Inspirují se lidovou tvorbou i pohybem pásovce. Vybíráme nejzajímavější židle od nastupující generace designérů

Miriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorky / Židle Armadillo Pavlíny Štěpařové | Zdroj: archiv autorky Miriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorky / Židle Armadillo Pavlíny Štěpařové | Zdroj: archiv autorky

Židle, nezbytná součást každého interiéru, domov si bez ní nedokážeme představit, stejně jako veřejné budovy, kavárny, restaurace… Navrhnout ji ale může být pěkný oříšek. Sedací nábytek s dobrou ergonomií patří k vrcholům práce designéra, ten ale nesmí opomínat estetickou stránku ani dopad na životní prostředí. Podívali jsme se, jak si s tímto úkolem poradila nastupující generace designérů, tedy studenti a čerství absolventi oboru designu.

Máňa

Vnést kousek lidového umění do moderního obydlí, to bylo hlavní motivací při tvorbě židle Máňa, kterou jako svou diplomovou práci na Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem navrhla Miriam Danielková. Židle je tvořena z překližky v kombinaci s perforovaným plechem, do kterého je pomocí laseru vytvořen jemný dekor.

Miriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorkyMiriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorky

Při postupu navrhování se Miriam zaměřila na lidovou tvorbu ze svého rodného kraje, tedy okolí Skutče, kde se například v krojovém oblékání mísí vlivy Rychmburska, Litomyšlska a středních Čech. Pro Miriam zároveň byly velkým zdrojem inspirace vyřezávané opěráky selských židlí, skrze které se nakonec dostala až k jemným textilním dekorům, které ovlivnily design židle nejvíce. „Nejvíc se mi na tomto projektu líbilo vstřebání folklorní kultury a její zasazení do současného světa – vzniká tak určité propojení s předky, s kulturou, která v podstatě v naší oblasti už nežije. Tím, že moje máma pracuje ve Skutečském muzeu, měla jsem k těmto tématům vždy blízko. Snaha byla vytvořit něco současného, ale přitom projevit úctu předkům,“ popisuje Miriam. I přes silný zdroj inspirace v minulosti bylo pro Miriam však podmínkou, aby židle svou estetikou zapadla mezi současnou tvorbu a zároveň aby ji bylo možné vyrobit za využití moderních technologií a nástrojů.

Miriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorkyMiriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorky

Z židle je nakonec poměrně úspěšný projekt – Miriam za ni získala cenu prof. Halabaly v Brně, kde si židle všimla vedoucí Etnografického ústavu Moravského zemského muzea s návrhem židli vystavit jako první intervenci ve stálé expozici Tradiční kultura na Moravě v zrcadle času.

Miriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorkyMiriam Danielková: Jídelní židle Máňa | Zdroj: archiv autorky

FLUFF

Křeslo FLUFF v sobě kloubí dva zdánlivé protiklady: měkká masa pohodlného molitanu se něžně prolíná s čistým a chladným rámem z ohýbaného kovu. Oba užité materiály jsou velmi typické pro sedací nábytek. Celkový koncept návrhu spočívá v kontrastu těchto materiálů přivedených téměř do extrému. Křeslo kombinuje masivní, ale zároveň měkký molitan a pevnou, jednoduše tvarovanou kovovou svorku. Molitanovou část, která tvoří křeslo, jde do kovového rámu poskládat různými způsoby, tvar křesla se tak dá všemožně proměňovat a každý si ho může přizpůsobit dle svých potřeb. Díky tomu, že se křeslo skládá pouze ze dvou částí, navíc z běžně dostupných materiálů, je jeho výroba poměrně jednoduchá a rychlá.

Valerie Cechová: Křeslo FLUFF | Zdroj: archiv autorkyValerie Cechová: Křeslo FLUFF | Zdroj: archiv autorky

Křeslo FLUFF navrhla studentka Valerie Cechová, která studuje design na Fakultě architektury na ČVUT. Design křesla vznikl v minulém roce během zimního semestru v ateliéru Streit - Polák, kde byl zadáním pro celý ateliér „Sedací nábytek z ohýbané trubkové oceli“. „Vzhledem k historii takového nábytku jsem se rozhodla posunout toto zadání poněkud dále nebo spíše jinam,“ vysvětluje Valerie. Se svým křeslem byla nominovaná na cenu Olověný Dušan, což je studentská soutěž pořádána Spolkem posluchačů architektury na Fakultě architektury ČVUT.

Valerie Cechová: Křeslo FLUFF | Zdroj: archiv autorkyValerie Cechová: Křeslo FLUFF | Zdroj: archiv autorky

Židle pro Společenský dům Jilm

Židle pro Společenský dům Jilm v Jilemnici od Vítka Bednáře je dalším návrhem z Fakulty architektury ČVUT. Zadáním bylo vytvořit víceúčelovou židli pro kulturní dům, kterou zde bude možné využít při pořádání nejrůznějších akcích. Tím byly zároveň stanoveny omezující parametry židle, týkající se výroby a ceny výsledného produktu – byla stanovená její maximální výrobní cena a také zde byla podmíněná sériová výroba bez větší počáteční investice. Výsledkem je minimalisticky pojatá židle, kterou tvoří jednoduchý bílý rám z ohýbaných ocelových trubek doplněný sedákem a opěrkou z ohýbané překližky. Jedná se tedy o dostupné materiály, které je možné snadno doplnit běžným spojovacím materiálem a plastovými komponenty.

