Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Hlasujte s námi! Která cena od českých designérů je povedená a co je propadák?

Trofeje, ceny a ocenění jsou na očích mnohdy milionů diváků, kteří ať už jako své guilty pleasure, nebo jako zarytí fanoušci sledují slavnostní galavečery předávání cen na televizních obrazovkách. Nejčerstvějším listopadových přírůstkem je vzkříšená anketa Českého slavíka, která zažila opravdu „velkolepý“ comeback, a s níž se už nedomyslitelně pojí jméno české šperkařky Viktorie Beldová, coby autorky sošky. A další řádka notoricky známých ocenění pochází z dílen předních českých designérů, sklářů a šperkařů. Proto jsme se rozhodli vybrat pět z nich a podrobit je anketním otázkám, které najdete v následujícím článku. Vyhlašujeme soutěž o nejkrásnější českou cenu podle čtenářů magazínu czechdesign.cz.

Český lev od Ronyho Plesla

Autorem současné sošky Českého lva je designér Rony Plesl, který s návrhem přišel v roce 2018. Po několika letech se tak její výroba vrátila zpět do nižborské sklárny Rückl, kde působí Plesl jako umělecký ředitel. Soška se skládá ze dvou částí – samotného lva a ručně vyráběného podstavce – a odkazuje na mnohé české tradice jak v umění, tak v kultuře. „Hřívu lva zdobí typ brusu špičtajn, podstavec zdobí hvězdy. Soška nese prvky, které jsou typické pro kolekci České nebe sklárny Rückl. Při tvorbě návrhu jsem se inspiroval poetikou Josefa Lady a tvaroslovím českého kubismu, toužil jsem stvořit lva vstřícného a milého,“ vysvětluje Rony Plesl.

Soška Českého lva od Ronyho Plesla | Foto: Anna PleslováSoška Českého lva od Ronyho Plesla | Foto: Anna Pleslová

Soška Českého lva, návrh Rony Plesl | Foto: Anna Pleslová | Zdroj: Český levSoška Českého lva, návrh Rony Plesl | Foto: Anna Pleslová | Zdroj: Český lev

Hvězdy na podstavci nejsou použity jen jako odkaz na ikonické motivy sklárny Rückl, ale jsou také typickým vzorem českého brusičského tvarosloví a v neposlední řadě odkazují na záři českých filmových hvězd. 

Český slavík od Viktorie Beldové

Sošku Českého slavíka navrhla designérka Viktorie Beldová. Její siluetu tvoří tvar ptáčka, vyrobeného z pozlaceného stříbra a podstavec z ručně broušeného křišťálu. Slavík vychází z linií zlatého řezu, což bylo zadáním matematika a podnikatele Karla Janečka, jednoho ze dvou obnovitelů hudební ankety, který jinak autorce nechal při návrhu volnou ruku. Trofej dále obsahuje vltavín a český granát od družstva šperkařské výroby Turnov, pro nějž během totality pracoval dědeček Beldové Jiří Belda starší.

Do nové sošky pro vítěze Českého slavíka Viktorie Beldová zaimplementovala zlatý řez. | Foto: archiv Český slavík 21 | Zdroj: archiv Český slavík 21 / Průběh návrhu sošky. | Foto: Viktorie BeldováDo nové sošky pro vítěze Českého slavíka Viktorie Beldová zaimplementovala zlatý řez. | Foto: archiv Český slavík 21 | Zdroj: archiv Český slavík 21 / Průběh návrhu sošky. | Foto: Viktorie Beldová

Český slavík 2021 | Zdroj: archiv Český slavík 21Český slavík 2021 | Zdroj: archiv Český slavík 21

Cena Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského

Cena Jindřicha Chalupeckého, prestižní české ocenění pro mladé výtvarníky, dostala sošku z dílny designéra Maxima Velčovského. Velčovský navrhl mosaznou sošku vysokou 25 cm a vážící 2,5 kg. Dle jeho slov je trofej totemem, informací, z nadhledu tečkou, štafetovým kolíkem v uměleckém světě, která zaručuje ve výtvarném světě neustálé přetrvávání a pokračování kreativity a tvořivosti. Zpracování sošky v sobě pojí praktičnost a minimalismus s jistou dávkou symboliky. Vzhled ceny se vyznačuje ergonomickým tvarem, přijatelnou velikostí a strojový font, kterým nechal autor na hladký povrch trofeje vyrazit název ceny, odkazuje na 60. léta. 

