Ikona, která nenavrhuje pro snoby. Retrospektiva Jiřího Pelcla ukazuje, že dobrý design může být dostupný

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Jméno Jiří Pelcl je na tuzemské designérské scéně skutečně pojem a zvuk má i v zahraničí. Jeho práce jsou zastoupeny ve významných evropských i světových muzeích designu, například v MOMA v New Yorku. Rozhodně byste si proto neměli nechat ujít jeho výstavu v nově otevřeném Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně. Co můžete a co byste naopak neměli očekávat?

Výstava Jiří Pelcl Design je bezesporu událostí sezóny a návštěvníky vábí lákavou anotací. Mapuje čtyřicetiletou kariéru předního českého designéra na poli průmyslového navrhování i galerijní tvorby s čistě autorským záměrem. Klade si k tomu navíc několik cílů – otevřít pohled do zákulisí designérské profese a přiblížit ji veřejnosti a otevírat diskuzi o smyslu a podstatě práce designéra. Navíc s dalším cílem edukace, kterou má posílit instalace vzorků materiálů a příklady postupů navrhování a výroby různých produktů. Možná příliš cílů najednou?

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Představovat zde osobnost Jiřího Pelcla snad ani není nijak zvlášť nutné. Uznávaný designér, architekt, pedagog a bývalý rektor UMPRUM, držitel mnoha ocenění vytvořil několik desítek dnes už téměř ikonických předmětů nebo sérií produktů pro průmyslovou výrobu. Je tedy na jeho výstavě v Brně „na co koukat“.  

Jak vystavit design?

Jak sám Pelcl v několika rozhovorech řekl, výstavu nechtěl koncipovat jako chronologicky řazený sumář jeho tvorby ani předměty stavět na naleštěné sokly, ale dokázat, že design může být mnohem více nežli jen popkulturní modlou. Spolu s (v dnešní době poměrně populárním) kurátorem Adamem Štěchem a dalšími autory výstavy, Matějem Činčerou a Janem Klossem ze studia OKOLO, opouští tradiční koncept chronologického mapování vývoje a srovnává produkty z různých období, ale ze stejného materiálu.

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Máme tedy možnost projít se po sálech jako po přehlídce produktů ze skla, porcelánu, kovu, dřeva a papíru, textilu a plastu. Jednolité místnosti jsou každá pod patronací jedné z tuzemských firem specializujících se na výrobu produktů z daného materiálu. Poslední místnost je pak věnována období před revolucí, kdy byl Pelcl členem skupiny Atika. Jeho práce z tohoto období oscilují mezi tvorbou designéra a sochaře a jsou spíš svébytnými uměleckými díly se surovým přístupem, ale silným emocionálním až magickým nábojem. Své místo na výstavě určitě mají už proto, že skupina Atika se stala ikonickou postmoderní skupinou, která ve své době vzbudila nemalou pozornost i na evropské designérské scéně.

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Designer is present

Velmi osvěžující je nápad umístit doprostřed celé expozice přenesený Pelclův ateliér. Jako návštěvníci máme díky tomu najednou pocit, že jsme designérovi blíž a můžeme se mu „dívat pod ruce“. Stačí přijít a posadit se k němu. Vidíme, jak si uspořádal prostor, ve kterém tvoří, jakými knihami a předměty se obklopuje nebo že krom počítače potřebuje i malý kout s ponkem a běžným nářadím pro testování malých vzorových modelů.

Jiří Pelcl v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně - instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně - instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Pocit blízkosti k autorovi podporuje i video s rozhovorem. Pelcl tu vystupuje z obrazovky, jako by byl na výstavě chvilku osobně přítomen. Přístupnější dojem máme pravděpodobně i tím, že v každé místnosti je na zdech několik myšlenek a citátů designéra, kterému tím tak trochu „vidíme do hlavy“. Jeho výroky a citáty komentují práci s materiálem, vysvětlují jeho oblibu či ji nějak glosují. Možná je toho místy až příliš, ale Pelcl si to může dovolit. Vždyť už vloni byl uveden do síně slávy soutěže Ceny Czech Grand Design.

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

V každém sále výstavy je ovšem umístěn ještě další text, vypichující klíčové události použití daného materiálu v historii designu. Bohužel je téměř nečitelný a z koncepce výstavy lehce vypadává. Jeho edukativní záměr nabourává pocit blízkosti a překlápí ho téměř do mentorské roviny. Podobně ne úplně zdařilým prvkem výstavy jsou sokly umístěné u zdi, na kterých se můžeme seznámit s pestrou škálou vzorků materiálů. Idea takto edukovat návštěvníky a pokusit se o určitou interakci je dobrá. Těchto „exponátů“ (jako jediných ve výstavě) se totiž návštěvníci mohou dotýkat, ale přihrádkám se skrumáží úlomků materiálů chybí jasnější propojení s výstavou. Do sálu esteticky čisté a přehledné přehlídky designových produktů tak úplně nezapadají. Jako diváci proto z toho máme pocit, že nám bylo řečeno A, ale chybí B.

 Jiří Pelcl - Konvice na čaj Kobalt. Výroba Český porcelán a. s. Dubí | Zdroj: czechdesign.cz Jiří Pelcl - Konvice na čaj Kobalt. Výroba Český porcelán a. s. Dubí | Zdroj: czechdesign.cz

Dobrý design může být dostupný

Přesto se výstavě velmi dobře daří odprezentovat, jak významnou stopu v oblasti designu po sobě Pelcl zanechal. Mnohokrát dokázal zrealizovat své návrhy v praxi, díky čemuž jsou dostupné široké veřejnosti. Pelcl vytvořil několik desítek dnes už téměř ikonických předmětů nebo sérií produktů pro průmyslovou výrobu. Některé produkty jsou vyráběné a na trh uvedené ve velkém množství. Např. sklenice Vicenza, navržené pro Crystalex, byly exportovány do všech evropských zemí i do zámoří a od roku 2005 do roku 2019 se jich vyrobilo více než milion kusů. Jiří Pelcl za ně získal vůbec v prvním ročníku soutěže Ceny Czech Grand Design v roce 2006 ocenění Produktový designér roku. Z dalších realizací jmenujme ještě např. jídelní soupravu s redesignem cibuláku pro porcelánku Dubí nebo vermikopostér Urbalive pro Plastii, za kterou získal nejprestižnější ocenění v produktovém designu Red Dot Award: Product design 2017. A to projekt Jiří Pelcl Design shrnuje velmi dobře.

 Jiří Pelcl - Sklenice z produktové řady Vicenza. Výroba Crystalex | Zdroj: czechdesign.cz Jiří Pelcl - Sklenice z produktové řady Vicenza. Výroba Crystalex | Zdroj: czechdesign.cz

Výstavu doprovází obsáhlý reprezentativní katalog. Mapuje autorovu designérskou tvorbu od 80. let po současnost a jeho koncepce kopíruje výstavu. Každou kapitolu věnovanou jednomu materiálu a Pelclovým produktům uvádí text samotného designéra, který doplňují skici a fotografie. Grafickou podobu mu dali již zmiňovaní Matěj Činčera a Jan Kloss ze studia OKOLO. Vedle kurátora Adama Štěcha do něj svými texty přispěli i další teoretici a odborníci a Pelclovu tvorbu zasazují ještě více do kontextu. Publikace tak dokresluje obrázek o osobnosti a tvorbě tohoto proslulého návrháře, který je dnes už téměř fenoménem. Možná také proto o něm režisérka Tereza Kopáčková právě dokončuje dokument.

