Město Praha se rozvoji Pražské tržnice intenzivně věnuje od roku 2019, kdy po mnoha letech chátrání areálu v soukromém vlastnictví převzalo správu do svých rukou. Za tyto poslední tři roky se tržnice pomalu, ale jistě mění před očima. Došlo k vyčištění pěších koridorů od stánků, byly zahájeny dílčí rekonstrukce, přibyli noví nájemci a veřejnost pravidelně láká bohatý program.
Foodtruck point | Zdroj: Pražská tržnice
Další oporou pro slibný rozvoj území jsou nedávno vyhlášené výsledky mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěže na revitalizaci veřejných prostranství, jejichž prvních výstupů by se Pražané mohli dočkat již v roce 2027.
Na koncepční postup od celku k detailu naváže designérská soutěž na vizuální identitu Pražské tržnice, která by měla podtrhnout nově sjednocenou, funkční a přívětivou tvář bývalých holešovických jatek na Bubenském nábřeží.
Přestože se funkce areálu od doby jejího vzniku změnila, zachoval si svou intaktní podobu. V současné době se v areálu koncentruje široké spektrum obchodů a služeb. Tržnice nabízí gastronomické, kulturní i obchodní vyžití. Právě díky této široké paletě možností si ponechala svůj tržní charakter a není tržnicí pouze svým názvem.
Oslavy při 125. výročí tržnice | Zdroj: Pražská tržnice
„Holešovická tržnice, sídlící v historickém areálu bývalých pražských jatek, v současnosti nabízí největší kryté farmářské tržiště s celoročním provozem, různé obchody a služby, kulturní vyžití i gastronomii, zdaleka však nenaplňuje svůj potenciál. Právě se nacházíme v počáteční fázi revitalizace, která by měla vyústit v markantní proměnu ze zašlého a poněkud zapomenutého areálu ve znovuobjevený klenot v širším centru metropole,“ komentuje Milena Mauricová, marketingová ředitelka společnosti Výstaviště Praha, a. s., spravující Pražskou tržnici, vyhlašovatele soutěže.
Aktuálně Pražská tržnice používá k prezentaci pouze logo, které je odvozené ze schwarzplanu areálu, a paletu barev, které zastupují jednotlivé funkce areálu. Od nové vizuální identity se očekává, že bude hravá, jednoduchá a bude odrážet charakter místa, tedy otevřenost, neformálnost a různorodost.
Oslavy při 125. výročí tržnice | Zdroj: Pražská tržnice
Grafické designéry čeká navržení nejen nového loga, ale i návrh navigačního systému celého areálu. Do nového vizuálu se postupně v budoucnu převléknou všechny marketingové aktivity areálu, včetně webových stránek nebo sociálních sítí.
„Jsme velmi rádi, že můžeme designérům zprostředkovat příležitost zúčastnit se této soutěže a vdechnout tak Holešovické tržnici nový život. Cílem není vytvořit ‚cool‘ obraz, lákající úzkou cílovou skupinu, ale vystihnout duch místa, které má ambici stát se potenciální oblíbenou lokalitou všech Pražanů,“ doplňuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu, organizátora soutěže.
Oslavy při 125. výročí tržnice | Zdroj: Pražská tržnice
Novou vizuální identitu bude Pražská tržnice hledat prostřednictvím dvoufázové kombinované designérské soutěže, která bude vyhlášena začátkem května. Do prvního kola budou vyhlašovatelem vyzváni až 4 účastníci a dále se budou moci přihlásit všichni zájemci z řad grafických designérů a studií. Do druhého kola následně postoupí až pět účastníků. Vítěz bude znám v říjnu letošního roku. Návrhy designérů bude hodnotit porota složená ze zástupců vyhlašovatele, společnosti Výstaviště Praha, a. s., a také z řad odborníků na grafický design.
Soutěž pořádá organizace Czechdesign, která zajišťuje celý proces a profesionální vedení soutěže. Czechdesign má na svém kontě již mnoho úspěšných soutěží na vizuální identity – Městská divadla pražská, Národní galerie, městská část Praha 3, Ústí nad Labem a mnoho dalších měst.