Havlíčkův Brod s knírem. Město představuje nové logo a vizuální identitu s odkazem na místního rodáka

Nové logo Havlíčkova Brodu má v sobě zakomponovaný knír. | Zdroj: ReDesign
Nové logo Havlíčkova Brodu má v sobě zakomponovaný knír. | Zdroj: ReDesign

Pro historicky první ucelený vizuální styl města byly inspirací lokální historie a postava buditele Karla Havlíčka Borovského. Novou podobu prezentace navrhlo studio ReDesign, které zvítězilo v soutěži pořádané organizací Czechdesign.

Patriotismus, modernita, ale i humor nebo nadsázka charakterizují vizuální styl, který bude již brzy používat město Havlíčkův Brod. Klíčovou částí celého konceptu je logo, tvořené z písmene H a stylizovaného kníru.

Nové logo Havlíčkova Brodu tvoří litera H a knír. | Zdroj: ReDesignNové logo Havlíčkova Brodu tvoří litera H a knír. | Zdroj: ReDesign

Samotné písmeno H vychází z městského znaku a dvou hradebních věží. Knír pak navazuje na postavu českého buditele Karla Havlíčka Borovského, který je s regionem neodmyslitelně spojen. Barevnost symbolu vychází z tzv. panslovanských barev, tedy červené, modré a bílé.

Vývoj a transkripce loga | Zdroj: ReDesignVývoj a transkripce loga | Zdroj: ReDesign

„Výsledný grafický symbol je vizuálním průsečíkem dvou prvků, historie a modernity. Moderní prvek se následně promítá v barevných explikacích loga do pestrého, vlídného a originálního grafického jazyka, který má v celkovém vyznění působit hravě i konzervativně zároveň,“ doplňuje Petr Krejzek ze studia ReDesign.

Vizitky a razítka Havlíčkova Brodu pracují s pestrou barevností. | Zdroj: ReDesignVizitky a razítka Havlíčkova Brodu pracují s pestrou barevností. | Zdroj: ReDesign

Havlíčkův Brod dle místních dýchá příjemnou a klidnou atmosférou, ale je to i moderní město, ve kterém je živo. Autorům ze studia ReDesign se tuto dynamiku v jejich návrhu podařilo zachytit a vytvořili nezaměnitelný vizuální koncept se silným nápadem.

„Jsem moc rád, že mohu obyvatelům Havlíčkova Brodu představit novou vizuální identitu, kterou si město jednoznačně zaslouží. Nejde totiž jen o pouhé logo, ale celkový design a marketingový koncept, který reflektuje historii našeho města a současně přináší do komunikace města s občany svěží dávku moderního přístupu. Věřím, že tato nová podoba bude přijata veřejností pozitivně a stane se nedílnou součástí našeho každodenního života,“ říká Zbyněk Stejskal, starosta města Havlíčkův Brod.

„Celý návrh navíc působí pozitivním dojmem a evokuje dobrou náladu. Výtvarně je zdařile zpracovaný, je lehce rebelský, ale zároveň i elegantní,“ doplňuje Jana Vinšová, ředitelka Czechdesignu.

Kromě loga v základní variantě je součástí systému i obrysový symbol, navržený pro předměty jako trička, tašky a další kreativní využití. Funguje jako silná vizuální značka se značným marketingovým potenciálem.

Propagační předmět v podobě lehátka zobrazuje logo Havlíčkova Brodu jako marketingovou značku. | Zdroj: ReDesignPropagační předmět v podobě lehátka zobrazuje logo Havlíčkova Brodu jako marketingovou značku. | Zdroj: ReDesign

Celým konceptem prostupuje groteskové písmo Denim Semibold, které autoři vybrali s ohledem na jeho neutrální a moderní kresbu, jež dobře funguje ve všech interních a externích výstupech.

