Nejmladší vysoká škola v České republice zaměřená na umění a design nese jméno Ladislava Sutnara a sídlí v Plzni. Na první pohled upoutá tím, že jde o moderní průmyslovou halu, variabilní open space dílny, kde k sobě mají studenti všech oborů velmi blízko a jako kontrapunkt doplňuje industriální stavbu landartová kompozice o rozloze jednoho hektaru před budovou. Do Plzně jsme se rozjely na diplomky a také vyzpovídat děkana a zakladatele Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, pana docenta Josefa Mišteru.
Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara sídlí ve velké tovární hale, to je netradiční koncept. Kdo je autorem návrhu a jak vlastně tato myšlenka vznikla?
Tento koncept jsem vymyslel já a autorem návrhu byl pan doc. Štípek, se kterým jsme si skvěle rozuměli. Původně jsem chtěl, aby budova byla jako socha, aby bylo už z dálky vidět, že je to umělecká škola nebo aby připomínala most orientovaný východ – západ. Symbol na místě železné opony. Pak mě jeden kolega vzal do právě dostavěné fabriky, a uviděl jsem univerzální prostor, „ozdobený“ vedením vzduchotechniky, rozvody elektřiny a ostatních sítí. Jako když Centre Pompidou obrátíte naruby, a tam jsem pochopil, co hledám. Univerzální flexibilní budovu, ve které můžete prostory pro určité obory nechat narůstat nebo redukovat, či podle potřeby zakládat nová specializovaná pracoviště.
Platónská akademie
Některé nápady jsem si odnesl ze svých stáží, například v Holandsku, kde jsem byl jako hostující pedagog. Tam mě zaujaly velké open space grafické dílny v Rotterdamu a Haagu, a v Maastrichtu sklo namísto zděných příček. V Brně ve staré budově FAVU se mi líbil ateliér, kde studenti mohli vyjít ven na dvůr a vynést tam svá díla a pracovat. Proto tu máme 1000 metrů čtverečních venkovního ateliéru, do kterého můžete vycházet ze všech dílen na východní fasádě budovy. Venkovní ateliéry je také možné zastřešit celtami. Základní idea ovšem byla, že se jedná především o společné pracoviště se sdílenými prostory. Trochu jako platónská akademie – místo setkávání. Interiér, který podporuje mezioborovou spolupráci.
Pohled na open space ateliéry v budově Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni
Ale vše mohlo být i jinak. Když za mnou poprvé Radoslav L. Sutnar, přijel a slyšel, že stavíme fakultu, hned řekl: „Já zavolám Frankovi, on ti to vyprojektuje.“ S Frankem O. Gehrym totiž kdysi podnikal a jsou přátelé. Skutečně mu volal, nicméně to už byla architektonická soutěž uzavřena a stavba zahájena. Kdybychom se byli s Radem poznali dříve, tak mi tu budovu mohl stavět Frank O. Gehry, což by jistě nebylo špatné. Ale vážně – budova je dokonalá. Utvrzují mne v tom zástupy významných hostů z celého světa, kteří jsou budovou, i tím, co se v ní odehrává, nadšeni.
Předpokládám, že tak velkorysý prostor umožňuje mít tu řemeslné dílny?
Praktická zkušenost s tradičními i současnými technologiemi je základní součástí konceptu výuky. K tomu samozřejmě patří uměleckořemeslné dílny, animační studia, počítačová studia s 2D a 3D editory, velké profesionální clay modelling studio, kde můžete vymodelovat auto ve skutečné velikosti, Multilab – jedno z největších filmových studií v Čechách vybavené nejmodernějšími technologiemi, kde budeme mimo jiné ve spolupráci s Fakultou aplikovaných věd vyučovat práci s motion capture, 3D scanner, 360° kamera, šperkařská dílna, dílny na tisk a vazbu knih i traktor-bagr pro sochaře. Domníváme se s kolegy, že znalost řemesla je od výuky úspěšného a životaschopného designéra neoddělitelná.
