Největší technologická konference ve střední Evropě WebExpo se blíží a svým účastníkům během třídenního programu představí celkem devadesát speakerů z celého světa. Vystoupí vývojáři, designéři, marketéři, manažeři a také startupisté, kteří se budou věnovat budoucnosti webu, designu, marketingu a všemu, co je s webem a internetem spojené. Ještě před zahájením jsme pro vás vyzpovídali několik řečníků, kteří na konferenci vystoupí. Dozvíte se, jak prorazit v americkém technologickém světě či rozjet technologický byznys.
Ve znamení aktuálnosti
Svoboda slova a kyberbezpečnost. To jsou ústřední témata letošního čtrnáctého ročníku WebExpo, který se bude konat od 10. června do 12. června v pražské Lucerně. Letošní konference tak navazuje na loňský ročník, který se věnoval deepfake technologii od umělce a spoluzakladatele startupu Metaphysic.ai Chrise Umého, který stojí například za sérií virálních deepfake videí s Tomem Cruisem. Problematiku kyberbezpečnosti a vývoje spojí Daniel Cuthbert, respektovaný spoluautor standardů pro testování bezpečnosti OWASP. „Za mě je neskutečné, že se kyberbezpečnosti věnuje už 24 let. Budeme probírat i online identitu, její křehkost a podvody typu Tinder Swindler. Nahrál nám i Elon Musk, který koupí Twitteru rozproudil debatu o svobodě slova na internetu, což je core téma keynote speakerky Runy Sandvik. Obsah letošního WebExpa odpovídá na reálné technologické výzvy, které řešíme v těchto dnech a týdnech, včetně války na Ukrajině. Aktuálnost je pro nás důležitá každý rok, letos to ale cítíme ještě víc,“ vysvětluje Šárka Štrossová, ředitelka konference WebExpo.
Konference ve velkém měřítku, jako je právě WebExpo, umožňuje promíchání českého a zahraničního know-how. Českému rybníčku se tak dostává příležitost dozvědět se, jak se věci dělají ve světě, a být zároveň inspirací pro světovou špičku. Na konferenci si účastníci mohou také rozšířit sociální bublinu, získat osobní kontakty do zahraničí a tím také potenciálně pracovní příležitost. „Jsme rádi i za multioborovost konference, myslíme si, že by lidi měli mít i přehled z přidružených oborů, pomáhá to i ve spolupráci s kolegy z jiných oddělení ve firmě, což považuji celkově za základ pro jakoukoli inovaci a progres,“ dodává Štrossová.
Neoficiálním tématem konference je gaming, s čímž si organizátoři hrají nejen v designu a brandingu konference, ale i obsahem pár vybraných přednášek. Divokou kartou letošní konference je dle ředitelky Srílančan Prabash Seneviratne. Ten představí, jak klasická vývojařina posloužila při tvorbě UI dnes fenomenální hry World of Tanks. Dalšími řečníky z oblasti gamingu budou Prokop Simon z esportové sázkařské platformy Oddin.gg či Kristina Volná s tématem gamifikace Večerníčku.
Tom Krcha
Jako prvního jsme vyzpovídali Tomáše Krchu, jednoho z nejuznávanějších českých digitálních designérů. Tom téměř deset let působil v Adobe, kde se podílel na tvorbě Adobe XD. Dále vytvořil startup Facemoji a nyní stojí za produktem Around, který vám přibližujeme níže.
Mohl byste nám blíže představit produkt Around?
TOM: Around je nástroj na týmové videohovory. V malých kroužcích na desktopu jsou videa uživatelů, která plavou nad ostatními aplikacemi, což dává prostor vidět ostatní lidi, ale současně se věnovat práci. Nejlépe to funguje, když je také nástroj, který používáte, tzv. multiplayer, například Google Docs, Figma, Notion a podobně. Všichni se zaměřují na co největší videa a co největší rozlišení, ale my jsme zjistili, že právě velikost videa způsobuje únavu (fatigue). Lidé se kognitivně soustředí více na sebe a ostatní než na samotný obsah, který chtějí diskutovat, a při řadě delších každodenních hovorů se přirozeně únava nastřádá. Naši uživatelé milují na našem řešení přesný opak, a to je ten twist, malá videa, na které jsme ještě umožnili dát barevné filtry. Naším cílem skrze menší velikosti je nejen snížit únavy z videohovorů a zlepšovat tak produktivitu, ale obecně zlepšovat kulturu v týmu a umožnit firmám budovat šťastnější týmy. Navíc uživatelé mohou sdílet hudbu, zahrát si menší hru po standupu, aby utužili tým a lépe se poznali, což dále zlepšuje komunikaci do budoucna a spokojenost zaměstnanců.
