Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Liběna Rochová | Zdroj: ČTK Liběna Rochová | Zdroj: ČTK

Ikona české módy. S Liběnou Rochovou o důležitosti krizí, přerodech a o udržitelnosti v módě i v životě

Za svou kariéru dosáhla všeho, čeho v českém světě módy mohla. V devadesátých letech měla se svou značkou nastartovanou slibnou kariéru ve světě. Liběna Rochová by už dávno mohla užívat zaslouženého odpočinku s vnoučaty. Přesto tato první dáma české módy překypuje energií a stíhá s úsměvem tolik, že by její mladší kolegové mohli závidět. Její přehlídky se pohybují na hraně mezi performance, módou a výtvarným uměním. Přesto, nebo právě proto, její modely oblékají známé české osobnosti na nejprestižnější akce. Již třináctým rokem vede Ateliér designu oděvu a obuvi na pražské UMPRUM a zároveň se velmi intenzivně věnuje charitativním projektům a rozhodně to nevypadá, že by se chystala zpomalit.

S Liběnou jsme si povídaly o životě, hodnotách a světě, který se ve stínu koronaviru začíná měnit a spolu s ním se pomalu začíná měnit i pohled na módu, její význam a místo ve společnosti. 

Jak se máš v dnešní koronavirové době?

LIBĚNA: Mně je teď strašně dobře, i přes starost, kterou stále mám o lidi, kteří mohou být oslabení. Samozřejmě stále cítím obrovský respekt, ale věřím, že zdravý, šťastný a harmonický jedinec by neměl mít velké obavy. Paradoxně mě samotnou tato situace okolo COVID-19 spíše posouvá a cítím se až spirituálně, mám pocit zklidnění, téměř jako bychom něco takového potřebovali.

Kolekce DOTEKY pro charitativní organizaci DEBRA | Zdroj: Liběna RochováKolekce DOTEKY pro charitativní organizaci DEBRA | Zdroj: Liběna Rochová

Situace kolem koronoviru akcelerovala diskuze na téma udržitelnosti v módě a vůbec jejím směřování. Jak nacházíš své místo v tomto „fast foodovém“ světě?

LIBĚNA: Obor, ve kterém dělám, je obrovská mašinerie a ne se všemi jeho hodnotami souzním. Proto jsem také někdy v roce 1994 opustila slibný start ve světovém dění, kdy se mé kolekce prodávaly po světě, odmítla jsem účast na MBNYFW i stáž u Donny Karan. Chtěla jsem být nezávislá, chtěla jsem si udržet kreativitu. Tu ve světě masové produkce pomalu ztrácíte. Jak říkám, nejsem obchodník s oděvem, jsem kreativec.

Současná situace s COVID-19 plně obnažila problémy s masovou produkcí a doufám, že je apelem k uvědomění si její neudržitelnosti. Já jsem svou cestu našla v tom, že dělám limitované modelové kolekce, individuální zakázkovou tvorbu, oděvní výtvarné solitéry a volné věci, například papírové obrazy nebo skleněné šperko-objekty. 

Člověk se dostává do mlýnských kamenů. Na jednu stranu chci žít klidný duchovní život a vedle toho je svět marnivý, plný pozlátka. Je na každém z nás, jak k profesi přistupujeme. Pokud designér tvoří poctivě, „posedle“ a je oddán své tvorbě, není místo na povrchnost. Pak má designérova tvorba originalitu a rukopis.

Liběna Rochová při práci | Zdroj: zena-in.czLiběna Rochová při práci | Zdroj: zena-in.cz

Pro tebe to byla jasná volba?

LIBĚNA: V určité době jsem byla na této křižovatce a nebylo to jednoduché. Chtěla jsem být uznávaná a zároveň jsem cítila, že by mě to semlelo. Měla jsem nabídky na velké kolekce do Ameriky, objednávky z největšího veletrhu v Dusseldorfu a otevírala jsem si cestu do světa. Nechtěla jsem dodávat dvakrát, tehdy to bylo ještě jen dvakrát, novou a jinou kolekci poplatnou trendům, hromady hadrů. 

Toto se snažíš učit i své studenty? 

LIBĚNA: Ač každý student musí poznat proces v segmentu konfekce, tak je od ní spíše odrazuji, protože člověk tak ztrácí kreativitu. Jsem pro to, aby hledali svou individuální cestu. Ať si otevřou „garáž“ a dělají individuální lokální tvorbu. Vývoj posledních let i současná situace mi dává za pravdu.

Co jsou podle tebe hodnoty, které by měl dobrý designér mít?