Patrik Rešl a jeho návrh autonomního automobilu. Zdroj FDU Plzeň V čem vidíte odkaz Ladislava Sutnara a v čem se aktuálně promítá? Chtěl jsem pro školu brand, značku, která přesně vystihuje podstatu našeho snažení a současně je nezaměnitelná. Ladislav Sutnar patří k Plzni a široký multioborový záběr jeho tvorby je prakticky identický s portfoliem oborů fakulty. Hlavní ovšem je, že reprezentuje naše sdílené hodnoty. Sutnar je dokonalý brand Sutnarky zde i ve světě. Čím se Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara liší například od pražské UMPRUM nebo Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem? Řeknu spíše, co s nimi máme společné - máme ty nejvyšší ambice. V naší strategii to znamená, že již nyní jsme a chceme být vyhledávaným partnerem řady významných uměleckých fakult v evropském i světovém měřítku. Chceme spolupracovat s významnými zahraničními firmami na preinkubaci našich studentů a inkubaci našich absolventů. Nyní již přináší naši studenti nejvyšší ocenění z mezinárodních soutěží a my se chceme zaměřit výhradně na evropskou a světovou scénu. V České republice už téměř každá umělecká fakulta má svoji soutěžní přehlídku nebo svoji jury v národních soutěžích. Nechci, aby Sutnarka v takovéto „operetě“ hrála roli statisty. Takže spolupracujete s firmami? Ano a spolupráci s praxí rozvíjíme kvalitativně i kvantitativně. Budujeme inkubátory, v rámci fakulty i ve spolupráci s Plzní 2015, zapsaným ústavem. Snažíme se přivést zákazníky, partnerské firmy a zadání zvenčí, aby naši studenti byli maximálně připraveni pro praxi. Ke kvalifikaci absolventa patří alespoň základní manažerské dovednosti, aby se mladý umělec dokázal v oboru uplatnit. Dalšími firmami, v nichž například studenti absolvují praxe, jsou: TVAR, Klatovy, s nímž jsme spolupracovali na přípravě společného projektu Designérské pracoviště z dotačního programu OP PIK, ABRA. Děkan Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara, doc. akad. mal. Josef Mištera Tato iniciativa vyšla od studentů fakulty nebo od města Plzně? Ne, k té byli studenti přizváni. Ale dokonalý příklad působení fakulty na poli kulturním a společenském je projekt „Zaniklé a ohrožené kostely,“ který je prezentovaný v knize „Specific landart.“ Studenti z ateliéru profesora Beránka oživili svými zásahy na hranici site specific a landartu ruiny kostelů na západu Čech. Z opuštěných míst se tím staly turistické destinace. Takové projekty jsou samozřejmě atraktivní nejen pro veřejnost, ale i pro studenty. Nejde jen o religiózní památky poničené minulým režimem. Většina těchto objektů je v Sudetech, kde bylo mnoho domů vyrabováno a zbořeno, kostely zničeny, zpustošeny hřbitovy. Prošlo tudy zlo a jeho stín dosud dusí vztahy s Němci a Bavory, kteří jsou nám jinak velmi blízcí. Design sousedských vztahů, vztahů mezi národy, mezi etniky - i toto je mise Sutnarky a jejích studentů. Jakub Hadrava – „Věřící“, kostel sv. Jiří, Luková Když se ještě vrátíme ke spolupráci fakulty s firmami, mohl byste uvést příklad nějaké konkrétní spolupráce? Jedná se o firmy všech oborů. Vytvořili jsme program „Design+“. Jedná se o společnou výuku v mezifakultních týmech, kde jsou strojní konstruktéři, designéři, manažer a odborníci z jiných fakult, například elektrotechnické. Pokud se zadání týká například zdravotnických přístrojů a lůžek nebo třeba zubařských křesel, tak jsou součástí týmu také studenti z fakulty zdravotních studií. Čili vzniknou takové multioborové týmy, které řeší zadání od