Čím dál tím více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Dvanáctý díl seriálu Grafická sklizeň představuje pět nových redesignů, jež spatřily světlo světa v posledních měsících minulého roku. Obstojí do budoucna?
Regionální muzeum Mělník
Na úvod představujeme novou vizuální identitu Regionálního muzea Mělník, kterou můžete v praxi vidět od ledna. Nová vizuální komunikace vzešla z jednokolové veřejné soutěže, zveřejněné také na stránkách czechdesign.cz. Do soutěže se přihlásilo celkem padesát studií a grafických designérů z Česka i Slovenska. Odborná komise složená ze zástupců muzea, Středočeského kraje a nezávislých grafiků vybrala jako vítězný návrh autorského kolektivu BcA. Jakuba Dudáčka, MgA. Jana Koláře a MgA. Kláry Horové.
Nové logo Regionálního muzea Mělník | Zdroj: Jakub Dudáček
Cílem soutěže bylo vybrat nový vizuální styl, který by charakterizoval muzeum jako moderní kulturní instituci, která téma tradice atraktivně komunikuje výrazným vizuálním jazykem. „Vítězný návrh si nás získal především hravou jednoduchostí, která je ale rozpracovaná do detailu a velmi variabilně použitelná. Motiv setkávání, spolupráce mezi kurátory, průvodci, lektory a návštěvníky jakéhokoliv věku je pro nás charakterizující a je to aspekt naší práce, který chceme dále rozvíjet. Zároveň ale nesmíme zapomínat na tradice a propojení historie a současnosti jako hlavní úlohy muzea ve společnosti. Nové logo v sobě jednoduše spojuje oboje. Velmi důležitým hodnotícím kritériem byla variabilita použití pro online i tištěné materiály a prezentace, tak aby veškeré výstupy muzea byly výrazné, jednotné a snadno odlišitelné od dalších subjektů místní kulturní scény,“ uvedla ředitelka mělnického muzea PhDr. Miloslava Havlíčková.
Nová vizuální identita Regionálního muzea Mělník na plakátech | Zdroj: Jakub Dudáček
Český lev
Již po devětadvacáté rozdá 5. března Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) ceny Český lev, tentokrát však v novém vizuálu, který sází na eleganci, hrdost a typograficky čistou linii. „Po turbulentních skoro dvou letech, které byly pro film složité, jsme se chtěli vrátit k tomu, co je z našeho pohledu na světě filmu, a zvláště výročních cenách, pro diváky přitažlivé – určitá noblesa, vystoupení ze všednosti,“ vysvětlila autorka grafického designu Jana Krchová. Variantu elegantního písma Chloé dokázala využít nejen k čisté a elegantně uměřené oficiální grafické tváři Českého lva, ale i k vtipnému řešení stylového merchandisingu. Nový vizuál se bude objevovat v online prostoru a tištěných médiích, outdooru a samozřejmě bude na televizních obrazovkách také leitmotivem samotného večera.
Nová vizuální identita pro 29. ročník Českého lva | Zdroj: Smart Communication
„S kolegou Ondřejem Fučíkem jsme vybrali variabilní písmo od sousedů ‚Chloé‘ maďarského designéra Miklóse Kisse, který jej uvedl v loňském roce. Líbila se nám jeho spletitost a napětí tahů, ale i křivky, které kontrastují s hranami ústředního vizuálního motivu, hlavičky lvíčka. Sám autor uvádí, že jej pojmenoval po své krásné, ale nevyzpytatelné kočce. Nám litera C mrskající se ocas kočky, v našem případě lva, evokuje. Vše tedy do sebe zapadlo,“ popsala práci Jana Krchová, která jako grafická designérka spolupracuje na různých televizních a filmových produkcích a je mimo jiné autorkou grafiky k seriálu Ochránce.
Zační učit!
