Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Aneta Dvořáková na veletrhu Heimtextil. Foto: Thomas Fedra. Zdroj: Messe Frankfurt Exhibition GmbH. Aneta Dvořáková na veletrhu Heimtextil. Foto: Thomas Fedra. Zdroj: Messe Frankfurt Exhibition GmbH.

Jak se páráme s domácím textilem

V druhém lednovém týdnu se ve Frankfurtu nad Mohanem konal veletrh Heimtextil, největší mezinárodní přehlídka svého druhu. V soutěži pro mladé designéry, kteří se letos věnovali upcyclingu, zazářila Aneta Dvořáková, která za své opětovné využití malířských pláten získala zvláštní uznání poroty. Český textil v rozličných podobách se zde představoval i mimo soutěžní pole, ať už se jednalo o inovativní využití materiálů v pojetí studentů pražské UMPRUM, obnovu tradiční výroby nitěných knoflíků nebo folklórem inspirovanou kolekci Beaty Rajské.

Po dobu čtyř lednových dnů se frankfurtské výstaviště naplnilo domácím textilem a ve dvaceti halách se tak sešli skoro tři tisíce vystavovatelů ze 67 zemí. Neztratit se v takové záplavě látek vyžadovalo nejen mapku areálu a veletržní aplikaci, ale také zkušené oko, které dokáže zaostřit na ty nejzajímavější vzory a materiály. Organizátoři se pokusili návštěvníkům usnadnit orientaci pomocí několika tematických sekcí, kde se představovaly nové trendy, čerstvé nápady studentů designových škol z celého světa nebo inovativní využití recyklovaných materiálů. Letos po páté byla udělována cena „Young Creations Award“, jež oceňuje mladé designéry, kteří se ve své práci soustředí na udržitelný rozvoj.

Aneta Dvořáková z pražské UMPRUM zde získala zvláštní uznání poroty za kreativní využití opomíjeného materiálu malířských pláten, které rozpárala na jednotlivá vlákna, připravená k novému utkání. Všechny přihlášené práce se snažily čelit plýtvání a vyhazování materiálů, které mohou dostat druhou šanci, „Párání“ Anety Dvořákové ovšem zaujalo i svou magickou estetikou a takřka meditativní řemeslnou prací.

Aneta Dvořáková: Párání. Zdroj: UMPRUM.Aneta Dvořáková: Párání. Zdroj: UMPRUM.

Ateliér textilní tvorby pod vedením Jitky Škopové představil na veletrhu Heimtextil i svou samostatnou expozici, která se soustředila na hledání a inovativní využití netradičních materiálů. Pro návštěvníky zde byl připraven interaktivní kvíz, který kromě výhry nabízel i možnost osahat, očichat nebo olíznout experimentální materiály, jako jsou ovocné pecky nebo choroše. Prezentace tak do obchodního prostředí veletrhu vnesla hravý prvek, čímž na sebe a své inovativní nápady dokázala upozornit lépe než stohy látek a vzorů, kterých byl jinak veletržní areál plný. Interaktivní přístup k prezentaci zaujali i veletržní sousedé z estonské Tartu Art College, kteří se pomoci bytových doplňků a textilu snažili nalézt odpověď na otázku, jak se člověk může cítit doma na koleji nebo v pronajatém bytě. Návštěvníci (či snad obyvatelé téhož bytu) si tu mohli na koupelnové dlaždice psát vzkazy, které byly vidět jen pod modrým UV světlem. Víte, kdo se u vás ve vaně koupal před vámi?

Společnost VEBA patří k nejvýznamnějším českým exportérům s dlouhou výrobní tradicí a letos si připomíná 160. výročí otevření první mechanické tkalcovny na Broumovsku. Úspěch firmy v současnosti spočívá v exportu unikátního afrického brokátu, tkaného z nejjemnějších egyptské bavlny. Pro evropský trh společnost vsadila na spolupráci se známou návrhářkou Beatou Rajskou, která vedle kolekce šatů inspirovaných slovenským folklorem vytvořila i limitovanou edici ložního prádla a ručníků. Chladné výstavní haly tak aspoň na malou chvíli osvěžila přítomnost návrhářky v doprovodu modelek, které vypadaly, že sem přiběhly ze slovenského venkova. Ústředním motivem kolekce s názvem Ríf 2017 (nazvané podle slovenské jednotky délkové míry používané za Rakouska-Uherska) je potisk s iniciálou „b“, kterou Beata Rajská navrhla na základě vyšívaného monogramu své maminky. Volba motivu zřejmě potěší zákazníky, jejichž jméno začíná stejnou iniciálou (vím, o čem mluvím), a kteří si už nebudou muset vyšívat na povlečení a ručníky vlastní monogram. Námětem k dalšímu pozorování je otázka, jak si tato folklórní kolekce najde cestu do moderních domácností.