firem. Na konci semestru přijedou šéfkonstruktéři, šéfdesignéři nebo vývojoví náměstci z daných firem, kteří tvoří jury, před kterou týmy odprezentují své projekty. Studenti, kteří si touto zkušeností projdou, jsou lépe připraveni na samotnou praxi. Jiný příklad konkrétní spolupráce s firmami, která právě startuje: vybudovali jsme studio na modelování aut ve spolupráci s významným designérským studiem. Zde budeme realizovat pro automobilky modely prototypů ve velikosti 1 : 1. Dalšími firmami se kterými studenti spolupracují, jsou: TVAR, Klatovy, s nímž jsme spolupracovali na přípravě společného projektu Designérské pracoviště, ABRA, a.s. zabývající se designem softwarových aplikací, Divesoft s.r.o., APEKO GROUP s.r.o., s Nakladatelstvím Fraus s.r.o. na tvorbě multimediálního obsahu pro vzdělávací portál, Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje, o.p.s. na přípravě projektů na digitalizaci vybraných památek, nebo spolupráce s městem Plzní na designu mobiliáře zastávek MHD, atd. Rozvíjíte v rámci fakulty nějakou mezinárodní spolupráci? Ano, máme řadu spolupracujících zahraničních škol. Rámcové smlouvy o spolupráci máme uzavřeny například s VŠVU Bratislava, l'Ecole national supérieure des arts visuels de La Cambre ENSAV, Bezalel Academy of Arts and Design Jerusalem, Miami University Oxford, Ohio, University of Houston - Clear Lake Texas, Birmingham-Southern College, ASP Warsawa, FH Dresden, East China Normal University School of Design, China Academy of Art. Studenti mohou vyjíždět např. na University of Art and Design Linz, National Academy of Art Sofia, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Westsächsische Hochschule Zwickau, Escola d´Art i Superior de Disseny de Alcoi Alicanto, Escola d´Art i Superior de Disseny de Valencia, École Supérieure d´Art et Design Grenoble, ESAD Orléans, Université Paris 1 Panthéon- Sorbonne, T.E.I. of Athens, Hungarian University of Fine Arts Budapest, Accademia Della Moda Napoli, Accademia di Belle Arti di Roma, Dun Laoghaire Institute of ar, Design and Technology Dublin, Universidade de Porto nebo Konstfack / University of Arts, Crafts and Design Stockholm a řada dalších. Matouš Valchář – ukázka z filmu O tom co potom V rámci Západočeské univerzity jsme na čele, co se týče mobility. Momentálně asi 15% studentů každoročně vyjíždí, ale chtěl bych to vytáhnout ještě na větší čísla a také přivést zahraniční pedagogy k výuce sem na Sutnarku. V loňském roce tu vyučoval hostující profesor grafického designu z Koreje. Dva naši pedagogové byli v Japonsku a v zimě jsme nastartovali vztahy také s Taiwanem, který mě zajímá z hlediska nových médií, interaktivní tvorby a inkubátorů, které tam fungují excelentně s výrazným „spin-off“ efektem. Kladete důraz na prezentaci školy na mezinárodních přehlídkách? Zaznamenali jsme nedávný úspěch Vašich studentů z ateliéru fashion design v evropské soutěži Shake the future of the footwear sector! v Miláně. Ano, to byli studenti docentky Krbcové. Michaela Šimůnková a Adam Frk vyhráli finále evropské soutěže "Shake the future of the footwear sector!", kterou vyhlásili European Confederation of the Footwear Industry (CEC), Assocalzaturifici a IndustriAll Europe. Navíc Adam Frk, student prvního ročníku magisterského stupně oboru Fashion design, získal i hlavní ocenění v HDS / L Junior Award 2018, které uděluje Bundesverband der Schuh-und Lederwarenindustrie. Ale to není ojedinělý úspěch. Film Matouše Valcháře O tom co potom (After) byl jako jediný z