Layout plakátu komunikuje akce města Havlíčkův Brod. | Zdroj: ReDesignLayout plakátu komunikuje akce města Havlíčkův Brod. | Zdroj: ReDesign

Město, které ke své vizuální komunikaci dosud používalo jen městský znak, začne novou identitu aplikovat v rámci externí komunikace města s obyvateli. Prvním výstupem v nové podobě budou Havlíčkobrodské listy.

Autoři navrhli též vizuální stránku komunikace na sociálních sítích. | Zdroj: ReDesignAutoři navrhli též vizuální stránku komunikace na sociálních sítích. | Zdroj: ReDesign

Nejprve se počítá s přeměnou výstupů tvořených městem a turistickým informačním centrem. Posléze se bude nová vizuální identita implementovat na příspěvkové organizace a společnosti jako např. technické služby, městské divadlo a kino nebo sociální služby.

ReDesign

Petr Krejzek a Kateřina Šuterová vytvořili nový vizuální styl Havlíčkova Brodu  | Zdroj: ReDesignPetr Krejzek a Kateřina Šuterová vytvořili nový vizuální styl Havlíčkova Brodu | Zdroj: ReDesign

Studio vzniklo v Praze v roce 1999 jako malé grafické studio. V současnosti ho tvoří Petr Krejzek, Kateřina Šuterová a Jakub Novotný. Studio se specializuje na knižní, časopiseckou grafiku, tvorbu vizuálních stylů, plakátů, webových, architektonických a hudebních projektů ad. Během let spolupracovalo s řadou grafiků, fotografů, ilustrátorů. ReDesign se podílel na projektech se společenským dopadem, jako například redesign časopisu Respekt nebo ABC, či vizuálních stylech VUT v Brně, Pedagogické fakulty UK, města Rožnov pod Radhoštěm nebo Prahy 6. Petr Krejzek vedl ateliér Grafického designu a vizuální komunikace na pražské UMPRUM a je editorem časopisu Živel.

O soutěži

Soutěž proběhla jako uzavřená, dvoufázová a na základě pečlivé rešerše do ní bylo vyzváno pět účastníků:

  • B tým,
  • Büro Milk,
  • Jakub Gruber a Jakub Korouš,
  • Less&better,
  • ReDesign.

Kromě grafického konceptu identity a loga museli soutěžící odevzdat i návrh plakátů, merchandisingu nebo místních Havlíčkobrodských listů. Do druhého kola postoupila studia ReDesign a Büro Milk a duo Jakub Gruber a Jakub Korouš.

Všichni účastníci za svůj návrh obdrželi skicovné, vítězné studio pak zakázku na dopracování vítězného návrhu, implementaci finálního konceptu a vytvoření grafického manuálu vizuální identity města Havlíčkův Brod.

Porota soutěže

Nezávislá část poroty:

  • doc. MgA. Kristina Fišerová – grafická designérka, pedagožka na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara,
  • MgA. Roman Černohous – grafický designér a typograf,
  • MgA. Žaneta Kögler – grafická designérka.

Závislá část poroty:

  • Bc. Libor Honzárek – místostarosta, Havlíčkův Brod,
  • Jan Schwarz – zastupitel, Havlíčkův Brod.

Související

Aktuálně z Czechdesignu: Město Havlíčkův Brod, Cimrmanův „střed Evropy“, hledá novou vizuální identitu
Grafický design

Aktuálně z Czechdesignu: Město Havlíčkův Brod, Cimrmanův „střed Evropy“, hledá novou vizuální identitu

Emma Tereza Košíková - 3. 7. 2023 - 2 min.

Břeclav ve víru tance. Město na křižovatce cest představuje novou vizuální identitu
Ostatní

Břeclav ve víru tance. Město na křižovatce cest představuje novou vizuální identitu

Jarmila Řehořková - 10. 6. 2022 - 6 min.

Návrhy, které se nevybraly. Jak mohla vypadat nová vizuální identita Ústí nad Labem?
Grafický design

Návrhy, které se nevybraly. Jak mohla vypadat nová vizuální identita Ústí nad Labem?

Aneta Jungvirt - 9. 4. 2022 - 1 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení