Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vitra: Výroba Aluminium Chair od Charlese a Ray Eamesových. Zdroj: Vitra. Vitra: Výroba Aluminium Chair od Charlese a Ray Eamesových. Zdroj: Vitra.

Jak se vyrábí nejslavnější židle 20. století? Vitra se otevírá veřejnosti a zve do svého zákulisí

Obdivovatelé kvalitního nábytku se mohou podívat do zákulisí továrny Vitra a v rámci komentované prohlídky projít krok po kroku výrobu ikonické Aluminium Chair od Charlese a Ray Eamesových. V kampusu společnosti se setkává nejen švýcarská a německá hranice, ale také práce světových architektů a designérů. Nahlédněte pod prsty špičkovým nábytkářům a sledujte, jak vzniká židle, po níž touží milovníci designu už od roku 1958.

Aluminium Chair patří v oblasti nábytku k nejvýznamnějším designovým produktům 20. století a je zjevné, že se najde dostatek nadšenců, které zajímá, jak se taková slavná židle rodí. Návštěvníci továrny mají možnost pozorovat, jak se na výrobě tohoto legendárního kusu podílí nejenom moderní technologie, ale také pečlivá ruční práce, která spolu s kvalitou materiálů oslovuje už několik generací zákazníků.

Návrh Charlese a Ray Eamesových poprvé vstoupil na trh v roce 1958, ale zub času se na něm nijak hluboce nepodepsal.

„Snažíme se vytvářet věci s nadčasovou hodnotou, ne jen módní výstřelky. A vzhledem ke kvalitě materiálu se skutečně jedná o investici do věcí, které po vás třeba někdo zdědí. Dnes k nejcennějším kusům v aukcích patří právě věci, které jsou dvě, tři generace staré, protože v sobě nesou nějaký příběh,“ říká k tomu Jiří Zavadil, ředitel české pobočky Vitra.

Vitra: Výroba Aluminium Chair od Charlese a Ray Eamesových. Zdroj: Vitra.Vitra: Výroba Aluminium Chair od Charlese a Ray Eamesových. Zdroj: Vitra.

Odkaz manželů Eamesových je tak rozsáhlý, že mu Vitra věnuje čtyři různé výstavy, které jsou do února 2018 k vidění v kampusu společnosti ve Weilu nad Rýnem.

Fascinující není pouze jejich dílo, ale také způsob tvorby – umělecký a designový svět nezná tolik manželských dvojic, které by se vydaly na společnou profesní dráhu a perfektně se doplňovaly jak v osobní, tak i pracovní rovině. A zatímco Ray v sobě ztělesňovala umělecké vnímání, schopnost konceptuálního myšlení a konzistentní přístup k designovým principům, Charles se soustředil na technické provedení a experimentální přístup k designu.

Charles a Ray Eamesovi: Aluminium Chair. Zdroj: Vitra.Charles a Ray Eamesovi: Aluminium Chair. Zdroj: Vitra.

Jejich práce si od té doby našla nejen své věrné fanoušky, ale také výrobce, kteří se snaží využít popularity výrobku a nabízet jeho levné kopie.

„Každý výrobek má na sobě detaily, které značí, že se jedná o originální kus a nikoliv kopii. V první řadě jsou to samozřejmě použité materiály, což u řady produktů může být zřejmé na první pohled. Návody, jak poznat u každého produktu originál, se dají najít i na internetu, ale nejjednodušším je zeptat se přímo u nás v pobočce Vitra Koncept v Karlíně nebo našich obchodních partnerů,“ vysvětluje Jiří Zavadil.

Jiří Zavadil, ředitel české pobočky společnosti Vitra. Foto: Michal Hančovský.Jiří Zavadil, ředitel české pobočky společnosti Vitra. Foto: Michal Hančovský.

Návštěva areálu Vitra ve Weilu nad Rýnem je pro milovníky designu a architektury sama o sobě nezapomenutelným zážitkem. Kromě komentované prohlídky a návštěvy muzea se odtud můžete vydat na procházku po německo-švýcarských hranicích, které místo panelů naučné stezky lemují umělecká díla.

Pověst skrytého architektonického pokladu si přitom továrna začala získávat až koncem 80. let, kdy doslova vstala z popela – v roce 1981 v areálu vypukl požár a během jediné noci se polovina budov ocitla v troskách. Vyhořením ovšem netrpělo vedení společnosti, které přistoupilo k odvážné rekonstrukci kampusu, k němuž přizvali špičky světové architektury (kus práce zde zanechala mimo jiné i Eva Jiřičná).

Svůj svébytný styl tu nalezl Frank Gehry, který je autorem budovy Vitra Design Muzea a s ním spojené výrobní haly.

„Miluji tvary, se kterými si mohu hrát ve svých kresbách. Ale nikdy mě nenapadlo, že bych stejné linie mohl použít i při navrhování budov. První věc, kterou jsem na této myšlence postavil, je Vitra v Německu,“ nechal se slyšet Gehry, který je autorem tak notoricky známých staveb jako je Guggenheimovo muzeum v Bilbau.

Svou vůbec první budovu zde postavila také Zaha Hadid, která do té doby realizovala jen interiér restaurace v Japonsku. Hadid pro Vitru navrhla hasičskou stanici, symbolickou budovu pro výrobní areál, jehož tvář tak zásadně poznamenaly plameny. Majitel společnosti Rolf Fehlbaum přitom oba autory, kteří dnes patří k nejznámějším světovým architektům, původně oslovil s tím, aby s Vitrou spolupracovali na nové kolekci židlí.

Prozatím jediným českým designérem, který pro Vitru navrhl kolekci nábytku, je Bořek Šípek, a na další talenty z řad českých tvůrců Vitra teprve čeká. Zájemci o nábytkářskou práci snů mohou začít návštěvou městečka na německo-švýcarské hranici, které má vepsané do rodného listu řada nejznámějších židlí současnosti.

Galerie

Další články