Soška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského | Zdroj: cjch.czSoška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského | Zdroj: cjch.cz

Soška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského | Zdroj: cjch.czSoška pro Cenu Jindřicha Chalupeckého od Maxima Velčovského | Zdroj: cjch.cz

Tour de France od Petera Olaha

Dekor trofeje Tour de France je každý rok jiný. Její už dnes ikonickou siluetu navrhl ve spolupráci s Lasvit Peter Olah, vedoucí designu interiéru ve společnosti ŠKODA AUTO, která je dlouholetým hlavním partnerem cyklistického závodu Tour de France. Dekor letošní trofeje připomíná stébla trávy či květiny vyrůstající na poháru. Elegantní trofej je vyrobená z jednoho kusu ručně foukaného a následně broušeného křišťálového skla.

Česká sklářská a designérská společnost Lasvit i letos vyrobila trofej pro slavný cyklistický závod Tour de France. | Zdroj: lasvit.comČeská sklářská a designérská společnost Lasvit i letos vyrobila trofej pro slavný cyklistický závod Tour de France. | Zdroj: lasvit.com

Trofej navrhl Peter Olah, vedoucí designu interiéru ve společnosti ŠKODA AUTO. | Zdroj: lasvit.com Trofej navrhl Peter Olah, vedoucí designu interiéru ve společnosti ŠKODA AUTO. | Zdroj: lasvit.com

Každá trofej váží téměř čtyři kilogramy a je vysoká přes šedesát centimetrů. „Tvar poháru je inspirován závodem. Ve spodní části je široký tak, jak je široké startovní pole. Zhruba ve středu už se pole profiluje, což symbolizuje zúžení trofeje. Z toho se pak krystalizují možní vítězové. Ale vítěz může být jen jeden, a to symbolizuje nejvyšší bod trofeje,“ komentuje Peter Olah.

Křišťálový globus, KVIFF

Hlavní cena Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary v podobě dívky zvedající křišťálovou kouli v sobě spojuje zdánlivě protichůdné vlastnosti – je pevná, těžká, ale zároveň povznášející. Základní ideovou podobu vdechl této prestižní ceně umělecký tým MFF – Tono Stano, Aleš Najbrt, Šimon Caban a Michal Caban. 

Křišťálový globus podle návrhu Tona Stana, Aleše Najbrta, Šimona Cabana a Michala Cabana | kviff.com Křišťálový globus podle návrhu Tona Stana, Aleše Najbrta, Šimona Cabana a Michala Cabana | kviff.com

Během focení zavěsil Tono Stano modelku pomocí provazu za nohy tak, aby mířila hlavou dolů. Do rukou jí dal velký míč, který odpovídal proporcím postavy i velikosti glóbu v jeho skicách. | Zdroj: moser.com Během focení zavěsil Tono Stano modelku pomocí provazu za nohy tak, aby mířila hlavou dolů. Do rukou jí dal velký míč, který odpovídal proporcím postavy i velikosti glóbu v jeho skicách. | Zdroj: moser.com

Modelem pro sochu dívky nesoucí křišťálovou kouli stála Ema Černáková, druhá vicemiss České republiky pro rok 2001. Sklárna Moser vyrábí ceny ve spolupráci se sochařským ateliérem Miloše Vacka v Praze, který zhotovuje bronzové sochy. Druhá část – křišťálová koule – pochází ze šikovných rukou sklářských mistrů dílny Františka Čechury. 


Další články