České republiky uveden v sekci Graduation Films in Competition na Mezinárodním festivalu animovaného filmu v Annecy (AIAFF), stejně vyšla naše účast na neméně prestižním festivalu Hiroshima. V letošním roce se účastnily TALENTE, výběrové šperkařské mezinárodní soutěže s tradicí už od roku 1980 konané v Mnichově, Eva Hegedüsová a Tereza Jurusová. Loni zde například Adéla Wiesenbergová dokonce získala hlavní cenu. Studenti ateliéru Mediální a didaktická ilustrace získali pod vedením Renáty Fučíkové cenu na Bienále ilustrace v Zagrebu, atd. atd. Adéla Wiesenbergová – klauzurní práce „Dech“ oceněná v soutěži TALENTE PREIS 2017 Vaše škola každoročně uděluje Cenu Ladislava Sutnara. Letos cenu převzal Američan Richard Saul Wurman, zakladatel slavných konferencí TED. Proč právě on? Tohoto laureáta navrhl Radoslav Sutnar a vybrala umělecká rada fakulty, která tvoří jury této mezinárodní prestižní ceny. Richard Saul Wurman získal Cenu Ladislava Sutnara za celoživotní úsilí o popularizaci a filosoficko-teoretické zkoumání grafického designu. Ve své knize Information Architects představil mechanismy „informační architektury", jimiž svět reaguje na narůstající informační superdálnice. Wurman ukázal, jak může vhodně koncipovaná prezentace informací učinit i složitý komplexní materiál jasným a srozumitelným. V roce 1984 založil mimořádně populární konference TED (Technology, Entertainment, Design), které se okamžitě staly ostře sledovanými a živými fóry pro výměnu názorů mezi členy designérské obce a šéfy komerčních firem. Jak byste tedy na závěr shrnul misi vaší školy? Také my se snažíme otevírat budoucnost, podporovat u studentů radost z experimentování, kritické uvažování o hodnotách, které je třeba zachovávat a zároveň neustále prověřovat. A především věřit v člověka, který i v době rozvoje nových technologií, umělé inteligence, relativizace a rozkolísání jistot, zůstává prubířským kamenem a spiritem movens hledání hodnoty a smyslu světa. Špičkový umělec nebo designér má za úkol stávat se pro společnost majákem, který osvětluje cestu.Sutnar je dokonalý brand Sutnarky zde i ve světě
Design životního stylu
Je tu ještě jeden aspekt přípravy studenta na naplnění jeho poslání - nemusí jít jen o spolupráci s firmami. Obecně vidím rád, když se naši studenti chápou také své sociálně – kulturní role. V Plzni například vznikla iniciativa snažící se rozšířit veřejný prostor o náplavku řeky Radbuzy, ve které se angažovali též naši studenti. V takových momentech mi nevadí, že mají studenti méně času na práci pro fakultu, protože oni se takto prakticky učí, co je jejich mise: design nejen produktů, ale i životního stylu, života.
Dalšími laureáty ceny jsou například: Cooper – Hewitt National Design Museum, Steven Heller, The J. Paul Getty Trust, Zdeněk Ziegler, Jiří Šetlík, Milan Grygar, William Lobkowicz a Lobkowiczké sbírky, Lech Majewski, Jan Solpera, Art Institute of Chicago, Museum of Modern Art, Pavel Nešleha, Plzeň 2015, o.p.s. a Mgr. Martin Baxa, Anthon Beeke, Rostislav Vaněk, Tomáš Vlček, Piotr Bożyk, Seymour Chwast, Victor Margolin, Stanislav Stankoci, AIGA, Gyula Ernyey, Pratt Institute. Jak vidíte, Cena Ladislava Sutnara je významné ocenění se světovou prestiží.
Naše mise je definována naší značkou „Sutnarova fakulta“. Sutnar znamená být v předstihu před svojí dobou, být tím, kdo ukazuje cestu, Sutnar znamená excelence, světový formát, precizní cílevědomá práce. Sutnar znamená víra, že umělec, designér může svým dílem vytvořit svět lepší.