Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály nového roku

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Další díl seriálu Grafická sklizeň představuje dalších pět nových redesignů, které nás v redakci od nového roku zaujaly. Obstojí do budoucna?

Česká Kamenice

Severočeské město Česká Kamenice představilo svou novou vizuální identitu, včetně loga, v březnu tohoto roku. Na jeho základě se budou vytvářet všechny grafické výstupy města – plakáty, letáčky pro turisty, pozvánky na akce, propagační a turistické předměty nebo nový web. Jejím autorem je grafický designér Jaroslav Kopřiva

„Základní varianta loga určená k běžnému použití sestává ze symbolu města Česká Kamenice, který je doplněn textem ‚Česká Kamenice‘. Symbol je součástí loga, lze ho však za určitých okolností používat i samostatně. Vychází z charakteristiky České Kamenice jako diverzifikovaného města s bohatou historií, kulturou a přírodním bohatstvím," vysvětluje nové logo Jaroslav Kopřiva.

Nové logo České Kamenice od grafického designéra Jaroslava Kopřivy | Zdroj: www.ceska-kamenice.czNové logo České Kamenice od grafického designéra Jaroslava Kopřivy | Zdroj: www.ceska-kamenice.cz

„K tomu, aby se ještě dále zvýšilo množství turistů, kteří míří do města, i množství návštěvníků kulturních a společenských akcí, je zapotřebí zlepšit propagaci města. Ta byla dosud nejednotná a nesystematická. Proto jsme se rozhodli pořídit vizuální identitu, která postupem času sjednotí všechny výstupy z města a tím přispěje k tomu, aby se Česká Kamenice stala na první pohled rozpoznatelnou značkou – za kterou se skrývají zajímavé zážitky a příležitosti pro turisty i místní,“ vysvětluje Jan Papajanovský, starosta města.

Muzeum hlavního města Prahy

Za novou vizuální identitou pro Muzeum hlavního města Prahy stojí grafická designérka Klára Horová, absolventka Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, kde studovala v ateliéru grafického designu a plakátu u profesora Zdeňka Zieglera. Její návrh vyhrál v jednokolovém výběrovém řízení nad dalšími devíti návrhy. S novým vizuálním stylem se pojí i zkrácení celého názvu této instituce na Muzeum města Prahy.

„Základem nového jednotného vizuálního stylu je nový logotyp. Ten je tvořen ze dvou částí litery ,M‘ na pozadí dvou od sebe oddělených obdélníků (dohromady vytvářejících čtverec), do kterých jsou litery umístěny. První část ,M‘ vychází z písma antikvového – vyjadřuje respekt k historii a tradici, druhá část je grotesková a evokuje moderní polohu. Dvě půlené ,M‘ – historické a současné – spoluvytváří jedno ,M‘ (muzeum) a zároveň historickou linku. Druhé půlené ,M‘ v dalším plánu tvoří číslici ,1‘ – jako vyjádření jedinečnosti, jde o jediné muzeum, které se zabývá výhradně Prahou a představuje veřejnosti její historii i současnost,“ vysvětluje Klára Horová. 

Nové logo Muzea hlavního města Prahy od grafické designérky Kláry Horové | Zdroj: muzeumprahy.czNové logo Muzea hlavního města Prahy od grafické designérky Kláry Horové | Zdroj: muzeumprahy.cz

Hodnotící komise se zúčastnili zástupci muzea, Magistrátu hlavního města Prahy i odborníci na grafický design (Ondřej Kafka za Unii grafického designu a profesoři ak. mal. Pavel Hrach a ak. mal. Karel Míšek). 

„Komise posuzovala řadu různých předložených návrhů řešení, ke každému proběhla diskuze a nakonec se jednomyslně shodla na vítězném návrhu Kláry Horové, který nejlépe splnil zadání. Věřím, že nová identita muzea je nadčasová a kvalitní, s jasnou vazbou na identitu hlavního města Prahy, že bude pozitivně přijata jak zaměstnanci muzea, tak jeho návštěvníky a že se díky ní podaří dosáhnout jednoho z cílů výběrového řízení – sjednocení různých značek muzea pod jednu společnou sdílenou identitu,“ popisuje průběh soutěže Ondřej Kafka. 

