Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály října

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Druhý díl seriálu Grafická sklizeň představuje dalších pět nových redesignů, které nás v redakci za poslední měsíc zaujaly. Obstojí do budoucna?

AutoMat

Nové vizuální identity a loga se tento pražský spolek dočkal po 17 letech. Za změnou, jejíž součástí je nový web, pozměněná barevnost a nový slogan, který zní „Nádech pro město“, stojí studio Butterflies & Hurricanes. „Tohle motto by mělo ideálně shrnout všechny činnosti AutoMatu do tří slov. Chceme, aby díky našim aktivitám skutečně mohla města lépe dýchat,“ vysvětluje výkonný ředitel AutoMatu Martin Šotola. A dodává: „Zvažovali jsme různé možnosti změny vizuální identity a zvolili jsme z našeho pohledu tu nejzajímavější a možná také nejodvážnější z navrhovaných variant.“

Poznávacím grafickým prvkem byla pro tuto organizaci hvězdička v názvu a panáček, který se v novém stylu přetransformoval do písmene A. „To se ve slovech vyskytuje často, a tak je snadné obrandovat skoro jakékoliv slovo i bez dalšího použití loga AutoMat. Dává také možnost dělat z něj vzory, skládat do různých tvarů, použít ho jako výsek na fotografie nebo rámeček atd. V rámci nové identity jsme pro AutoMat vytvořili i speciální font, kde typickou hvězdičku nahradilo písmeno A s kroužkem (nové logo). Podklady k symbolu a logu má tak každý, kdo má font k dispozici a může s ním sám bez znalosti grafických programů snadno pracovat,“ popisuje Stanislav Mihal, designér, jenž měl tento projekt na starosti.

Nové logo spolku AutoMat, zdroj: archivNové logo spolku AutoMat, zdroj: archiv

„Fungujeme jako svobodná firma a svobodu vidíme i v tom, že si vybíráme, s kým spolupracujeme a od koho si necháváme platit. Vztah mezi zadavatelem a dodavatelem je podle nás totiž rovnocenný, partnerský a musí být založený na vzájemné důvěře a otevřenosti. Jen v takovém nastavení můžeme odevzdat práci, za kterou si stoprocentně stojíme a která je skutečnou přidanou hodnotou i pro klienta. O tom, jestli s klientem souzníme a chceme jeho produktu nebo činnosti pomoci svým designem, rozhodujeme ve studiu v plénu a profit přitom není na prvním místě,“ objasňuje Michaela Thomas, majitelka tohoto pražského grafického studia, jež se velmi zajímá o životní prostředí a udržitelný životní styl.  

V minulosti studio Butterflies & Hurricanes spolupracovalo například s českou značkou ekodrogerie Tierra Verde, přírodní značkou kosmetiky Omorfia, nadací Dobrý anděl nebo s obchodním řetězcem Penny Market, pro nějž vytvořili sérii nových plátěných tašek. 

Hokejový tým studentů Západočeské univerzity a Lékařské fakulty Univerzity Karlovy

Autorkou nového loga je studentka druhého ročníku magisterského studia ateliéru Grafický design Kateřina Puncmannová. Studenti těchto dvou univerzit tvoří hokejový tým Akademici Plzeň už od roku 2012. Klub ale nepřichází jen s novým logem, nýbrž i se změnou celého vizuálu. Fanoušci se tak mohou těšit i na novou podobu merche. 

„Základní prvek je silná dominantní litera A, která hrdě reprezentuje tým. Její stylizace má navodit pohyb hokejové puku. Prvky, které jsem navrhla v identitě, odkazují na rychlost, dravost a akčnost hokeje. Naše spolupráce s Akademiky stále probíhá, stanovuji manuál, podle kterého se budou uživatelé řídit,“ vysvětluje podobu svého návrhu Kateřina Puncmanová.

Nové logo hokejového týmu Akademici Plzeň, zdroj: fdu.zcu.czNové logo hokejového týmu Akademici Plzeň, zdroj: fdu.zcu.cz

Tato grafická designérka již čtvrtým rokem působí ve studiu Breisky. V roce 2017 se jí podařilo získat nejvyšší ocenění ve vysokoškolské kategorii v mezinárodní soutěži obalového designu Model Young Package

Ženský fotbal

Nový kreativní koncept Fotbalové asociace ČR #holkytaky dal vzniknout také nové vizuální identitě českého ženského fotbalu. Za cíl si klade ženský fotbal více zpopularizovat a zatraktivnit pro větší množství dívek a žen.