Vít Bednář a jeho návrh židle pro Společenský dům Jilm | Zdroj: archiv autoraVít Bednář a jeho návrh židle pro Společenský dům Jilm | Zdroj: archiv autora

Židle byla navržená tak, aby vyhovovala různorodému použití v prostorech kulturního domu. Jelikož na kulturních akcích lidé mohou v židli trávit i pár hodin, byly zde větší požadavky na pohodlí a také na odolnost židle, která se v prostorách tohoto typu opotřebí rychleji než židle v domácnosti. Velkou výhodou je, že židle je stohovatelná, takže je snadné měnit její uspořádání v kulturním domě podle situace, a Vít uvažoval také nad aplikací do sálu, kde by se jistě hodilo mít židle semknuté pomocí nenápadného segmentu na boku nohy židle.

Vít Bednář a jeho návrh židle pro Společenský dům Jilm | Zdroj: archiv autoraVít Bednář a jeho návrh židle pro Společenský dům Jilm | Zdroj: archiv autora

PIET

Kolekce venkovního nábytku PIET je práce Anety Honzové, která kolekci navrhla jako svou diplomovou práci na UMPRUM v Ateliéru produktového designu. Její diplomová práce částečně navazuje na návrh židle, kterému se věnovala v předešlém semestru. „Poprvé jsem měla možnost navrhnout školní židli, která bude vhodná pro různé typy postavy a pohlaví. Uvědomila jsem si, že správná ergonomie je alfou a omegou sedacího nábytku, proto i tato stránka kromě celkového vzhledu měla klíčovou roli v mém návrhu,“ vysvětluje Aneta.

Aneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorkyAneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorky

PIET je kolekce sedacího nábytku určeného do soukromých venkovních prostor, tedy na zahrady rodinných domů, balkony a terasy bytů nebo na zahrádky kaváren. Aneta se rozhodla použít materiál zvaný resyta, který je tvořen z rýžových slupek, oleje a soli, často bývá využíván ve vlhkém prostředí, a navíc připomíná dřevo, což jsou vlastnosti, které jsou příznivé pro umístění nábytku ve venkovních podmínkách. Materiál je recyklovaný a plně recyklovatelný, tudíž nikdy nevznikne žádný odpad. Zbytky jsou rozřezány a přidány zpět do výrobního procesu. Kompozit z recyklovaných rýžových slupek má mnohé výhody, ale také hodně nevýhod, zpracování tohoto neběžného materiálu není jednoduché,“ vysvětluje Aneta.

Aneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorkyAneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorky

Výsledný tvar křesla se odvíjel právě od vlastností tohoto netypického materiálu. Jako ideální se jevil obdélníkový formát, díky kterému vzniká méně odpadu při výrobě a zároveň jednotlivé pásy umožňují křeslu mít variabilní využití. Podle jejich směru ohnutí mohou sloužit k sezení, ale také jako područka nebo příležitostně jako odkládací plocha. Lamely tak slouží jako funkční prvek i dekor křesla.

Aneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorkyAneta Honzová a kolekce zahradního nábytku PIET. | Zdroj: archiv autorky

Produkty kolekce je možné použít jako solitéry, zároveň se dají vzájemně kombinovat, čímž vzniká nový prvek jakési prodloužené lavice. Aneta se momentálně snaží výsledný produkt nabídnout firmě, která je výrobcem venkovního nábytku

Armadillo

Židle Armadillo je dílo studentky Pavlíny Štěpařové, která nedávno zakončila první ročník na brněnské FaVU, kde studuje v Ateliéru produktového designu pod vedením Ondřeje Toboly. Zadání její první klauzurní práce znělo jasně: „Židle ven!“ - tedy stvořit židli vhodnou pro venkovní použití, zároveň bylo podmínkou, aby byla vyrobena z kulatin o průměru 6 a 12 mm.

Pavlína Štěpařová a židle Armadillo | Zdroj: archiv autorkyPavlína Štěpařová a židle Armadillo | Zdroj: archiv autorky

Pro svůj návrh hledala inspiraci v pohybu pásovce, tvora, který se v ohrožení schoulí do klubíčka, jež pro něj vytváří bezpečnou ulitu. Právě tohoto pocitu bezpečí chtěla Pavlína docílit, když se člověk usadí na židli Armadillo – pohodlně a s pocitem absolutní ochrany. Jelikož materiál byl stanoven zadáním, bylo na ní, jak si s úkolem poradí, aby tohoto efektu docílila. Nakonec k němu došla cestou zaoblených hran a s využitím lehké optiky, což ze židle dělá stabilní kus nábytku, který však nepůsobí těžkopádně.

Pavlína Štěpařová a židle Armadillo | Zdroj: archiv autorkyPavlína Štěpařová a židle Armadillo | Zdroj: archiv autorky

Související

Vymyslela plastovou židli, která nadchla mezinárodní odborníky. Studentka ČVUT navrhla vizionářský produkt jen z plastu
Produktový design

Vymyslela plastovou židli, která nadchla mezinárodní odborníky. Studentka ČVUT navrhla vizionářský produkt jen z plastu

Kristýna Jandová - 26. 4. 2023 - 4 min.

Jednoduchá, přesto působivá i pohodlná. Martin Foret navrhl pro značku LD Seating novou židli Trivi
Produktový design

Jednoduchá, přesto působivá i pohodlná. Martin Foret navrhl pro značku LD Seating novou židli Trivi

Tereza Bíbová - 16. 2. 2022 - 8 min.

Nábytek nové generace. Kdo navrhuje nejlepší stoly a židle v České republice
Produktový design

Nábytek nové generace. Kdo navrhuje nejlepší stoly a židle v České republice

Eva Gartnerová - 20. 2. 2020 - 4 min.

(Školní) židle 1 + 6
 

(Školní) židle 1 + 6

Adam Štěch - 13. 4. 2008 - 3 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024