů patří kurátorské výstavy v ČR i zahraničí, např. Londýn, Milán, Stockholm. Aktivně také spolupracují s předními evropskými designéry. Členové OKOLO jsou též autoři projektu Pedal Project zaměřujícího se propagaci cyklistiky a jejího chápání v širších souvislostech. Též jsou spoluautoři projektu Urban Expedition. OKOLO spolupracovalo s například s Designblok, Botas, Depot Basel, Dolce Vita, Font, Lodz Design Festival, Kunstgewerbemuseum Dresden, UMPRUM a další. Za svou tvorbu získala skupina jednu z cen Nejkrásnější knihy roku (2010), cenu za mimořádný přínos Designbloku (2010) nebo cenu Czech Grand Design Nejlepší grafický designér roku 2012. Jejich práce je ve sbírkách UPM a objevila se v magazínech Wallpaper, Domus, Abitare, Surface, Dezeen, It's Nice That, Selectism, Form a další.

Cenu typodesignclubu v soutěži Nejkrásnější kniha roku v roce 2010 získal Matěj Činčera za grafi ckou úpravu publikace OKOLO Mollino, zdroj: okoloweb.czCenu typodesignclubu v soutěži Nejkrásnější kniha roku v roce 2010 získal Matěj Činčera za grafi ckou úpravu publikace OKOLO Mollino, zdroj: okoloweb.cz

INSPIRACE V HISTORII

Vědomosti, které načerpávám. Hlavně z historie designu, kterou velmi podrobně studuji a snažím se jí současným způsobem reflektovat. Samozřejmě mě inspirují i zajímavé osobnosti, s kterými se setkávám, přátelé a cestování. 

CO ADAMA ŠTĚCHA V POSLEDNÍ DOBĚ ZAUJALO 

Zrovna nedávno jsem si přivezl z Berlína tři krásné knihy. Jedna z nich je o brazilské architektce Line Bo Bardi, druhá je katalog z právě probíhající výstavy African Modernism ve Vitra Design Museum a třetí je fascinující interpretace radikálního italského designu šedesátých a sedmdesátých let, kterou připravil časopis Toiletpaper ve spolupráci se sběratelem Dakisem Joannou

Obecně je teď zajímavé sledovat, jak se rozšiřuje pohled na historii designu a architektury a jak se do ní začínají zahrnovat i oblasti, které byly ještě před pár lety zcela neznámé. To souvisí právě s výstavou o africkém modernismu nebo i velkou retrospektivou jihoamerické moderní architektury, která se na konci března otevírá v newyorské Moma.    

Publikace radikálního italského designu šedesátých a sedmdesátých let vydal časopis Toiletpaper ve spolupráci se sběratelem Dakisem Joannou, zdroj: toiletpapermagazine.orgPublikace radikálního italského designu šedesátých a sedmdesátých let vydal časopis Toiletpaper ve spolupráci se sběratelem Dakisem Joannou, zdroj: toiletpapermagazine.org

NEJLEPŠÍ ČEŠTÍ DESIGNÉŘI PODLE ADAMA ŠTĚCHA

Mám rád Dechem a Kláru Šumovou. Myslím, že jsou skvělí ve vyprávění příběhů, které předávají uživatelům skrze své produkty. A jsou to především skvělé osobnosti a přátelé. Jinak u nás na skvělé úrovni pracuje mnoho dalších tvůrců.

Klára Šumová: Zrcadlo z kolekce Mirror, zdroj: www.klarasumova.comKlára Šumová: Zrcadlo z kolekce Mirror, zdroj: www.klarasumova.com

JAK VIDÍ LETOŠNÍCH CENY CZECH GRAND DESIGN

Nepřekvapují mě a ani mě to nijak zvlášť nezajímá. 

Laureáti ceny Czech Grand Design 2014, zdroj: facebook.com/CzechGrandDesignLaureáti ceny Czech Grand Design 2014, zdroj: facebook.com/CzechGrandDesign

JAK PODLE ADAMA ŠTĚCHA VNÍMAJÍ ČESKÉ DESIGNÉRY V ZAHRANIČÍ

Je to určitě lepší a lepší. Český design je jistě v zahraničí vidět mnohem více než před tím. A myslím si, že má co nabídnout, ať už v mladých talentech nebo v produkčním zázemí. I přesto si myslím, že by mohl být český design ještě více vidět v zahraničních médiích. Často mě překvapuje, že se mnoho skvělých projektů českých designérů neobjevuje na prestižních světových blozích a v magazínech. Myslím si, že českých designérům trochu chybí zkušenosti s vlastní sebeprezentací a PR v zahraničí. Jejich tvorba na to ale určitě má. Zaměřuji se totiž spíše na konkrétní kvality individuálních projektů.

