Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Grafická sklizeň. Představujeme vybraná loga a vizuály konce roku 2020

Čím dál více veřejných institucí a soukromých firem si uvědomuje důležitost jednotného vizuálního stylu a silného loga. Efektivní logo by mělo danou instituci odlišovat od ostatních, vytvářet identitu celé značky a být ideálně dobrým základním kamenem pro celkový vizuální styl. Šestý díl seriálu Grafická sklizeň představuje dalších pět nových redesignů, které nás v redakci za posledních pár měsíců zaujaly. Obstojí do budoucna?

Úštěk

Nový vizuální styl severočeského města Úštěk vytvořilo duo Petra Kalousková a Eva Vopelková. Jejich grafické studio Svéráz stojí například i za novou vizuální podobou města Litoměřic. Nové logo Úštěku symbolizuje štíty pozdně gotických domů, které jsou pro toto středověké město typické. Autorem písma je Jiří Toman z grafického studia a digitální písmolijny Sudetype, ve které působí společně s Lucií Bočkovou.

Nové logo města Úštěk vytvořilo grafické duo Petra Kalousková a Eva Vopelková. | Zdroj: www.designportal.czNové logo města Úštěk vytvořilo grafické duo Petra Kalousková a Eva Vopelková. | Zdroj: www.designportal.cz

„Charakter středověkého města určují štítové domy, které jsou typické pro úštěcké náměstí a jeho přilehlé okolí. Štíty nejstarších tří domů na náměstí jsme použily jako symbol pro logo. Na základě těchto tří prvků jsme navrhly otevřený systém pro tvorbu značek městských organizací. Dále jsme vytvořily sadu štítů, která je zanesena ve znakové sadě písma Struna Úštěk. (...) Vizuální styl dále používá štíty ve složitější, ilustrativní podobě. Z těchto štítů se skládají motivy s neomezeným množstvím variant, které díky propracovanosti ilustrace působí lidově s odkazem na tradici řemesel. V neposlední řadě lze štíty snadno rozpracovat do smajlíků, které nabízí možnost přívětivé interakce s lidmi. Všechny výše uvedené prvky jsou součástí uceleného konceptu, který je snadno použitelný, variabilní a otevřený pro potřeby budoucího rozpracování,“ uvádějí na svých stránkách Petra Kalousková a Eva Vopelková ze Studia Svéráz.

Autorem písma je Jiří Toman z grafického studia a digitální písmolijny Sudetype. | Zdroj: Facebook města ÚštěkAutorem písma je Jiří Toman z grafického studia a digitální písmolijny Sudetype. | Zdroj: Facebook města Úštěk

Česká triatlonová asociace

Nový vizuální styl navrhl pro Českou triatlonovou asociaci grafický designér Lumír Kajnar„Logo má za sebou 10 měsíců tvrdého tréninku. Dostalo zabrat ve skicách, na počítači i prezentacích. Teď stojí na startovní čáře. Přeji mu, ať dobře poslouží všem, kteří v Česku dali srdce triatlonu,“ uvedl Lumír Kajnar pro web mujprvnitriatlon.cz. Tento zkušený designér v minulosti navrhnul například značku a jednotný vizuální styl Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, vizuální identitu pojišťovny Kooperativa nebo kavárny EMA Espresso Bar. 

Logo, v němž se odráží spojení tří triatlonových disciplín – plavání, cyklistika a běh. | Zdroj: www.triatlonspojuje.czLogo, v němž se odráží spojení tří triatlonových disciplín – plavání, cyklistika a běh. | Zdroj: www.triatlonspojuje.cz

Logo, v němž se odráží spojení tří triatlonových disciplín – plavání, cyklistika a běh – si společně s celým vizuálním stylem nadělil český triatlon k výročí čtyřiceti let od prvního triatlonového závodu na našem území, který se uskutečnil v roce 1980. „Nová vizuální identita České triatlonové asociace byla jednou z priorit, které jsme v tomto roce měli. Jsem proto moc rád, že se nám tento úkol podařilo dokončit. Doufám, že se tato doslova ‚srdcová‘ záležitost bude všem triatlonistům líbit a že nás provede dalším obdobím, ve kterém nám pomůže splnit i ostatní úkoly, které jsme si stanovili při rozvoji triatlonu. Děkuji všem, kteří se na tvorbě nového loga podíleli,“ uvedl pro web mujprvnitriatlon.cz Antonín Bauer, předseda České triatlonové asociace. 

Příklad užití nového vizuálního stylu České triatlonové asociace | Zdroj: www.triatlonspojuje.czPříklad užití nového vizuálního stylu České triatlonové asociace | Zdroj: www.triatlonspojuje.cz

Zdravotnická škola Hradec Králové

Pro změnu celého vizuálu se zástupci této školy rozhodli již na konci roku 2019, kdy se slavilo 70 let od jejího založení. Za novou vizuální podobou a celou komunikací Hradecké „zdrávky“, k jejíž implementaci docházelo během roku 2020, stojí brandingová kreativní agentura Realness. Nová značka bodovala hned dvakrát i na profesní soutěži Zlatý středník, jež oceňuje nejlepší firemní interní a externí média a nejlepší komunikační projekty. 