„Ženský fotbal zažívá celosvětový boom, je stále atraktivnější a my chceme být u toho. Zvyšuje se návštěvnost na stadionech, pozornost v médiích. Nechceme a ani se nepokoušíme dávat rovnítko mezi ženský a mužský fotbal, protože jde o takřka neporovnatelné světy. Ale přejeme si, aby i ženy měly v tomto sportu maximální pozornost, kterou si zaslouží. Pro nás to jsou hrdinky a fotbal patří i jim,“ komentuje Jan Pauly, generální sekretář Fotbalové asociace ČR.

Nové logo ženského fotbalu, zdroj: www.designportal.czNové logo ženského fotbalu, zdroj: www.designportal.cz

Novou vizuální identitu a kampaň měla na starosti agentura intoit. Logo, které bude využívat první i druhá ženská fotbalová liga, „značí rovnocennost a bojovnost“. „Vzniká nová symbolika, kterou nelze přehlédnout a troufám si říci, že nemá obdoby ani v Evropě. Jde o silné, jednoduché a virální sdělení, které je navíc funkční i v digitálním prostředí. A s přesahem do společenských témat, které ženy řeší. To vše jsou věci, které k ženskému fotbalu mohou přitáhnout i mladou generaci,“ doplňuje Jan Pauly. 

ACROBAT studio

Reklamní agetura ACROBAT studio má nový vizuální styl a logo od grafické designérky Věry Marešové, jež má na svém kontě například vizuální styl města Mělník, logo pořadu Dobré ráno České televize či oceněný vizuální styl města Brno. Po osmi letech tedy chameleona vystřídal symbol kapky, jenž reflektuje novou, více ekologickou filozofii firmy. 

Návrh nového loga a vizuální identity si tato kreativní agentura velmi chválí. „Věře Marešové se podařilo vystihnout aktuální směr a potřeby firmy. Nyní nás čeká hodně práce s aplikací nového loga a vizuálního stylu,“ komentuje pro online magazín Design Portál Petr Pernica z ACROBAT studia. 

 Nové logo ACROBAT studia, zdroj: www.designportal.cz Nové logo ACROBAT studia, zdroj: www.designportal.cz

„Letokruhy, kapka, list — hledala jsem symbol, který propojí ideu klienta. Dalším požadavkem bylo i to, že vize klienta je růst — tedy kromě tisku nabízet i jiné služby, takže i na to jsem musela brát ohled. Vystihující a popisující si myslím je moodboard,“ vysvětluje pro Design Portál svůj záměr autorka návrhu. 

Všeobecná fakultní nemocnice Praha

Jedna z největších fakultních nemocnic u nás má nové logo, vizuál i podobu internetových stránek. O proměnu se postarali Igor Faltus a Andrea Nedbálková Braunová, grafičtí designéři z Úseku informatiky VFN. „Otevíráme novou kapitolu v životě naší nemocnice. Chceme, aby VFN byla silná, sebevědomá, jednotná a stabilní. Máme vysokou prestiž, řešíme nejtěžší úkoly současné medicíny, vychováváme nejlepší zdravotníky v zemi. Žijeme v době překotného vývoje v medicíně i mimo ni. Chceme držet krok. Novým logem a vizuálním stylem chceme ukázat, že jsme na novou dobu připraveni. Že jsme nemocnicí sice velkou, ale progresivní, technologicky vyspělou a otevřenou změnám,“ reaguje na nový vizuální styl a logo prof. MUDr. David Feltl, Ph.D., MBA, jenž je ředitelem této instituce od února tohoto roku.

Nové logo Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, zdroj: facebookový profil VFN PrahaNové logo Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, zdroj: facebookový profil VFN Praha

Příští rok bude tato nemocnice slavit 230 let od svého vzniku. Nové vedení se ale nechce jen ohlížet za úspěchy do minulosti, nýbrž se hodlá orientovat do budoucnosti s čímž koreponduje i „nová fasáda“. Symbol kruhu a kříže tedy po 25 letech vystřídal siluetu Hradčan. Jak uvádí VFN Praha na svých stránkách: „Kruh a kříž prezentují jednotu nemocnice. Segmenty světlého kruhu komunikují moderní medicínu, jedinečnou a komplexní péči nejvyšší úrovně. Měkkost kruhového tvaru představuje přívětivost, lidský přístup, zájem o člověka a jeho léčbu. Zachování kruhového tvaru loga odkazuje na tradici, loajalitu a spolupráci.“

Další články