Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Návrh na letošní kelímek - zásadní součást merche každého ročníku festivalu Mighty Sounds. Zdroj: Vojtěch Woody Troják Návrh na letošní kelímek - zásadní součást merche každého ročníku festivalu Mighty Sounds. Zdroj: Vojtěch Woody Troják

I malý festival může být velké grafické divadlo. Našli jsme nejlepší a nejhorší vizuály letošního léta

O hudebních festivalech s velkým rozpočtem na marketing a produkčním týmem na plný úvazek už se toho napsalo hodně. Skvělý výsledek tradičně přináší systém lehké obměny pro každý ročník (Dvořákova Praha), stejně jako dlouhodobá krásná vizuální linie, která na první pohled evokuje, že i po hudební stránce se můžeme těšit na stejně uspokojivý zážitek (Pražské jaro). Zajímavou expedici mimo žánr vážné hudby i mainstreamu typu Colours of Ostrava nebo Metronome festival slibuje ale i bližší pohled na specifické prostředí menších českých scén. „Zajímavou“ ovšem nezbytně neznamená dobrou. Vezměme to pěkně ode dna, abychom mohli skončit pozitivně. Nejhůře opečovávány jsou paradoxně hudební festivaly se zaměřením na dvě věci, které přece musí mít každý rád – děti a pivo.

Děti & Pivo

Dětský hudební festival poznáme podle toho, že na něm jako hlavní hvězda vystupuje Jaroslav Uhlíř. Na pivní festival přijde celá ves i s okolím i kdyby na plakátě nebylo vůbec nic, protože je zkrátka ve vsi pivní festival. Oba tyto žánry mají výjimečnou možnost vyhnout se na plakátě tomu, co se od nich očekává, aniž by to poškodilo návštěvnost. Totiž ukřičeným duho-třpytkovým princeznám Frozen a oktoberfestovým krasavicím v rozhalené lněné košilce, z které jako by nám mělo každou chvíli do piva vypadnout ňadro. 

Děsivé svědectví o duši pořadatelů nabízí někdy i rétorika, kterou nám akci inzerují. Festival Pohádkový les (za účasti Jaroslava Uhlíře) organizuje „soubor kreténů Kozolupy“. Méně je někdy více, což platí o podobných informacích stejně jako o vizuální stránce. Všechna loga na plakátě Kuřimských slavností piva by po dvou pivech nespočítal ani Jaroslav Uhlíř. Loga kapel se směrem dolů přelévají do log pivovarů, aby ve spodní třetině dala prostor ještě logům všech místních podnikatelů. Kromě nebezpečí z epileptického záchvatu je na celém vizuálu akcí podobných této nejsmutnější to, že organizátor jako by pro samé uspokojování partnerů zapomněl na samotnou akci. Kuřimské pivní slavnosti mohou být skvělým festivalem s výbornou atmosférou, ale samy sebe při své prezentaci odsunují někam na čtvrtou kolej. Co mě má přesvědčit o jejich výjimečnosti, když ne jejich sebevědomí?

„Když něco nemáme, tak to tam nedáme.“ Jiří Babica

Každý, kdo někdy dělal vizuál akce, kterou sponzoruje více firem, to zná. Nikdo nikdy nedodá včas a ve správném formátu svoje logo, ale zároveň ho tam za každou cenu chce. Trampoty grafického designéra jenom se sehnáním žádoucích dat nikdo nezpochybňuje. Jak ale vidíme na následujícím příkladu, škála důstojnosti, s jakou se s tímto nešvarem lze poprat, je široká. Absolutním vítězem kategorie „jak mi to dodali, tak to tam bude“ se napříč všemi letošními internety stává festival Bornfloss rock. Při pozorném průzkumu zde kromě log kapel a sponzorů najdeme i podobně zpracovaná „loga“ hudebních žánrů, u nichž se ovšem na výše zmíněné potíže lze už jen těžko odvolat. Než budeme přehnaně shovívaví jen pro menší rozměr podobné akce, uvědomme si, že špatný vizuál může malé pořadatele stát úplně stejně jako vizuál dobrý.

Highjump i Lowjump

Plakáty se pro festival Highjump už od jeho počátku v roce 2000 řeší sympatickým stylem, každý rok nový grafik s vlastním přístupem. Výsledky jsou ale značně kolísavé, od skvělé ilustrace Vladimíra Strejčínka z roku 2014 po styl, kterému říkám Synovec si teď pořídil CorelDraw a udělá to zadarmo, v roce následujícím. Letošní ročník zase působí, že se autor značně inspiroval u obou dvou zmíněných. Inu, kolísavé.

Mighty Sounds with Mighty Visuals

Jeden ze stabilně skvělých vizuálů má festival Mighty Sounds, pořádaný od roku 2005. Jedním z praotců jeho podoby byl geniální grafik a ilustrátor Marcel Musil (†2014), který do scény a prostředí festivalu sám patřil. Nevíme-li, zda podoba Pražského jara vychází jen z profesionálního zvládnutí zakázky, či zda studio samo slzí při prvních tónech Mé vlasti při jeho zahájení, u Mighty sounds si můžeme být jistí, že autoři vizuálu splňují obojí.

V roce 2015 převzal dohled nad grafikou Vojtěch Woody Troják a s velkou dávkou pokory k původnímu návrhu pokračuje dál. Zásadnější rebranding pro festival Vojtěch chystá pro ročník 2020. Od plakátů po merchandise, který lze zakoupit na místě, je grafická podoba pastvou pro oči a dokazuje nám, že ska nemusí být jen šachovnicový pattern a punkrock vystříhané písmo alá Sex Pistols a že i menší festival může mít velké vizuální ambice. Bravo!

Další články