Vaše kariérní cesta je prozatím velmi ambiciózní. Jaké jsou vaše plány do budoucna?
TOM: Myslím, že jsou designéři neustále s něčím nespokojení, což je ten oheň, který je posouvá dopředu – alespoň u mě tomu tak je. Vidím něco a chci to zlepšit. Ty ambice se akorát transformují. Teď už mi přijde design více o storytellingu, sepisování a vyprávění než o samotném kreslení. Současně ne všechny problémy musím řešit sám, chci se věnovat čím dál více šikovným lidem kolem sebe, ať už v týmu, přes investice do různých týmů, nebo pomocí výuky. Měl jsem možnost vyučovat loňský semestr na UMPRUM v Praze jako hostující pedagog a byla to skvělá zkušenost. Myslím, že spousta známých ze San Franciska má co říct na školách v Česku či na Slovensku, jelikož ty praktické a mnohaleté zkušenosti jsou k nezaplacení.
Co byste poradil mladým designérům, kteří by chtěli prorazit v San Francisku, kde působí technologická špička z celého světa?
TOM: Myslím, že bych jel do Miami, tam to teď vře. Vyhlédl si nějakou konferenci a tam se napojil. Obecně si většina lidi v US věří daleko víc než lidé z Evropy, je potřeba si věřit, talent máme v Česku špičkový. Získat vízum v US není procházka růžovým sadem. Hodně známých začalo pracovat pro různé technologické firmy v Evropě a postupně dostali možnost tzv. intercompany transfer do US, čímž získali vízum. Těch možností je celá řada, ale ani jedna z nich není úplně triviální. Myslím, že v současné době jde do US čím dál tím méně Čechů – nemám čísla, ale pocitově se mi zdá, že ta vlna kolem let 2011–2016 byla mnohem větší. Možná je to tím, že je Praha v dnešní době čím dál tím lepší volbou. Post-pandemický svět navíc umožňuje lidem z celého světa pracovat odkudkoliv. Dnes už můžete pracovat pro špičkové firmy a přitom být na pláži na Kostarice. Startupy jsou v tomhle ohledu flexibilnější a potenciální možnost růstu větší.
Na závěr Tom dodává, že kdyby měl někdo zájem s ním cestu do US prokonzultovat, může se mu ozvat na Twitteru @tomrkcha do soukromé zprávy.
Megan Dell
Dalším řečníkem bude Megan Dell z 99design, která se věnuje tématu globální research a UX design. Na konferenci přiletí z Austrálie a bude hovořit o propojení globálních produktů, a jak se designují.
Jak by měl designér uvažovat, navrhuje-li produkt v globálním měřítku?
MEGAN: To záleží na produktu nebo službě, kterou vytváří a poskytuje. Vždy bych brala v potaz analýzu vašich zákazníků, abyste dokázali určit, kde ve světě je o váš produkt největší zájem, a stanovila bych priority pro přizpůsobení daného produktu na základě trhů v dané lokalitě. Pokud pochází většina vašich zákazníků z Austrálie, po níž následuje druhý největší počet zákazníků z US, upřednostnila bych zajištění skvělého uživatelského dojmu pro australské publikum a hned poté pro publikum ze Spojených států. Zaměřila bych se i na slepá místa. Pokud v nějaké zemi existuje obchodní nevyužitý trh, na kterém byste mohli se svým produktem uspět, i to je možnost cesty. Vytvořte produkt, který bude uplatnitelný a čitelný v jakémkoli jazyce. To vám usnadní práci v budoucnu a nestane se vám, že například název v jednom jazyce budete muset překládat pro srozumitelnost do dalších.
Co byste poradila menším společnostem, které se dostaly do fáze, kdy musí čelit globálnímu trhu?
MEGAN: Doporučuji dbát na lokalizaci, která jde nad rámec pouhého překladu vašich stránek do jiného jazyka, ale také zajistit, aby byla vaše přítomnost přizpůsobena místnímu trhu a byla relevantní k dané kultuře. To může znamenat, že poskytujete mnohem lepší uživatelskou zkušenost zákazníkům v jiných zemích, protože jste ohleduplnější k jejich kultuře a normám. Dále si dejte pozor na místní daně, zákony na ochranu soukromí, jako je GDPR, a další důležité faktory obchodování v jiné zemi – to vše je při podnikání velmi důležité. Nezapomeňte na svém webu nastavit Analytics, abyste věděli, odkud přichází vaše publikum a jak si váš web vede na různých trzích.
