Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Logo pro 54. ročník karlovarského festivalu, autor: Jakub Spurný, zdroj: facebookový profil Karlovy Vary International film festival Logo pro 54. ročník karlovarského festivalu, autor: Jakub Spurný, zdroj: facebookový profil Karlovy Vary International film festival

Jak se vám líbí? Psychedelické Vary pohledem grafiků

Loga pro 54. ročník karlovarského festivalu se již tradičně chopilo Studio Najbrt, konkrétně grafický designér Jakub Spurný, který vytvořil logo, ze kterého přechází zrak. Profesionálů napříč oborem jsme se zeptali na dvě anketní otázky: Jak se vám líbí nový vizuální styl karlovarského festivalu a který z dosavadních vizuálů je váš nejoblíbenější?

Kristýna Fišerová

Grafická designérka a vedoucí ateliéru Grafického designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara.

Kristýna Fišerová, zdroj: fdu.zcu.czKristýna Fišerová, zdroj: fdu.zcu.cz

1. Jak se vám líbí nové logo karlovarského festivalu?

Letos nad tou krásou až oči přecházejí. Těším se na další výstupy stejně, jako na tradiční festivalovou znělku, kde bude mít letos hlavní roli paní Jiřinka. Najbrtům fandím v jejich počínání a se zájmem sleduji rozporuplné reakce rozjitřené veřejnosti. Popravdě řečeno, na festivalu jsem nikdy nebyla, ale plánuji dlouze hledět do letošního vizuálu a věřím, že mi to navodí podobný stav, jako bych byla účastna divokému festivalovému hýření, přinášejícímu psychedelické zážitky.

2. Který z dosavadních vizuálů je váš nejoblíbenější?

Pro mě je nejnezapomenutelnějším „ten s tou kočkou“. 32. ročník. Vizuální styl s (na tu dobu) odvážnou typografií a zvláštní atmosférou. Plakáty, které člověk potkával výhradně na ulicích, vizuální styl z časů, kdy ještě neexistoval instáč, fejs a grafickému designu se říkalo propagační grafika.

Oblíbený vizuál Kristýny Fišerové: 32. ročník, zdroj: www.najbrt.czOblíbený vizuál Kristýny Fišerové: 32. ročník, zdroj: www.najbrt.cz

Jan Šrámek 

Vizuální umělec, grafický designér a ilustrátor. Absolvent Fakulty výtvarných umění VUT v Brně.

Jan Šrámek (vlevo), foto: Polina DavydenkoJan Šrámek (vlevo), foto: Polina Davydenko

1. Jak se vám líbí nové logo karlovarského festivalu?

Novou identitu festivalu vnímám pozitivně. První věc, kterou ve mně vizuál evokoval, byl betonový povrch Hotelu Thermal. Myslím, že právě v kontextu brutalistní architektury bude vizuál fungovat skvěle.
 
2. Který z dosavadních vizuálů je váš nejoblíbenější?

Osobně mám nejradši plakát k 20. výročí festivalu z roku 1976 od Jana Moravce. Z novodobé éry nejvíce oceňuji loňský vizuál k 53. ročníku.

Oblíbený vizuál Jana Šrámka: 53. ročník, zdroj: www.najbrt.czOblíbený vizuál Jana Šrámka: 53. ročník, zdroj: www.najbrt.cz

Kamila Matoušková

Design konzultant, CZECHDESIGN.

Kamila Matoušková, foto: Pavel SynekKamila Matoušková, foto: Pavel Synek

1. Jak se vám líbí nové logo karlovarského festivalu?

Letošní vizuál od Jakuba Spurného mě potěšil. Černá a bílá ve spojení s vizuální hrou se jen tak nevyčerpá. Každý rok je to něco nového a přece si karlovarský vizuál vždy s festivalem spojíte. To se Studiu Najbrt nedá odepřít. Letos v tom musela být i odvaha ze strany pořadatelů. Na vizuál je někdy až nepříjemné se dívat, ale o to více je s ním zábavy. Moc dobře a živě funguje na sociálních sítích. Těšm se na realizace přímo na místě v hotelu Thermal a dalších festivalových místech, kde se teprv vizuál může ukázat v celé parádě.

2. Který z dosavadních vizuálů je váš nejoblíbenější? 

Z těch, které jsem viděla v „akci“, moc ráda vzpomínám na 50. ročník, který byl založený na skvělých fotografiích „festivalových lidí“ Václava Jiráska. Vizuál oslavil všechny, kteří jsou s festivalem spojeni – baťůžkáře, obyvatele Varů, VIP hosty festivalu i ty, kteří festival připravují. Málokterý vizuál dokázal ještě více podpořit festivalovou atmosféru jako tento. Možná v tomto trochu navázal na starší ročníky, kdy byl vizuál spíše takovým odkazem na videoznělky, třeba ty s příběhem promítače na 36. ročníku...

Oblíbený vizuál Kamily Matouškové: 50. ročník, zdroj: www.najbrt.czOblíbený vizuál Kamily Matouškové: 50. ročník, zdroj: www.najbrt.cz

Oblíbený vizuál Kamily Matouškové: 50. ročník, zdroj: www.najbrt.czOblíbený vizuál Kamily Matouškové: 50. ročník, zdroj: www.najbrt.cz

Veronika Rút Nováková

Grafická designérka a brand specialistka, nositelka ocenění Czech Grand Design za projekt „Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven“.

Veronika Rút Nováková, zdroj: www.veronikova.comVeronika Rút Nováková, zdroj: www.veronikova.com

1. Jak se vám líbí nové logo karlovarského festivalu?

Z nového vizuálu jsem viděla jen profilovku na facebooku a úvodní fotku, to je na mě trochu málo na to cokoli hodnotit. Ke kloudnému hodnocení by bylo potřeba vidět nějaké aplikace, foto stěnu, jak to funguje jako celek. Číslo „54“ je jen malá část z celkového fungování vizuálu a každopádně bych ho nehodnotila jako „líbí/nelíbí“.

Připomínalo by mi to diskuze pod architektonickými projekty, kde nikdo neviděl plány stavby, materiály ani kontext, ale každý plácne fundovaný názor typu „líbí“, když uvidí obrázek vizualizace domu se stromečky. Vizuální styl není o obrázku, ale o aplikacích a celkovém fungování.

2. Který z dosavadních vizuálů je váš nejoblíbenější? 

Soudě podle online dokumentace mě baví asi všechny z dílny studia Najbrt – je velice těžké po tolika letech přicházet s něčím novým a tady se to podle mého dobře daří. Skvělé jsou třeba aplikace 53. ročníku – dobře hrají s faktem, že to číslo jako takové je nosný motiv, ale není zásadní, jak moc bude čitelné. Každému může být úplně jedno, kolikátý je to ročník – podstatné je tvarosloví v rámci celku všech výstupů.

V tom ročníku se to navíc výrazně propsalo do typografie, celé to připomíná základní element z historie filmu, aplikace jsou výrazné, hravé, ale jednoduché. Ale soudím podle prezentace na webu, na festivalu jsem nikdy nebyla a netuším, co lidé dostávají do ruky, jak se s tím setkávají a jak to funguje na místě – celkem zásadní věci při hodnocení vizuálů.

Další články