I sériová výroba může být jedinečná. Mladý keramik David Síla úspěšně balancuje na hraně experimentu a funkčnosti

David Síla | Foto: Pavel Matoušek / French press ze série Solo pro porcelánku Rudolf Kämpf | Foto: Jiří Thýn David Síla | Foto: Pavel Matoušek / French press ze série Solo pro porcelánku Rudolf Kämpf | Foto: Jiří Thýn

Jeho nepopiratelný cit pro čisté formy a funkci je obohacen ambicemi pro volnou a experimentální tvorbu, které se v posledních letech aktivně věnuje. Můžete ho znát díky loňskému Designbloku, kde zazářil se svým porcelánovým french pressem. Ten je součástí širší série, na které spolupracoval s Antonínem Tomáškem, a která byla mimo jiné letos oceněna i jako nejlepší novinka výrobce. Nese název Solo a byla stvořena pro tradiční porcelánku Rudolf Kämpf. Řeč je o Davidovi Sílovi.

David je dalším talentem, který vzešel z řad absolventů Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě, kde se věnoval produktovému designu, tehdy ještě pod vedením Marcela Mochala. Aktuálně zakončuje své magisterské studium v ateliéru Design keramiky na ústecké Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně právě pod vedením Antonína Tomáška. Jejich nejnovější spolupráce rozhodně nebyla ukončením, nýbrž oslavou a novým začátkem společné cesty.

Instalace série Solo porcelánky Rudolf Kampf na letošním Designbloku, nominována na cenu Designbloku za Nejlepší instalaci | Foto: Tomáš Souček Instalace série Solo porcelánky Rudolf Kampf na letošním Designbloku, nominována na cenu Designbloku za Nejlepší instalaci | Foto: Tomáš Souček

Jako když ji důvěrně znáte, ale přesto ji vidíte poprvé

Nadčasová a minimalistická série je charakteristická svou variabilitou, díky které ji mimo jiné může porcelánka i nadále rozvíjet. Každý prvek je k dispozici ve dvou velikostech, a to se stalo i inspirací pro název Solo – Small Object, Large Object.

Série Solo obsahuje vždy dvě velikosti french pressu, konvice, sítka, dripu a hrnků. | Foto: Jiří ThýnSérie Solo obsahuje vždy dvě velikosti french pressu, konvice, sítka, dripu a hrnků. | Foto: Jiří Thýn

První verze french pressu přitom vznikla jako Davidova klauzurní práce již v roce 2017. Jednoduché precizní linie jsou rozbity ikonickým prvkem stiskadla, které je hravou alternativou k červenému tlačítku. Výbuch emocí, káva, euforie.

„Klauzurní verze french pressu měla čistě pilotní formu. Sice zatím bez ambic pro sériovou výrobu, ale s nadšením jsem projekt dále rozvíjel,“ říká David a dodává: „Napříč variantami, co postupně vznikaly, se měnila barva, materiál stiskadla a tvar rukojeti. V roce 2019 mě Antonín přizval ke spolupráci, kterou s loučskou porcelánkou navázal. Pro projekt Solo se french press doladil do ikonické, přesto minimalistické formy.“

Ikonický french press vyplňuje díru na trhu a je tím prvním, tradičně vyrobeným, porcelánovým a českým. | Foto: Jiří ThýnIkonický french press vyplňuje díru na trhu a je tím prvním, tradičně vyrobeným, porcelánovým a českým. | Foto: Jiří Thýn

Pro tradiční porcelánku Rudolf Kämpf je celá kolekce první vlaštovkou nového výrobního směru, kde je obohacení spolupracemi s designéry hlavním podnětem. To ocenila i porota letošního ročníku soutěže Meat Design Ostrava, kde se David se svým french pressem umístil na druhém místě.

Zákulisí manufaktury Rudolf Kämpf, která má jeden z největších podílů ruční výroby u nás. | Foto: Jiří ThýnZákulisí manufaktury Rudolf Kämpf, která má jeden z největších podílů ruční výroby u nás. | Foto: Jiří Thýn

Výjimečnost této realizace ale rozhodně netkví jen v kvalitně odvedené designérské práci, nýbrž v celém průběhu jejího vzniku. Celá sada je výsledkem několikaleté spolupráce a snažení tradiční manufakturní výroby. Projekt vznikl zároveň ve spolupráci s platformou pro tradiční řemesla Netoliko. Ta uctívá lokální tradice výroby, podporuje autory, které se jim stále věnují, zasazuje se o jejich zachování a snaží se je přiblížit současnému životnímu stylu.

