Artsemestr na pražské UMPRUM sice skončil, ale nezoufejte. Vydali jsme se jako vždy do ateliérů na Palachově náměstí zjistit, kdo si zaslouží potlesk a palec nahoru. Tentokrát jsme se rozhodli vybrat tři (+ jeden) ateliér. Narozdíl od předešlých ročníků byla totiž letos práce uvnitř vybraných ateliérů nadmíru vyrovnaná a vyzdvihnout si zaslouží komplexní koncept. Tak vzhůru na to
Krása ze střepů
Po počátečním oťukávání se s institucí i režimem vysoké školy se dvojice Vrtiška a Žák ukázala jako ta pravá nová krev, která rozproudí ve studentech nadšení a nápady. A především pak odpovědné uvažování a uvědomělý vztah k materiálu. Role designérů se v dnešním světě diskutuje čím dál častěji a jakkoliv pateticky to může znít, je budoucnost světa i v jejich rukách. V Ateliéru designu nábytku a interiéru, který autorská dvojice vede, dostali studenti k dispozici nový materiál, vzešlý z recyklace střepů. Jmenuje se Brokisglass a vyvinula ho - žádné překvapení - firma Brokis. Je to jedna z prvních vlaštovek předznamenávajících odpovědnější chování sklářských firem vůči životnímu prostředí. Z tavených skleněných desek vymysleli studenti širokou škálu produktů, z kterých by si většina zasloužila jít rovnou na pulty obchodů. Bavila nás šperkovnice Sáry Svobodové, nástěnné hodiny Daniely Dvornické i mísy Levo Kristýny Hodanové. Sladěná forma i funkce. Jen tak dál!
Pohled na instalaci studentů, kteří pracovali se střepy z firmy Brokis. Foto: Johana Němečková Druhou medaili letního Artsemestru si svým způsobem zaslouží ten stejný ateliér. Respektive půlku medaile. Ta druhá, o něco zaslouženější, pak putuje do Ateliéru ilustrace. Tyto dva ateliéry se spojily při práci na výrobě loutkového divadla v kufříku. Body jdou v tomto případě hlavně za talentovanými ilustrátory, kteří dokázali každé z postaviček vdechnout svérázný a originální charakter. Některé připomínaly postavy z proslulých ruských baletů přelomu 19. a 20. století, jiné vzdávaly hold poetice malého prince nebo sázely na jednoduchou, a přesto působivou kombinaci černo-bílé. Všechna divadélka doplnila knížka s autorskými ilustracemi a my říkáme bravo! Divadélka v kufru byla vtipná a působivá. Foto: Daniel Romanov Ateliér grafického designu jsme naposledy nechválili, a to kvůli rozpačitému lavírování mezi užitností a efektností. Tento semestr se ale studenti Petra Krejzka, pod odborným vedením designérky Olgy Benešové a pedagoga Ladislava Čumby, vzepjali k úctyhodnému výkonu a jejich slabikáře, včetně trefné a jednoduše nápadité prezentace, vynesly ateliér mezi nejlepší 3. Na dvousemestrálním úkolu kromě již zmíněných pedagogů pracoval typograf Marek Pistora, s nímž studenti řešili digitalizaci vlastní abecedy a v některých případech došlo i ke spolupráci s Ateliérem ilustrace pod vedením Michaely Kukovičové. Na opravdových školních lavicích si každý návštěvník mohl prohlédnout hotové prototypy slabikáře pro malé žáky. Každý byl plný originálních ilustrací, příkladů, jak psát písmenka i jak se naučit správně číst. Komplexně odvedená práce od A do Z. Kdyby byly návrhy Báry Beranové nebo Oskara Koutného za pár let v aktovkách malých prvňáků, navrch by to jistě pomohlo i budování vztahu dětí a estetiky. Krásné a s přesahem. Slabikáře pro 21. století. Navrhli je studenti Petra Krejzka. Foto: Daniel Romanov Plus jednička, tedy ateliér, který zařazujeme tak trochu mimo soutěž, je Keramika. Aktuálně má totiž v budově UMPRUM instalovanou svoji výstavu, oslavující 100 let od založení ateliéru. S vedoucím Maximem Velčovským a jeho asistentem Milanem Pekařem je to pravidelně tento ateliér, který dokáže kombinovat vtipný nadhled a řemeslnou zdatnost na nejvyšší úrovni. Pomyslným vrcholem, nebo chcete – li obřadním totetem jsou dvě vázy, každá adorující jednoho z dvojice ateliérového vedení. Naturalisticky zpodobněné tváře Pekaře a Velčovského, doplněné o zásadní motivy z jejich života s keramikou, jsou působivé a hravé. Autorka dokázala přesně vystihnout rovinu intimity a nadčasovosti. Výstava Výpal v Galerii UM trvá do 27.7. a rozhodně ji nepromeškejte.Estetika v kufru
Radost se učit
Keramika na piedestalu