Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy v soutěži na vizuální identitu Holešovické tržnice

Holešoviská tržnice našla nový vizuální styl v otevřené soutěži, kterou zaštítila odborná organizace Czechdesign. Z 38 návrhů postoupily do 2. kola soutěže návrhy od grafického studia Sharp Objects, Vaněk.Studio a grafického dua Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, jejichž návrh se stal vítězným. Prohlédněte si, jaké koncepty se utkaly ve finále sledované soutěže.

Soutěž na novou vizuální identitu oblíbené Holešovické tržnice hledala odborná organizace Czechdesign pomocí otevřené dvoukolové soutěže. Do prvního kola soutěže se mohli přihlásit všichni zájemci z oboru grafického designu, do kola druhého pak postoupili anonymním výběrem tři nejlepší, kteří měli možnost své návrhy upravit na základě zpětné vazby od poroty z úvodního kola soutěže. Která tři studia postoupila do 2. kola soutěže?

Sharp Objects

Logotyp Holešovické tržnice  | Zdroj: Sharp ObjectsLogotyp Holešovické tržnice | Zdroj: Sharp Objects

Návrh vizuální identity Richarda Bakeše z grafického studia Sharp Objects je inspirovaný typickou architekturou budov Holešovické tržnice.

Základní logotyp vychází z tvaru budovy s detailem světlíku. „Do tohoto ‚ohraničení‘ se dá vepsat jak název tržnice, tak jakýkoliv jiný text včetně čísel hal, jež jsou pro orientaci v areálu stěžejní. Haly jsou alfa a omega celé tržnice, takže je potřeba, aby se daly jednoduše a přehledně vizualizovat i s číslem, a to pak jednoduše používat například do interních dokumentů, které se vážou ke konkrétní hale,“ popisují základní stavební kameny vizuální identity autoři návrhu.

Logotyp Holešovické tržnice  | Zdroj: Sharp ObjectsLogotyp Holešovické tržnice | Zdroj: Sharp Objects

Pro svou univerzálnost byl zvolen minimalistický font Neue Montreal od Pangram Type Foundry, který je podle autorů vhodný do veřejných prostor pro svou výbornou čitelnost, kompatibilitu a nadčasovost. „V celém projektu jsme záměrně využívali jen jednoho řezu, abychom poukázali na univerzálnost fontu,“ dodává autor.

Do základní barevné skladby byla zvolena oranžová, žlutá, modrá a zelená. Jako doplňkovou barvu přidali autoři barvu fialovou.

Aplikace vizuální identity Holešovické tržnice na propagační předměty | Zdroj: Sharp ObjectsAplikace vizuální identity Holešovické tržnice na propagační předměty | Zdroj: Sharp Objects

Porota ocenila jednoduchost a přímočarost návrhu, který působí velmi současně, ale zároveň nadčasově. Předložený systém vizuální identity pracuje s lapidárně jednoduchým tvarem domku a jedním řezem písma. Naopak v návrhu porota postrádala detailnější rozpracování konceptu pro tiskoviny, plány, piktogramy, dále pak také důležité aplikace vizuálního stylu v online prostředí.

Vizuální identita Holešovické tržnice ve veřejném prostoru | Zdroj: Sharp ObjectsVizuální identita Holešovické tržnice ve veřejném prostoru | Zdroj: Sharp Objects

Vaněk.Studio

Logotyp Holešovická tržnice je vyvedený custom písmem „Tržnice“. Písmo je inspirované všudypřítomnou pálenou cihlou. Symbol tvoří charakteristická linie cesty — korzování návštěvníka areálem. | Zdroj: Vaněk.Studio Logotyp Holešovická tržnice je vyvedený custom písmem „Tržnice“. Písmo je inspirované všudypřítomnou pálenou cihlou. Symbol tvoří charakteristická linie cesty — korzování návštěvníka areálem. | Zdroj: Vaněk.Studio

Vaněk.Studio přineslo do soutěže vysoce estetický koncept, který stojí na silném, kreativním, osobitém logu a autorském písmu.

Autoři popisují Holešovickou tržnici jako oblíbené místo s bohatými možnostmi, a tedy i individuálními cestami. Tuto myšlenku do loga propsali díky lince vycházející z trackingu návštěvníka. „Návštěvník svým korzováním po areálu vytváří jedinečnou linii, která se stává patternem vizuálního stylu. Identita ožívá a hravým způsobem reaguje na rozmanitý život Holešovické tržnice,“ popisují autoři.

Návrh vizuálu tiskovin | Zdroj: Vaněk.StudioNávrh vizuálu tiskovin | Zdroj: Vaněk.Studio

Dalším klíčovým prvkem vizuálního stylu je písmo Tržnice, které vzniklo na míru ve spolupráci s přední českou pismolijnou Superior Type. 

Tracking návštěvníka znázorňuje bohaté možnosti Holešovické tržnice. | Zdroj: Vaněk.Studio Tracking návštěvníka znázorňuje bohaté možnosti Holešovické tržnice. | Zdroj: Vaněk.Studio

Vizuálnímu stylu dominuje oranžová barva v kontrastu s černým písmem. Doplňkovými barvami jsou pak pastelové barvy – hnědá, modrá, zelená, bílá a fialová. „Barevná skladba vizuálního stylu pokryje sezónní události, jedinečné akce i denní příděl Instagramu. Představuje tolik barev, aby byl bohatý kulturní program pestrý, flexibilní a zároveň zapamatovatelný,“ dodávají.

Návrh plakátů | Zdroj: Vaněk.Studio Návrh plakátů | Zdroj: Vaněk.Studio

Koncept pocházející z dílny Vaněk.Studio dále pracuje s variabilitou komunikace aktivit Holešovické tržnice. Jako součást soutěžního návrhu grafické studio vypracovalo prototyp webové aplikace pro navigaci v areálu, návrh propagačních předmětů nebo znělku rozhlasu.

Aplikace vizuálního stylu na propagační předměty | Zdroj: Vaněk.Studio Aplikace vizuálního stylu na propagační předměty | Zdroj: Vaněk.Studio

Na návrhu porota nejvíce ocenila celkové rozpracování a estetiku. Jeho ilustrativní charakter vystupuje a odlišuje jej od ostatních, často minimalistických produkcí. Byť je návrh vizuální identity velice originální, vyvolával v porotcích řadu otázek. Z konceptu liniové kresby nejsou čitelná pravidla a základní logo není dostatečně charakteristické. Navrhovaný systém tak nemá dostatek nástrojů, aby umožnil dostatečně vizuálně rozdílnou komunikaci pro odlišné cílové skupiny návštěvníků.

1. místo

V soutěži se na prvním místě umístil koncept od grafického dua Josefina Karlíková a Matej Vojtuš, který představujeme v samostatném článku.

Galerie

Další články