Jak oslovit ty, kteří pracují za basu lahváčů, i ty, kteří těží bitcoin? Prezidentská kampaň Karla Janečka vzbuzuje rozporuplné pocity

Kampaň Tohle jsme my | Zdroj: tohlejsmemy.cz Kampaň Tohle jsme my | Zdroj: tohlejsmemy.cz

Do ulic vyrazil na billboardech Karel Janeček. Co to, co to? Ááá, prezidentské volby se blíží. Kandidát Janeček si pospíšil, začal svoji kampaň tajemně. Vyvěsil plakáty a billboardy naprosto neznámých lidí a opatřil je sloganem: Tohle jsme my. Kolemjdoucí jsou zmateni. Kdo je my? Oni jsou my? A kdo jsou vlastně oni? My snad? Na co to tu je? To je nějaká reklama nebo co? Nikde žádný nadpis, ani podpis, žádná nápověda. Nic. Vyvstávají otazníky, zda se nejedná o nějaký nový televizní seriál se zašmodrchanými vztahy nebo obchod s oblečením. Fotografie dobře oblečených lidí na bílém pozadí přesně takový dojem vyvolávají.

Kolemjdoucí tápou, připomínají Kubrickovu tlupu opic ohledávající monolit, seslaný jim z budoucnosti o miliony let pokročilejší civilizací. Z jejich doposud nepříliš vyvinutých mozkoven se kouří. Naleznou odpověď na existenční otázku: Co to, krucinál fagot, je? Dny plynou a monolit stále znepokojivě bzučí. A hle! Po třech týdnech se na citylightech mezi neznámými obličeji objevuje On – náš nový prezidentský kandidát. Tak takhle je to! A je to fešák a jeho podmanivé gesto vyjadřuje oblíbené… cokoliv.

Kandidát Janeček si pospíšil, začal svoji kampaň tajemně. Vyvěsil plakáty a billboardy naprosto neznámých lidí a opatřil je sloganem: Tohle jsme my. | Zdroj: Kristina FišerováKandidát Janeček si pospíšil, začal svoji kampaň tajemně. Vyvěsil plakáty a billboardy naprosto neznámých lidí a opatřil je sloganem: Tohle jsme my. | Zdroj: Kristina Fišerová

Zpráva je jasná – jsem jedním z vás. Všichni kandidáti na prezidenta se nás vždy snaží přesvědčit, že jsou s námi na jedné lodi, naši spojenci, kamarádi! Ale jak být jedním ze všech? Jak oslovit ty, kteří pracují za basu lahváčů, i ty, kteří těží Bitcoin? Člověka, který shání v akci čelovku, aby se mu ráno lépe utíkalo do práce, i toho, kdo vyhlíží poslední model bavoráka? Jak se ztotožnit současně s vysportovaným otužilcem, jenž se za rozbřesku noří do Mže, pokryté ledovou krustou, i s notorickým netáhlem, který je včas jen tam, kde se zadarmo jí a pije a brzy jen tam, kde se něco rozdává? Inu, jak – dáme tam VŠECHNY!!!

Do ulic vyrazil na billboardech Karel Janeček. | Zdroj: tohlejsmemy.czDo ulic vyrazil na billboardech Karel Janeček. | Zdroj: tohlejsmemy.cz

Jenže pan Janeček tam všechny nedal, dal tam jen ty, kterým to sluší, a skutečně – plakáty jsou hezčí, jen ti „obyčejní lidé“ se nám nějak vytratili. Snad kdyby použil zrcadlový papír, ve kterém by se kolemjdoucí odráželi, dosáhl by vytoužené reality a byli bychom to skutečně my. Použití figuranti totiž moc přesvědčivě nevypadají, spíše jako nějací začínající herci, toužící po roli. Ale bez „prostého lidu“ volby ještě nikdo nevyhrál. Proto se prezidentští kandidáti snaží splynout s prostým lidem od nepaměti. Aspoň tedy před volbami určitě. Vyjíždějí do zapadlých vísek, aby tam bodře pojedli místní zabijačku a napájeli se statečně domácí kořalkou. Jedni využívají svoji kondici k dokumentaci příkladného běhu a neustále kamsi utíkají, jiní dělají stojku, oněm sem tam vykoukne lýtkový sval, a jistý generál si dokonce umístil na svůj biceps novoroční Péefko, čímž chtěl nejspíš vytvořit co nejoriginálnější „fotografii s poselstvím“.

