Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Maxim Velčovský a jeho podobizna na váze v Galerii UM. Zdroj: UMPRUM Maxim Velčovský a jeho podobizna na váze v Galerii UM. Zdroj: UMPRUM

Hledáme nové talenty. Ateliéry, které si zaslouží vaši pozornost na pražské UMPRUM

Artsemestr na pražské UMPRUM sice skončil, ale nezoufejte. Vydali jsme se jako vždy do ateliérů na Palachově náměstí zjistit, kdo si zaslouží potlesk a palec nahoru. Tentokrát jsme se rozhodli vybrat tři (+ jeden) ateliér. Narozdíl od předešlých ročníků byla totiž letos práce uvnitř vybraných ateliérů nadmíru vyrovnaná a vyzdvihnout si zaslouží komplexní koncept. Tak vzhůru na to

Krása ze střepů

Po počátečním oťukávání se s institucí i režimem vysoké školy se dvojice Vrtiška a Žák ukázala jako ta pravá nová krev, která rozproudí ve studentech nadšení a nápady. A především pak odpovědné uvažování a uvědomělý vztah k materiálu. Role designérů se v dnešním světě diskutuje čím dál častěji a jakkoliv pateticky to může znít, je budoucnost světa i v jejich rukách. V Ateliéru designu nábytku a interiéru, který autorská dvojice vede, dostali studenti k dispozici nový materiál, vzešlý z recyklace střepů. Jmenuje se Brokisglass a vyvinula ho - žádné překvapení - firma Brokis. Je to jedna z prvních vlaštovek předznamenávajících odpovědnější chování sklářských firem vůči životnímu prostředí. Z tavených skleněných desek vymysleli studenti širokou škálu produktů, z kterých by si většina zasloužila jít rovnou na pulty obchodů. Bavila nás šperkovnice Sáry Svobodové, nástěnné hodiny Daniely Dvornické i mísy Levo Kristýny Hodanové. Sladěná forma i funkce. Jen tak dál!

Pohled na instalaci studentů, kteří pracovali se střepy z firmy Brokis. Foto: Johana NěmečkováPohled na instalaci studentů, kteří pracovali se střepy z firmy Brokis. Foto: Johana Němečková

Estetika v kufru

Druhou medaili letního Artsemestru si svým způsobem zaslouží ten stejný ateliér. Respektive půlku medaile. Ta druhá, o něco zaslouženější, pak putuje do Ateliéru ilustrace. Tyto dva ateliéry se spojily při práci na výrobě loutkového divadla v kufříku. Body jdou v tomto případě hlavně za talentovanými ilustrátory, kteří dokázali každé z postaviček vdechnout svérázný a originální charakter. Některé připomínaly postavy z proslulých ruských baletů přelomu 19. a 20. století, jiné vzdávaly hold poetice malého prince nebo sázely na jednoduchou, a přesto působivou kombinaci černo-bílé. Všechna divadélka doplnila knížka s autorskými ilustracemi a my říkáme bravo!

Divadélka v kufru byla vtipná a působivá. Foto: Daniel RomanovDivadélka v kufru byla vtipná a působivá. Foto: Daniel Romanov

Radost se učit

Ateliér grafického designu jsme naposledy nechválili, a to kvůli rozpačitému lavírování mezi užitností a efektností. Tento semestr se ale studenti Petra Krejzka, pod odborným vedením designérky Olgy Benešové a pedagoga Ladislava Čumby, vzepjali k úctyhodnému výkonu a jejich slabikáře, včetně trefné a jednoduše nápadité prezentace, vynesly ateliér mezi nejlepší 3.  Na dvousemestrálním úkolu kromě již zmíněných pedagogů pracoval typograf Marek Pistora, s nímž studenti řešili digitalizaci vlastní abecedy a v některých případech došlo i ke spolupráci s Ateliérem ilustrace pod vedením Michaely Kukovičové. Na opravdových školních lavicích si každý návštěvník mohl prohlédnout hotové prototypy slabikáře pro malé žáky. Každý byl plný originálních ilustrací, příkladů, jak psát písmenka i jak se naučit správně číst. Komplexně odvedená práce od A do Z. Kdyby byly návrhy Báry Beranové nebo Oskara Koutného za pár let v aktovkách malých prvňáků, navrch by to jistě pomohlo i budování vztahu dětí a estetiky. Krásné a s přesahem.

Slabikáře pro 21. století. Navrhli je studenti Petra Krejzka. Foto: Daniel RomanovSlabikáře pro 21. století. Navrhli je studenti Petra Krejzka. Foto: Daniel Romanov

Keramika na piedestalu

Plus jednička, tedy ateliér, který zařazujeme tak trochu mimo soutěž, je Keramika. Aktuálně má totiž v budově UMPRUM instalovanou svoji výstavu, oslavující 100 let od založení ateliéru. S vedoucím Maximem Velčovským a jeho asistentem Milanem Pekařem je to pravidelně tento ateliér, který dokáže kombinovat vtipný nadhled a řemeslnou zdatnost na nejvyšší úrovni. Pomyslným vrcholem, nebo chcete – li obřadním totetem jsou dvě vázy, každá adorující jednoho z dvojice ateliérového vedení. Naturalisticky zpodobněné tváře Pekaře a Velčovského, doplněné o zásadní motivy z jejich života s keramikou, jsou působivé a hravé. Autorka dokázala přesně vystihnout rovinu intimity a nadčasovosti. Výstava Výpal v Galerii UM trvá do 27.7. a rozhodně ji nepromeškejte.

Milan Pekař na váze. Foto: Ondřej PřibylMilan Pekař na váze. Foto: Ondřej Přibyl

Galerie

Další články