Nový logotyp ZSHK od agentury Realness | Zdroj: www.realness.czNový logotyp ZSHK od agentury Realness | Zdroj: www.realness.cz

„Chtěli jsme, aby byla nová identita školy mladistvá a hravá. Cílem je motivovat studenty, aby v sobě objevili touhu pomáhat druhým – stát se hrdiny. Minimalistické logo symbolizuje čtyři pilíře, které dohromady vytvářejí symbol pomoci – tedy symbol zdravotnického kříže, vizuál pak dotváří ilustrace se zajímavostmi o lidském těle,“ vysvětluje hlavní myšlenku spoluautorka značky Vendula Vavroušková z agentury Realness. Kromě loga jsou součástí celé vizuální identity také jednoduché ilustrace, které znázorňují části lidského těla a motto „VÍME, CO VE VÁS JE“.

Nový vizuál ZSHK bodoval v soutěži Zlatý středník hned dvakrát. | Zdroj: www.realness.czNový vizuál ZSHK bodoval v soutěži Zlatý středník hned dvakrát. | Zdroj: www.realness.cz

Z nového brandu jsou nadšeni i zástupci školy. „Je to neuvěřitelné, povedl se vskutku husarský kousek. Dostali jsme se mezi velké hráče, jako jsou Kofola nebo Plzeňský Prazdroj. Při rebrandingu jsme vsadili na profesionály a zároveň mladé lidi, kteří jsou blízko naší cílové skupině. A povedlo se! Mám z toho ohromnou radost,“ komentuje vítězství Soňa Lamichová, ředitelka školy.

Munch Museet 

Norské muzeum Munch Museet věnované malíři Edvardu Munchovi má novou vizuální identitu. Písmo pro něj vytvořil český grafický designér Radim Peško žijící a pracující v Londýně. Jeho písmo si v minulosti vybrala například britská charitativní organizace Art Fund, časopis Frieze nebo americký raper Jay-Z, který ho použil na přebal své poslední vydané desky 4:44. 

Písmo k nové vizuální identitě norského muzea Munch Museet vytvořil grafický designér Radim Peško. | Vizualizace: © North, 2020 Písmo k nové vizuální identitě norského muzea Munch Museet vytvořil grafický designér Radim Peško. | Vizualizace: © North, 2020

„Identita od londýnského studia North je ukotvena v Peškově písmu, které v sobě spojuje charakter Munchových prací s architekturou nové budovy muzea. Stavba od studia Herrerose, která se s úctou uklání k městu Oslo, byla částečně inspirována fotografií Muncha ve Warnemünde v Německu. Téměř nahý maluje dalšího téměř nahého muže na pláži a zaujat prací se předklání, stejně jako budova. Tento úhel se odráží i do písma navrženého Radimem Peškem, které je ‚ukloněno‘ o 20°, a zrcadlí tak toto architektonické gesto. Kombinace ostrého úhlu a neobvyklého stylu typu blackslant vytváří typografický výraz a ‚hlas‘, který má evokovat Munchova nekonvenčního ducha,“ uvádí Radim Pešek v tiskové zprávě.

Norské muzeum Munch Museet věnované malíři Edvardu Munchovi má novou vizuální identitu. | Vizualizace: © North, 2020 Norské muzeum Munch Museet věnované malíři Edvardu Munchovi má novou vizuální identitu. | Vizualizace: © North, 2020

Kamenický Šenov

Za novým vizuálním stylem severočeského města Kamenický Šenov stojí Bohumír Golda ze společnosti Růžolící Chrochtík, jež se kromě tvorby vizuálních identit zabývá také užitým designem a nakladatelskou a vydavatelskou činností. Logo odkazuje k hojně navštěvované národní přírodní památce Panská skála, která se právě na okraji tohoto města nachází.  

„Základem logotypu a piktogramů je stylizovaný tvar krystalu čediče, nebo také lze tvaroslovím ikonograficky přirovnat k siluetě krystalu křišťálu, nebo též k výbrusu na křišťálovém sklu. Z tohoto základního prvku je sestaven originální font Steinschönau Sans, vlastní logotyp a veškeré piktogramy navigačního systému. Celý grafický design vizuální komunikace města tak funguje jako stavebnice variující stylizované siluety krystalů,“ uvedl pro Design portál Bohumír Golda, zakladatel společnosti Růžolící chrochtík.

Za novým vizuálním stylem severočeského města Kamenický Šenov stojí Bohumír Golda ze společnosti Růžolící Chrochtík. | Zdroj: designportal.czZa novým vizuálním stylem severočeského města Kamenický Šenov stojí Bohumír Golda ze společnosti Růžolící Chrochtík. | Zdroj: designportal.cz

Galerie

Další články