Jak si uspořádat kuchyň snů?

Vaření ve správně navržené kuchyni je radost! Zdroj: www.blum.com Vaření ve správně navržené kuchyni je radost! Zdroj: www.blum.com

V jaké kuchyni se nejlépe vaří? Kam umístit varnou desku a kam naopak dřez? Je design dvířek důležitější než to, co se skrývá pod nimi? Nahlédněte pod pokličku složitého procesu navrhování kuchyně, ve které je vaření radost.

Ač nejsem dobrý kuchař a vařím jen pod pohrůžkou násilí, navrhování kuchyní mne dost baví, neboť pro mě představuje mix všech ergonomických, technologických, užitkových, hygienických, módních a sociálních aspektů, které, pakliže jsou (stejně jako ingredience u jídla) dobře namíchány, mohou vytvořit perfektně fungující celek. A je skoro jedno, zda se jedná o rafinované kombinace všech možných esencí, či zda je to naopak puritánsky strohá kompozice pouhých několika elementárních prvků. Kuchyň je průsečík emočního a praktického fungování domova.

Co od kuchyní očekáváme? Je to poměrně dlouhý seznam vlastností, které možná ani většina lidí nevnímá a volbu kuchyně mnohdy prvotně orientuje podle barvy a designu dvířek. To je ve skutečnosti téměř až to poslední k řešení – na začátku by mělo být vždy kvalitní dispoziční uspořádání, které vychází z možností daného prostoru. Zní to dost banálně, ale bez tohoto prvotního „vstupu“ nelze navrhnout dobrou kuchyň. Do prostoru 3x3 metry kuchyň s ostrůvkovým uspořádáním prostě neumístím, byť si to klient moc přeje. Naopak u příliš veliké kuchyně se člověk hodně naběhá. U protilehlých sestav kuchyňské linky je tedy ideální vzdálenost okolo 120 cm, jinak si pořiďte kolečkové brusle.

V kuchyni by mělo být vše na dosah. Zdroj: www.lago.czV kuchyni by mělo být vše na dosah. Zdroj: www.lago.cz

V ideálním případě navrhujeme celé provozní schéma kuchyně již ve fázi projektu domu či bytu, následné detailní řešení se tím výrazně zjednodušuje. Klient si již v této fázi musí rozmyslet, pokud to prostorové možnosti dovolují, zda chce např. kuchyň otevřenou, s ostrůvkovým uspořádáním či naopak uzavřenou. Tato varianta se kupodivu poslední dobou opět vrací na scénu a má svá praktická opodstatnění – obecně boduje jednak schopností optické izolace běžného kuchyňského „provozního nepořádku“ od zraků členů rodiny či hostů a stejně tak pachové izolace –  ani sebelepší digestoř není schopna zabránit šíření „vůní“ z vaření do volného otevřeného prostoru. Přesto je však hlavním trendem posledních let totální integrace kuchyňského provozu do obytného prostoru, kdy samotná kuchyňská linka často volně přechází do zařízení obývacího pokoje. Je to logické vyústění tendence, kdy se z kuchyně stává středobod obydlí. Zde se schází rodina i hosté, zde se kromě samotného vaření debatuje, píšou se úkoly, sleduje televize a poslední dobou pořádají i kuchařské „seance“.

Boffi je jedna z mála firem, která si svými nápady a syrovými leč dokonalými detaily dovoluje měnit zažitá pravidla. Zdroj: www.boffi.comBoffi je jedna z mála firem, která si svými nápady a syrovými leč dokonalými detaily dovoluje měnit zažitá pravidla. Zdroj: www.boffi.com