Výstava Generace pod kurátorským vedením Adama Štěcha

Výstavní projekt Generace v prostorách Zlínského zámku, který proběhne v rámci Zlin Design Week letos v dubnu, shrnuje rozmanité polohy současného českého designu nastupující generace tvůrců, kteří se na české scéně prosadili v posledních pěti až deseti letech. Jakoby české prostředí designu za tu dobu dospělo. Poprvé od sametové revoluce se na domácí scéně vytvořila silná a hojně zastoupená generace tvůrců zhodnocující tradiční obory novými kreativními podněty a inovativními přístupy, které český design zařadily bok po boku současné evropské špičce. Výstava představí několik tematických celků zastupujících široké rozpětí designérské tvorby od řemeslného a uměleckého ztvárnění, přes design skla a porcelánu, nábytkový design až po návrhářství spotřebních produktů. Projekt mapuje nejmladší český design, postihuje jeho hlavní tendence, předměty zájmu a komplexně tak představuje kreativní rozpětí a výtvarné popudy aktuální generace široké veřejnosti. To vše ve výstavní instalaci sestavené výhradně z mobiliáře značky IKEA, nábytku, který se paradoxně stal v minulých letech běžnou výbavou domovů mladých lidí, designérů nevyjímaje.
Je to moje generace, s kterou jsem vyrůstal a s kterou teď spoluvytváříme současnou scénu. 

Barevné kávové stolky Beads Jakuba Pollága a Václava Mlynáře ze studia deFORM, zdroj: www.studiodeform.comBarevné kávové stolky Beads Jakuba Pollága a Václava Mlynáře ze studia deFORM, zdroj: www.studiodeform.com

Vůbec poprvé bude shrnuta tvorba mladé generace českých designérů pod jedním konceptem a diváci jí tak budou moci vidět ve své celistvosti. Představí tvorbu Nastassie Aleinikavy, Michala Bačáka, Ondřeje Batouška, Tomáše Béma, deFORM, Dechem, Markéty Držmíškové, Adély Fejtkové, Dana Gonzalese, Hidden Factory, Petra Háka, Matěje Chabery, Martina Jakobsena, Jana & Henryho, Lucie Koldové, Yvety Kroupové, Romana Kvity, Kristýny Malované, Anny Marešové, Mikuláše Novotného, Milana Pekaře, Tadeáše Podrackého, Evy Ružičkové, Kláry Šumové, Antonína Tomáška, Tyformy, Tobyšlo, Tomáše Vargy, Veroniky/Viktorie, Vjem, Vrtíška Žák, Romany Vyhnánkové, Dirk Wright, Dana Yeffeta, Martina Žampacha, Adama Železného, Kristýny Pojerové, Lenky Damové, Borise Klimka. 

Krystalické vázy Milana Pekaře, foto: Jan HromádkoKrystalické vázy Milana Pekaře, foto: Jan Hromádko

Adam Štěch a Zlin Design Week

Jsem teď trochu v rozpacích z toho, jak zde vzniká jeden Design Week za druhým a je to trochu zvláštní. Myslím, že by se pořadatelé podobných akcí měli spíše soustředit na akce nějakého jiného typu. Ale Zlin Design Week mi připadá velmi sympatický, je zcela nekomerční a pořádá ho škola. A je také jediný mimo Prahu. Líbí se mi jeho spojitost s architektonickou a designérskou historií města. Těším se na konferenci (téma Design a Marketing, pozn. red.), která myslím bude velmi zajímavá. Osobně se tématu moc nevěnuji, ale obě oblasti spolu velmi souvisí a musí existovat společně. Vyzdvihl bych obecně formát konference, který u nás chybí a který je ve světě designu velmi běžný. Byl jsem na některých v zahraničí a je to vždy skvělý zážitek. Možná by měli někteří pořadatelé všech možných českých design weeků přemýšlet právě tímto směrem a ne jen opakovat formát klasických designérských výstavních prezentací.

Další články