Kulturní dům Ostrava

Jan Bartoň zvítězil v soutěži na novou vizuální identitu Kulturního domu Ostrava s odvážným zásahem do loga této instituce. Nový vizuální styl se bude dotýkat nejrůznějších typů tiskovin, inzertních materiálů i webových stránek. Podle zadání měli soutěžící pracovat se zkratkou DKMO. O zkratce Kulturak, kterou Ostravané sami používají, se Jan Bartoň dozvěděl díky průzkumu, který poslal zadavatelům. 

„Než jsem na tom začal vyšívat, poslal jsem jim něco jako průzkum budoucí značky s otázkami a moodboardy (inspiracemi), abych měl představu, co by jim sedělo. No a tímto způsobem jsem se třeba dozvěděl, že lidi tomu baráku opravdu říkají kulturák, takže jsem měl oproti svým konkurentům lehce výhodu a mohl zpracovat něco originálnějšího než jen zkratku nebo celý název. Ale udělal jsem nakonec tři verze – celý název, zkratku i Kulturak, který si vybrali…,“ sdělil pro kulturní deník ostravan.cz.

Nové logo Kulturního domu Ostrava od grafického designéra Jana Bartoně | Zdroj: jnbn.czNové logo Kulturního domu Ostrava od grafického designéra Jana Bartoně | Zdroj: jnbn.cz

Náchod

V roce 2016 uspořádalo město Náchod soutěž o nové logo. Od té doby ale kritické hlasy, které si všímaly až moc velké podobnosti s logem kávovarů Nespresso, sílily. Sama značka se proti tomuto logu ohradila. Radnice se tudíž rozhodla logo aktualizovat. Zmizelo písmeno N, ale vlnky zůstaly.   

„Nová značka odkazuje jednoznačně na tisíciletá bohatství, která tento kraj nabízí. Proto výběr barev padl na zelenou a modrou, které vystihují zeleň a vodstvo a vzájemně se spojují do výrazného písmene N. Tato Ikona současně znázorňuje členitý terén města, malebné kopce a údolí, plynoucí řeku Metuji. Tučné písmo logotypu reprezentuje pevné historické základy města a jeho dominantní postavení v regionu,“ vysvětloval před čtyřmi lety pro nachodsky.denik.cz Jan Birke, starosta města. 

Nová verze loga města Náchoda | Zdroj: facebookový profil města NáchodaNová verze loga města Náchoda | Zdroj: facebookový profil města Náchoda

Smíchovské lazebnictví 48

Za novým logem a vizuálním stylem Smíchovského lazebnictví 48, tradičního pánského a dámského kadeřnictví, stojí grafický designér Matěj Kočka, zakladatel grafického studia UV CAT Design. Studio se zaměřuje na branding, vizuální identity, propagační materiály, grafický design tištěných i digitálních médií a webdesign i realizace v oblasti kulturní sféry. 

Nové logo Smíchovského lazebnictví 48 od grafického designéra Matěje Kočky| Zdroj: Smíchovské lazebnictví 48Nové logo Smíchovského lazebnictví 48 od grafického designéra Matěje Kočky| Zdroj: Smíchovské lazebnictví 48

„Nový vizuální styl vytvořený v rámci rekonstrukce podniku založeného na principu tradičního kadeřnictví v moderním provedení. Symbol, který decentně odkazuje k tradiční vizualitě oboru, je stylizovanou interpretací čísla popisného. Typografie lehce naznačuje prvorepublikové retro, přitom je však pevně ukotvená v aktuálních standardech. Cílem bylo vyhnout se obvyklým klišé, vytvořit vizuál racionálně navazující na specifika prostředí a zachovat jistou eleganci. Struktura vlasů tak byla východiskem, které je sice v logotypu až v druhém plánu, působí však dekorativně, koresponduje se zaměřením podniku a evokuje zbrusu nový účes,“ popisuje pro designportal.cz autor návrhu. 

Galerie

Další články