 Jiří Pelcl - Vermikompostér Urbalive. Výroba Plastia | Zdroj: plastia.eu Jiří Pelcl - Vermikompostér Urbalive. Výroba Plastia | Zdroj: plastia.eu

Kromě této knihy je k projektu výstavy připravována ještě publikace pro děti. Jiří Pelcl v ní hodlá, spolu s výtvarníkem Jiřím Frantou a teoretičkou Silvií Šeborovou, vysvětlit podstatu a význam designu pro naši společnost. Na její podobu a obsah se zatím můžeme jen těšit, ale již víme, že bude kopírovat koncepci výstavy a designérské produkty rozdělovat podle materiálů. Pokusí se dětem přiblížit, jak předměty vznikají, od návrhu přes výběr materiálu až k výrobě, a jak je při jejich vzniku design důležitý, a vysvětlit tak jeho hodnotu.

Jiří Pelcl - Stolek Coffee Boy. Výroba Master & Master, 2020 | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl - Stolek Coffee Boy. Výroba Master & Master, 2020 | Zdroj: moravska-galerie.cz

Jak již bylo řečeno, výstava si klade mnoho cílů a jedním z nich je také cíl otevírat diskuzi nad povahou designérské profese. Možná ale spíš latentně naráží na otázku, jak by se měl design vystavovat? Jak návštěvníkům muzea vlastně prezentovat něco, co primárně nebylo určeno pro vystavování? Něco, jehož podnětem pro vznik byla (minimálně z několika procent) potřeba funkce nebo zlepšení funkce předmětu ruku v ruce s estetickou kvalitou jako přidanou hodnotou?

Jiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.czJiří Pelcl Design - fotografie z instalace výstavy | Zdroj: moravska-galerie.cz

Výstava Jiřího Pelcla výborně prezentuje jeho úžasnou kariéru a skvělé produkty, ale v hledání odpovědi na tyto otázky možná nepřináší ty nejjasnější odpovědi. Dnešní galerijní praxe vyžaduje kromě naplnění cíle exhibice daných předmětů interaktivitu a edukaci, bližší otevření se širší veřejnosti a tak dále a tak dále... Zdá se ale, že v aspiraci na tolik požadavků najednou se i hvězdný tým může u koncepce výstavy trochu potrápit.

Přes to všechno Pelclovy práce a spolu s nimi i výstava dokazují, že design nemusí být jen nedostižnou a vysoce naceněnou tvorbou vybraných umělců pro pár elitářských jedinců. Ukazuje, že design je mnohem více nežli jen popkulturní modlou, ale že se jedná o věci z našeho každodenního života. Ukazuje, že dobrý design může být dostupný. A to je určitě víc než jen očekávané naplnění interaktivity a edukace výstavy. Doporučujeme proto na výstavu Jiří Pelcl Design do Uměleckoprůmyslového muzea v Moravské galerii v Brně určitě zajít a seznámit se s rozsáhlou tvorbou hvězdného českého designéra podrobně. Můžete tak učinit do 26. 2. 2023.

Související

Nemá metro, ale sídlí zde nejlepší galerie v republice. Moravská galerie v Brně po rekonstrukci otevírá a láká na hvězdy designu
Produktový design

Nemá metro, ale sídlí zde nejlepší galerie v republice. Moravská galerie v Brně po rekonstrukci otevírá a láká na hvězdy designu

Redakce Czechdesign - 25. 11. 2021 - 5 min.

Židle, která se dá složit za 1,5 minuty. TON vydal knihu k 160. výročí ohýbaného nábytku v Bystřici pod Hostýnem
Grafický design

Židle, která se dá složit za 1,5 minuty. TON vydal knihu k 160. výročí ohýbaného nábytku v Bystřici pod Hostýnem

Jana Mattas Horáčková - 9. 11. 2021 - 6 min.

Designér, jehož práce se líbí nejen teoretikům, ale i spotřebitelům. Ptáme se, proč je Jiří Pelcl ikonou českého designu
Produktový design

Designér, jehož práce se líbí nejen teoretikům, ale i spotřebitelům. Ptáme se, proč je Jiří Pelcl ikonou českého designu

Markéta Blažková - 1. 11. 2021 - 4 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024