Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: Jarmila Slívová | Zdroj: KLENOTA / vpravo: šperky KLENOTA | Zdroj: KLENOTA Vlevo: Jarmila Slívová | Zdroj: KLENOTA / vpravo: šperky KLENOTA | Zdroj: KLENOTA

Inspirací jsou nám naši zákazníci, říká Jarmila Slívová, zakladatelka značky KLENOTA, která přináší čerstvý vítr do českého šperkařství

Nejdříve šperky dovážela z Ameriky, od roku 2012 již nabízí klenoty vlastní výroby a potvrzuje, že nadčasovost a kvalitní zpracování je v této oblasti daleko důležitější než následování trendů. Na rozhovor s Jarmilou Slívovou přicházíme do sídla firmy, které se nachází na Starém Městě v Praze. To je po staletí považováno za tradiční centrum zlatnictví a šperkařství, najdeme zde i puncovní úřad. Nedaleko sídlí také ateliér v Bílkově ulici, kam si můžete přijít šperky vyzkoušet osobně.

Než nadobro propadla šperku, vystřídala Jarmila Slívová mimo jiné i profesi fotografky a interiérové designérky. „Nedávno jsem si někde přečetla výrok Henryho Forda, že člověk musí zkusit sedm podnikání, než se stane úspěšným,“ komentuje se smíchem Jarmila a dodává, že pro ni to byla cesta. Dnes už se však firma s předešlým podnikáním srovnávat nedá. Období před založením značky KLENOTA Jarmila zpětně hodnotí jako přípravu.

Rozhovor s Jarmilou Slívovou | Foto: Jakub BoháčRozhovor s Jarmilou Slívovou | Foto: Jakub Boháč

Proč tedy nakonec skončila právě u šperku? Sama přiznává, že se k tomuto odvětví dostala vlivem okolností. „Měla jsem kamarádku, která žila v Americe. Šperky, které zde nabízeli, byly úplně jiné, propracované a jemnější. Společně nás napadlo začít je dovážet ze zámoří k nám. Tehdy jsem absolutně netušila, co všechno to obnáší. Byznys v USA byl velmi turbulentní a firmy rychle vznikaly i zanikaly, a tak se stalo, že jsem měla plný e-shop produktů, ale neměla jsem dodavatele. Začala jsem proto oslovovat místní dílny a spolupracovat se zlatníky. Následně jsem se po malých krůčcích začala zaměřovat přímo na vlastní výrobu,“ popisuje počátky značky KLENOTA.

KLENOTA je mladá česká značka, která vznikla v roce 2008. | Zdroj: KLENOTAKLENOTA je mladá česká značka, která vznikla v roce 2008. | Zdroj: KLENOTA

Nabídnout alternativu

KLENOTA se technologicky i designově posouvá vpřed, ale na trendech závislá není. Už od počátku bylo Jarmile jasné, že gró značky chce založit na nadčasovosti, kvalitě, prvotřídním zpracování a špičkovém klenotnickém servisu. Hledala jsem šperky, které jsou dotažené k dokonalosti. Mým oblíbeným kouskem je například perla na řetízku. Jedná se vlastně o velmi jednoduchý produkt, pro mě ale právě tento šperk ukazuje krásu, která je ukrytá v detailu. Když jsme začínali, nebyla nabídka šperků zdaleka tak rozmanitá, jako je tomu dnes. Práce s kovem často postrádala sofistikovanost a jemnost,“ popisuje situaci na šperkařském trhu v době, kdy značku zakládala. Jarmila se chtěla od této české „tradice“ robustnějších šperků odlišit a ukázat, že kvalita šperku spočívá v propracovanosti. „Z Ameriky jsem byla zvyklá na velmi jemné šperky, které jsou značně oblíbené i v Asii. Naše cesta je někde uprostřed.“

Ateliér KLENOTA leží v historickém jádru Prahy nedaleko Staroměstského náměstí. | Zdroj: KLENOTAAteliér KLENOTA leží v historickém jádru Prahy nedaleko Staroměstského náměstí. | Zdroj: KLENOTA

Cesta šperku – od návrhu až po finální produkt – je velmi dlouhá a technicky náročná. Velkou roli v ní hraje i 3D tiskárna. „Máme několik profesionálních zlatnických 3D tiskáren, které jsou ale hodně rozmazlené. Vyžadují specifické prostředí, klimatizaci a musíte na ně i hezky mluvit. Když na ně jen špatně pomyslíte, přestanou fungovat,“ říká s nadsázkou Jarmila. Jejich síla je v detailu, proto je na nich KLENOTA do velké míry závislá. Po vytisknutí, které někdy trvá i celou noc, putuje šperk na lití a následně se opracovává v rukou zlatníků. Tímto procesem projde hladce zhruba polovina klenotů a i ty nejmenší detaily se často musí několikrát přepracovávat. Stává se také, že šperk, který na první pohled vypadá dokonale, prostě nelze sériově vyrobit a z výroby přijde stopka.

Kromě čirých diamantů nabízí KLENOTA i diamanty barevné. | Zdroj: KLENOTAKromě čirých diamantů nabízí KLENOTA i diamanty barevné. | Zdroj: KLENOTA

Zásnubní a snubní šperk pro každého

V ateliéru KLENOTA najdete opravdu rozsáhlé portfolio šperků, jejich specialitou jsou ale zásnubní a snubní prsteny, zejména ty diamantové. „Když jsme začínali, soustředili jsme se především na zásnubní prsteny. S příchodem nové designérky jsme začali vyrábět opravdu krásné modely. Díky tomu ale začala vznikat velká poptávka po snubních prstenech, které perfektně doplní ten zásnubní. Začínali jsme na jednoduchých kroužcích, dnes už nabízíme desítky modelů s různými povrchovými úpravami, rytinami i tvary. Ke každému zásnubnímu prstenu najdeme snubní, který k němu skvěle pasuje.

