Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály letošního jara

Vlastivědné muzeum Olomouc / Nejkrásnější české knihy roku 2022 / Český lev / Sociální demokracie / Pražské jaro | Zdroj: Archiv značek Vlastivědné muzeum Olomouc / Nejkrásnější české knihy roku 2022 / Český lev / Sociální demokracie / Pražské jaro | Zdroj: Archiv značek

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Jarní čtrnáctý díl představuje pět vybraných vizuálů a log, které nás v redakci určitým způsobem zaujaly. Obstojí u vás?

Vlastivědné muzeum Olomouc

Vlastivědné muzeum v Olomouci v dubnu představilo svoji novou vizuální identitu od designového studia LerCílem byla moderní grafická podoba komunikace všech muzejních objektů, kterými jsou kromě muzejního centra také dvě pobočky Zámek v Čechách pod Kosířem a Arboretum v Bílé Lhotě, směrem k veřejnosti. „Možnost přihlásit se do soutěže jsme s radostí využili, neboť nás na první pohled zaujaly krásné historické budovy spojené s organizací. Chtěli jsme propojit historii s moderní autorskou typografií. Vytvořili jsme tedy brand spojením perokreseb těchto budov a autorským fontem, který dává prostor výstavám a akcím zde pořádaným vystoupit ze stínu,“ říká Adam Ryba, Account Manager studia Ler.

Nové logo Vlastivědného muzea Olomouc | Zdroj: VMONové logo Vlastivědného muzea Olomouc | Zdroj: VMO

Aplikace vizuální identity na propagační materiály. | Zdroj: VMOAplikace vizuální identity na propagační materiály. | Zdroj: VMO

Veřejná soutěž byla vyhlášena v říjnu minulého roku a porota složená ze zástupců Vlastivědného muzea v Olomouci, Olomouckého kraje, Národního muzea v Praze a z předních odborníků v oblasti designu a výtvarného umění z řad Univerzity Palackého v Olomouci a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně vybírala z celkem 24 přihlášených návrhů. Vizuál propojuje historii s moderní dobou a jeho součástí je nové logo, on-line grafika, šablona pro tištěné materiály, merch muzea a grafický manuál pro implementaci. „Nový vizuální styl muzea splnil má očekávání. Je výrazný a snadno zapamatovatelný. Jeho obrovskou výhodou je variabilita, v případě potřeby dovoluje nekonečně rozšiřovat škálu značek pro naše jednotlivé subjekty. Umožňuje také bezproblémovou aplikaci v tištěné i digitální verzi,“ říká o novém vizuálu Jakub Rášil, ředitel Vlastivědného muzea Olomouc. 

Originální autorské písmo Vlastivědného muzea Olomouc. | Zdroj: VMOOriginální autorské písmo Vlastivědného muzea Olomouc. | Zdroj: VMO

Komisi na vítězné variantě nejvíce zaujalo antikvové písmo, se kterým se pracuje stavebnicovým způsobem. Zvolená primární barevnost připomíná starodávné iluminace a zásadně dopomohla k jasné identifikaci muzea na všech výstupních materiálech. Jaké štěstí, že autoři zvolili cestu originálního písma. Sekundární zelená a modrá barva tak radikálně zvýrazňují objekty, které by bez nich šly jen těžce odlišit, a vše by se slilo do jedné nepřehledné červené změti. Do prostoru nejen vizionářsky září, ale zároveň přináší nostalgii a pastvu pro oko.

Alternativní barevnost, která odlišuje objekty Vlastivědného muzea Olomouc. | Zdroj: VMOAlternativní barevnost, která odlišuje objekty Vlastivědného muzea Olomouc. | Zdroj: VMO

EDITACE

Bohužel do redakce po zveřejnění článku dorazila informace, která pravost autorského písma zpochybňuje a jako původní autorku uvádí Roxane Gataud z písmolijny TypeTogether. Případu bychom se chtěli dále věnovat v dalším článku. 