LIBĚNA: Je to každého věc jeho rozhodnutí. Ale myslím si, že kreativní člověk, který chce podávat osobité a skvělé výtvarné výkony, a tím nemyslím nenositelné věci, má zůstat komornější. A taky nevidím důvod, proč bych měla dělat zelenou kolekci, která je zrovna trendy, když chci navrhnout kolekci růžovou. Pro mě je to zcela absurdní. Vadí mi, že člověk se v minulosti nemohl prosadit individuálně, ale musel nastoupit do velké mašinérie fashion weeků ve světě. Je to obrovský byznys. Naštěstí vznikají nezávislé oděvní galerie, které oslovují oděvní designéry individuálně, ale pořád platí, že upozornit na sebe v Paříži během fashion weeku je stále aktuální.

Liběna Rochová při práci se studenty | Zdroj: www.umprum.czLiběna Rochová při práci se studenty | Zdroj: www.umprum.cz

Například módní dům Sain Laurent oznámil, že minimálně do konce roku, možná úplně, končí s kolotočem přehlídek. Mnohé další velké značky vyjadřují touhu zpomalit a zvažují totéž. Půjde tímto směrem i tzv. fast fashion? 

LIBĚNA: Myslím si a doufám, že tato krize velkými mezinárodními řetězci zamává. Tyto velké značky by se měly zamyslet, jak dál. Když už si tyto firmy založily byznys na vykořisťování, tak by se alespoň v současné situaci měly postarat o své zaměstnance. Já osobně celý tento koncept masové výroby považuji za naprostý nesmysl a chtěla bych, aby si to lidé začali uvědomovat. Je to velmi citlivá a složitá otázka, která nejde napsat v několika větách.

Vidíš reálné kroky ke změně na české módní scéně?

LIBĚNA: Mám za to, že pro českou módu je to obrovské plus. Otáčí se pozornost zákaznic k tvorbě českých oděvních designérů. Je dobře, že média začala českou módu propagovat a nabádají k podpoře českých designérů. Jestli jsme si něco v této krizi uvědomili, tak je to fakt, že český národ umí pomáhat.

Ty jsi během koronavirové krize zrealizovala roušky zdarma potřebným nebo do domovů důchodců. Jak k tomu došlo?

LIBĚNA: V Japonsku jsem si koupila roušku, která se mi líbila a na základě ní jsme zrealizovali kolem čtyř tisíc kusů roušek, které jsem rozvezla do Debry, domovů seniorů, organizaci UNICEF a dalším. Oslovila jsem firmu Triola, která věnovala vhodný materiál a pomocí raznice Studio Činčera vyseklo díly, ty pak studenti a lektorka Jana Skowronková sešívali. V realizaci pomohla i společnost ADLER.

Vidím celou nastalou situaci velmi pozitivně, to že se český národ vzchopil. To, co se dělo s rouškami byl fenomén. Společnost, která byla rozdělená politiky v čele s naším panem prezidentem se semkla úžasným způsobem. Já opravdu vidím velmi pozitivní dopad. Ta síla, se kterou se lidé dokáží spojit a selským rozumem nahradit nefungující systém. 

 

Spolupráce Liběny Rochové a výtvarníka Lukáše Musila pro DEBRU ČR | Zdroj: www.debra-cz.orgSpolupráce Liběny Rochové a výtvarníka Lukáše Musila pro DEBRU ČR | Zdroj: www.debra-cz.org

Co pomáhá v těžkých obdobích tobě?

LIBĚNA: Otevřená a pozitivní mysl. Já mám ráda tyto přerody, protože cítím, jako by mě čekala nová výzva. Toto jsem cítila i po rozvodu. Sice jsem se cítila strašně, ale věděla jsem, že mě čeká nový začátek. To je velký předěl a ten pocit, že se musí stát něco nového, je radostný. 

Pro mě také není každý den procházka růžovým sadem. Člověk poznává různé lidi, ale pro mě je zásadní být v harmonii. Dějí se špatné věci, které těžko ovlivníme, lidé jsou nemocní. Já je nespasím, soucítím s nimi a pomáhám tam, kde můžu. Například charita s Debrou pro mne objevila úplně nový svět. Setkávat se s pacienty je to nejkrásnější, co můžu dát.

Skica pro kolekci MEI | Zdroj: Liběna RochováSkica pro kolekci MEI | Zdroj: Liběna Rochová

Co ti pomáhá v duševní očistě?

LIBĚNA: Budeš šťastný tehdy, když uděláš šťastné druhé. A také odstřihnout negativní lidi kolem sebe. Je to vnitřní rozhodnutí usebrání, praktikuji ajurvédu, meditaci, cvičení, zdravou stravu – ta velmi ovlivní psychický stav. Ať máš jakékoliv přesvědčení, když mu opravdu věříš, tak se stane. 

Další články