Nezisková organizace Začni učit!, původně působící pod názvem Výluka, se po pěti letech rozhodla pro rebranding, kterého se úspěšně zhostilo designové studio Semibold. Námětem pro novou vizuální identitu se staly začátky učitelské profese. Celý vizuální styl prošel od prvních návrhů velkou proměnou a vznikal šest měsíců. Jednotlivé projekty jsou rozdílné barevnou paletou a pohromadě je naopak drží písmo z brněnské KOMETA Typefaces.
„Designéři ze Semiboldu během své práce s logem spojili hvězdu (jakožto symbol začátku) s prvním písmenem slova ‚učit‘, které je základem názvů všech projektů. V prostoru mezi nimi vznikla šipka, která symbolizuje cestu, po níž se začínající učitelé můžou nechat provést,“ popsal záměr nové identity Štěpán Landa. Studio se při tvorbě chtělo vyhnout vizuálním klišé, například motivu knihy, která v případě učitelství často konotuje spíš biflování než rozvoj intelektu. Kromě Začni učit! se nově můžete setkat také s projekty Zkus učit! a Zauč se!.
Nová vizuální identita na interním tisku | Zdroj: Topic PR
Český stolní tenis
Také Český stolní tenis prošel kompletním rebrandingem. Toho se ujalo Kreativní studio Triple Bang. Nová vizuální identita spojuje několik prvků, které sport hravě vystihují – hrací stůl, míček, symbol vítězství a vlajku České republiky. „Nechtěli jsme tvořit s typicky nadužívanými prvky, jako je český lev nebo pálka. Vsadili jsme na iniciály slovního spojení Table Tennis, který symbolizuje hrací stůl, a přidali symbol vítězství, který podporuje poslání sportovců – zvítězit. Celou identitu dokresluje vnitřní kontura naší vlajky, která je vizuálně unikátní a rozpoznatelná. Myšlenku jsme nakonec doplnili o detail, jímž je s ping pongem neodmyslitelně spjatý míček, který – přestože váží pouhých 2,7 gramů – je důležitou součástí celku,“ okomentoval rebranding autor identity Pavel Čada, Art director studia Triple Bang.
Nové logo Českého stolního tenisu, za kterým stojí Triple Bang Agency. | Zdroj: Topic PR
Součástí rebrandingu a nové vizuální identity je také edukativní video včetně microsite, merchandising, znělka, claim a také sjednocení několika podznaček. Spolupráce a podílení se na tvorbě nové vizuální identity trvaly šest měsíců. V rámci skupiny Near & Dear se do projektu zapojila také produkční agentura VNV Productions a designéři ze studia Semibold.
Benešov
Na závěr představujeme novou vizuální identitu města Benešov, která vzešla ze soutěže pořádané organizací Czechdesign. Nejlépe vystihnout náladu Benešova se v designérské soutěži podařilo Jakubu Gruberovi, který vytvořil jednoduchý a atraktivní systém vizuální komunikace, jenž se opírá o osmicípou hvězdu – zažitý symbol Benešova. „V psaném projevu se hvězdička používá jako symbol za slovem, ke kterému ještě bude následovat vysvětlení. Zároveň slouží jako logický kánon pro zpracování dalších podznaček a zkratek. Na neformálních výstupech pak hvězdička figuruje v počátku sdělení a dostává nový rozměr, promlouvá,“ popsal návrh Jakub Gruber.
Nové logo města Benešov | Zdroj: Jakub Gruber
Jednoduchý a hravý systém doplnil o úderné písmo Gellix od benešovského typografa Martina Váchy a dvě základní barvy, žlutou a modrou, vycházející z městského znaku. Autor navíc předložil konzistentní architekturu značek města a jeho příspěvkových organizací a zajistil, že identita Benešova velmi dobře souzní s již existující vizuální identitou Muzea umění a designu Benešov, kterou vytvořil též Jakub Gruber.
Nová vizuální identita města na plakátech | Zdroj: Jakub Gruber






