Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Maxim Velčovský s aukční lahví pro pivo Pilsner Urquell, zdroj: Pilsner Urquell Maxim Velčovský s aukční lahví pro pivo Pilsner Urquell, zdroj: Pilsner Urquell

Jak se na designérské soutěže dívají v Pilsner Urquell?

Jaké zkušenosti má s designérskými a uměleckými soutěžemi tradiční česká pivní značka Pislner Urquell? Povídali jsme si s jejím manažerem Stanislavem Pekárkem o tom, jak spolupráce s designéry funguje a podívali se na úspěšné realizace.

V rámci oslav k 175. výročí jste se rozhodli oslovit umělce, designéry a návrháře, aby ztvárnili své vlastní pojetí české pivní kultury. Proč jste se rozhodli oslovit tak široké spektrum tvůrců a nesoustředili jste se jen na konkrétní obor?

Přišlo nám škoda stavět limity formátem umění. Každý vidí a vnímá českou pivní kulturu jinak a nemusí být vždy jen namalovaná na papíře nebo vymodelovaná z určitého materiálu. Limity jsou v podstatě bariéry, které nás omezují, proč je tedy nastavovat. Kdyby se před 175 lety limity řídil sládek Josef Groll, nikdy by nevzniklo plzeňské pivo, takové, jak ho známe dnes, které se svou chutí proslavilo po celém světě a stalo se inspirací celé jedné pivní kategorie.

Značka už v minulosti s mladými designéry pracovala. Jaké s nimi máte zkušenosti? Jaké výhody a nevýhody pro Vás z této spolupráce plynou?

Mně osobně se líbí synergie, která vzniká při takovéto spolupráci.  Skvělé je, když obě strany předají to nejlepší ze sebe a najdou společnou cestu. To se nám krásně podařilo například v roce 2015, když jsme spolupracovali na návrhu designové charitativní aukční lahve Pilsner Urquell s vítězkou soutěže mladých absolventů vysokých uměleckých škol - Libenský Award. Tehdy lahev navrhla mladá designérka Lenka Husárková a spolupracovala na jejím zhmotnění s Bořkem Šípkem, kdy se nádherně protnuly vize a nápady různých generací. Důležité také je, že v kontextu naší značky si ty nejcennější zkušenosti navzájem předáváme - mezi generacemi, což je může uchovat na desítky i stovky let. Právě to dělá ty nejlepší věci ještě cennějšími. Ať už mluvíme o receptuře piva nebo šikovnosti umělců. 

Pivní lahev Lenky Husárkové, na které spolupracovala s Bořkem Šípkem, zdroj: Pilsner UrquellPivní lahev Lenky Husárkové, na které spolupracovala s Bořkem Šípkem, zdroj: Pilsner Urquell

Plánujete do budoucna častěji pořádat tento typ otevřených soutěží?

Plzeňské pivo k české společnosti, umění a kultuře patří, je celospolečenským tématem i výraznou celospolečenskou a artovou inspirací. Rádi podporujeme rozvoj mladých talentů a věci, které mají smysl. Proto věřím, když se naskytne vhodná příležitost, určitě podobný projekt zopakujeme.

Plánujete s designéry do budoucna i spolupráci na redesignu etiket, obalů nebo loga?

Zajímavé spolupráci s designéry se do budoucna určitě nebráníme ani v tomto ohledu.

Aukční pivní láhev na pivo Pilsner Urquell navrhl v roce 2016 Maxim Velčovský, zdroj: Pilsner UrquellAukční pivní láhev na pivo Pilsner Urquell navrhl v roce 2016 Maxim Velčovský, zdroj: Pilsner Urquell

Vaše spolupráce s Maximem Velčovským sklízí samé pochvalné reakce. Je šance, že z podobné soutěže vzejde někdo, s kým budete pracovat dlouhodobě? 

Ano, existuje taková možnost. Pokud se vzájemně nadchneme pro stejnou věc a ten dotyčný bude senzitivně vnímat hodnoty naší značky, pak může být určitě řeč i o dlouhodobé spolupráci. Dokonce před pár lety se něco podobného už stalo. Iniciovali jsme malou soutěž v rámci ateliéru Vysoké školy uměleckoprůmyslové o návrh keramického podtácku. Tehdy student Tomáš Cikán přišel s tak skvělým návrhem, že se s ním Plzeňský Prazdroj rozhodl spolupracovat na celé olympijské kolekci.

Olympijská kolekce pivních podtácků Tomáše Cikána, zdroj: Pilsner UrquellOlympijská kolekce pivních podtácků Tomáše Cikána, zdroj: Pilsner Urquell

Olympijská kolekce Tomáše Cikána, zdroj: Pilsner UrquellOlympijská kolekce Tomáše Cikána, zdroj: Pilsner Urquell

Chystáte k 175. letům nějakou speciální edici pivních lahví nebo skla?

K letošnímu výročí jsme redesignovali vzhled všech pivních etiket, které odehrávají celý příběh originálu Pilsner Urquell. Jedenáct nejdůležitějších milníků v historii plzeňského piva se zrcadlí na plechovkách i etiketách skleněných lahví. Chceme tak všem přiblížit nejdůležitější historické okamžiky, které měly na život plzeňského originálu vliv, ale chceme také ukázat, že právě plzeňské pivo je to, co se prolíná českou i světovou historií, ať už v těch pozitivních, nebo i smutnějších dobách. Právě to dělá z našeho ležáku hlavního představitele a vlastně i tvůrce tradiční české pivní kultury. K příležitosti Vánoc potom plánujeme jednu velmi speciální edici, ale více zatím neprozradím.

Jak moc je Váš běžný zákazník konzervativní? Máte konkrétní zpětnou vazbu například právě na sklenice Velčovského nebo je obecně pivní kultura velmi tradiční a mladému designu uzavřená?

Náš zákazník je konzervativní především v tom, co se obsahu obalu týče. To si dobře uvědomujeme, a proto už po 175 let naši sládci přesně dodržují varní postupy a pečlivě se starají o kvalitu výrobních surovin plzeňského piva. Určitě bych ale neřekl, že je mladému designu naše pivní kultura uzavřena. Vždy je to o dobrém nápadu, který dokáže správně a zajímavě odrážet charakter značky. Podíváme-li se do historie, plzeňské pivo vždy inspirovalo mnohé umělce, ať už se jednalo o zralé autory nebo ty začínající. Stálo třeba u vzniku pivního fejetonu Karla Čapka nebo některých děl Jana Nerudy.

Galerie

Další články