Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Jan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof Kalina Jan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof Kalina

Jak se dělá nejlepší instalace pro Designblok

Designovat laserovou instalaci vyžaduje buď velkou zkušenost, anebo velkou odvahu a ambicióznost. V případě Heineken City Experience, která získala hlavní cenu na letošním Desigbloku, šlo evidentně o spojení obou. Pojďme se tedy podívat do zákulisí příprav, které vyvrcholily touto oceněnou ukázkou designérské práce s novými médii z netradičního pohledu – pohledu realizátorů, kolektivu CIANT Interactive, který měl na starost celé technické řešení.

Technická výzva


Instalace pro City Experience patřila mezi ty, pro které nemáte v rukávu připravený standardní postup, takže musíte opravdu navrhnout a realizovat unikátní technologické řešení. Zadání bylo jasné: šedesát svislých laserových paprsků ve velké místnosti mělo vytvořit magický dojem jakéhosi světelného háje, labyrintu, chcete-li. Každý paprsek měl reagovat na dotek nebo přerušení tím, že spustí unikátní zvukovou smyčku. Pokud by byly všechny paprsky přerušeny naráz, měla vzniknout ambientní zvuková mlha, velkoměstská symfonie. 
Zní to jednoduše. A naše stanovisko k zadání by se skutečně dalo shrnout jako „ano, to opravdu jde.“ Ale jedním dechem jsme dodávali,  „rozhodně to však bude husarský kousek.“ Už kvůli tomu, že k jedné instalaci museli přistoupit specialisté z mnoha různých oborů: od programátorů a techniků přes designéry až po hudebního producenta, fotografa a kameramana. Všichni museli být s to zareagovat rychle, bezchybně, tvořivě a v neposlední řadě nesobecky, protože na osobní spory vážně nebyl čas.
Ale zpět k laserům, které představovaly technický oříšek samy o sobě. – Musely totiž reagovat, aniž by naproti zdroji, tj. na podlaze, byla čidla, která by přerušení světla snímala. Jednak proto, že by čidla překážela návštěvníkům v pohybu laserovým hájem, jednak proto, že zdroje a čidla by při pevném uchycení a vytížení trpěly a kolabovaly. (Ona také podlaha bývalé školní jídelny na Mikulandské ulici není právě ideální platforma pro milimetrovou práci s optickými senzory.) Museli jsme přijít s řešením, které na pozici či dokonce pohybu laseru není závislé – jmenovalo se optické snímání shora.

Skrz naskrz Čína


Ovšem lasery s potřebnou optikou nejsou k mání na každém rohu... Evropy. Ty naše se musely přivézt z Číny, a zkompletovat manuálně u nás. Po několika dnech napjatého čekání, zda výrobce laserové jednotky stihne včas doručit do Prahy, se tedy CIANT Lab na dva dny a dvě noci proměnil v manufakturu s atmosférou ne nepodobnou nechvalně proslulým čínským výrobním podmínkám, v níž celý produkční tým a přizvaní externisté kompletovali a ručně kalibrovali všech šedesát laserů, hezky jeden po druhém. Po skončení výroby jsme znali jednu každou jednotku tak přesně a osobně, jako zná mongolský lučištník své vyvážené šípy.
Daleko jednodušší bylo naprogramovat pro instalaci software: City Experience byla vytvořena v programovacím prostředí VVVV a jednotku transformující signál z laserů na spouštěče hudebních samplů jsme si vyrobili už v mezičase. O hudební samply se pak s předstihem postaral Matouš Hekela aka Mašout... 

Jan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof KalinaJan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof Kalina

Skoro jako zdobení vánočního stromečku…


Čas na přípravu už nemohl být kratší, takže jsme museli instalovat „na první dobrou“, aniž bychom mohli celý systém nejprve testovat, a veškeré nedostatky jsme odchytávali v jejím průběhu. Nutno říct, že to byla i organizační laskomina, protože technici, programátoři i pomocníci se museli střídat ve třech směnách. Zavěšování laserů trvalo plných, nepřerušených 36 hodin. A tak jsme například natáčení klipu Vladimíra 518, který s našimi lasery na místě pracoval, vnímali dost neostře.
Když jsme v noci před zahájením poprvé zmáčkli ON celé instalace a laserový háj nám ožil před očima, měli jsme pocit, který se dá přirovnat k pocitu, jaký máte, když postavíte kosmodrom, z něhož právě startuje raketoplán do vesmíru.  

Udržet laserový háj při životě...


Ne, laserový háj nebyl seberegulující živý ekosystém. Museli jsme ho neustále dolaďovat, kontrolovat, stabilizovat a podporovat. Samotný software i laserové jednotky fungovaly spolehlivě. Ustavičnou péči naopak vyžadovaly zvukové a světelné podmínky celé instalace. 
Laserový paprsek v úplné tmě není vidět – musí procházet vzduchem obohaceným o drobné částice, které komprimované světlo odrážejí – v našem případě kouřem z běžného výrobníku. Původní koncept s touto komplikací vlastně nepočítal. A tak se laserová instalace stala určitou uzavřenou atmosférou, ve které bylo stále třeba citlivě mixovat čerstvý vzduch a jemný kouř tak, aby návštěvníci, kterých byl často enormní počet, viděli přízračné vertikální čáry, a přitom je nepronásledoval nutkavý pocit, že vstoupili do sauny.