Nejkrásnější české knihy roku 2022

Je vůbec možné měřit krásu knihy podle obalu? Takovou otázku si položili Josefina Karlíková a Matej Vojtuš při tvorbě vizuálu Nejkrásnějších českých knih roku 2022. Slavnostní ceremoniál proběhl 29. 5. 2023 v CAMPu v Praze. Moderátory večera byli Jan Foukal a Albert Romanutti, ústřední tandem vizuálu. 

Vizuální identita NČKR s moderátory slavnostního ceremoniálu Albertem Romanuttim a Janem Foukalem. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej VojtušVizuální identita NČKR s moderátory slavnostního ceremoniálu Albertem Romanuttim a Janem Foukalem. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej Vojtuš

„Všeobecně známé přísloví říká: ‚nesuď knihu podle obalu‘. Naznačuje nám, že nemáme dát jen na vizuální dojem, nehledět na věc povrchně, ale spíše jít k podstatě – pod obal. Zajímavým paradoxem pak může být situace, kdy posuzujeme pouze krásu a naopak vybízíme společnost jakýmsi nevyřčeným ‚posuď knihu podle obalu‘. Je možné soudit krásu bez toho, aniž bychom posuzovali obsah? Jaká jsou vůbec měřítka krásy? A je krása měřitelná hodnota?“ zamýšlí se Josefina a Matej.

Vizuální identita Nejkrásnějších českých knih roku 2022 od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej VojtušVizuální identita Nejkrásnějších českých knih roku 2022 od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej Vojtuš

Vizuální identita Nejkrásnějších českých knih roku 2022 od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej VojtušVizuální identita Nejkrásnějších českých knih roku 2022 od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše. | Foto: Filip Beránek | Zdroj: Josefina Karlíková, Matej Vojtuš

Moderátoři, dramaturgové a hudebníci, všichni v jednom tandemu s letošní podobou dlouhou dobu „vědecky“ experimentovali. Zkoumali měřitelné i neměřitelné a světe div se, i když všemi prostředky dokázali, že krásu knih podle obalu soudit lze, ty naštěstí neshořely, a tak si o vítězích můžete přečíst v našem květnovém článku.   

30. Český lev

Vizuál 30. výročních cen České filmové a televizní akademie Český lev se nesl v duchu bublinek, vyvěrajících na povrch. Do světla reflektorů vstoupil začátkem roku a ve společnosti nevzbudil bouřlivé diskuse. Pochází z dílny grafické designérky Jany Krchové, která si ke spolupráci přizvala grafika Ondřeje Fučíka. Na první pohled je s podivem, že tandem vsadil na tyto oblé tvary, které neurazí, ale ani nenadchnou, jelikož se v poslední době objevují často. 

Na barevné variaci plakátů je dominantním prvkem číslovka, složená z tvarů v čtvercové síti. | Zdroj: ČFTANa barevné variaci plakátů je dominantním prvkem číslovka, složená z tvarů v čtvercové síti. | Zdroj: ČFTA

„Základní koncept je vertikální mřížka a kontrast plochy a linie. Samotná číslovka je masivní tvar složený z jednotlivých prvků, podobně jako se ceny Český lev skládají z jednotlivých kategorií a nominací,“ říká autorka Jana Krchová, která mimo jiné spolupracuje na televizních a filmových produkcích a vizuálech filmů. Autorský tandem stojí zároveň za vizuálem předešlého 29. ročníku, který jsme zmiňovali v Grafické sklizni. Oproti němu je ten letošní odvážnější a jeho prvky doslova zhmotňují jubilejní ročník. 