Krajíc keramiky 

Může mít něco společného pálení keramiky a pečení chleba?

Projekt Obvara David rozpracoval v rámci své stáže na německé Weissensee Kunsthochschule Berlin, kde strávil minulý rok. Je jeho reakcí na souvislosti mezi přípravou jídla a výrobou keramických výrobků, kterých si všiml již dříve. Svým způsobem je obojí tvůrčí proces, který může být prožitkem i experimentem. 

Technika Obvara | Zdroj: archiv Davida Síly Technika Obvara | Zdroj: archiv Davida Síly

Prvotní popis této stejnojmenné alternativní techniky by se velmi lehce zaměnil s receptem na chléb. Droždí, mouka, cukr a voda. Nenechte se oklamat, ač se to zdá být bizarní, Obvara je nám známá již od 12. století. Pochází z období primitivnějších technologií, dlouho před naší globalizovanou průmyslovou logikou, přitom přímo souvisí s domácí produkcí.

Výsledek ovlivňuje spousta aspektů – typ keramické hmoty, hustota fermentovaného ‚těsta‘ a jeho délka působení na žhavém výrobku, který se následně musí zchladit ve vodě. Velkou estetickou hodnotu má rozhodně zajímavá naturální struktura, která tvoří i z každého vyrobeného kusu originál,“ komentuje David techniku. „Díky aspektům se nicméně dá s technikou i více experimentovat, místo mouky jsem zkoušel používat například rýži.“

Textury vzniklé touto až živoucí technikou, připomínají zvířecí vzory nebo satelitní snímky krajiny | Zdroj: archiv Davida SílyTextury vzniklé touto až živoucí technikou, připomínají zvířecí vzory nebo satelitní snímky krajiny | Zdroj: archiv Davida Síly

Záchranný kruh pro pitnou vodu 

Davidova práce letos nebyla na Designbloku viděna poprvé. V rámci fakultní prezentace byl na loňské přehlídce vystaven Kruh – keramický filtr na vodu s obsahem koloidního stříbra.

Projekt Kruh | Foto: Jiří DvořákProjekt Kruh | Foto: Jiří Dvořák

Ten je plodem mezifakultní spolupráce. Na jeho vývoji se David podílel s odborníky a studenty z ústecké Fakulty životního prostředí Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Skleněná karafa, která je hravou ódou na objemy filtru, je dílem sklářské designérky Kateřiny Houbové, studentky ateliéru Skla Marcela Mochala. Kruh je zároveň navržen jako sortiment pro bezobalové obchody, jelikož je ho možno po použití opakovaně „nabíjet“.  
  

Kruh vystaven na loňském Meet Design Ostrava v rámci instalace ateliéru Skla FUD UJEP | Foto: Filip ŠváchaKruh vystaven na loňském Meet Design Ostrava v rámci instalace ateliéru Skla FUD UJEP | Foto: Filip Švácha

Poslední slova starých magazínů

David v současnosti experimentuje s formami z papíru, které mají ambici ulevit náročnosti jak materiálové, tak časové i fyzické při výrobě porcelánových nebo skleněných výrobků. Tento princip využití starých tiskovin dále hodlá rozpracovat i do své diplomové práce.

Foukání skla do formy ze starých magazínů  | Zdroj: archiv Davida SílyFoukání skla do formy ze starých magazínů | Zdroj: archiv Davida Síly

Související

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař
Ostatní

Proč se nepovažuje za designéra? A vadí mu plagiáty? Hostem CZECHDESIGN podcastu byl Milan Pekař

Tereza Urban - 19. 10. 2020 - 2 min.

Netradiční spojení dvou mistrů. Fotograf Tono Stano vytváří novou kolekci ve spolupráci s karlovarskou porcelánkou Thun
Produktový design

Netradiční spojení dvou mistrů. Fotograf Tono Stano vytváří novou kolekci ve spolupráci s karlovarskou porcelánkou Thun

Kateřina Tobišková - 10. 6. 2020 - 6 min.

Slibná pětice. Horká keramika z nadějných designérských prstů
Produktový design

Slibná pětice. Horká keramika z nadějných designérských prstů

Kateřina Kostková - 7. 11. 2019 - 12 min.

 Vary nejsou jen filmový festival. Místa, kam se vyplatí vydat ve městě vřídel a porcelánu
Produktový design

Vary nejsou jen filmový festival. Místa, kam se vyplatí vydat ve městě vřídel a porcelánu

Adéla Janíčková - 18. 4. 2019 - 6 min.

MYP 2024
SHOP 2025
pop up 2024
Štěpí soutěž