Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. My vám představujeme pět nových redesignů, které nás v redakci za poslední dobu zaujaly. Obstojí do budoucna?
Marienbad Film Festival
Za vizuálem pro čtvrtý ročník tohoto mezinárodního filmového festivalu stojí grafický designér a typograf Jakub Samek. Plakát pro letošní ročník, který proběhne mezi 28. a 31. srpnem v Mariánských Lázních, byl inspirován filmem Loni v Marienbadu francouzského režiséra Alaina Resnaise.
„Logo, které je tvořeno volnou řadou trojúhelníkových tvarů, v aplikacích navozuje různé asociace. Někdy působí jako základní grafický element, jindy může připomínat řadu stromů z exteriérových záběrů zahrad ve filmu Loni v Marienbadu,“ vysvětluje Jakub Samek.
Logo čtvrtého ročníku Marienbad Film Festivalu, zdroj: archiv
„Nová vizuální identita Marienbad Film Festivalu stojí na využití silných grafických motivů a pečlivém kombinování typografických stylů,“ dodává autor návrhu.
Praha 20
Rozlohou největší pražská čtvrť má novou vizuální identitu. Autorem návrhu, který graficky vychází z erbu, je Štěpán Holič z Lemon design studia.
„Překreslili jsme znak a ve stejných proporcích doplnili logo městské části využívající známých mapových značek. Celý systém je kodifikován dvěma manuály a je připraven na možné zapojení dalších městských institucí,“ popisuje vznik nového loga Štěpán Holič.
Nové logo pro Prahu 20, zdroj: lemon.design
Nová vizuální identita ale stále čeká na úplné odsouhlasení. Současné zastupitelstvo Prahy 20, jejíž území je totožné s katastrálním územím Horních Počernic, zatím nové logo nevyužívá.
Studio Lemon design má s vytvářením vizuální identity pro veřejné instituce bohaté zkušenosti. Na svém kontě mají například novou vizuální identitu pro středočeské město Příbram, Prahu 14 a Prahu 11 či nový vuzuální styl města Frýdek-Místek.
Světluška
Nadační fond Světluška změnil své logo po dlouhých šestnácti letech. Autorkou návrhu je Petra Komárková z Grafického studia Českého rozhlasu. „Svítíme ve tmě“, nový claim doplňující logo, pochází od spisovatele Petra Stančíka. Další novinkou je i maskot ve formě komiksového broučka.
Světluška - nové logo, zdroj: www.svetluska.rozhlas.cz
„Symbol zvolený pro Světlušku je symbolem hvězd, které od pradávna vedou poutníky k cíli, sestaveným ze znaků Braillova písma. To je tvořeno archetypem slova SVĚT, SVĚTlo, SVĚTluška. Pestré portfolio aktivit Světlušky si zaslouží být prezentováno směrem k aktivním podporovatelům tohoto projektu bez zbytečného patosu,“ vysvětlují svůj záměr autoři projektu kreativní ředitel Jakub Šolín a umělecká ředitelka Petra Komárková.
Hvězdárna a planetárium Brno
Kromě nového 3D planetária má Hvězdárna a planetárium Brno i nový vizuální styl, jehož součástí jsou i doplňkové vizuální prvky. „Našim cílem bylo dát Hvězdárně nový vzhled, který bude lépe komunikovat její inovativní a technologický charakter. Zároveň nám šlo o vytvoření vizuální identity, která bude silná v různých aplikacích v offline a online světě. Předchozí vizuální identita Hvězdárny byla skvělá, právě v některých aplikacích ale po letech začala trochu klopýtat, a právě to jsme rebrandingem chtěli vyřešit,“ komentuje nový vizuální styl Zbyněk Potrusil, kreativní ředitel agentury UNIFER. Prvky této vizuální identity budou postupem času aplikovány také na nové webové stránky Hvězdárny, na tiskoviny nebo na firemní auta.
Nové logo Hvězdárny a planetária Brno, zdroj: www.hvezdarna.cz
Jak uvádí Hvězdárna a planetárium Brno na svých stránkách: „Kruh v logu představuje zejména propojenost, celek a také planetu. Šipka směřující vzhůru symbolizuje vzhlížení k nebi, touhu po poznání a po nových informacích, které nás posouvají dále.“
„Jak známo, entropie ve vesmíru roste. Tak totiž zní jeden z principů termodynamiky. Lokálně se však mohou odehrávat i jiné procesy, dokonce takové, kdy se míra neuspořádanosti snižuje. Něco podobného se v těchto dnech děje i s vizuálním stylem naší organizace. Místo revoluce jsme zvolili cestu evoluce. Naše logo se zjednodušilo, zmizely některé elipsy i úsečky,“ doplňuje Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno.
Divadlo X10
S přesunem ze Strašnic do nového působiště – Domu uměleckého průmyslu DUP39 nedaleko Národní třídy –, přišel i nový vizuální styl. Divadlo X10, zaměřující se na současnou dramaturgii, oslovilo grafického designéra Martina Poláčka, který je autorem loga i celkového vizuálu. „Vizuál graficky vyjadřuje X10 jako sebevědomou značku, která s jistou hravostí překračuje pravidla a buduje svět pro tvůrce i diváky na základě aktuálních a palčivých společenských témat. Chtěli jsme, aby nová vizuální identita znázorňovala vše, co X10 reprezentuje: divadlo, prostor, komunitu, experiment, tvůrčí svobodu, reflexi, zážitek. Divadlo jako prostor, kde se může dít cokoliv,“ objasnila pro Divadelní noviny Lenka Havlíková, ředitelka Divadla X10.
Nové logo Divadla X10, zdroj: instagramový profil Divadla X10
Divadlo pomalu rozšiřuje portfolio svých aktivit: založilo mezinárodní hudební festival Space X, zaměřující se na alternativní, elektronickou a ambientní hudbu a stalo se producentem Divadelního festivalu Kutná Hora. S proměnou celého vizuálního stylu se do budoucna můžeme těšit na nové vizuály k jednotlivým inscenacím, měsíční programy a celkovou úpravu interiéru.
„Moc mne baví energie Divadla X10. Experimentální divadlo, postdrama, radikální koncepce. Proto jsem rád, že v divadle přistoupili na nekompromisní koncept, kdy je X na každém materiálu maximáně roztažené a nefunguje jako klasické logo, ale spíš jako určité gesto. Jednotlivé vizuály oscilují mezi formálním purismem i opulentní vizualitou a identita stále funguje,“ uvedl pro magazín Design portál autor návrhu Martin Poláček.