Kolekci Le Grand zdobí diamanty laboratorního původu vybroušené do netradičních tvarů. | Zdroj: KLENOTAKolekci Le Grand zdobí diamanty laboratorního původu vybroušené do netradičních tvarů. | Zdroj: KLENOTA

Český trh je vcelku specifický. Oproti zahraničí zde vidíme rozdíly. Češi jsou praktici, a proto často sáhnou po méně nápadném šperku s menším kamenem. Nemyslím si, že jde o záměr nějak razantně ušetřit,“ vysvětluje mi Jarmila souběžně s tím, co mi představuje novou kolekci Le Grand vyznačující se výraznými Lab Grown diamanty v netradičních brusech. „V naší nabídce jsou prsteny z této kolekce největšími šperky s diamanty, které máme. V Americe na těchto velikostech začínáte. Kameny tam navíc záměrně zasazují do vysokého profilu, aby na prstu co nejvíce vynikly. Češky chtějí naopak co nejnižší.Po diamantu vede u českých zákazníků jednoznačně safír, následuje smaragd, který je i favoritem Jarmily. „Smaragd miluji, ale je velmi citlivý. Zákazníkům proto vysvětlujeme, že pokud si ho pořídí, musí se k němu chovat s velkou opatrností.“

V každé barvě duhy

Stejně jako v módě i ve šperkařství se objevují trendy. Pokud je chcete následovat, můžete se vydat například cestou barevných drahokamů. „Trendy kamenem je v současnosti turmalín, růžový i zelený, nebo tanzanit. V nabídce máme i takové spíše fashion kameny, jako je ametyst, topaz nebo citrín, které jsou dostupnější. Můžete s nimi jít do větších brusů a vybrat si výraznější šperk za příznivou cenu.“

Přírodní smaragd patří mezi nejvzácnější drahokamy. | Zdroj: KLENOTAPřírodní smaragd patří mezi nejvzácnější drahokamy. | Zdroj: KLENOTA

Rozpočet při výběru šperku hraje také svou roli. Pokud byste se nechtěli vzdát výrazného čirého kamene, ale přírodní diamant ve větších velikostech je už mimo vaše možnosti, doporučuje Jarmila variantu laboratorního diamantu. „Jde vlastně o pravý diamant s naprosto identickými vlastnostmi jako ten přírodní. Jediný rozdíl je v jeho původu.“ Další možností je pak moissanit. Jak mi na příkladu ukazuje Jarmila: „Pouhým okem nepoznáte rozdíl. Nemá sice takovou tvrdost a brilanci jako diamant, ale je za nižší cenu. Jde o mnohem lepší volbu než syntetická kubická zirkonie. Ta totiž už za dva, tři měsíce ztrácí lesk i krásu.“

Kolekce Le Grand se vyznačuje nadčasovým designem. | Zdroj: KLENOTAKolekce Le Grand se vyznačuje nadčasovým designem. | Zdroj: KLENOTA

Jaké šperky by neměly chybět žádné ženě?

Baví mě šperkovnice, které mají smysl. Metodu capsule wardrobe (kapsulový šatník, jenž se vyznačuje malým množstvím kousků, které se ale dají maximálně kombinovat, pozn. red.) razím i u šperků a vybírám klasické kousky, které se dobře kombinují. To se týká například i kruhových náušnic, které jsou jedním z nejoblíbenějších šperků v naší nabídce. Dále to jsou pecky – jak diamantové, tak perlové, které jsou podle mě základ šperkovnice. Obecně také miluji perly, jsou úžasně variabilní, v naší nabídce najdete ty drobné i velké kulaté či nepravidelné barokní.“

Mladší generaci žen mohou perly možná připadat příliš formální, Jarmila má ale doporučení i pro ně. „Před pár dny jsme představili moji srdeční kolekci Luster, svěží designy s perlami v netradičním pojetí. Dvacetileté slečně bych asi klasický perlový náhrdelník nedoporučila, z této kolekce si ale určitě vybere i mladší generace,“ popisuje nadšeně Jarmila, která vysvětluje, že kolekce kombinuje perly se žlutým zlatem, které se pomalu dostává na výsluní. „Češky stále ještě preferují bílé zlato. Žlutého zlata se ale vůbec bát nemusí, perlám i pokožce dodává hřejivý nádech, a navíc sluší všem barevným typům.“

Perly by měla mít ve šperkovnici každá žena. | Zdroj: KLENOTAPerly by měla mít ve šperkovnici každá žena. | Zdroj: KLENOTA

Nové kolekce vypouští KLENOTA jednou až dvakrát ročně, vícekrát do roka pak představuje jednotlivé novinky nebo doplňuje stávající kolekce. „Zrovna teď budeme přidávat nové šperky do kategorie minerálů, které kombinujeme se zlatem nebo perlami. Na našich poradách vzejde vždy spousta originálních nápadů a přemůže mě pocit, kolik toho vlastně ještě nemáme,“ uzavírá se smíchem Jarmila.

Šperky si můžete osobně vyzvednout v ateliéru v centru Prahy na adrese Bílkova 19, Praha 1. | Foto: Jakub BoháčŠperky si můžete osobně vyzvednout v ateliéru v centru Prahy na adrese Bílkova 19, Praha 1. | Foto: Jakub Boháč

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Další články