Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního léta

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Sedmý díl seriálu Grafická sklizeň představuje dalších pět nových redesignů, které nás v redakci za posledních pár měsíců zaujaly. Obstojí do budoucna?

Česká asociace skateboardingu

Organizace, která zaštiťuje český skateboarding na všech úrovních, využívala předchozí logos bublinou a jednotný vizuální styl od svého založení v roce 2010. Tento rok se vedení rozhodlo pro změnu a oslovilo Frank Atelier, který má na svém účtu mimo jiné vizuální identitu pro prodejnu společenských her Albi, jazykovou školu Jipka nebo Restauraci Mlýnec. 

Nové logo i vizuální styl mělo na starosti studio Frank Atelier. | Zdroj: Frank AtelierNové logo i vizuální styl mělo na starosti studio Frank Atelier. | Zdroj: Frank Atelier

Nespoutanost tohoto extrémního sportu se propisuje do celé jeho vizuální identity. „Česká asociace skateboardingu nás oslovila k vytvoření nového loga a celé vizuální identity. Po vzoru sportovních asociací jsme se rozhodli použít lví heraldickou figuru, ale od začátku bylo jasné, že ji chceme zpracovat zcela jiným způsobem. Skateboarding je neobyčejný sport, a přestože se letos stal oficiálním olympijským sportem, skateboardingová scéna si zachovává svou nezávislost a nespoutanost. Cílem bylo, aby identita byla reprezentativní pro profesionální účely asociace a zároveň byla přijata sk8tovou komunitou, která se nesnaží každému zalíbit, vysvětlují autoři nového vizuálu.

Aplikace nového vizuálního stylu na plakátech | Zdroj: Frank AtelierAplikace nového vizuálního stylu na plakátech | Zdroj: Frank Atelier

Aplikace nového vizuálního stylu na reklamní předměty | Zdroj: Frank AtelierAplikace nového vizuálního stylu na reklamní předměty | Zdroj: Frank Atelier

Pedagogická fakulta UK

Pedagogická fakulta zásadně změnila své logo a celou vizuální identitu poprvé od svého založení. Logo si stále zachovává prvek sovy, ale pojetí grafického studia ReDesign, které za celou proměnou stojí, je minimalistické. K odlišení jednotlivých kateder dopomůže rozdílná barevnost, která se projeví nejen u prezentace kateder samotných, ale rovněž u celkové prezentace skrze propagační materiály, tiskoviny nebo v emailech. 

V návrhu jsme vycházeli z tradiční insignie, jež pochází ze 14. století. Je to velmi krásný, řekl bych šperkařský objekt, jenže my jsme potřebovali něco docela jiného. Hledali jsme způsob, jak originálně prezentovat Pedagogickou fakultu jakožto moderní instituci, aby zůstala současně zachována její příslušnost k univerzitě. Zároveň muselo logo fungovat i napříč katedrami – spojovat je, a přitom odlišovat jednu od druhé,“ vysvětluje pro iforum.cuni.cz Petr Krejzek z ReDesign studia.

Nové logo Pedagogické fakulty UK od ReDesign studia | Zdroj: Design portálNové logo Pedagogické fakulty UK od ReDesign studia | Zdroj: Design portál

ReDesign studio bylo vybráno odbornou porotou v uzavřené soutěži, které se zúčastila další čtyři grafická studia. S celkovým výsledkem je spokojen i děkan fakulty: „Jsem přesvědčen, že nový vizuální styl má svou logiku, je srozumitelný, a bude v nejrůznějších obměnách, u nichž ale vždy zůstane zachován stěžejní společný prvek, reprezentovat naši fakultu na všech úrovních, ať už se jedná o oficiální dokumenty, komunikaci s institucemi či uchazeči nebo sociální sítě,“ řekl pro iforum.cuni.cz děkan Pedagogické fakulty UK Michal Nedělka.

Každá katedra má svoji vlastní barevnost | Zdroj: font.czKaždá katedra má svoji vlastní barevnost | Zdroj: font.cz

Muzeum Novojičínska

Soutěž o novou vizuální identitu vyhlásilo toto muzeum v dubnu letošního roku. Z 27 studií a grafických designérů vybrala odborná komise návrh autorského kolektivu Vojtěcha Kollerta, Juraje Hatlase a Jakuba JanebyBY.STUDIO. Studio při tvorbě nové vizuální identity muselo brát v potaz rovněž fakt, že kromě své hlavní budovy příspěvkové organizace, má muzeum další dvě menší a osm větších poboček. Každá z nich získala svou vlastní barevnost i symbol, což napomáhá k lepší přehlednosti. 