Jedni využívají svoji kondici k dokumentaci příkladného běhu a neustále kamsi utíkají, jiní dělají stojku. | Zdroj: Facebook Generál Pavel, Facebook Karel JanečekJedni využívají svoji kondici k dokumentaci příkladného běhu a neustále kamsi utíkají, jiní dělají stojku. | Zdroj: Facebook Generál Pavel, Facebook Karel Janeček

To, že náš Kandidát začal svoji kampaň jako první, v době, kdy ještě nejsou známi ostatní kandidáti, vyžaduje odvahu. Málokterý závodník – a toto závod je – vydrží v čele peletonu od začátku do konce. Za někým, kdo prošlapává cestu a ukazuje zrádnost terénu, se běží vždy snáze, nasbírat dostatečný počet podpisů a nepřepálit start je těžké. Ostatní kandidáti strategicky vyčkávají na sociálních sítích, nenápadně je plní fotografiemi, které s tématem voleb souvisí a ukazují je v tom nejlepším světle. Kampaň Janečka, který se prezentuje jako matematik, musí nutně ostatní znervózňovat tím, jestli to nemá dobře spočítané a nenačasoval svoji kampaň ideálně.

Slogan Tohle jsme my není špatný a obvyklé předvolební hanění protikandidátů ve stylu „nebudu jako…“ přenechal K. J. velkoryse svým kolegům. Tohlejsmemy.cz je doména přehledně udělaných webových stránek Janečka, značka, pod kterou komunikuje na sociálních sítích i v ulicích. Důkazem, že je kampaň zatím přinejmenším úsměvná, ale i maximálně sledovaná, je fakt, že na internetu okamžitě vznikla parodie na tyto stránky s názvem tohlesmemy.cz, kde si za vyseparovaného Karla, kterého posunete, kam potřebujete, můžete vložit vlastní nebo náhodný obrázek a doplnit ho textem. Kandidát Janeček hned přispěchal s mediální podporou této parodické stránky, čímž hra trochu zhořkla, protože, co si budeme povídat, když dětem tatínek zlobit povolí, je to vždycky větší nuda než předtím.

Kandidát Janeček si pospíšil, začal svoji kampaň tajemně. Vyvěsil plakáty a billboardy naprosto neznámých lidí a opatřil je sloganem: Tohle jsme my. | Zdroj: tohlesmemy.cz, Kristina FišerováKandidát Janeček si pospíšil, začal svoji kampaň tajemně. Vyvěsil plakáty a billboardy naprosto neznámých lidí a opatřil je sloganem: Tohle jsme my. | Zdroj: tohlesmemy.cz, Kristina Fišerová

Zpočátku neoznačená politická kampaň, což je značně matoucí, je prvním výstřelem, ale do voleb nás čekají jistě mnohem surovější fauly, a tak přiznejme Karlovi Janečkovi a jeho týmu, že jejich nápad je neotřelý a vzbudil velkou pozornost. Závod právě začíná.

Související

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Bude trendem snaha o individualizaci, návrat k řemeslům, nebo vše pohltí AI? Ptáme se grafických designérů, co ovlivní v roce 2024 jejich obor
Grafický design

Bude trendem snaha o individualizaci, návrat k řemeslům, nebo vše pohltí AI? Ptáme se grafických designérů, co ovlivní v roce 2024 jejich obor

Redakce Czechdesign - 2. 2. 2024

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru
Grafický design

S Alešem Najbrtem po stopách grafického designu. ČT připravila vůbec první pořad, který mapuje největší úspěchy oboru

Redakce Czechdesign - 25. 12. 2023

Pečeť, křídla, koruna, nebo srdíčka? Jak se změnily vizuální identity českých univerzit za poslední desetiletí
Grafický design

Pečeť, křídla, koruna, nebo srdíčka? Jak se změnily vizuální identity českých univerzit za poslední desetiletí

Magdaléna Sikorová - 28. 12. 2023

Nostalgická vzpomínka? Socialistické potravinové obaly by v dnešní konkurenci neuspěly, je přesvědčen historik Martin Franc
Grafický design

Nostalgická vzpomínka? Socialistické potravinové obaly by v dnešní konkurenci neuspěly, je přesvědčen historik Martin Franc

Kateřina Hubertová - 9. 1. 2024

ujep 2024
zuz banner