Jak dnes mohlo vypadat logo Člověka v tísni?

Jak dnes mohlo vypadat logo Člověka v tísni? | Zdroj: archiv soutěže Jak dnes mohlo vypadat logo Člověka v tísni? | Zdroj: archiv soutěže

Člověk v tísni oslavil 30 let své existence novým logem. Jeho podoba vzešla z designérské soutěže, ve které zvítězilo Studio Marvil. Představujeme vám další soutěžní návrhy.

Vytvořit logo pro neziskovou organizaci bývá velkou výzvou, zvlášť pokud se jedná o prestižní a světově známou organizaci, jako je Člověk v tísni. Na scéně působí již tři desítky let a její symbol se za tu dobu zaryl do paměti všeobecné veřejnosti v mnoha zemích.  

Cílem designérské soutěže, kterou pro Člověka v tísni pořádala odborná organizace Czechdesign, bylo vytvořit symbol nový. Měl být funkční i v mezinárodním prostředí a jazykových mutacích a dobře čitelný. Zároveň bylo třeba, aby se od asociací typu strach nebo tíseň posunul směrem k pozitivnímu vnímání. 

V soutěži zvítězilo Studio Marvil s konceptem, který v sobě nese srozumitelný a jednoduchý symbol člověka. Porotu soutěže zaujal tím, že je rozpoznatelný a čitelný v terénu i z dálky. Barevně je pestrý, symbolizuje naději, ale zachovává si funkčnost i v černobílém provedení. 

Srovnání původního a nového loga | Zdroj: archiv soutěže a Studio MarvilSrovnání původního a nového loga | Zdroj: archiv soutěže a Studio Marvil

Vedle Studia Marvil navrhli další koncepty grafičtí designéři Lumír Kajnar a trio Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin Odehnal, kteří se soutěže zúčastnili také. Všichni účastníci se vzdali nároku na skicovné, navrhovali logo a poskytli licenci pro bono.

Přinášíme pohled na to, jak se s nejednoduchým zadáním tvorby loga pro Člověka v tísni popasovali. 

Lumír Kajnar

Grafický designér Lumír Kajnar doporučoval co nejpřátelštější symbol, a tak v rámci svého prvního návrhu předložil logo, které ztvárňuje dva lidi v objetí. Ilustruje přehození přikrývky přes rameno druhému člověku, případně odvedení člověka do bezpečí nebo ukázání směru.

Logo, které ztvárňuje dva lidi v objetí | Zdroj: Lumír KajnarLogo, které ztvárňuje dva lidi v objetí | Zdroj: Lumír Kajnar

„Symbol je výrazem reálné pomoci, péče, starostlivosti o život (emergency blanket) nebo o komfort druhého (deka, která zahřeje). Toto logo plně navazuje na změnu narativu organizace: pozitivní emoce spojené s nadějí na lepší budoucnost, i kdyby to měla být pouze příští noc v suchu. Jako cíl jsem si stanovil vytvořit kompaktní celosvětově srozumitelný piktogram vycházející z názvu organizace. V logách se často objevuje jeden člověk, já chtěl vyjádřit vztah – kdo pomáhá a komu je pomáháno. A hlavně už žádné kresbičky,“ popisuje Lumír Kajnar. 

Logo, které ztvárňuje dva lidi v objetí | Zdroj: Lumír KajnarLogo, které ztvárňuje dva lidi v objetí | Zdroj: Lumír Kajnar

Logo je velmi univerzální a pochopitelné napříč společností, zobrazuje vstřícné gesto podporující důvěru mezi lidmi.

V dalším návrhu vycházel designér ze čtverce postaveného na hraně, typického tvaru původního loga. 

Druhý návrh loga vycházející z loga původního | Zdroj: Lumír KajnarDruhý návrh loga vycházející z loga původního | Zdroj: Lumír Kajnar

„Postupným zjednodušováním jsem hledal nový symbol, který by byl důstojným pokračovatelem původního loga. To trpělo negativními asociacemi postavy bez rukou uzavřené v ohradě. Nový symbol mění neprostupnou zeď kolem postavy na střechu nad její hlavou. Tu lze taky vykládat jako úkryt v bezpečí anebo šipku směřující nahoru, s nadějí do budoucna,“ komentuje Kajnar. 

Návrh druhého loga | Zdroj: Lumír KajnarNávrh druhého loga | Zdroj: Lumír Kajnar

Do obou návrhů designér aplikoval nové písmo Lipo od písmaře a typografa Tomáše Brousila ze Suitcase Type Foundry.

Porota ocenila profesionálně zpracované návrhy od Lumíra Kajnara, přesto ani v jednom z nich nenašla dostatečně silný symbol, který by byl pro Člověka v tísni jedinečný. Symboly jako objetí či střecha jsou v oblasti neziskových organizací často používané a může tak snadno dojít k jejich zaměnitelnosti. 

Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin Odehnal

Designérské trio složené z Terezy Hejmové, Štěpána Malovce a Martina Odehnala vsadilo na naléhavost a do loga propsalo vykřičník.

Česká a slovenská verze loga, základní a doplňkové varianty | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin OdehnalČeská a slovenská verze loga, základní a doplňkové varianty | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin Odehnal

„Zvolili jsme cestu, kdy upozorňujeme a naléháme. Obyčejným všedním způsobem, ale důrazně! To by mělo být z loga cítit. Logo je tedy pouze typografické, je ale kompaktní a vizuálně úderné, komentují autoři.

Vykřičník je použitý na začátku, na konci a mezi slovy. Barevná škála se skládá z černé, bílé a červené, barev, které naléhavost ještě zdůrazňují.

Ukázka loga v praxi, aplikace na materiálech organizace   | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin OdehnalUkázka loga v praxi, aplikace na materiálech organizace | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin Odehnal

Ačkoli se jedná o velmi kvalitní grafický návrh, v rámci kterého autoři projevili moderní smýšlení nad logem, jeho typografické zpracování není pro účely organizace vhodné. Člověk v tísni hledal symbol, který bude srozumitelným všude na světě, bez ohledu na gramotnost. 

Ukázka loga v praxi, označení humanitární pomoci  | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin OdehnalUkázka loga v praxi, označení humanitární pomoci | Zdroj: Tereza Hejmová, Štěpán Malovec, Martin Odehnal

Studio Marvil

Nové logo Člověka v tísni vzešlo z dílny Studia Marvil. Staví na srozumitelném a jednoduchém symbolu člověka a názvu organizace. O vítězném konceptu Prostě člověk se můžete více dočíst v našem článku.

Vítězný koncept loga Člověka v tísni | Zdroj: Studio Marvil Vítězný koncept loga Člověka v tísni | Zdroj: Studio Marvil

Související

Člověk v tísni slaví 30 let své existence s novým logem. Účastníci soutěže ho navrhovali pro bono
Grafický design

Člověk v tísni slaví 30 let své existence s novým logem. Účastníci soutěže ho navrhovali pro bono

Jarmila Řehořková - 25. 5. 2022

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024