Nové logo Muzea Novojičínska | Zdroj: Design portálNové logo Muzea Novojičínska | Zdroj: Design portál

„Vytvoření loga a vizuální identity pro Muzeum Novojičínska jsme pojali ilustrativní formou, která dokáže obsáhnout různorodost jednotlivých institucí, které muzeum zaštiťuje a vyjádřit tak jejich jednotlivé zaměření nebo skryté významy. Logo je navrženo jako smyčka, ve které se skrývá příběh […]. Nesnažíme se subjekt lokalizovat jako budovu nebo konkrétní místo, ale vyjádřit v něm celý kraj, který vnímáme sám o sobě jako muzeum. Smyčka symbolizuje písmeno M jako muzeum nebo muzea a sděluje různé asociace od meandru Odry, přes silnici, zmiji, přízi nebo provaz. Autentická tvarová nedokonalost symbolu dodává nezaměnitelný výtvarný charakter. Každá samostatná pobočka spadající pod muzeum má vytvořený svůj ilustrativní symbol, který v kombinaci s hlavním logem tvoří vlastní specifickou značku. Vizuální styl nám tak umožňuje sjednotit všechny přidružené pobočky a zároveň si každá z nich zachovává svou individuální podobu. […],” uvádějí autoři z BY.STUDIO ke koncepci návrhu.

Různé barevné varianty pro 10 poboček Muzea Novojičínska | Zdroj: Design portálRůzné barevné varianty pro 10 poboček Muzea Novojičínska | Zdroj: Design portál

Česká basketbalová federace

Od konce července má český basketbal, konkrétně Česká basketbalová federace, nový vizuální styl. Nově se bude také pracovat s brandem CZ.BASKETBALL, jenž je i zároveň internetovou doménou. Oficiální název zůstane nezměněn. Nová identita byla vytvořena grafiky ze studia Dynamo Design pod vedením Jana Šlégra a Martina Holuba. Jejich práci můžete znát například skrze vizuální identitu dalších sportovních uskupení, například České Florbalové Unie nebo Českého volejbalového svazu. 

Nové logo České basketbalové federace od Dynamo Design | Zdroj: cz.basketballNové logo České basketbalové federace od Dynamo Design | Zdroj: cz.basketball

Dynamo Design na nové vizuální identitě pracovalo skoro rok. „Základem nové identity značky je logo s centrálním motivem míče, jehož stylizace spojuje několik významů. Obroučka a zároveň symbol spinu, rotace znázorňuje dynamiku hry i propadnutí míče košem při přesné střele, zatímco nakloněná osa míče odkazuje na svět, který se točí kolem basketbalu. Motiv je doplněn charakteristickou typografií, která se uplatňuje nejen ve značce, ale i ve všech komunikačních materiálech. Graficky ucelený a účelný systém podznaček, navázaný na základní značku CZ.BASKETBALL, bezproblémově sjednocuje různorodé aktivity na všech úrovních od reprezentace přes nejvyšší ligové soutěže a 3x3 až po výchovu mládeže. Celou strukturu doplňuje lifestylová značka CZBSKT, jejíž potenciál se naplno projeví především v merchandisingu,” uvádějí autoři této vizuální identity. Kromě ní byl vytvořen i subbrand – značka CZBSKT, která cílí na mladé a nabízí volnočasovou módu.

Aplikace nového vizuálního stylu, Dynamo Design | Zdroj: cz.basketballAplikace nového vizuálního stylu, Dynamo Design | Zdroj: cz.basketball

Pábení

Pábení, firma věnující se designu služeb a organizací, si nadělila novou vizuální identitu od studia Butterflies & Hurricanes. Kromě nového loga a identity se změnilo i celkové zaměření této organizace. Upustili od tvorby reklamního obsahu a začali se zaměřovat na témata s vyšším celospolečenským přesahem – udržitelnost a cirkulární ekonomiku. 

„Nová identita Pábení propojuje systematickou práci s životodárnými prvky. Klíčové prvky tvoří recyklovaný papír v pozadí, tmavě modrá barva poměrně technického loga s vědomě vedenou linkou řešení procesu. Ta odkazuje na komplexní sítě a procesy, kde překážky na cestě symbolizují barevné tečky. Linka nakonec vytváří životodárná řešení v podobě tvarů, které se vynořují jakoby ze stínu, ze tmy. Dávají život do procesu,“ popisuje pro Design portál grafická designérka Michaela Thomas. 

Nové logo firmy Pábení | Zdroj: Design portálNové logo firmy Pábení | Zdroj: Design portál

Aplikace nového vizuálního stylu od studia Butterflies & Hurricanes | Zdroj: fb PábeníAplikace nového vizuálního stylu od studia Butterflies & Hurricanes | Zdroj: fb Pábení

Galerie

Další články