Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Identita inspirovaná tradiční korunou. Soňa Juríková navrhla nový vizuál pro Městské muzeum Lanškroun

Další z kulturních institucí, která se rozhodla pro změnu své vizuální identity, je Městské muzeum Lanškroun. Osvěžení prezentace muzea proběhlo skrze spolupráci s Ateliérem grafického designu a vizuální komunikace pražské UMPRUM, kde studuje i autorka vítězného návrhu Soňa Juríková.

Návrh nové vizuální identity muzea řešil celý Ateliér grafiky a vizuální komunikace pražské UMPRUM. | Zdroj: Soňa JuríkováNávrh nové vizuální identity muzea řešil celý Ateliér grafiky a vizuální komunikace pražské UMPRUM. | Zdroj: Soňa Juríková

Městské muzeum Lanškroun, které funguje od roku 1905, si letos nadělilo novou vizuální identitu. Původní logo bylo používáno od poloviny devadesátých let a jeho autorem byl akademický sochař Zdeněk Kolářský. S nástupem digitální éry ovšem muzeum postrádalo kromě loga i další komponenty, které jsou nyní běžnou součástí vizuální identity, jako například doplňkové písmo. Po interní debatě se tedy muzeum rozhodlo vkročit do dalšího období své existence v novém kabátu a oslovilo ke spolupráci pražskou UMPRUM. 

Vítězný návrh porotu přesvědčil jednoduchostí a velkou mírou variability užívání. | Zdroj: Soňa JuríkováVítězný návrh porotu přesvědčil jednoduchostí a velkou mírou variability užívání. | Zdroj: Soňa Juríková

Logo z ateliéru

Celý Ateliér grafického designu a vizuální komunikace vedený Petrem Krejzkem řešil novou vizuální identitu jako zadání v zimním semestru 2021/22. Tím byly zajištěny různé přístupy ke zpracování, neboť zadání bylo stejné pro všechny ročníky i pro zahraniční studenty. Studenti měli v rámci zadání dvě možnosti: redesign stávajícího loga a jeho převedení do aktualizované podoby spolu s dalšími nutnými součástmi jednotného vizuálního stylu, anebo návrh úplně nového způsobu prezentace muzea. Po dvou měsících práce v polovině prosince 2021 vyhodnotila výstupy odborná porota. Komise zasedala v ateliéru grafického designu UMPRUM, zadavatele zastupovala ředitelka muzea BcA. Dita Hálová, zřizovatele pak starosta města Lanškroun Mgr. Radim Vetchý. Dalším lanškrounským zástupcem poroty se stala ředitelka Kulturního centra Lanškroun Mgr. Markéta Staňková. Odbornou část komise tvořili externí spolupracovníci muzea, absolventi UMPRUM, grafický designér ak. mal. Karel Aubrech, designér a architekt MgA. Petr Duba a vedoucí ateliéru doc. MgA. Petr Krejzek. 

Výstava všech návrhů vizuální identity probíhala v Lanškrounském L'art centru. | Zdroj: Městské muzeum LanškrounVýstava všech návrhů vizuální identity probíhala v Lanškrounském L'art centru. | Zdroj: Městské muzeum Lanškroun

Porota nakonec určila jako vítězný návrh Mgr. art. Soni Juríkové. Ta je mimo jiné čerstvou absolventkou Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě. Komise okomentovala vítězný návrh těmito slovy: „Kladem je celková jednoduchost a čistota, a i když s tím základní návrh přímo nepočítá, umožňuje i jistou variabilitu v aplikacích, např. proměnu typografie v titulcích výstav/akcí a barevnosti základu (na plakátech) v závislosti na druhu/oboru akce. Jinak by se delším užíváním mohl relativně brzy ve své snaze o minimalismus ‚okoukat‘ až zevšednět.“ 

Moderní identita má za úkol muzeum zviditelnit a nalákat návštěvníky všech věkových kategorií. | Zdroj: Soňa JuríkováModerní identita má za úkol muzeum zviditelnit a nalákat návštěvníky všech věkových kategorií. | Zdroj: Soňa Juríková

Dominantní barevnost vs. elegantní písmo

Sama autorka pak komentuje svůj výtvor takto: Vizuální identita Městského muzea Lanškroun vychází z ikonické historické koruny a zároveň ukazuje jeho novou moderní tvář. Tvar koruny je použit v novém logu a dále využíván v barevném dekoru vycházejícím ze znaku města. Dominantní barevnost v kombinaci s elegantním bezserifovým písmem Suisse Int’l od švýcarské písmolijny Swiss fonts nabízí několik poloh pro použití pro všechny druhy výstav a akcí – od dětských workshopů po výstavy a koncerty vážné hudby. Moderní identita má za úkol muzeum zviditelnit a nalákat návštěvníky všech věkových kategorií. Ve spolupráci s Městským muzeem Lanškroun vznikl sebevědomý vizuální styl, který se odráží ve všech nových výstupech muzea, jako jsou vizitky, pozvánky, plakáty, upomínkové předměty a mnoho dalších.

Nový vizuální styl se propisuje napříč všemi aktivitami muzea. | Zdroj: Soňa JuríkováNový vizuální styl se propisuje napříč všemi aktivitami muzea. | Zdroj: Soňa Juríková

Další články