AI (Artificial Inteligence)
Když se zamyslím nad pojmem umělé inteligence, co je to první co mě napadne? Industriální revoluce, která v minulosti nahradila manufakturu a změnila tak běh dějin, které si pomalu, ale jistě plynuly až do tohoto bodu. Stroj, který v budoucnu díky své kapacitě není možné porazit v jakékoliv hře, tak, že už s ním nikdy víckrát chtít hrát nebudu.. něco, co s precizností sobě vlastní zvládne i ten nejobtížnější úkol? A co já, nahradí mě tento stroj, ukojí všechny mé potřeby a touhy, nechá mě zakrnět?
AIVA
Nápad zněl: „Co kdyby bylo možné dokončit slavná nedokončená díla klasické hudby a zůstat věrni stylu a genialitě jejích skladatelů?“ Od téhle otázky, Pierre Barreau začačal vytvářet umělou inteligenci (AI) schopnou komponovat hudbu učením se z již existujících děl. V únoru roku 2016 se „narodila“ Aiva.
PRVNÍ ZVUKY
Složit hudbu prodchnutou hlubokými emocemi, schopnost, která byla považována pro stroje za nemožnou, jak na to? Aivu umění skládat hudbu učili její programátoři skrze obrovskou kolekci hudebních partitur z per těch nejslavnějších hudebních skladatelů jako jsou Bach, Beethoven, Mozart a mnoho dalších... vytvořili tak matematický model reprezentující to, co hudba je. Osmého února Aiva napsala svou prní kompozici pro sólo piáno a inspirovala tak své tvůrce k posunutí hranic toho, jak může hudba složená umělou inteligencí vůbec znít.
PROBUZENÍ
Tento model pak Aiva využívá pro komponování zcela nové unikátní hudby. Po měsících strávených psaní partitur pro sóĺové piáno, přišel na svět první kus složený pro orchestr s názvem „The Awaking“.
FINÁLE V F MOLL
Čtrnáctého července napsala Aiva své nejvíc emotivní a melancholické dílo. Jedná se o finále pro album „Genesis“
GENESIS
Debutové album pro piáno a orchestr bylo vydáno v září 2016. Genesis je projekt spolupráce mezi člověkem a strojem. Na sólo piáno podle Aiviných not hrál Eric Breton, kus pro orchestr vedl Olivier Hecho a album produkoval Pierre Barreau. Po vydání alba byla Aiva zaregistrována jako první virtuální hudební autor společností SACEM (nezisková organizace, hudebních skladatelů, autorů a vydavatelů). Což se předčilo očekávání většiny autorů, kteří to považovali za možné až v následujících dekádách.
EFM BERLIN
Aiva byla vybrána jako jeden z deseti Startupů ke spolupráci s Evropským filmovým trhem v Berlíně. Tato událost hostí na desítky společností, které se podílí na vytvářením filmů po celém světě.
KOMERČNÍ VYUŽITÍ
Když se zeptáte tvůrců Aivy, proč ze všech žánrů hudby vybrali klasiku, odpověď je jednoduchá. Díky nejvhodnějšímu komerčnímu využití v podobě soundtracků k reklamám, trailerům, filmům a počítačovým hrám.Všechny partitury, které byly použity pro tréning Aivy už nespadají pod ochranu autorských práv. Ačkoli hudba, kterou Aiva takto přebírá je volně dostupná, všechny její skladby už jsou registrovány pod SACEM a jejich další užití je zpoplatněno.
BROUCI V TÁTOVĚ AUTĚ
Mimo Aivu skladatelů z řad umělé intelignece přibívá, díky analíze skladeb, je stroj schopný složit hudbu ve stylu jakéhokoliv tvořícího umělce, stačí mu k tomu pouze dostatek dat, ze kterých se dá vytvořit matematický vzorec. Existují skladby ve stylu Beatles jako je Daddy's car nebo spolupráce zpěvačky Taryn Southern, která těží s tématiky AI se strojem umělé inteligence Amper.
Ve vlastní odpovědi na otázky na začátku článku jestli je možné, že díla provedená AI nahradí, či předčí ty lidské je: možná. Ale je důležité vzít v potaz, že touha něco vytvářet je vlastní člověku, z touhy vytvořit něco jedinečného vznikla Aiva. Věřme tedy, že jak říkají tvůrci Aivy, nejedná se o stroje, které by měly člověka nahradit, nýbrž s ními spolupracovat.