Dost často se setkáváme i s tím, že výrobci rádi prezentují sestavy, které jsou poskládány účelově pouze na efekt pro prezentaci a v případě, že nemáte k dispozici 100 m2 plochy, jsou prakticky nepoužitelné. Vzato do důsledku, vařit by se u nich ani moc nedalo, což se některým klientům těžko vysvětluje. Provozně správně vyřešená kuchyň totiž nemusí být nutně efektní na pohled. Hlavní roli vždy hraje ergonomie. To znamená rozmístění hlavních funkcí – vaření, mytí, plochy na přípravu, úložné prostory – v logických návaznostech a správných rozměrech. V tomto ohledu obecně platí zásada, která doporučuje u standardní kuchyně uspořádat jednotlivé funkční celky tak, aby mezi nimi byla co největší souvislá pracovní plocha. To znamená např. u linky v délce kolem 3 metrů umístit vaření na jednu stranu a mytí na druhou (je rozhodně lepší mít jednu celistvou plochu šíře 120 cm než dvě po 60 cm). Pracovní plocha, to je alfa a omega dobré kuchyně, nikdy není „dostatečně“ velká. Plocha kuchyňské pracovní desky by měla být pokud možno kompaktní beze spár (odolná vodě, mastnotám atd.), nejlépe s integrovaným dřezem a odkapávačem (např. na zeleninu, ovoce a velké kusy nádobí, které se nevejdou do myčky).

Ideální je umístit souvislou pracovní plochu mezi dřez a varnou desku. Zdroj: www.blum.comIdeální je umístit souvislou pracovní plochu mezi dřez a varnou desku. Zdroj: www.blum.com

Pakliže není kuchyň jen módním doplňkem bytu a opravdu se v ní vaří, je třeba počítat s mastnotou, vodou, párou, drobky a jinými vedlejšími produkty vaření. Z hlediska udržovatelné čistoty je ideálním materiálem např. Corian nebo Hi-Macs (které však, alespoň na mne, působí dost sterilně) stejně jako klasický nerez (ten je zase trochu náchylný na poškrábání). Ve „vyšší kuchyňské lize“ jsou oblíbené různé druhy umělého i přírodního kamene, i když někomu vadí jeho chladnost (lze ho ale i temperovat!) a tvrdost (zvláště ve styku se sklem). Stejná „pravidla“ platí i pro obklad stěny nad pracovní plochou. V poslední době se mi osvědčila velkoformátová slinutá dlažba (1200x600) nebo barevné skleněné panely s perfektní odolností třeba pro případ čištění mastnoty za varnou deskou.

Zapomeňte na pracovní desku s mramorovým dekorem. Fantazii se díky novým materiálům meze nekladou! Zdroj: www.lago.czZapomeňte na pracovní desku s mramorovým dekorem. Fantazii se díky novým materiálům meze nekladou! Zdroj: www.lago.cz

Obecně lze říci, že materiály použité v kuchyni musí být hodně odolné, zejména proti poškrábání, odření atd., protože jsou vystaveny výrazně větší námaze a agresivitě prostředí než v jiných částech bytu. Nic snad nepůsobí hůře, nežli mnohé tzv. „luxusní materiály“, jejichž povrch je po pár letech používání místo vysokého lesku či sametového matu zdegradovaný čisticími prostředky a odřený od hran nádobí. Stejně tak i používání přírodních materiálů má své limity. Kupříkladu dřevo v masivní přírodní formě musí být dokonale ošetřeno, aby bylo odolné proti vlhkosti, nekroutilo se a nepraskalo. Renomované firmy používají pro úpravu dřeva vysokotlaké napouštění, čímž materiál stabilizují. Podobně se impregnací ošetřuje i některý přírodní kámen, například mramor (proti flekům po víně a po čaji).

Dokonce i sklo si najde své místo mezi materiály, které dnes v kuchyních potkáte. www.lago.czDokonce i sklo si najde své místo mezi materiály, které dnes v kuchyních potkáte. www.lago.cz

Co se týká hloubky pracovní plochy, standardně se udává cca 60 - 62 cm. Párkrát, když to dispoziční uspořádání umožnilo, jsem navrhl hloubku 70 cm (stejně jako u „profi“ kuchyní) a je to provozně překvapivě výrazně lepší! Těch 10 cm navíc perfektně funguje jako odkládací proužek na různé ingredience, kořenky, struhadla atd. Jako vůbec nejlepší řešení se mi však osvědčilo prohloubení pracovní plochy o cca 30 cm na celkových 90 cm hloubky s tím, že jsem do těch 30 cm navíc umístil přímo na pracovní plochu „horní“ zapuštěné skříňky s vertikálními roletovými dvířky, které se při vaření a přípravě jednoduše vysunou nahoru, čímž se zpřístupní úložné prostory přímo nad pracovní plochou. „Úklid“ se potom řeší jednoduchým stažením rolet, za kterými zůstanou ty různé mixery, cukřenky a zásobníky, a návštěva může vstoupit… Nikde nepřekáží otevřená dvířka horních skřínek a nemáte od nich modřiny na hlavě. Takové řešení je bohužel dost náročné na prostor.