Aplikace vizuálu na webu je noblesní a podtrhuje samotnou sošku lva. | Zdroj: ČFTAAplikace vizuálu na webu je noblesní a podtrhuje samotnou sošku lva. | Zdroj: ČFTA

„Po loňském křehčím řešení s dekorativním patkovým písmem jsme více pracovali s plochou a v hlavním vizuálu jsme použili pevně ukotvené tvary, které jsou však velmi variabilní v aplikacích a nabízejí možnosti animace. Zároveň vybízejí k přeskupování a tvorbě vzorů,“ dodává autorka. I přes vcelku jednoduché, ale robustní pojetí, v kombinaci se soškou a aplikací v prostoru nelze tento vizuál hodnotit jinak než veskrze pozitivně. Dobrá práce!

Pražské jaro

Festival Pražské jaro se letos nesl v duchu lidských vztahů skladatelů a jejich partnerek nebo partnerů, kteří je různými způsoby inspirovali a formovali. Vizuál vznikl v dílně Markéty Hanzalové a Miroslava Roubíčka ze studia Colmo. Při tvorbě vycházeli z lidských příběhů, vztahů a emocí, za kterými jsou konkrétní jména. 

Vizuální identita 78. ročníku festivalu Pražské jaro. | Zdroj: studio ColmoVizuální identita 78. ročníku festivalu Pražské jaro. | Zdroj: studio Colmo

„Typografické kompozice přitahují svojí tajemností a určitou hudebností, nelze je přečíst na první pohled, jedno písmo se vpíjí a prolíná s druhým a společně s živým pozadím barevných přechodů tvoří prostor pro naši představivost. Při bližším prozkoumání zjistíte, že to jsou dvě křestní jména, dvě osobnosti, dva světy – skladatel a jeho múza – kteří dohromady tvoří jeden celek. Doufáme, že tato vizuální hra vzbudí touhu dozvědět se víc o hudebních osobnostech, jejich osudech a hudbě, která naše životy tolik obohacuje,“ říkají o vizuálu autoři.

Variace plakátů Pražského jara. | Zdroj: studio ColmoVariace plakátů Pražského jara. | Zdroj: studio Colmo

V ulicích jste tento vizuál mohli vidět v druhé polovině května. Jak sami autoři referují: „kompozice přitahují svojí tajemností a nelze je přečíst na první pohled,“ což naprosto odpovídá realitě. Těžko říct, jak působil na diváky. Doufejme, že stejně funkčně jako předcházející. 

Sociální demokracie

V novém kabátě přichází na scénu Sociální demokracie. Tak by mohlo znít nové heslo strany, která „vstala z popela“. Prozatím mění pouze svoji identitu i název. Česká strana sociálně demokratická se mění na Sociální demokracii. Rudě červená, tak typická barva pro jinou levicovou stranu, vystřídala dřívější oranžovou, ale ukázalo se, že nejspíš úplně nevyhovuje, a proto vybledla. Těžko říct, co má Trčkovo logo symbolizovat, ale k růži má na první pohled hodně daleko. 

Sociální demokracie mění barvu i logo v cihlovém tónu. | Zdroj: SOCDEMSociální demokracie mění barvu i logo v cihlovém tónu. | Zdroj: SOCDEM

Předchozí redesignované logo ČSSD. | Zdroj: SOCDEMPředchozí redesignované logo ČSSD. | Zdroj: SOCDEM

Nový logotyp připravil Vladimír Trčka a rebranding tým společnosti Konektor Digital. Stavěli na komplexním průzkumu a rešerších od místopředsedkyně strany Daniely Ostré. Ta vedla celou přeměnu s jasným cílem posunou tehdejší ČSSD mezi moderní evropské strany. Uvidíme, jak se bude líbit v jejich referovaných zemích, jako je například Belgie, Finsko a další skandinávské země, kde dobrý vizuál funguje. 

Související

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022
Grafický design

Grafická sklizeň. Vybíráme zajímavá a povedená loga léta 2022

Tereza Bíbová - 5. 9. 2022 - 9 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály jara 2021

Tereza Urban - 29. 4. 2021 - 6 min.

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály konce roku 2020
Grafický design

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály konce roku 2020

Tereza Urban - 12. 1. 2021 - 7 min.

jelínek
Kavelky MYP 2024