Tak příště zase někdy...


CIANT Interactive se pohybuje v oblasti nových médií v rolích rozprostřených na celé škále – jako kreativní tým vytvářející vlastní prezentace, anebo řešící akce na klíč od zadavatelů, i jako subdodavatel technologií. Každá poloha má své proti a své pro, své kouzlo. V případě City Experience jsme měli za úkol naplnit vizi někoho jiného, a tak nás strohá věta „Cenu za nejlepší instalaci výrobce získává Heineken“ v tiskové zprávě Designbloku potěšila – je to důkaz, že jsme úkol splnili asi nejlépe, jak se dalo. 

Text Ondřej Cakl (CIANT Interactive)

Jan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof KalinaJan Plechac & Henry Wielgus, instalace Heineken DBL 2014, realizace: CIANT, Foto: Kryštof Kalina

Několik slov za studio Jan Plecháč & Henry Wielgus, které designovalo Heineken City Experience


Jan Plecháč odpovídá Ondřeji Caklovi

Která oblast designérské práce Vám je nejvíce vlastní a jak často (a jak rádi) navrhujete design se zapojením nových médií? Jakou roli pro Vás nová a digitální média hrají?
Nejraději máme vlastní navrhování, tedy tu část, která je velmi kreativní a nezatížená technickými otázkami. Navrhujeme ale instalace a produkty již několik let, takže určité mantinely, resp. technické povědomí máme. Nova média nepoužíváme zas tak často, ale to neznamená, že neexperimentujeme. Naopak. Naše instalace jsou pro nás stále něčím novým a skoro vždy jsou velkým experimentem. Pracujeme ale často s mnohem jednoduššími technologiemi či s úplně prachsprostými předměty, které ovšem používáme netradičním způsobem. V posledních letech pracujeme takhle například se zrcadly, ledem a podobně. Nová média jsou pro nás velkou výzvou. Pohybujeme na samé hraně designerské činnosti. Nejsme light designéři nebo umělci, kteří s novými medii běžně pracují, ale designerské studio, které stále rozšiřuje svůj záběr, schopnosti a především objevuje nové a pro nás zcela neznámé cesty.
 

Při práci jsem získal dojem, že vlastní technické řešení ponecháváte zcela na realizátorovi. Je to otázka důvěry? Účastníte se realizace intenzivněji (otázek materiálu, technologie výroby apod.), pokud jde o produktový design? Kdy ano, kdy ne?
Tento projekt byl pro nás něčím absolutně odlišným, než co jsme doposud dělali. My jsme navrhli ideový koncept, jak má instalace vypadat a přesné zadání, co od ní my a klient očekáváme. Ostatní technické řešení jsme nechali na dodavateli. Popravdě nám bylo jedno, jestli dodavatel použije takový nebo makový kabel, zdroj atd. To je pro nás španělská vesnice a věděli jsme, že řešitel má s těmito technologiemi dostatečné zkušenosti a že to spolu doladíme. My jsme ladili pouze celkový dojem instalace. Pokud se nám zdálo něco jinak, než jak jsme zamýšleli, tak jsme to řekli a věc se začala řešit. U produktového designu je to zcela něco jiného. Tam řešíme každý detail, dokonce i ten, který koncový zákazník třeba ani nevidí. Jedná se o jiný druh práce. Produkt by měl být nadčasový, ekonomický a nejlépe dobře prodejný. Instalace jsou otázkou pěti dní se silným wow efektem.
 
 
Zajímalo by mě také, jestli jste si původně mysleli, že realizovat koncept bude lehké (technicky), anebo naopak, že to lehké nebude.
Mysleli jsme si, že to bude poměrně náročná realizace, a proto jsme k sobě potřebovali partnera, na kterého bude spoleh. Popravdě naše spolupráce s Ciantem byla zezačátku trochu tuhá, ale finišování se naopak Ciantu velmi povedlo. Vždy se snažíme spolupracovat s profesionály, kteří musí odhadnout své síly a náročnost projektu. My se o to nikdy nestaráme. Naši část se snažíme odvést nejlépe, jak umíme a o to se staráme především. Každý je zodpovědný za svůj díl práce. My jsme pak spíše v roli dohlížeče, a to především proto, že jsme pod realizací podepsaní. 
 
Jak dalece potom výsledná realizace odpovídala Vašemu očekávání?
Výsledek byl skvělý. Jedinou mouchou, kterou spatřuji je fakt, že během celého trvání Designbloku se neudržela konstantní kvalita instalace. Bylo to dáno tím, že lasery byly velmi citlivé na prostředí, čímž mám na mysli poměr páry a okolního vzduchu, počet návštěvníků v instalaci atd. Někdy byl tedy efekt zcela úžasný a jindy to trochu pokulhávalo. Ale myslím si, že pro všechny zúčastněné to byla velká zkušenost a to je také velmi podstatné.

Galerie

Další články