Vizualizace hluboké pracovní desky s navazujcími skříňkami, jejichž obsah je jednoduše schován za roletami. Zdroj: archiv autoraVizualizace hluboké pracovní desky s navazujcími skříňkami, jejichž obsah je jednoduše schován za roletami. Zdroj: archiv autora

Klasické spodní skříňky s dvířky byly ve velké míře nahrazeny zásuvkovými celovýsuvy (s plynulým dorazem). Kupodivu fungují a jsou velmi přehledné! Široké zásuvky mají obrovskou skladovací kapacitu a do spodních skříněk se krom varného nádobí přestěhovalo díky různým organizérům i větší bílé nádobí jako jsou talíře, misky apod. Mělčí zásuvky hned pod pracovní deskou efektivně pojmou všechny příbory, kuchyňské nože, škrabky, otvíráky a také různé zásobníky a kořenky. Tím odpadla nutnost věšet je na dříve oblíbený závěsný systém na obkladu stěny nad pracovní plochou. To bylo docela zajímavé řešení, ale zároveň také úložiště prachu a mastnoty. U zásuvek je třeba klást velký důraz na úchytky, neboť ty jsou dost často jedním z hlavních prvků designu celé kuchyně. Sám jsem v tomto ohledu zastáncem „minimalistických“ řešení. Samozřejmě by se mi líbilo, kdyby žádné úchytky nebyly. To dnes řeší různé elektrické výsuvy ovládané dotekem, kopancem nebo dokonce „bezdotekem“ (pouhým přiblížením ruky), ale i tyto sofistikované systémy mají své technické limity (samovolné otvírání při nechtěném doteku atd.), a nakonec i klasické „analogové“ řešení má svůj půvab. Je nutno si pouze uvědomit, že při práci v kuchyni nemá člověk většinou úplně čisté ruce…

Elegantní spodní výsuvy, do kterých se díky mobilním organizérům vejdou i talíře a jiné těžké předměty, které tak již nikdy nevypadnou z horních skříněk přímo na kuchařčinu hlavu. Zdroj: www.blum.comElegantní spodní výsuvy, do kterých se díky mobilním organizérům vejdou i talíře a jiné těžké předměty, které tak již nikdy nevypadnou z horních skříněk přímo na kuchařčinu hlavu. Zdroj: www.blum.com

U horních skříněk je vývoj podobný. Díky technickým možnostem nových kování se začala hodně používat dvířka s výklopným systémem, který umožňuje při práci v kuchyni ponechávat dvířka otevřená, aniž by se o ně člověk bouchal do hlavy. Šíře výklopů je někdy opravdu impozantní, setkal jsem se už se synchronním kováním, které umožňuje vyklopit vzhůru i 2 metry na šířku, takže pro celou kuchyň stačí 1 – 2 horní skříňky.

Výsuvy se staly novou příležitostí jak obvzláštnit moderní minimalistické kuchyně. Zdroj: www.blum.comVýsuvy se staly novou příležitostí jak obvzláštnit moderní minimalistické kuchyně. Zdroj: www.blum.com

Co mne poslední dobou zaujalo na poli kuchyňského designu?

Neuvěřitelně propracované volně stojící kuchyně modulového koncetu s dokonalými detaily Solitare a řadou b2 od firmy Bulthaup, solitérní sestavy od firmy Boffi, minimalistické kreace v klasických materiálech („bloky“ dřeva a kamene) od Johna Pawsona pro belgickou firmu Obumex a to, že naprosto uspokojivě fungující a designově nadčasová kuchyň se dá sestavit i na opačné straně nabídkového spektra z prvků IKEA.

Autor článku je architekt, působí v pražském Studiu MOA.

Související

Desetistupňový lék na stísněné koupelny
Interiér a architektura

Desetistupňový lék na stísněné koupelny

Ludmila Piškula Boháčová - 5. 5. 2015 - 2 min.

Blum a velmi snesitelná lehkost vaření
Interiér a architektura

Blum a velmi snesitelná lehkost vaření

Adam Piškula - 18. 2. 2015 - 4 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024