Pro historicky první ucelený vizuální styl města byly inspirací lokální historie a postava buditele Karla Havlíčka Borovského. Novou podobu prezentace navrhlo studio ReDesign, které zvítězilo v soutěži pořádané organizací Czechdesign.
Patriotismus, modernita, ale i humor nebo nadsázka charakterizují vizuální styl, který bude již brzy používat město Havlíčkův Brod. Klíčovou částí celého konceptu je logo, tvořené z písmene H a stylizovaného kníru.
Nové logo Havlíčkova Brodu tvoří litera H a knír. | Zdroj: ReDesign
Samotné písmeno H vychází z městského znaku a dvou hradebních věží. Knír pak navazuje na postavu českého buditele Karla Havlíčka Borovského, který je s regionem neodmyslitelně spojen. Barevnost symbolu vychází z tzv. panslovanských barev, tedy červené, modré a bílé.
Vývoj a transkripce loga | Zdroj: ReDesign
„Výsledný grafický symbol je vizuálním průsečíkem dvou prvků, historie a modernity. Moderní prvek se následně promítá v barevných explikacích loga do pestrého, vlídného a originálního grafického jazyka, který má v celkovém vyznění působit hravě i konzervativně zároveň,“ doplňuje Petr Krejzek ze studia ReDesign.
Vizitky a razítka Havlíčkova Brodu pracují s pestrou barevností. | Zdroj: ReDesign
Havlíčkův Brod dle místních dýchá příjemnou a klidnou atmosférou, ale je to i moderní město, ve kterém je živo. Autorům ze studia ReDesign se tuto dynamiku v jejich návrhu podařilo zachytit a vytvořili nezaměnitelný vizuální koncept se silným nápadem.
„Jsem moc rád, že mohu obyvatelům Havlíčkova Brodu představit novou vizuální identitu, kterou si město jednoznačně zaslouží. Nejde totiž jen o pouhé logo, ale celkový design a marketingový koncept, který reflektuje historii našeho města a současně přináší do komunikace města s občany svěží dávku moderního přístupu. Věřím, že tato nová podoba bude přijata veřejností pozitivně a stane se nedílnou součástí našeho každodenního života,“ říká Zbyněk Stejskal, starosta města Havlíčkův Brod.
„Celý návrh navíc působí pozitivním dojmem a evokuje dobrou náladu. Výtvarně je zdařile zpracovaný, je lehce rebelský, ale zároveň i elegantní,“ doplňuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu.
Kromě loga v základní variantě je součástí systému i obrysový symbol, navržený pro předměty jako trička, tašky a další kreativní využití. Funguje jako silná vizuální značka se značným marketingovým potenciálem.
Celým konceptem prostupuje groteskové písmo Denim Semibold, které autoři vybrali s ohledem na jeho neutrální a moderní kresbu, jež dobře funguje ve všech interních a externích výstupech.
Layout plakátu komunikuje akce města Havlíčkův Brod. | Zdroj: ReDesign
Město, které ke své vizuální komunikaci dosud používalo jen městský znak, začne novou identitu aplikovat v rámci externí komunikace města s obyvateli. Prvním výstupem v nové podobě budou Havlíčkobrodské listy.
Autoři navrhli též vizuální stránku komunikace na sociálních sítích. | Zdroj: ReDesign
Nejprve se počítá s přeměnou výstupů tvořených městem a turistickým informačním centrem. Posléze se bude nová vizuální identita implementovat na příspěvkové organizace a společnosti jako např. technické služby, městské divadlo a kino nebo sociální služby.
ReDesign
Petr Krejzek a Kateřina Šuterová vytvořili nový vizuální styl Havlíčkova Brodu | Zdroj: ReDesign
Studio vzniklo v Praze v roce 1999 jako malé grafické studio. V současnosti ho tvoří Petr Krejzek, Kateřina Šuterová a Jakub Novotný. Studio se specializuje na knižní, časopiseckou grafiku, tvorbu vizuálních stylů, plakátů, webových, architektonických a hudebních projektů ad. Během let spolupracovalo s řadou grafiků, fotografů, ilustrátorů. ReDesign se podílel na projektech se společenským dopadem, jako například redesign časopisu Respekt nebo ABC, či vizuálních stylech VUT v Brně, Pedagogické fakulty UK, města Rožnov pod Radhoštěm nebo Prahy 6. Petr Krejzek vedl ateliér Grafického designu a vizuální komunikace na pražské UMPRUM a je editorem časopisu Živel.
O soutěži
Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě pečlivé rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:
- B tým,
- Büro Milk,
- Jakub Gruber a Jakub Korouš,
- Less&better,
- ReDesign.
Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů, merchandisingu nebo místních Havlíčkobrodských listů. Do druhého kola postoupila studia ReDesign a Büro Milk a duo Jakub Gruber a Jakub Korouš.
Všichni účastníci za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak zakázku na dopracování vítězného návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity města Havlíčkův Brod.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty:
- doc. MgA. Kristina Fišerová – grafická designérka, pedagožka na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara,
- MgA. Roman Černohous – grafický designér a typograf,
- MgA. Žaneta Kögler – grafická designérka.
Závislá část poroty:
- Bc. Libor Honzárek – místostarosta, Havlíčkův Brod,
- Jan Schwarz – zastupitel, Havlíčkův Brod.