Divadlo je ve všech svých žánrech instituce, která má bystřit našeho kulturního ducha. Hodnotit jejich vizuální prezentaci dost dobře nelze jedním metrem. Od činohry Národního divadla mám vyšší očekávání než od sboru dobrovolných herců z Domu na půl cesty v Kardašově Řečici, a podle toho jsem na ně nahlížela. Dvě z mých nejoblíbenějších scén to schytaly, ač zdaleka nejsou graficky ani ve spodní polovině. Divadlo, které je už 8 let vyprodané, anebo reprezentuje stoletou loutkovou tradici má reflektovat svůj kulturní přínos na více frontách, než jen na jevišti.
Thomas & Ruhller
Křičte si na mě, bijte si mě, mučte si mě chlebovou polívkou, nejlepší vizuál českých divadel nepatří kamennému divadlu, ale divadelní ekvilibristické dvojici Thomas a Ruhller. Thomasem a Ruhllerem jsou Jan Slovák a Aleš Najbrt a autorem grafiky je – to byste neuhodli – Aleš Najbrt.
Plakát dua Thomas & Ruhller, zdroj: Studio Najbrt
Ke skvělé grafice patří i skvělé fotky od Adama Holého, Zuzany Lednické a Tona Stana a vlastní písmo, které pod jménem Thomas & Ruhller můžete v řezu regular zakoupit na briefcasetype.com. Bezkonkurenční je také T&R merch – zejména potištěná krabice s jejich plyšovými já, nebo černobílý snowboard od značky LTB.
Plakáty na představení v divadle Polárka, zdroj: Štěpán Žampach
Divadlo Polárka
Krásný vizuál má brněnské divadlo pro děti, Polárka. Rebranding původního vzhledu z roku 1999 vzešel z grafické soutěže a od sezóny 2016/2017 za ním stojí Štěpán Žampach a Jakub Jíra, kteří jsou zároveň i autory všech ilustrací na plakátech. Dle zadání soutěže zachovali v logu symbol hvězdy, přidali jí však ještě jednu menší, se kterou se vede za ruku. „Logo je odkaz na bývalý podtitul: divadlo pro malé i velké, zároveň metafora rodiče a dítěte. Tak, jako byla Polárka průvodcem námořníků, je také divadlo Polárka průvodcem dětí ve světě divadla,“ říká Štěpán Žampach. Divadlo Polárka je skvělým (a kam až moje dětsko-divadelní paměť sahá i jediným českým) příkladem toho, že ani dětem se není třeba podbízet nevkusem.
Programy divadla Polárka, droj: fontsinuse.com
Divadlo Archa
Při procházení webů všech českých divadel vás nemůže potkat nic příjemnějšího než design, který kromě grafiky myslí i na UX. Drtivá většina divadel na vás jako první vrhne slide fotek z různých inscenací, a orientujte se. Divadlo Archa tento krok vynechalo, na homepage umístilo aktuální program, z kterého si rovnou můžete koupit vstupenky. Esence logiky.
Homepage Divadla Archa, zdroj: divadloarcha.cz
Nechci ale rozhodně tvrdit, že v tomhle případě mě zaujalo jen tohle. Výborná grafika divadla je od roku 2011 v režii Mikuláše Macháčka (včetně redesignu loga, původně navrženého Robertem V. Novákem), který k sobě v roce 2017 přibral ještě Kateřinu Baránkovou, a prochází neustálým vývojem.
Výběr z plakátů pro divadlo Archa, zdroj: Mikuláš Macháček, zetzetzet.com
Divadlo Kalich & spol.
Další 3 místa jsou vyhrazena pro divadla, jejichž vizuál by potřeboval revizi. Největší tragédií v oboru jsou dle očekávání pražská divadla Broadway, Rock opera, Kalich a Hudební divadlo Karlín (z něhož pochopitelně vyjímám toho času tam hostující soubor Státní opery, který tam po dobu rekonstrukce budovy opery... operuje). Jejich vizuál je ovšem zcela adekvátní stupni masochismu, který od diváka vyžaduje i jejich návštěva. Jinými slovy - předělávat grafiku těchto divadel na něco přijatelného by pravděpodobně jenom mátlo veřejnost.
Dejvické divadlo, Dekkadancers
Podle modelu tnutí do divadel otrlého diváka z předchozí kapitoly buďme spravedliví i ke grafice divadel a souborů, které jsou obecně považovány za nejlepší. Dejvické divadlo, proslulé geniální činoherní režií a mladá taneční skupina Dekkadancers, převážně vystupující na scéně Jatka 78, jsou dva příklady superlativního obsahu ve vizuálu, který mnoho rozruchu nevyvolá. Ani jeden z těchto dvou případů nepotřebuje najímat grafického designéra proto, že je jeho grafika vysloveně hrozná, ani aby mu novým vizuálem zvyšoval popularitu, ale měl by to udělat proto, aby se držel své osy dělání věci lépe než ostatní. Myšlenka na to, že by tyto dvě scény fungovaly podobně jako Thomas a Ruhller je opojná - představte si třeba, že si po čtyřhodinovém čekání ve frontě na lístky do DD můžete pořídit i akční figurku Martina Myšičky!
Homepage webů Dejvického divadla a skupiny Dekkadancers, zdroj: dejvickedivadlo.cz, dekkadancers.net
Divadlo Spejbla a Hurvínka
Hurvínek je takový protiPól(árky). Jdete-li dobrovolně na nějaké dětské představení, patrně si nehodláte prostřelit hlavu už při nákupu lístků. Webové stránky Divadla Spejbla a Hurvínka jsou však smrtícím koktejlem písem, fotek, log a desítek útržků různých sdělení, v kterých se marně snažíte zorientovat. Tu na nás Žeryk vyštěkne mapu, onde Mánička inzeruje hlava nehlava informaci o tom, že byl Spejbl s Hurvínkem v rádiu, včetně loga rádia a fotografie moderátora. To, co se nám snaží sdělit Spejbl (hrajeme až do Vánoc), je dokonce formou gifu, který hází odlesky. Já ve všech těch jejich komiksových bublinách čtu voláni o pomoc.
Homepage Divadla Spejbla a Hurvínka, zdroj: spejbl-hurvinek.cz
Městská divadla pražská
Mimo soutěž musíme zmínit jednu velkou pražskou instituci, která se rozhodla k radikální změně po sedmi letech. Na tom by nebylo nic překvapivého, souvisí to samozřejmě i se změnou vedení a dramaturgie. Co stojí za zmínku je ale fakt, že vedení Městkých divadel pražských nešlo cestou najdeme si grafika, ale vyhlásilo s pomocí Czechdesignu férovou transparentí soutěž. Účastníci měli těžký úkol, sjednotit identitu tří samostatných divadel. Divadlo Komedie, ABC a Rokoko mají ale od loňského roku díky vítěznému týmu grafiků Ondřej Zámiš a Roman Černohous funkční, přehlednou grafiku. A divák i víc jasno v tom, že k sobě tato tři divadla patří.