Kolekce ložního prádla od Beaty Rajské. Zdroj: VEBA.cz.Kolekce ložního prádla od Beaty Rajské. Zdroj: VEBA.cz.

Příjemně nostalgickým momentem se stalo setkání s nitěnými knoflíky značky Šlesinger. Obšité knoflíky, které byly dříve neodmyslitelným doplňkem ložního prádla, se i dnes vyrábějí tradičními postupy na původních strojích. Jednadvacáté století s sebou ovšem přineslo důraz na používání ekologických materiálů a rozšíření nabídky o širokou škálu barev, které lze vzájemně kombinovat. Pokud byste v novomanželské výbavě našli povlečení s nitěnými knoflíky z Jablonného nad Orlicí, nemusí se nutně jednat o dědictví po babičce.

Knoflíky Šlesinger. Zdroj: vintage-buttons.eu.Knoflíky Šlesinger. Zdroj: vintage-buttons.eu.

Kromě tradičních výrobců se na veletrhu Heimtextil prezentovaly i nové trendy, které jsou ovšem silně zakotvené v současné estetice. Představení trendů bylo rozdělené do čtyř oblastí, jejichž zkoumáním obsáhnete takřka vše: sešly se tu virtuální, planetární, kulturní a přírodní objevy. Znamená to, že můžete stejně dobře vsadit na přírodní jednoduchost (Pantone barvou roku 2017 je ostatně svěží zelená, nad kterou se snad už brzy začneme dojímat s prvními známkami jara) či osvědčené vzory vycházející z kulturních tradic. Stejně tak ale můžete propadnout hře světla a optickým klamům, jak k nim svádí téma virtuální reality a zkoumání vesmíru. Nepřekvapí ani důraz na větší otevřenost vůči zákazníkům, které baví sledovat, jak jednotlivé produkty vznikají, a zároveň jim rádi dodají svůj vlastní otisk či tvář, dostanou-li k tomu příležitost. Nejpřekvapivějším a zároveň nejzvrhlejším materiálem, se kterým jsem se zde setkala, byla tapeta dekorovaná skutečnými (mrtvými) motýly. Tento kreativní počin v sobě sice obsahuje větší „wow“ efekt než neustále opakovaný vzor mramoru, ananasů a plameňáků, nicméně nevzbuzuje přílišnou důvěru v lidstvo.

Trendy na veletrhu Heimtextil. Foto: Jean-Luc Valentin. Zdroj: Messe Frankfurt Exhibition GmbH.Trendy na veletrhu Heimtextil. Foto: Jean-Luc Valentin. Zdroj: Messe Frankfurt Exhibition GmbH.

Heimtextil je olbřímí akce, která je dozajista klíčovým místem setkání výrobců a firem, které s textilem dále pracují. Je asi přirozené, že se zde trendy projevují spíše pozvolna s tím, že většina lidí spíš obměňuje svůj šatník než vybavení domácnosti. A frankfurtský veletrh tak občas nejistě přešlapuje stejně jako my, když se snažíme najít rovnováhu mezi virtuálním životem a kontaktem s přírodou, mezi ničím nerušeným klidem u domácího krbu a excentrickým sdílením novinek z všednodenního života, mezi sázkou na osvědčenou tradici a zábavnou hrou s blyštivými materiály a nezvyklými texturami. Zároveň toho ale nabízí tolik, že si tu každý bez problému najde svůj klíč k objevování současné textilní produkce: ať už toužíte po britských tapetách a střapcích na závěsy, zajímají vás indické polštáře ve skandinávském stylu nebo sbíráte látky s tropickým potiskem.

Střapce na veletrhu Heimtextil.Střapce na veletrhu Heimtextil.

Galerie

Další články