Matěj Malecha
Na závěr jsme vyzpovídali Matěje Malechu ze společnosti Pábení, zaměřující se na příležitosti, jak udržitelným způsobem podporovat prosperitu nejrůznějších organizací.
Matěj Malecha | Zdroj: WebExpo
Co by měly společnosti dělat, aby byly udržitelné?
MATĚJ: V první řadě si přiznat, že udržitelnost je byznysové téma, ne něco, co se týká pouze CSR nebo marketingového oddělení. Pokud máme předejít katastrofickým scénářům, během následující dekády potřebujeme vymyslet byznys modely, které dokážou vyvažovat potřeby společnosti s planetárními limity. To znamená vytvářet zisk způsobem, který neznehodnocuje neobnovitelné zdroje, a přitom umožňuje adekvátně zaplatit každému, kdo se přímo či nepřímo podílí na doručení hodnoty zákazníkovi. A to není vůbec malý úkol. Mezi prvními kroky by mělo být drastické snižování vypouštěných emisí, eliminování odpadu, který končí na skládkách a ve spalovnách, zkracování dodavatelských řetězců a hledání materiálů a výrobních postupů, které umožňují plnohodnotnou recyklaci nebo obnovu zdrojů. Firmy v oblasti služeb by pak měly lobbovat za to, aby stát proměnu výrobního a průmyslového sektoru aktivně podporoval.
Jak důležitá je udržitelnost v oblasti designu? A berou na ni designéři během své práce ohled?
MATĚJ: V oblasti designu je udržitelnost důležitá zejména z hlediska nároků, které klade na kompetence designéra. Spíš než řemeslná zručnost a estetické cítění je důležité analytické myšlení, konkrétně schopnost propojovat široké souvislosti na úrovni systémů se specifiky lokálního kontextu, ve kterém designér pracuje. Protože designéři obvykle nenavrhují celé systémy, pouze dílčí intervence zacílené na konkrétní lidi, kteří dané systémy utváří. Na českých vysokých školách přesto stále převažuje důraz na řemeslo a estetiku, i když výjimky se samozřejmě najdou.
Jak bude vypadat váš workshop v rámci konference?
MATĚJ: Jádrem celé aktivity je sada otázek, které se vážou k tématům Doughnut modelu a které míří na konkrétní chování organizace. Ke každé otázce existuje pět možných odpovědí, ze kterých účastníci vybírají. Na základě odpovědí nakonec vzniká vizualizace, která ukazuje, jak konkrétní organizace svou aktuální činností přispívá, nebo naopak brání tomu, abychom se jako česká společnost vešli do bezpečného prostoru, ve kterém jsou zajištěny potřeby společnosti, aniž by docházelo k překračování planetárních limitů.
Pohledem ředitelky
A na koho se těší sama ředitelka WebExpo, Šárka Štrossová? „Osobně se těším hodně na Runu Sandvik. Snažila jsem se ji přilákat již vloni, a letos to konečně vyšlo. Vyhlášená bezpečnostní researcherka se zabývá svobodou slova a giganty jako The New York Times učí stavět technologie, které novinářům, jejich zdrojům, špionům a dalším rizikovým skupinám umožní říct svůj pravdivý příběh, aniž by to kompromitovalo jejich bezpečí. Přednášet bude ze své poslední štace v Rádiu Svobodná Evropa, kde řeší aktuální výzvy válečné žurnalistiky. Její know-how je široko aplikovatelné pro tvůrce technologií i firmy a veškerou jejich online komunikaci. Potažmo pro každého z nás, kdo máme na sítích online identitu a sem tam i nějakého toho hatera.“
Ředitelka WebExpo Šárka Štrossová | Zdroj: WebExpo
Letošní WebExpo se bude oproti minulým ročníkům konat poprvé v létě. Součástí tak budou nově venkovní aktivity jako například párty na kotvící lodi na Náplavce nebo v Pavilonu Grébovka. Jak říká Šárka Štrossová, WebExpo není pouze o přenosu know-how, ale o dlouhodobém budování zážitku. „Lidé se rádi vrací na konference naživo a už mají dost virtuálních akcí. Pro loňskou negativní vazbu jsme zrušili letos možnost virtuální účasti speakerů - všichni musí přednášet fyzicky z konference. Zachovali jsme však možnost virtuální účasti pro účastníky. Sami se těšíme, že se potkáme osobně, užijeme si summer vibes společně,“ uzavírá Šárka Štrossová.
Vstupenky na WebExpo v předprodeji zakoupíte zde.